Da mu otac nije u Prvom svjetskom ratu
bio artiljerac ili topnik, kako vam drago,
Vladimir bi se Tadej možda rodio u Americi i tko zna kakva
bi se tu holivudska karijera razvila. Jer, bez obzira
gdje se rodio, Tadej bi sigurno bio filmaš. To je unaprijed
bilo suđeno. Djed i još neki rođaci već su bili
u SAD pa se i Tadej senior spremao otići, ali je, da umiri
savjest, ipak napisao molbu i uputio je kamo treba. Te
ratni veteran, te zna telegrafiju, te ovo, te ono, tek
— primilo ga u državnu službu. A to je u Kraljevini Jugoslaviji
(i na još nekim mjestima) bila puna šaka brade! Prije toga
Vladimirov je otac bio fotograf u Novskoj, a Novska je
tada bila više trgovište i sajmište za okolna sela nego
pravi grad, i nije bilo baš neke navike učestalih fotografiranja.
Otac je imao i dara za slikarstvo, no s tim se tek nije
dalo živjeti. Tako se služba na željeznici pokazala kao
idealno rješenje egzistencijalnih problema pa se moglo
pristupiti povećanju porodice. I na ovaj su svijet došli
Vladimir i njegov brat!
|
Vladimir Tadej |
Rođen u Novskoj 9. svibnja 1925, Vladimir Tadej, redatelj,
scenograf, kostimograf, scenarist, filmski publicist, autor
animiranih filmova, riječju svojevrsna renesansna osoba
naših dana, proveo je prvih nekoliko godina života u rodnome
mjestu, pa se za ocem i njegovim željezničarskim poslom
(tata je u međuvremenu avanzirao od željezničarskoga telegrafista
u prometnika i dobio je svoju crvenu kapicu) pomaknuo
u Novu Gradišku, gdje su profesori likovnog odgoja Domaci
i Kovačević prepoznali njegov slikarski talent (i poslovne
sposobnosti jer je znao slikati za potrebe kolega kojima
to baš i nije išlo od ruke, i njihove radove naplaćivati
kupnjom bojica ili sličnim uslugama), a zatim u Svetu Klaru,
tadašnje i današnje predgrađe Zagreba. Nakon pučke škole
upisao se u III. gimnaziju, koju su pohađali mnogi slavni
ljudi hrvatskoga slikarstva, filma, literature i sličnih
umjetnosti, da bi iza toga počeo studij arhitekture na
Tehničkom fakultetu u Zagrebu. Vladimir je doduše htio
biti slikarom i neko je vrijeme pohađao privatni tečaj
kod slavnoga profesora Krizmana, ali se otac tada sjetio
svojih slikarskih pokušaja u Novskoj i nekako su mu pred
očima stale titrati slike boema koji bajno žive pod pariškim
i drugim mostovima, pa je sinu ozbiljno savjetovao neka
se okane takvih šašavih ideja i baci se na nešto životu
primjerenije. Tako se arhitektura pokazala kao logičan
izbor.
No, pojavio se i deus ex machina u liku Ervina
Šinka, koji se zaista zvao Franjo Spitzer i bio je hrvatski
i mađarski književnik, pjesnik i analitički prozaist, a
neko vrijeme, nakon Drugoga svjetskog rata, i ministar
kulture Narodne republike Hrvatske. Rečeni je Šinko jednoga
dana pozvao Vladimira Tadeja, tada još studenta arhitekture,
i priopćio mu kako su oni čuli za njega, da
je darovit i to, da je i slikar i arhitekt i sve, pa mu
je ponudio angažman scenografa u prvim filmovima snimanim
tih poratnih godina. Tako se Vladimir Tadej našao 1947.
u Jadran filmu, najprije kao asistent scenografa u filmu Živjeće ovaj
narod redatelja Nikole Popovića. Ni Šinko ni bilo
tko drugi, pa ni sam Vladimir Tadej, nisu tada znali
da će od njega postati jedan od začetnika stvaranja filmske
scenografije u Hrvatskoj i kakvu će karijeru ostvariti.
Onaj (ne)odlazak u Ameriku pokazao se tih dana, i poslije,
kao nebitan. Studij, doduše, nije nikada završio, ali
nije ni »mislio da su diplome ona presudna životna stvar«.
To je i dokazao cijelim svojim profesionalnim životom.
Dobro, pedagozi moji, ne kažem ja da tako treba, ali...
