Zapis

Facebook HFS
55
2006
55/2006
Kino
Kratkih šest u Tuškancu

Od 10. listopada u maloj dvorani Kina Tuškanac započinju projekcije eksperimentalnih filmova pod naslovom Kratkih 6 u Tuškancu, koje će se održavati svaki drugi utorak u mjesecu, s početkom u 20 sati. Do kraja godine predviđeno je prikazivanje šest programa, od kojih će prvi biti izbor nekih od najzanimljivijih filmova nedavno završena Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma 25fps, a potom će se izmjenjivati tematski ciklusi.

Voditeljice programa članice su udruge 25fps Mirna Belina i Marina Kožul, koje potrebu prikazivanja ovakvih programa obrazlažu ovako:
Pitanje o prognanstvu ’komercijalno neisplativog’ filma (ponajprije svakog obilježenom ’etiketom’ umjetnički, a zatim i bilo kakva kratkog) vjerojatno je staro i naizgled nerješivo kao i ono o kokoši i jajetu, no umjesto teorijskog odgovora koji uključuje termine poput strategija, kapitalizam ili pak hermetičnost, zatvorenost ili samozatvaranje, možda se u domaćem kontekstu može postaviti mnogo banalnija dijagnoza — teško je prihvatiti se mukotrpna rada koji bi nas trebao zgrabiti od početka te uporno, kontinuirano i uz mnogo neplaćenih računa posvetiti svoje djelovanje ne baš odveć nagrađivanoj filmskoj formi. Jer njezina je pozicija gotovo uvijek bila marginalna, a desetljeća slične šprance službenog kinorepertoara i televizijske ignorancije gurnule su je s konstruktivne, subverzivne margine u potpuni zaborav. Danas čak više nije riječ o izvlačenju iz naftalina, nego o pokušaju’ prištekavanja’ na ono što je takav film u međuvremenu postao, barem dijelom, te uočavanja kako će se dalje razlomljenim naracijama ili postupcima polako infiltrirati i miješati u nove hibridne forme, pa i one komercijalno isplative (reklame, spotove, arhitekturu, dizajn...).

Zato ne treba pitati tko ga je prognao, nego tko će ga i kako vratiti malom dijelu publike koju bi možda i zanimao kad bi znala da postoji. U taj se, dakle, nikomu baš važan prostor smjestio i ovaj projekt koji ne želi biti subverzivan, otkrivati toplu vodu ili pak jadikovati o nepostojanju ’kratkometražnog’ ili još pokojeg ’drugačijeg’ kina, nego dovesti onu nekolicinu znatiželjnika i filmofila u dvorane na kratka filmska druženja i ponuditi im ono što bismo i mi voljeli gledati.

Raspored programa

Hladno srce: Island
24. listopada 2006. u 20 h / 92’

Tajanstvena i daleka zemlja koju uglavnom prepoznajemo prema prozaičnim gejzirima u našim se krajevima uvijek prije može pohvaliti jakom glazbenom scenom na kojoj dominira apsolutna diva svjetskoga glasa Björk nego filmskom produkcijom. No, festivalski hodočasnici u istarska brda prije nekoliko su godina ipak imali priliku vidjeti sjajan islandski dugometražni igrani film Nói albínói (2003; Dagur Kári), a svi koji prate industriju glazbenih spotova vjerojatno su zapazili popriličan broj glazbenika, ali i redatelja s islandskom putovnicom. Cold Hearts zato su odličan uvod u ono što bismo mogli nazvati glazbeno-filmskom scenom, savršen paket koji spaja najbolje od vizualnog i glazbenog, a sve pod nazivnikom islandski; od zahvata u eksperimentalni filmski prostor do animacijskih, igranih te dokumentarističkih minijatura; od prepoznatljivih ’novovalnih veterana’ Sigur Rós i grupe Múm, čiji spot gledamo u režiji fantastičnog, doduše britanskog dvojca Semiconductor, do iznimnih glazbeno-vizualnih majstora Arnija & Kinskog, čiji je najpoznatiji projekt skupina Gus Gus.

Zvuk i glazba
7. studenog 2006. u 20 h / 78’ (odabrao Marc Lavigne)

Glazba i vizualnost od osnutka MTV (1981) najbolje su se nalazili u glazbenom spotu, iako ih je i prije toga u relativno sličnom obliku spajala ’eksperimentalna’ produkcija koja je rano uočila važnost zvuka i glazbe u kombinaciji s vizualnom podlogom. Danas je više teško reći što čini podlogu — vizualno ili zvučno, no odgovor na to pitanje uglavnom osigurava zapadnjačka civilizacija zasnovana na kulturi ’gledanja’, ali i sasvim banalna činjenica da ćemo pozornost obratiti na ono što nam je unaprijed određeno kao ’forma’. No budući da »video nije ubio radijsku zvijezdu«, nego je kapitalizam ubio glazbenu televiziju, jedno od mjesta na kojima danas možemo gledati glazbene spotove postaju filmski festivali, koji doduše opet daju primat vizualnome, ali barem priznaju ’umjetnički’ doseg takve kratke forme. Može se reći da su inače popularni spotovi hiperprodukcijom natjerali glazbene televizije da se sve više okreću reklamama i ’rijelitima’ tjerajući klipove da mjesto pod suncem traže na festivalima, ali vjerojatno je tomu doprinijela i zainteresiranost ’eksperimentatora’ koji ’karijeru’ traže u komercijalnijoj, profitabilnijoj ili samo izazovnijoj formi.

Pa iako program pred vama nije program spotova, kojima pripada tek trećina, i ostali se radovi koriste donekle sličnom poetikom — brzom montažom, dosjetkom, iznimnom vizualnošću i poentiranjem u tek nekoliko minuta — što svakako možemo smatrati osnovnim odrednicama spotova. Ipak, neki su nam autori ponajprije poznati iz eksperimentalne priče (Dariusz Kowalski), neki potječu iz reklamne industrije (Gints Apsits), drugi su pak usmjereni na animacijske procese i svu raskoš digitalne slike (Patrick Doan), a poneki su već stari znanci svima koji prate suvremenu ’umjetničku’ produkciju spotova (Corine Stübi, Shynola)... Ovako okupljeni na jednome mjestu sasvim sigurno obećavaju praznik za oči i uši.

Umjetnost i film
21. studenog 2006. u 20 h / 72’

Iako već u naslovu sugerira da je riječ o »eksperimentalnom filmu za početnike«, naglašavajući umjetnički karakter kratke filmske forme, ovaj je program i više nego zgodan uvod u suvremenu eksperimentalnu produkciju. Tu je ponajprije dobro naglasiti zemlje iz koje dolaze pojedini radovi, poput primjerice Libanona, Slovačke ili Rusije, brojne nove redatelje što obećavaju (Takeshi Kushida) i neke veoma iskusne u području eksperimenta (Gustav Deutsch), zatim radove koji su već prikazivani na raznim festivalima, primjerice, na amsterdamskoj IDFA-i (On a Wednesday Night in Tokyo) ili u Oberhausenu (Beyond the Usual Limits, WA) te različite ’žanrovske’ smjerove od dokumentarizma, igranog filma, glazbenog spota do onoga što bismo mogli nazvati zabilježenim performansom ili eksperimentalnim filmom.

ENSAD — Visoka državna umjetnička škola
5. prosinca 2006. u 20 h / 60’

Ovaj program predstavlja suvremene radove pariške Visoke državne umjetničke škole ENSAD, osnovane 1766. Od sama početka škola je usmjerena na razvijanje umjetničkih zanata kako bi unaprijedila kakvoću industrijski proizvedene robe. Strogim i zahtjevnim umjetničkim naukovanjem škola kombinira tehniku i kulturu, inteligenciju i osjetljivost kako bi omogućila darovitijim zanatlijama da se razviju u kreativne umjetnike. Svrha je ENSAD-a umjetničko, znanstveno i tehničko obrazovanje kreativnih studenata, koje ih osposobljava za dizajniranje, promoviranje i razvijanje svih vrsta umjetničkog rada. Škola potiče multidisciplinarnost kombiniranim kolegijima i timskim radom. ENSAD je uspješan u dizajnu, umjetničkom menadžmentu, a animacija, industrijski dizajn, fotografija, scenografija, dizajn odjeće i video neki su od njegovih iznimno nagrađivanih atelijera.

Slike razlike: hrvatski video 1994/1996, Zagreb, 1996.
19. prosinca 2006. u 20 h / 64’ (odabrao Vladislav Knežević)

Na inicijativu medijske grupe FX Interzone početkom 1996. realiziran je program Reference to difference / Slike razlike, koncipiran kao program videoradova (64’) sedmorice hrvatskih umjetnika nastalih između 1994. i 1996. — Vlado Zrnić, Milan Bukovac, Igor Kuduz, Simon Bogojević Narath, Davor Mezak, Vladislav Knežević i Mario Kalogjera — i namijenjen predstavljanju videoscene u zemlji i inozemstvu. Program je realiziran uz potporu Instituta za suvremenu umjetnost Zagreb i Ministarstva kulture RH, a prikazan je u mnogim galerijama i na događanjima od Njemačke i Moldavije do Slovenije i Kanade.

Reference to difference bio je važan i jedinstven čin grupnog samoorganiziranja umjetnika u skladu sa suvremenom umjetničkom praksom: »Ovo predstavljanje hrvatskog videa donekle je jedinstven i značajan događaj. Jedinstven je po tome što je posrijedi čin grupnog samoorganiziranja. (...) Značajan je po tome jer ukazuje na želju samih stvaratelja da stvari uzmu u svoje ruke, da privuku pažnju području videoumjetnosti i da potaknu na javnu reakciju, a u situaciji u kojoj ozbiljno nedostaje ikakva sustavna reakcija, te umjetnici djeluju u društveno vrlo razrijeđenoj atmosferi. (...) Posrijedi je izjednačen izbor što se sastoji od izrazito artikuliranih i istančanih djela, dojmljive smišljajne i zamišljajne, maštalačke, razlike među njima.«
(Hrvoje Turković, Slike razlike, Zagreb, 1996.)

SADRŽAJ

ZAPIS