POLA STOLJEĆA STUDIJA ZACRTANI FILM
Zagreb film proslavio je u lipnju
pedeset godina Studija za animirani film, a svečanost je
priređena u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog tijekom
održavanja Svjetskoga festivala animiranih filmova — Animafesta.
Studio je 1956. pokrenula skupina autora okupljena oko
Dušana Vukotića i Nikole Kostelca. Prvi veliki uspjeh zagrebačke
škole crtanog filma bio Grand Prix u Veneciji za
crtani film Samac Vatroslava Mimice, a njezino ’zlatno
razdoblje’ zaključuje Oscar za film Surogat Dušana
Vukotića iz 1962.
U pedeset godina postojanja Studija
u Zagreb filmu napravljeno je više od pet stotina naslova
vrijednih i nagrađivanih animiranih ostvarenja, a Joško
Marušić u katalogu 17. Animafesta podsjeća na još neke
važne godine Studija: 1967. napravljen je film Izumitelj cipela, koji
je pokrenuo jednu od najpopularnijih dječjih serija,
o profesoru Baltazaru autora Zlatka Grgića, Ante Zaninovića
i Borisa Kolara; 1972. pokrenut je Svjetski festival
animacije u Zagrebu, a 1978. Zdenko Gašparović realizira
i u svijetu cijenjenu Satiemaniju. Obljetnicu
Studija obilježila su i dva animirana filma — Silencijum Davora
Međurečana i Marka Meštrovića te film Joška Marušića U
susjedstvu grada, koji predstavljaju Hrvatsku u glavnom
programu Animafesta.
IZLOŽBA CINEMANIAF[C] U PULI
Kao popratni program filmskog festivala u Puli, u Multimedijalnom
centru Luka i galeriji Aneks u Puli otvorena je 16. srpnja
izložba CinemaniaŠcš. Afirmirajući ideju proširenoga
filma, nakon prošlogodišnje samostalne izložbe J. Tobiasa
Andersona, izložba se vratila skupnom izlaganju. Instalacije
i projekcije u galerijama Aneks i MMC Luka dopunjene
su prezentacijama festivala kao što je međunarodni festival
eksperimentalnog filma 25 fps u Zagrebu, odnosno višesatnim
projekcijama eksperimentalnih filmova i videoradova iz
njihova programa. Branka Benčić bila je kustosica projekta.
FILMSKA ŠKOLA PROFESORA BALTAZARA
Životinjsko carstvo bilo je
tema ovogodišnje Filmske škole profesora
Baltazara, koja je uoči Festivala igranoga filma u Puli
(10-15. srpnja) održana u pulskom
Mulitmedijalnom centru Luka za djecu
dobi od pet do dvanaest godina. Radionicu,
koja je utemeljena prošle godine,
vodio je akademski slikar i snimatelj
Danilo Dučak, a djeca su učila osnove animiranog filma
i tehniku produkcije te računalne
animacije.
4. LIBURNIA FILM FESTIVAL
Pobjednici su 4. Liburnia Film Festivala u Ičićima (31.
kolovoza — 3. rujna 2006) dokumentarci Ode Eddy Alda
Tardozzi (produkcija: Factum) i Čardak i na nebu i na
zemlji Tomislava Mršića (produkcija: HRT). Tako su
odlučili članovi žirija (Dana Budisavljević, Alen Liverić
i Marin Lukanović), u prvom slučau, i publika svojim glasovima
u drugom. Između dvadeset domaćih dokumentaraca novije
produkcije žiri je također izdvojio tri filma za posebna
priznanja: Druga strana Wellesa Daniela Rafaelića
i Leona Rizmaula (HRT), Hrvatska (k)raj na zemlji Olivera
Sertića (Fade in i CMS) i Čekajte, čekajte Tanje
Golić (ADU). Na festivalu je prikazan i izbor dokumentarnih
filmova s Revije amaterskog filma 2005. i 2006. te u sklopu
LFF — Intermezza animirani filmovi Silencijum Davora
Međurečana i Marka Meštrovića i T. P. (39)’ Gorana
Butorca i Dejana Diklića, kratki igrani film Tanje Golić Nije
da znam nego je to tako i izbor iz ciklusa Iz antologije
suvremene poezije Martine Globočnik u produkciji
Fade ina. Za trajanja festivala, Fade in (Zagreb) i
FilmAktiv (Rijeka) održali su radionicu iz dokumentarnog
filma i videoaktivizma. Radionica će biti mješavina
teorijskog i praktičnog, tehničkog dijela o osnovama
stvaranja dokumentarnog filma i kraćih reportažnih
formi.
