english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2009.
64-65

Anja Šošić: FILM I RAT U HRVATSKOJ
Refleksije jugoslavenskih ratova u hrvatskom igranom filmu

4.2. Zahtjevi za potporu filmu

Sustav potpore filmu koji je vladao u Tuđmanovo doba predsjednik Društva hrvatskih filmskih redatelja, Hrvoje Hribar, opisuje ovako: »Ranih devedesetih vlada orijentirana na obranu napustila je stari socijalistički sustav potpore filmu, no nije artikulirala ništa što bi ga zamijenilo. Usprkos argumentima i protuprijedlozima filmskih profesionalaca u poslijeratnim godinama (od 1995. naovamo) opažamo da stupanj improvizacije u audio-vizualnom sektoru postaje prihvaćen kao norma« (Hribar, 2004: 3).

Poradi vrlo ograničena broja odobrenih državnih donacija Ministarstva kulture hrvatski je film bio i jest upućen na potporu televizije, koja je bila pod velikim političkim pritiskom. Državna televizija, Hrvatska radiotelevizija (HRT), stoga igra iznimno važnu ulogu u hrvatskoj kinematografiji te sudjeluje kao producent gotovo svih filmova. Tako su svi hrvatski filmovi producirani također i za televiziju, gdje se prikazuju kao čitavi filmovi ili kao serije od više nastavaka.

O netransparentnim strukturama hrvatske državne i televizijske potpore filmu Hribar se izjašnjava uz ironično namigivanje: »Nikad nije lak zadatak pokušati objasniti strancu kako su stvari ovdje funkcionirale, posebno ako ne dolazi iz neke bivše komunističke zemlje ili barem iz Grčke« (Hribar, 1998: 48). Pozivajući se na mjesnu vrijednost filma u socijalizmu, Lenjinovu tezu o filmu kao najvažnijoj umjetničkoj formi okreće u njezinu suprotnost: »U smislu političkom, novčanom, društvenom i kulturnom, za Hrvate je film postao najnevažnija od svih nevažnih umjetnosti« (Hribar, 1999: 18).

U drugoj polovici 90-ih godina hrvatska filmska zajednica ustrajna je na svom shvaćanju izražavajući kako filmska produkcija organizacijski mora biti zaštićena od izravna političkog utjecaja Ministarstva kulture (usp. Goulding, 2002: 215). Umjesto improviziranih ili čak i samovoljnih kriterija za potporu filmaši su zahtijevali iz temelja novo uređenje sustava subvencija te stvaranje jasnih, demokratskih smjernica. To jest: tražio se zakon koji će urediti financijske aspekte kinematografije, Zakon o kinematografiji. Tim nastojanjima potkraj 90-ih godina načinjen je prijedlog zakona koji je stupio na snagu 2000. s promjenom vlade i s povećanjem državnoga proračuna za film. U novoj vladi Ivice Račana ministrom kulture imenovan je Antun Vujić, koji je obećavao manje nacionalističke i ideološki vođene odluke (usp. Goulding, 2002: 215f). Novim zakonom konačno su subvencionirani i dokumentarni, animirani te eksperimentalni filmovi, a hrvatska je kinematografija došla u fazu u kojoj je prvi put mogla raditi »bez ideološke kape, političkog diktata i autocenzure« (usp. Pavičić, 2008).

U to doba preokreta pojavio se Nolin film Nebo, sateliti, koji je nastao još u starom sustavu potpora u dugotrajnu produkcijskom procesu, a obilježen je kao artfilm kojemu široka publika nije prioritet (usp. Škrabalo, 2008: 247). No u Hrvatskoj, baš kao i u većini zemalja, nisu samo takvi alternativni, već svi filmovi upućeni na institucionalnu potporu. Nijedna produkcijska kuća ne može računati s tim da će troškove pokriti prihodom iz kinoblagajni. U ovom kontekstu Lukas Nola uspoređuje hrvatski igrani film s alternativnim jazzom49 i time iznosi na vidjelo da se u toj branši ne može računati ni s velikom publikom ni s ekonomskim uspjehom. Usprkos tome, od stupanja na snagu Zakona o kinematografiji može se zabilježiti stanovit napredak jer taj zakon i onim artfilmovima koji imaju ograničen uspjeh u publike, poput Nebo, sateliti, omogućuje pristup državnim sredstvima potpore te time pridonosi proširenju spektra hrvatskoga filma.

Anja Šošić

1. Uvod
1.1. O odabiru filmova i o izboru teme
1.2. O strukturi ovog rada
2. Napomene uz intervjue
3. Balkanski film ili hrvatski film?
4. Napomene uz jugoslavenske ratove
4.1. Objašnjenje pojmova
4.2. Prije ratova
4.3. Tijekom ratova
1. Film kao instrument politike
1.1. Vrijeme za...
1.2. Reakcije na film
1.3. Kulturno-politički kontekst i pitanje propagande
2. Portret ratne generacije
2.1. Vidimo se
2.2. Mladi hrvatski film
3. Rat, komedija, karneval
3.1 Kako je počeo rat na mom otoku
3.2. Humor kao oslobađanje
3.3. Težak položaj hrvatskoga filma u publike
4. Umjetnička sloboda filma
4.1. Nebo, sateliti
5. Hrvatska ratna krivnja
5.1. Svjedoci
5.2. Prema istinitom događaju
5.3. Brešanov osjećaj za dobar timing
6. Kaleidoskop ratnih posljedica
6.1. Tu
6.2. Portret (poslijeratnog) društva
7. Obilježeno ratom
7.1. Put lubenica
7.2. Ratne traume
8. Rat u pozadini
8.1. Oprosti za kung fu
8.1. Armin
8.2. Borba protiv klišeja
9. Žanr (anti)ratnog filma
9.1. Živi i mrtvi
8.2. Posveta klasicima (anti)ratnog filma
1. Pogled unatrag
2. Sažetak: filmska politika
3. Rat u zrcalu filma
4. Film kao zrcalo psihičke obrade rata
5. Distanca
6. Perspektiva
Intervjui/ Filmolozi: 1.1. Nikica Gilić
Intervjui/ Filmolozi: 1.2. Ivo Škrabalo
Intervjui/ Filmolozi: 1.3. Hrvoje Turković
Intervjui/ Redatelji: 1.4. Vinko Brešan
Intervjui/ Redatelji: 1.5. Lukas Nola
Intervjui/ Redatelji: 1.6. Zrinko Ogresta
Intervjui/ Redatelji: 1.7. Branko Schmidt
Intervjui/ Redatelji: 1.8. Ognjen Sviličić
Intervjui/ Redatelji: 1.9. Kristijan Milić
2. Filmografija
3. Izvori

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta