Tabor Film Festival (TFF), međunarodni festival kratkometražnoga
filma, treći je put održan na staroj povijesnoj lokaciji
dvorca Veliki Tabor od 12. do 17. srpnja. Festivalski program
brojio je više od sedamdeset filmova raspoređenih u deset
cjelovečernih programa u međunarodnoj konkurenciji, retrospektive
kratkometražnih filmova uglednih domaćih i stranih autora
(Branko Ivanda, Nicole Hewitt, Károly Ujj Mészárosa) te
prezentacije domaćih i stranih međunarodnih festivala (RAF,
Interfilm Berlin, Going Underground). Novost festivala bio
je program domaće konkurencije i online konkurencija
filmova do 6 minuta, kojoj je pokrovitelj T-portal. Međunarodni
žiri u sastavu Ujj Mészáros Károly, Christian Gesell, Ivan
Ramljak odlučio je da je najbolji film festivala (Grand
Prix Veronikina lubanja) singapurski film Rođendan
(Sheng Ri, Bertrand Lee, 2004), najbolji igrani
U mraku (Dans l'Ombre, Olivier Masset, Depasse,
Francuska/Švicarska/Belgija, 2004), najbolji dokumentarni
.cez / .nijnok / .tibbar(Leo Wentink,
Nizozemska, 2004), a najbolji animirani Konačno rješenje
(A Final Solution, Phil Mulloy, Velika Britanija/Njemačka,
2004). Najboljim domaćim filmom domaći žiri (Krešimir Končevski,
Ida Prester i Miroslav Sikavica) proglasio je Posljednji
zaljev Panonskoga mora Ljiljane Šišmanović (2002), dok
je nagrada publike pripala belgijskom igranom filmu Alice
i ja (Alice et moi, Micha Wald, 2004). Nagrada
T-portala pripala je njemačkom eksperimentalnom filmu 11
Meter Floriana Langankea (2005).
'HRVATSKI' WELLES U LOCARNU
Hrvatski dokumentarni film Druga strana Wellesa,
redatelja Daniela Rafaelića i Leona Rizmaula, nastao u produkciji
Dokumentarnoga programa HRT-a, prikazan je na 58. međunarodnom
filmskom festivalu u švicarskom Locarnu (3-13. kolovoza
2005). Film o Wellesovu životu i radu u Hrvatskoj sastavljen
je od arhivske građe i svjedočanstava ljudi koji su s njim
radili, a o njegovu boravku u Dalmaciji 1967/1968, u vrijeme
dok je snimao nedovršeni film Dubina, autori su govorili
pred publikom u Locarnu.
MOTOVUN U ZAGREBU
Početkom kolovoza, zagrebačko kino
Tuškanac otvoreno je na tri dana zbog revije filmskih uspješnica
s filmskog festivala u Motovunu. Od 4. do 6. kolovoza prikazano je šest kratkih
filmova: Bert Prentice (Kevin Nibley, SAD, 2005);
Guard Dog (Billy Plymton, SAD, 2005); Don Quijote
in Jerusalem (Dani Rosenberg, Izrael, 2004), A Place
in the Sun (Rachid Boutounes, Maroko/Francuska, 2004),
My Parents (Neele Sean Vollmar, Njemačka, 2003),
7:35 in the Morning (Nacho Vigilando, Španjolska,
2003) te šest cjelovečernjih: The Yes Man (Crhis,
Smith, Dan Ollman, Sarah Price, SAD, 2003); Monderlay
(Lars von Trier, Danska, 2005); Darwin's Nightmare
(Hubert Sauper, Austrija/Francuska/Belgija, 2004); My
Summer of Love (Pawel Pawlikowski, Velika Britanija,
2004); Bal-can-can (Darko Mitrevski, Makedonija/Italija,
2005) i Death of Mr Lazarescu (Cristi Pulu, Rumunjska,
2005).
VISURA APERTA MOMIANO 05
U istarskom gradu Momjanu, u suorganizaciji Hrvatskoga
filmskog saveza, održan je od 7. do 14. kolovoza Festival
vizualnih i audiomedia Visura aperta Momiano 05. Riječ je
o multimedijalnom projektu u međunarodnom okviru, koji predstavlja
suvremeno stvaralaštvo mlađe generacije umjetnika, s idejom
da prikaže «otvorenost granica vizualnih i audiomedija
paralelno s različitostima i suživotom na kulturno-socijalnom
planu kroz njihovu interakciju (spoj dijaprojekcije i slikarskog
rada, te različitih materijala, ozvučivanje slika, komunikacija
radova s prirodom i arhitekturom vidljiva u ideji i izlaganju
rada – prozori i unutrašnjost kuća, ulice, trgovi itd.)
U okviru festivala djeluje i multimedijalna radionica koja formalno istražuje
prostore komunikacije različitih umjetničkih medija, a sadržajno
socijalni sustav vrijednosti i odnosa unutar njega (probleme
izolacije i komunikacije, marginalizacije i centraliziranosti,
kompromis, fleksibilnos i otvorenost unutar društvenih struktura).
