Zapis

Facebook HFS
55
2006
55/2006
Povodi
Iz antologije avangarde: filmovi Kurta Krena

MM centar Studentskog centra u Zagrebu i Austrijski kulturni forum u Zagrebu organizirali su u petak, 23. lipnja 2006, projekciju avangardnih filmova Kurta Krena, s uvodnim komentarom Brigitte Burger-Utzer iz Sixpackfilma, Beč. U subotu je održana jednosatna projekcija i performans ženskog videa, pod naslovom As she likes it, u suradnji Sixpackfilma, Beč Austrijskoga kulturnog foruma Zagreb i MM centra, a u nedjelju je trodnevni program avangardnog filma završen i zaokružen prezentacijom zbirkom Optronics umjetničkih audio-video istraživanja.

Kurt Kren (1929-1998) smatra se jednim od najzanimljivijih avangardnih europskih filmskih autora, a njegovih prvih osam filmova, za koje se obično kaže da su ’nastali ni iz čega’ najčešće zapanje gledatelja već pri prvom susretu. Kren se bavi portretiranjem svakodnevice, običnih mjesta i jednostavnih situacija, ali su njegovi filmovi istodobno veoma duboki, slojeviti i puni iznenadnih prodora ka do tada nevidljivom i nepoznatom.

Poznavatelji njegove radove uspoređuju sa slikama Kandinskog i Mondriana. Od prvoga rada, Pokušaja sa sintetizirajućim tonom iz 1957, spontanoga pejzažnog filma s obojenom tonskom pistom, do Drveća u jesen iz 1960, s impresijama pokreta u krošnji stabala, vidljiv je razvojni put, posebno u montaži, koju je u početku radio u kameri, da bi zatim prešao na flach-editing technique. Na sat i pol dugoj zagrebačkoj projekciji prikazano je šesnaest filmova gospodara filmskih sličica, a svi su snimljeni na 16 mm i traju od 0,5 do 13 minuta. Subotnja je projekcija pod naslovom As she likes it okupila jedanaest suvremenih radova s austrijske videoscene, u rasponu od predstavljanja i tretiranja ženskog tijela do turističkih impresija u kičastom ambijentu austrijskih Alpa. Radovi su nastali od 1998. do 2005, a prikazani su Im Leo Mirjam Batala, Strangers odnosno Byketrouble Carole Derting, Solo mit Chor te Personal Karoe Goldt, Stewardessen Clip odnosno Gras A/B Sabine Marte, SW-NO 04 Barbare Muslil i Karo Szmit, Mock Rock Ulrike Mueller, Zimmer 9 Doris Schmid i Legal Errorist Mare Mattuscha i Chris Haring.

Gerald Weber odabrao je program naslovljen Optronics Audio Visions 4, u kojem su okupljeni austrijski filmovi i videoradovi poput hibridnih cjelina glazbe i pokretnih slika, nastalih u digitalnoj tehnologiji animacije, reducirani različitim grafičkim elementima i bitno osnaženi apstraktnim motivima. Radovi su ponekad definirani kao vizualna glazba, a nastajali su od dvadesetih godina prošloga stoljeća. Prikazano je deset radova, od kojih neke potpisuju imena poput Tine Frank, Manuela Knappa, Karoe Goldt, Brigitte Bödenauer ili Didi Bruckmayer.

Trodnevna projekcija austrijskih avangradnih filmova i videa bila je prava prigoda za detaljnije upoznavanje zainteresirane publike s radovima koje u Hrvatskoj nemaju mogućnost vidjeti jako često, a izraženo zanimanje potiče realizaciju sličnih programa ubuduće.

SADRŽAJ

ZAPIS