Prva mu je samostalna scenografija bila za film Zastava Branka
Marjanovića, snimljen 1949, i već za taj prvi posao prima
nagradu Narodne Republike Hrvatske. Doduše, u vrijeme snimanja
činilo se kako će biti problema, a ne nagrade, jer se književnik
Joža Horvat, po čijem se scenariju film snimao, usprotivio
nekim Tadejevim scenografskim rješenjima. Bila su osjetljiva
vremena Rezolucije Informbiroa i ljudi su preko noći znali
otići pod led, pa i doslovno, ali sve je na
kraju ispalo dobro, za obojicu, a Vladimir se Tadej uvjerio
kako valja biti svoj i u svakodnevnom životu i u poslu,
pa će sve biti kako treba. Poslije je bio scenograf i u
filmovima Bakonja fra Brne redatelja Fedora Hanžekovića,
snimljenu 1951. godine, U oluji iz 1952, Jubilej gospodina Ikla snimljenu
1955, a nagradu kritike za scenografski rad osvaja u Puli,
za film Kaja, ubit
ću te redatelja Vatroslava Mimice, iz 1967. Danas
kaže kako su mu najdraže nagrade za scenografski rad
u filmovima Izgubljena olovka redatelja Fedora
Škubonje, 1960, za koji je dobio drugu nagradu na festivalu
u Mar del Plati, Argentina, a za nju je doznao tako što
je primio bankovni izvještaj i ček na tadašnjih 30.000
dinara, kolika je bila protuvrijednost dolarskoga iznosa,
i za Jubilej gospodina Ikla. Nagrađen je i za
scenografski prinos u filmovima Dvostruki
obruč redatelja Nikole Tanhofera, iz 1963. godine,
te za Bitku na Neretvi Veljka
Bulajića iz 1969. Ukupno potpisuje scenografiju u četrdesetak
domaćih filmova i više od petnaest stranih, među kojima
izdvaja seriju koprodukcija Winnetou
1, iz 1963. godine i Winnetou 2, iz 1964.,
redatelja H. Reinla, pa Winnetou među
jastrebovima iz 1964. godine i Old Firehand,
snimljen 1966, redatelja A. Vohrera. Zanimljiv je bio
i rad na snimanju filma Orao u kavezu redatelja
F. Cooka, priči o Napoleonovim posljednjim danima na otoku
Sveta Helena, iz 1971.
Koliko scenograf može i smije utjecati na konačni izgled
filma, pitam gospodina Tadeja, a on vrlo ozbiljno odgovara
da je film iznad svega timski rad i svaki je njegov segment
jednako važan, iako redatelj na kraju sve potpisuje i ima
puno pravo na pohvale i, ne daj Bože, pokude za konačni
rezultat. Najbolja je ona scenografija koja se najmanje
zapaža, koje gledatelj uopće nije svjestan, a isto je s
glazbom, kostimima ili rasvjetom. Čim se nešto od toga
posebno izdvaja, znači da je prenaglašeno, kao dobro ili
loše, svejedno, a to onda nije prava stvar. Problem je,
tvrdi Vladimir Tadej, i u našem mentalitetu koji svjesno
ruši sve bivše i tuđe, i kreće uvijek iz početka. Zaneseno
priča o nedavnom turističkom posjetu Pragu, u kojem je
u više navrata profesionalno radio, čemu je svakako pridonijela
činjenica da dobro govori češki jezik, uz talijanski i
njemački, i slušao kako turistički vodič objašnjava posjetiteljima
da je neku kulu najprije gradio ovaj knez, pa nastavio
onaj kralj... Kod nas, kaže uz ironični smiješak, svaki
novi ima potrebu sve srušiti i graditi iznova, a to nas
onda dovodi tu gdje jesmo. On je ipak uspio dio svojih
scenografskih dosega i zamisli prenijeti mlađima. I još,
kaže Vladimir Tadej, treba znati da je scenograf u biti
vođa ekipe u kojoj su njegovi pomoćnici, pa patineri i
razni drugi suradnici. Bez njih ni rad scenografa niti
konačni dojam završena filma nije potpun ni moguć i sve
to valja imati na umu kad se ocjenjuje opći dojam scenografskoga
rada na filmu.
Tadej se nije zadovoljio scenografskim prinosom, već
je bio i kostimograf u desetak filmova, među kojima su Jubilej gospodina Ikla Bitka na Neretvi.
Onaj se njegov slikarski talent, naslijeđen od oca, budio
i pozivao da i na ovaj način likovno oblikuje filmove na
kojima je surađivao. Slikarstvom se više nije aktivno bavio,
iako je bilo nagovora u obitelji i šire, no kad
te jednom film uzme pod svoje, nema se vremena za bilo
što drugo, tvrdi uvjereno.
Slijedeći je korak bio posve logičan. Vladimir Tadej
napisao je tridesetak scenarija za animirane filmove, među
kojima su bili i Cowboy Jimmy, nagrađen Zlatnom
arenom u Puli 1957. pa Happy end iz 1958, Krava na granici,
koji je osvojio Grand prix u Oberhausenu 1962. i
specijalnu nagradu u New Yorku 1964. Samostalno je režirao
crtani film Sve želje svijeta snimljen
1966.
Iz tih je godina i zanimljiva priča. Tadej je napisao scenarij
za animirani film Benko
Kamenko, o spiljskim ljudima, a ubrzo su u Zagreb
stigli Joseph Barbera i William Hanna, autori poslije
planetarno slavnih Flintstonesa, u nas poznatijih
kao Obitelj Kremenko. Sad, ne kaže Vladimir Tadej
da su Hanna i Barbera baš plagirali njegova junaka, ali
su između ostalih zagrebačkih animiranih filmova vidjeli
i Kamenka, pa se iz toga mogu zaista izvući svakakvi
zaključci.
|
Tadej (drugi slijeva) u društvu
I. Zalara, Đ. Đurića i V. Šinkoveca |
Prva je knjiga koju je mali Vladimir pročitao u životu
bila Družba Pere Kvržice autora
Mate Lovraka, a prvi igrani film koji je režirao bio je
— Družba Pere Kvržice,
snimljen 1970, za koji je dobio nagradu UNESCO-a za adaptaciju
literarnog djela na FEST-u 1971. Snimio je i film Hitler iz našeg sokaka,
nastao 1975, koji smatra svojim najboljim djelom i za koji
je dobio Srebrnu arenu za
režiju na festivalu u Puli, pa Hajdučka vremena iz
1977. godine i Tajnu
starog tavana iz 1984, za koji dobiva nagradu Kekeca za
najbolji dječji film na FEST-u 1985. godine. Ukupno je
snimio osam igranih filmova, a za sedam je sam napisao
scenarij. Bio je i redatelj TV-serije Neuništivi iz
1990. godine, a u vrijeme Domovinskoga rata snima više
od trideset dokumentarnih filmova na svim hrvatskim ratištima,
među kojima izdvaja Posljednju Teutu, iz
1991, Skradinske gardiste, snimljene iste godine,
te Dragovoljca Šimu iz
1994.
S književnikom Hrvojem Hitrecom, inače bivšim učenikom
iste one III. gimnazije koju je, doduše koju godinu prije,
i sam pohađao, napisao je roman Kanjon
opasnih igara, nagrađen 1994. godišnjom nagradom Grigor Vitez i
zatim snimio po tom tekstu zapaženu dječju televizijsku
seriju.
Bez dvojbe vrhuncem svoga scenografskog stvaralaštva
proglašava seriju filmova o indijanskom poglavici Winnetouu,
prema motivima romana Karla Maya, snimanih šezdesetih godina
na lokacijama oko Velebita i Obrovca. Tadej je osobno odabrao
više od petsto lokacija, na kojima je snimljeno pet filmova,
a očaravalo ga je što je sve išlo njemačkom pedantnošću,
pa se znalo i godinu unaprijed da će snimanje početi određenog
datuma ili da će za urađeno dobiti dogovoreni honorar,
a da se ne mora prepirati i moljakati, što je, nažalost,
bio čest slučaj pri domaćim filmskim projektima. I danas,
četrdesetak godina nakon dovršenih snimanja, uredno prima
tantijeme za svoj rad. Nisu to neki veliki iznosi, ali
čovjeka raduje kad vidi kako se njegov autorski rad i dalje
cijeni i kako za njega dobiva primjerenu naknadu.