Radionica (Laboratorio) ubacuje umjetnika – opremljena vlastitim idejama, kulturnim
i edukacijskim nasljeđem – u proces upoznavanja s novim
i različitim načinima mišljenja i umjetničkog djelovanja.
Radovi nastali u momjanskom Laboratoriju produkt su reakcije
na novi, drugačiji kontekst – osobe, radove i sredinu. Cilj
Laboratorija je otvorenost prema novom i razumijevanje različitosti.»
Program ovogodišnjega festivala u Momjanu priredile
su kustosice Davorka Perić Vučić-Šneperger i Nicole Hewitt,
u kojem su, među ostalim, prikazani videoradovi Nine Kurtela
i Albana Muje, Zoltana Totha, Matije Debeljuha, Nine Bešlić,
Davida Maljkovića, Lale Raščić, Ane Bilankov, Ante Božanića,
Marka Ercegovića, Ivane Jelavić, Luka Piplice, Ivone Vlašić,
Fedora Vučemilovića, Tine Gverović i drugih.
Posljednji dan festivala održana je i zajednička izložba
najboljih radova Laboratorio Momiano / Laboratorio Bambini
05.
PRVI FESTIVAL LIBERTAS
Potkraj kolovoza Hrvatska i grad Dubrovnik dobili su
još jedan u nizu međunarodnih filmksih festivala. Zamišljen,
prema riječima direktorice Mirjane Pećine, kao «odgovor
na potrebe stranih producenata i distributera za novim lokacijama
i festivalima», prvi Libertas održan je od 26. do 30.
kolovoza 2005. kao projekt istoimene neprofitne udruge iz
Dubrovnika.
U službenom dijelu programa festival je prikazao 35
cjelovečernjih, dokumentarnih i kratkih filmova nezavisne
produkcije iz cijeloga svijeta i Hrvatske, a dodijeljene
su i nagrade najboljima u trima kategorijama, o kojima je
odlučivao međunarodni ocjenjivački sud u sastavu: Tom Rosenberg
(producent Eastwoodova filma Djevojka od milijun dolara),
Trevor Groth (direktor programa filmskih festivala Sundancea
i CineVegas), Mike Goodridge (glavni urednik losandželeskog
izdanja lista Screen International, hrvatski
redatelj Vinko Brešan i producent Albert Kapović.
Što je Iva snimila 21. listopada 2003
redatelja Tomislava Radića proglašen je najboljim cjelovečernjim
igranim filmom, meksički film Victoria Para Chino (r.:
Cary Fukunage) najboljim kratkim
filmoma, a nagradu za dokumentarac, kao i nagradu publike,
dobio je američki film Vlak za Seul redatelja
Jima Butterwortha, Lise Sleeth i Aarona Lubarksya.
RIJEČKI PERFORMANS LAUERA/GOTOVCA
U prostoru riječkoga Kluba Palach nastupio je 26. kolovoza
Antonio Lauer, nekoć Tomislav Gotovac, s performansom Točno
u ponoć. Performansu je prethodila videoprojekcija filma
Plastični Isus uz kratku popratnu najavu sama Tomislava
Gotovca.
NOVI MEĐUNARODNI NASTUPI BUNARMANA
Dokumentarni film Bunarman
redatelja Branka Ištvančića, nastao u produkciji Dokumentarnog
programa HRT-a 2003, nagrađivan nagradama za najbolji dokumentarni
film i najbolju režiju u Hrvatskoj i inozemstvu, nastavio
je uspješan pohod po međunarodnim festivalima. Pozvan je
na još dva međunarodna filmska festivala. Uvršten
je u konkurenciju za nagrade Međunarodnoga festivala kratkog
filma Imaginaria, koji se od 1. do 7. kolovoza održava u
Italiji, te u konkurenciju za nagradu Međunarodnoga kratkometražnog
filma u Teheranu (15-20. studenog). Film je u kolovozu pozvan
na festival Libertas u Dubrovniku (26-30. kolovoza), a u
studenom na američki putujući Margaret Mead Film & Video
Festival (3-13. studenog).
DINAMIČAN RUJAN TRBULJAKOVA DUPLEXA
Najbolji hrvatski animirani film
u prošloj godini, Duplex Gorana Trbuljaka, prikazan
je samo tijekom protekloga rujna na četiri međunarodna festivala:
12th International Animated Film Festival KROK (19. rujna
– 1. listopada 2005) na brodu Princess of Dniepar, koji
plovi od Kijeva do Odesse; International Short Film Festival
in Drama (Grčka, 18-24. rujna); MAGMA International
Short Film Festival (Italija, 15-17. rujna); 9th
ISMAILIA International Film Festival
(Egipat, od 10-17. rujna). Osim
toga, u studenom će biti istodobno prikazan na dva festivala
u Španjolskoj – L’Alternativa festivalu u Barceloni i u
Madridu na Madrid Experimental Cinema Week.