INARRITU LAUREAT SPLITSKOG FILMSKOG FESTIVALA
Nekadašnji Festival novoga filma i videa, koji se danas
radije zove samo Split Film Festival, održan je ove godine
jedanaesti put, od 25. rujna do 1. listopada. Uz prisutnoga
mađarskog redatelja Bele Tarra, kojega je Festival, nakon
niza dosadašnjih gostovanja i velike retrospektive, ove
godine počastio posebnom nagradom festivala »za izuzetan doprinos
razvoju umjetnosti pokretnih slika«, u središte pozornosti
došli su (odsutni) Alejandro Gonzalez Inarritu i Brad Pitt,
(meksički) redatelj i glavni glumac filma Babel, dobitnika Grand
Prixa u konkurenciji dugometražnog filma. Žiri za
taj dio programa, neobična sastava (Ines Bojanić, Ben
Lewis, Wallie Polle), dodijelio je i dvije posebne nagrade:
Lechu Kowalskom za francuski film East of Paradise i
korejskom filmu Grain in Ear Zhanga Lua. Odlukom
Bruna Kragića, Georga Barbera i Masche de Vries, Velika
nagrada za kratki film pripala je francuskom autoru Eduardu
Salieru za Flesh,
a posebne nagrade Britanki Emily Richardson za film Petrolia i
Španjolcu Juantu Gimenezu za Maxima Pena. Nizozemac
Edwin van der Heide laureat je u kategoriji novih medija
za rad Sound Modulated Light, a posebno je nagrađen
filmski performans Impro No 6 francuskoga dvojca
Christophe Auger i Sainte-Rose Laure, a tako su odlučili
Fréd#rique Devaux, G. H. Hovagimyan i Andreja Kulunčić.
U natjecateljskom programu Split Film Festivalu prikazano
je jedanaest dugometražnih filmova i 41 kratkometražni
film, a dodatnih četrdesetak u posebnim programima (Slika,
Fokus, retrospektiva Georga Barbera, programi Mediteran
i Anđeli, demoni, langerna i malteški križ). Hrvatski autori
bili su najzastupljeniji u konkurenciji kratkog filma i
to: Ivan Faktor s filmom Željko Jerman — moj mjesec,
Ana Hušman s Placom, Vladislav Knežević s radom Relocated,
Marko Mihalinec s filmom Najljepši dan u mom životu te
Ivan Ozetski s radom Love&Life. U posebnom programu
našla su se tri ’mediteranska’ filma hrvatskih autora: Trešeta Dražena
Žarković, Jedan sasvim običan život Joška Jerončića
i Olam Otsim Dražena Zanchija.
NOVA GENERACIJA UMASOVACA U GALERIJI M.KRALJEVIĆ
U lipnju i srpnju zagrebačka Galerija Miroslava Kraljevića
ustupila je prostor na tri tjedna studentima Umjetničke
akademije u Splitu (UMAS) i njihovoj zajedničkoj izložbi Rezonanca.
Novu generaciju umasovaca zastupali su Ivana Resić, Ivana
Runjić, Sunčica Fradelić, Mitar Matić, Nikša Rušić, Nikša
Vukša, Marnel Tomić i Marko Marković, a okupila ih je kustosica
izložbe Sandra Sterle, docentica na Odsjeku za nove medije
UMAS-a, koja ih predstavlja kao mlade umjetnike određene
Splitom kao mjestom boravka i rada, koji se ipak »kriticki
odnose prema gradu, vlastitom identitetu, autoritetu
i dominantnim suvremenim izrazima u likovnoj umjetnosti«.
Nastup splitskih studenata završen je raspravom na koju
su pozvani govoriti Marko Golub, Dan Oki, Dinko Peračić,
Ana Peraica i Miranda Veljačić.
DVIJE POSVETE ŽELJKU JERMANU
Od Željka Jermana, koji se sredinom srpnja nesretno utopio
u moru ispred svoje korčulanske kuće, opraštali su se tijekom
kolovoza njegovi prijatelji i kolege umjetnici u raznim
dielovima Hrvatske. Vlado Martek i Željko Kipke priredili
su 2. kolovoza akciju-izložbu pod naslovom Ovo nije
moj svijet — hommage a Željko Jerman u vrtu kuće
Nenada Popovića, u mjestu Kosinožići kraj Poreča. Tom
prigodom Martek je o Jermanu zapisao:
Sve oko Jermana prilično je nesnosno romantično. Bila je uočljiva nepodnošljiva
indolencija, i neka vrsta ravnodušnosti prema jednodimenzionalnom uspjehu i
prema paklenoj logici (pogotovo umjetničkog) ega. Jerman je bio super tip umjetnika,
iskren i neprodan, slobodan koliko se to može biti u olovnom zajedničarstvu
ovog vremena (kada je zamalo svaki individualistički stav sumnjiv kao neproduktivan).
Sretna je ravnoteža odživljena u balansu rada, publike i vlastitog potvrđivanja.
Usput, velika je vrlina zezati se sa svojim mogućnostima, izmicati tepih pod
sobom, pa bilo to i u konstruktivne svrhe.
Kao i slični umjetnici, Jerman je po strani; prvo jer
je nabio veliku, zavidnu normu iskrenosti prema umjetničkom
radu i publici, a drugo jer je do besvijesti eksperimentirao,
otvarao i propitivao tijelo umjetnosti danas; lažnog
mira s kapitalističkim svjetonazorom nije bilo. A onda
počinje kobna samoća za pojedinca, individualca, koja
uvjetno rečeno skraćuje zemaljski boravak. Nažalost počinje
i tuga svih onih koji su se hranili Jermanovom umjetničkom
hrabrošću i poštenjem nadasve u pristupu enigmi: laž
je u istini, istina je i u laži. A to je posao za umjetnike,
tužne i radišne šamane. Ostaviti veliki trag u maloj
kulturi, kud ćeš više! Osobito medij fotografije obogaćen
je i proširen doprinosom Jermanovih (de)konstruktivističkih
postavki: subjektivna fotografija, elementarna fotografija,
jermanogram.... Buduće nezaobilazne odrednice.
Osječki filmaš i multimedijalac Ivan Faktor, koji je ove
godine režirao Jermanov dokumentarni portret Željko
Jerman — moj mjesec, priredio je nekoliko dana poslije
(10-15. kolovoza) izložbu pod istoimenim naslovom u prostoru
suvremene i medijske umjetnosti siva) (zona, smještenu
stotinjak metara od Jermanove kuće u Korčuli. Tom je prigodom
prikazan film koji je prethodno privukao pozornost selektora
na nekoliko domaćih i međunarodnih festivala (ZagrebDox,
Oberhausen, Dani hrvatskoga filma, Tabor Film Festival).
RETROSPEKTIVA SANJE IVEKOVIĆU KÖLNU
Retrospektivna izložba Sanje Iveković, uz poseban program
njezinih videoradova, koje su odabrale kustosice izložbe
Nataša Ilić i Kahtrin Rhomberg, otvorena je 31. kolovoza
u galeriji za suvremenu umjetnost Kölnischer Kunstverein
u Kölnu. Opus pionirke hrvatske videoumjetnosti, koja se
u radovima — fotografijama, videoradovima, performansima
i instalacijama — od početka intenzivno zaokuplja i feminističkim
pitanjima, potaknula je i razgovor likovnih kritičara i
teoretičara. Na razgovor su, među ostalima, pozvani i dobri
poznavatelji njezina rada: Marie-Luise Angerer (teoretičarka
medija iz Kölna), Sylvia Eiblmayr (povjesničarka umjetnosti
iz Innsbrucka), Bojana Pejić (povjesničarka umjetnosti
i kustosica iz Berlina), Charles Esche (ravnatelj Van Abbemuseuma
u Eindhovenu) i Rosi Braidotti (profesorica na ženskim
studijma Sveučilišta u Utrechtu).
OSKAROVCI IZLAŽU U ZAGREBU
U organizaciji Zagrebačkog filmskog festivala i Sony Alpha
u zagrebačkom Kinu Europa otvorena je 26. rujna izložba
sedamdeset fotografija najpoznatijih svjetskih direktora
filmske fotografije pod naslovom — Odlučni trenuci.
Izložba je nastala u produkciji američke Akademije filmskih
znanosti i umjetnosti i Američkog udruženja filmskih snimatelja
(ASC), a nakon premijernog otvaranja u galeriji Academy’s
Grand Lobby na Beverly Hillsu u prosincu 2005. Zagreb je
prvi grad na svijetu koji je ugošćuje.
Fotografije većih formata prikazuju događaje koji su
svojom »neočekivanošću,
svjetlosnom situacijom ili ljepotom«, privukli pozornost
snimatelja, često za vrijeme pripreme ili sama snimanja
njihovih filmskih hitova. Neke od fotografija potpisuju
i Oscarima nagrađivani Vittorio Storaro (Apokalipsa
danas, Posljednji kineski car, Crveni),
John Toll (Legenda o jeseni, Hrabro srce)
ili pokojni Conrad Hall (Butch Cassidy i Sundance Kid, Vrtlog
života).
DOKU-ART U BJELOVARU
Od 2. do 6. listopada u Bjelovaru su održani Dani dokumentarnog
filma Doku-Art. Trinaest domaćih i stranih dokumentarnih
filmova izabrala je Rada Šešić, filmska autorica i kritičarka
rodom iz Bjelovara, koja od 1993. živi i radi u Nizozemskoj
i predaje na katedri za povijest i teoriju filma u Amsterdamu.
Među ostalima, prikazana su tri dokumentarca Zorana Tadića
o ljudima iz dalmatinskog krša, Svyato Viktora Kosskovskyog, La
strada Damira Čučića, Slike s ugla Jasmine
Žbanić, pobjednik Zagreb Doxa 2005, najnoviji dokumentarac
Petra Krelje Moja susjeda Tanja te drugi filmovi
iz Nizozemske, Hrvatske, Bugarske, Bosne i Hercegovine,
Rusije. Doku-Art humanitarnoga je karaktera, filmovi
će novcem prikupljenim od ulaznica opremiti dnevni boravak
V. osnovne škole u Bjelovaru za djecu s posebnim potrebama.