Ne čudi što se ovih dana Vladimir Tadej intenzivno bavi
novim projektima. Ili, možda ne čudi, iako se zna da je
u osamdeset i drugoj godini!? U Njemačkoj su filmovi o
Winnetouu još vrlo uspješni i rado gledani, a na njima
zarađuju i turističke agencije koje organiziraju putovanja
na lokacije snimanja tih filmova i druge sadržaje. Pa zašto
to ne bismo činili mi sami, upitao se Vladimir Tadej i
pokrenuo inicijativu za stvaranje Memorijalnog centra Winnetoua,
na lokacijama gdje je snimljena serija filmova i u suradnji
s Jadran filmom. Idejni je projekt dovršen i ubrzo se očekuje
realizacija. Slična je i ideja scenarija za seriju za djecu Tragom poglavice Winnetoua,
od dvanaest epizoda, koji ovih dana kola među prijateljima
i suradnicima, kako bi se vidjelo ima li mogućnosti i sredstava
za realizaciju. Konačno, u tijeku je rad na novom crtanom
filmu Zakaj
sam pevca razapel?, kojemu je Tadej redatelj i scenarist,
a glazbu piše Arsen Dedić, s kojim je već više puta surađivao.
Ideja je nastala po motivima poznate slike naivca Ivana
Generalića, a priča o vječnoj temi, sumnji i ljubomori.
Vladimir Tadej dobio je 2005. nagradu Vladimir Nazor za
životno djelo. Nekako se ustalilo da takve nagrade dolaze
pri kraju radnog i životnog vijeka, no gospodin Tadej očito
ima još mnogo toga reći. Ne bi prihvatio režiju novoga
igranog filma, pa ni posao scenografa, jer je svjestan
da više nema životne snage potrebne da bi se takvi poslovi
kvalitetno obavljali, ali je uvijek zainteresiran za prinos
u raznim projektima, prilagođen njegovu znanju, sposobnostima
i godinama.
Prije se aktivno bavio sportom, posebno nogometom, stolnim
tenisom, tenisom, a bogme i šahom, no sada vitalnost ponajviše
održava stalnim kretanjem. Kći mu radi u Institutu za turizam
pa u posljednje vrijeme rado putuju skupa, onim starim
stazama koje je upoznao tražeći lokacije za snimanje filmova
u kojima je radio kao scenograf. Svi se njegovi današnji
suputnici ugodno iznenade kad na takvim putovanjima sretnu
ljude s kojima je Tadej prije mnogo godina surađivao, a
oni ga se danas sjete, prijateljski ga pozdrave i porazgovaraju.
S ljudima je uvijek znao uspostaviti kontakt i ostaviti
za sobom dobar trag.
U jednom je mandatu bio i predsjednikom Kinosaveza Hrvatske,
današnjega Hrvatskog filmskog saveza. Prihvatio se posla
jer ga je zanimalo amatersko, neprofesijsko filmsko stvaralaštvo,
posebno dječje, sudjelovao je na mnogim smotrama i revijama
kao član žirija, držao predavanja, pa je mislio kako je
dužan prihvatiti i tu obvezu i obaviti je na najbolji način.
Birajući na revijama iznimne dječje filmove uvijek je u
prvi plan stavljao ideju i poruku, a manje važnim smatrao
je eventualnu tehničku (ne)savršenost.
Često snimajući filmove za djecu naučio je kako valja
s malim glumcima, koji se obično na početku snimanja malo
prave važni, glumataju, pa je znalo biti teško dovesti
ih u red, ali očito je u tome uspijevao. S nekim je svojim
filmovima proputovao cijeli svijet, i rado se sjeća kako
su, na primjer, u Pakistanu s razumijevanjem gledali Družbu Pere Kvržice,
iako im je po svemu daleka i teže razumljiva. No, poruka
vrijedi bez obzira na nacionalne, kulturne i druge razlike,
a u tome i jest veličina i snaga filma.
Vladimir Tadej nedavno je u Beču primio posebno priznanje, Kristalnog orla,
od poklonika pisca Karla Maya na čijim su djelima o Divljem
zapadu odrastale mnoge generacije. Nagrada ga je obradovala
i podsjetila na filmove o Winnetouu u čijem je nastanku
sudjelovao punih pet godina i ostao njihovim poklonikom
do danas. I nju izdvaja među posebne, jer za njega zaista
ima posebno značenje.
Vladimir Tadej duboko promišlja stanje i probleme hrvatskoga
filmskog stvaralaštva, neki ga pomaci raduju, mnogo toga
zbunjuje i brine. I radi i dalje. To je najveći i najbolji
prinos koji osobno može dati.