english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2009.
64-65

Anja Šošić: FILM I RAT U HRVATSKOJ
Refleksije jugoslavenskih ratova u hrvatskom igranom filmu

8.2. Borba protiv klišeja

Njemački filmski redatelj u Arminu planira igrani film o Bosni u kojemu bi se radilo o ratu te nudi dokumentarni film u čijem središtu također treba biti rat. Njegova predodžba o »Balkanu« je, dakle, u prvom redu oblikovana činjenicom da je tamo vladao rat. Tako što svoje protagoniste pušta da odbiju redateljevu ponudu, Sviličić kritizira ovakvo gledište, koje oca i sina svodi na njihov žrtvenički položaj: »Oni odbijaju ponudu jer ne žele da ih se smatra vrijednima zbog onoga što nisu. Oni jesu žrtve rata, no to ne čini čitav njihov život. (...) Kad dolaziš iz Bosne, mediji te proglašavaju ratnom žrtvom, i to je onda i jedini ’talent’ koji imaš« (Breuer, 2007).

Ratne doživljaje, ma kako odredbeni bili, inozemni promatrači, dakle, nepravedno proglašavaju glavnim obilježjem Bosne i njezinih stanovnika. Jer je prošli rat element koji doduše komplicira sadašnju situaciju, no ipak ne određuje je isključivo69. Rat je »psihološka prtljaga«70 likova koja je uvijek uza njih, ali ipak je samo u određenim situacijama od značenja. U Arminu je ta prtljaga prije svega prisutna onda kada joj se likovi opiru, kada ne žele da ih se percipira samo s pogledom na njihovu prošlost. U Oprosti za kung fu rat se povlači u još dublju pozadinu, jer se priča kako su likovi doduše bili pogođeni ratom i kako su patili u njemu, no i kako su u njihovoj aktualnoj situaciji ipak važni drugi problemi. Aluzije na rat, poput uporabe minskog polja kao mjesta radnje, u ovom filmu u prvoj liniji igraju ulogu kao dramaturški i simbolički elementi.

Sviličićeva kritika promatranja Balkana s koncentracijom na rat odgovara problematici koju sam izložila već u prvom dijelu ovoga rada. Takav pogled, koji jugoslavenske države nasljednice svodi na rat, Sviličić opisuje kao »kolonizaciju«71. Takvo gledište vodi i tome da se male zemlje jugoistočne Europe još pojednostavnjeno ocrtava kao bure baruta Balkan i »ako Nijemac ili Francuz ne shvaća da tu postoji pet zemalja umjesto jedne koja se zove Balkan, gdje ljudi pucaju u zrak, mislim da je to kolonijalizam«72. Filmovima kao što je Armin Sviličić radi protiv toga pojednostavnjujućeg pogleda tako da otkriva princip na kojemu se takav pogled temelji.

U središtu njegovih filmova stoje ljudi čiji je način života uvelike određen njihovim podrijetlom, ali čiji međusobni odnosi imaju univerzalan karakter. Lokalnu obojenost i istovremenu univerzalnost svojih tema Sviličić proglašava temeljnim načelom svoga rada. U njihovu žarištu nalaze se male, intimne priče o bliskim međuljudskim odnosima. Tema je rata doduše prisutna kao psihološka pozadina likova, no s obzirom na njihovu sadašnju situaciju ona je ipak sekundarna.

 

Anja Šošić

1. Uvod
1.1. O odabiru filmova i o izboru teme
1.2. O strukturi ovog rada
2. Napomene uz intervjue
3. Balkanski film ili hrvatski film?
4. Napomene uz jugoslavenske ratove
4.1. Objašnjenje pojmova
4.2. Prije ratova
4.3. Tijekom ratova
1. Film kao instrument politike
1.1. Vrijeme za...
1.2. Reakcije na film
1.3. Kulturno-politički kontekst i pitanje propagande
2. Portret ratne generacije
2.1. Vidimo se
2.2. Mladi hrvatski film
3. Rat, komedija, karneval
3.1 Kako je počeo rat na mom otoku
3.2. Humor kao oslobađanje
3.3. Težak položaj hrvatskoga filma u publike
4. Umjetnička sloboda filma
4.1. Nebo, sateliti
4.2. Zahtjevi za potporu filmu
5. Hrvatska ratna krivnja
5.1. Svjedoci
5.2. Prema istinitom događaju
5.3. Brešanov osjećaj za dobar timing
6. Kaleidoskop ratnih posljedica
6.1. Tu
6.2. Portret (poslijeratnog) društva
7. Obilježeno ratom
7.1. Put lubenica
7.2. Ratne traume
8. Rat u pozadini
8.1. Oprosti za kung fu
8.1. Armin
9. Žanr (anti)ratnog filma
9.1. Živi i mrtvi
8.2. Posveta klasicima (anti)ratnog filma
1. Pogled unatrag
2. Sažetak: filmska politika
3. Rat u zrcalu filma
4. Film kao zrcalo psihičke obrade rata
5. Distanca
6. Perspektiva
Intervjui/ Filmolozi: 1.1. Nikica Gilić
Intervjui/ Filmolozi: 1.2. Ivo Škrabalo
Intervjui/ Filmolozi: 1.3. Hrvoje Turković
Intervjui/ Redatelji: 1.4. Vinko Brešan
Intervjui/ Redatelji: 1.5. Lukas Nola
Intervjui/ Redatelji: 1.6. Zrinko Ogresta
Intervjui/ Redatelji: 1.7. Branko Schmidt
Intervjui/ Redatelji: 1.8. Ognjen Sviličić
Intervjui/ Redatelji: 1.9. Kristijan Milić
2. Filmografija
3. Izvori

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta