MM centar Studentskog centra u Zagrebu
i Austrijski kulturni forum u Zagrebu organizirali su u
petak, 23. lipnja 2006, projekciju avangardnih filmova
Kurta Krena, s uvodnim komentarom Brigitte Burger-Utzer
iz Sixpackfilma, Beč. U subotu je održana jednosatna projekcija
i performans ženskog videa, pod naslovom As she likes
it, u suradnji Sixpackfilma, Beč Austrijskoga kulturnog
foruma Zagreb i MM centra, a u nedjelju je trodnevni program
avangardnog filma završen i zaokružen prezentacijom zbirkom Optronics umjetničkih
audio-video istraživanja.
Kurt Kren (1929-1998) smatra se jednim od najzanimljivijih
avangardnih europskih filmskih autora, a njegovih prvih
osam filmova, za koje se obično kaže da su ’nastali ni
iz čega’ najčešće zapanje gledatelja već pri prvom susretu.
Kren se bavi portretiranjem svakodnevice, običnih mjesta
i jednostavnih situacija, ali su njegovi filmovi istodobno
veoma duboki, slojeviti i puni iznenadnih prodora ka do
tada nevidljivom i nepoznatom.
Poznavatelji njegove radove
uspoređuju sa slikama Kandinskog i Mondriana. Od prvoga
rada, Pokušaja sa sintetizirajućim
tonom iz 1957, spontanoga pejzažnog filma s obojenom
tonskom pistom, do Drveća
u jesen iz 1960, s impresijama pokreta u krošnji
stabala, vidljiv je razvojni put, posebno u montaži,
koju je u početku radio u kameri, da bi zatim prešao
na flach-editing technique. Na sat i pol dugoj zagrebačkoj
projekciji prikazano je šesnaest filmova gospodara filmskih sličica, a
svi su snimljeni na 16 mm i traju od 0,5 do 13 minuta.
Subotnja je projekcija pod naslovom As
she likes it okupila jedanaest suvremenih radova
s austrijske videoscene, u rasponu od predstavljanja
i tretiranja ženskog tijela do turističkih impresija
u kičastom ambijentu austrijskih Alpa. Radovi su nastali
od 1998. do 2005, a prikazani su Im Leo Mirjam
Batala, Strangers odnosno Byketrouble Carole
Derting, Solo mit Chor te Personal Karoe Goldt, Stewardessen Clip odnosno Gras
A/B Sabine Marte, SW-NO 04 Barbare Muslil
i Karo Szmit, Mock Rock Ulrike
Mueller, Zimmer 9 Doris Schmid i Legal Errorist Mare
Mattuscha i Chris Haring.
Gerald Weber odabrao je program naslovljen Optronics Audio Visions 4,
u kojem su okupljeni austrijski filmovi i videoradovi poput
hibridnih cjelina glazbe i pokretnih slika, nastalih u
digitalnoj tehnologiji animacije, reducirani različitim
grafičkim elementima i bitno osnaženi apstraktnim motivima.
Radovi su ponekad definirani kao vizualna glazba,
a nastajali su od dvadesetih godina prošloga stoljeća.
Prikazano je deset radova, od kojih neke potpisuju imena
poput Tine Frank, Manuela Knappa, Karoe Goldt, Brigitte
Bödenauer ili Didi Bruckmayer.
Trodnevna projekcija austrijskih avangradnih filmova i videa
bila je prava prigoda za detaljnije upoznavanje zainteresirane
publike s radovima koje u Hrvatskoj nemaju mogućnost vidjeti
jako često, a izraženo zanimanje potiče realizaciju sličnih
programa ubuduće.