DALIBOR MARTINIS U NEVADI
Naš ugledni multimedijalni umjetnik Dalibor Martinis predstavlja
se u Renu, Nevada video/web-instalacijom pod naslovom Krajolik
promjenjivog rizika/ Variable Risk Landscape. Izložba
je postavljena od 20. kolovoza do 27. studenog 2005. u Media
Gallery, Nevada Museum of Art (NMA), a bavi se istraživanjem
i ispitivanjem odnosa između umjetnosti, prirode i novca.
TJEDAN HRVATSKOGA FILMA U CHICAGU
U okviru Tjedna hrvatskog filma u Chicagu tijekom protekloga
rujna prikazani su Konjanik, redatelja Branka Ivande,
Oprosti za kung fu Ognjena Sviličića i Kraljica
noći redatelja Branka Schmidta, Ta divna splitska
noć redatelja Arsena Antona Ostojića, Što je Iva
snimila 23. listopada 2003. Tomislava Radića te Duga
mračna noć Antuna Vrdoljaka. Tjedan hrvatskog filma
organizirali su Ministarstvo kulture RH, Ministarstvo vanjskih
poslova i europskih integracija, Generalni konzulat RH u
Chicagu te The School of the Art Institute of Chicago u
suradnji s American Cinematheque.
ŠESTI DANI FILMA U ŠIROKOM BRIJEGU
Film Kutak za sporni trenutak mladoga sarajevskog
redatelja Džemala Šabića pobjednik je 6. dana filma, festivala
dokumentarnoga filma ‘s mirisom Mediterana’ u Širokome Brijegu
(8-10. rujna 2005). Tako je odlučio žiri 6. dana filma (Asaf
Džanić, Janko Heidl i Ognjen Sviličić) jer riječ je o «odličnom
spoju bizarnog komadića suvremene stvarnosti u jednoj zemlji,
u ovom slučaju Bosni i Hercegovini, sa živom, dinamičnom
formom, kroz koju osjećamo energiju jednog mladog auora».
U konkurenciji je inače prikazan 21 dokumentarac iz osam
zemalja (Španjolske, Grčke, Libanona, Italije, Turske, Srbije
i Crne Gore, Hrvatske i BiH), a selektor je bio redatelj
Zoran Tadić. Iz Hrvatske su prikazani filmovi: Cesar
Franck – Wolf Vostel Antonija G. Lauera, Od jutra
do mraka Dražena Žarkovića, Prije kiše Marija
Papića, Ženski izbor Ljiljane Šišmanović, Maratonac
Petra Krelje, Purgatorij Zdravka Mustaća, Ribanje
Irene Škorić, Dani slave Milana Bukovca i Ja
sada živim ovdje Zorana Pisačića. Izvan konkurencije
prikazani su dokumentarac Don Seada Đikića te igrani
filmovi Oprosti za kung fu Ognjena Sviličića i Go
West Ahmeda Imamovića.
RETROSPEKTIVA MILANA TRENCA
Retrospektivnom izložbom u Galeriji Klovićevi dvori, od 9. rujna
do 16. listopada, predstavlja se Milan Trenc, zagrebački strip-crtač, ilustrator i filmski redatelj s njujorškom adresom. Od
početka 1980-ih, kada je upisao studij režije na Akademiji
dramske umjetnosti, Trenc objavljuje stripove u omladinskome,
a zatim u tjednom tisku. Autor je stripa Koščak,
Berlin, Morocco, a široj je javnosti možda
najpoznatiji kao autor Milana Blentona. Početkom devedesetih seli u New York, gdje
objavljuje stripove u Heavy Metal Magazinu, a ilustracije
u najtiražnijim američkim listovima poput The New York
Timesa, Timea, The Wall Street Journala,
New Yorkera, Fortune Magazina i Washington
Posta.
FILMSKI PROGRAM TREĆEG QUEER FESTIVALA
U TUŠKANCU
Heteronormativnost djetinjstvaprema riječima Zvonimira
Dobrovića, «normiranje djetinjstva kroz javne odgojno-obrazovne
institucije kao prakticiranje i promoviranje nasilja nad
djecom uskraćivanjem mogućnosti slobodnog razvoja individualnosti»)
bila je glavna tema trećeg po redu međunarodnog festivala
Queer Zagreb, koji je okupio umjetnike iz različitih disciplina
iz Japana, Brazila, Sjedninjenih Država, Francuske, Slovenije
i Hrvatske. Uz kazališni program u ZKM-u, likovni u galerijama
Nova i Josip Račić te trodnevnu konferenciju o heteronormativnosti
djetinjstva u Goetheovu institutu, priređen je i bogat program
kratkih i cjelovečernjih filmova u kinu Tuškanac. Među ostalima,
prikazani su i filmovi: Moj život u ružičastom (Alain
Berliner, 1997), Naranče nisu jedino voće (Beeban
Kidron, 1990), Otac i sin (Aleksandar Sokurov, 2003),
Misteriozna koža (Gregg Araki, 2004), Transamerica
(Duncan Tucker, 2005), Nitko ne zna (Hirokazu
Koreeda, 2004).