Film je film. Video je video.
Umjetnost su i film i video.
Ali, video ponekad prikazuje filmove
snimljene na filmskoj traci, dok se filmska umjetnost danas
počesto snima za videozaslone.
Kada bi stvari bile jednostavne – a doista
nisu! – filmski i videoteoretičari i povjesničari vrlo
bi lako mogli ‘uladičiti’ i katalogizirati povijest i teoriju
filma, odnosno videa, u doba tehnološke reprodukcije.
Ne zaboravimo, Benjamin je govorio o
tehničkoj reprodukciji umjetnosti.
Digitalni medij videa donio je zrnastu
strukturu zaslona, tehnološki predodređenu.
Između tehnike i tehnologije stoji dubok,
gotovo ontološki jaz povijesnoga bitka vizualne umjetnosti.
I da zaključim ovu tiradu prije negoli
odem predaleko:
glede umjetnosti,
uopće nije važno je li ona analogna ili digitalna; klasična,
moderna ili postmoderna – važno je da plijeni sugestivnom
cjelinom forme i sadržaja, jedinstvom umjetničke ideje i
njezine realizacije.*
Filmski i videoartist, multimedijalni
umjetnik Ivan Ladislav Galeta doista je poseban, navlastiti
primjer takva poimanja umjetnosti.
Autor je nedavno ponovno ‘isplatio’ svoj
dug Jamesu Joyceu, ostvarivši videofilmsku projekciju Bloomsday
na Tuškancu.
Da odmah ponovno napomenem: uopće
nije važno da li je Galetin uradak filmski ili videozapis.
Važno je da je to doista bio umjetnički doživljaj.
Holistički, posve, potpuno…
Cijeli, pak, projekt Bloomsday na
Tuškancu zapravo je organski nastavak jednog drugog,
tek naizgled dovršenog ‘krajnjeg’ umjetničkog pothvata –
Endarta.
|
Ivan Ladislav Galeta |
Kraj umjetnosti, krajnja umjetnost, umjetnost
na kraju…
Sve te odrednice, koliko su daleko od
čuvena Hegelova iskaza o kraju umjetnosti, toliko su i blizu
filozofskom promišljanju odnosa umjetnosti i života.
Jer, Galetina se umjetnost – posebice
nakon njegova preseljenja na imanje u pitomoj Sutlanskoj
dolini – posve prožela s osobnim načinom života, zapravo
življenjem s prirodom, što opet znači: životom samim.
Anorganska intervencija u organsko svedena
je na minimum. Likovna umjetnost, ali i umjetnost an
sich, pretočila se u multimedijalni projekt življenja
prirode.
Kao prirode i kao umjetničkog djela par
excellence.
Kada se danas govori o ‘eko-umjetnosti’,
odnosno umjetnosti ekološki osviještenih umjetnika i njihovu
odnosu prema životnom okolišu, najčešće je to tek surogat
onoga što Galeta radi. Naime, Galeta doista, obrađujući
zemlju bez umjetnih gnojiva, poštujući prirodne sezonske
cikluse obnavljanja zemljinih resursa – ne intervenira
u ‘umjetnost prirode’.
|
Endart |
To je i smisao njegova Endarta. Barem
kakvim ga ja doživljujem.
Umjetnost je to prirode ili priroda umjetnosti
visokog estetičkog intenziteta.
Ono lijepo pretače se u mediju vizualne
reprezentacije – ponovno ostavimo po strani da li je to
film ili video – na uvid gledatelju spremnu za estetski
užitak.
Galetina akcija Bloomsday na Tuškancu
promišljen je i domišljen pothvat sa svrhom vraćanja jednog
autohtonoga prirodno-umjetničkog prostora Zagrebu.
Naime, staro ljetno kino na Tuškancu
godinama je zaraslo, ‘umjetničkom intervencijom okoliša’,
u šumu i raslinje, koji su vratili taj prostor prirodi.
No, Galeta sada dijalektički želi ponovno
vratiti isti prostor umjetničkoj invenciji čovjeka. Naravno,
onoj koja ne bi poremetila sam prirodni sklad.
Tri dana prije same projekcije autor
projekta uputio se sa snimateljicom Anom Hušman u spomenuti
prostor, gotovo u samu središtu grada.
Koristeći se kosom, škarama za obrezivanje
voćaka, trsnim škarama, lopatama, grabljama – kao osnovnim
nemehaniziranim alatom – Galeta je raščistio polovicu prostora
ispred velikog, prirodno ruinirana kamenog ekrana ljetnoga
kina.
Drugu je polovicu ostavio netaknutom
kako bi naglasio kontrast prostora.
U filmu se nižu kadrovi, po mnogočemu
srodni onima iz Endarta. Na početku bilježe se noge
čovjeka koji se penje kamenim stubama, zatim total ekrana
te autorov ulazak košnjom u kadar prostora zbivanja radnje
filma.
Zabilježen je lijep i topao kasnoproljetni
dan i čovjekov (Galetin) rad na zemlji i travi. Osim što
je pokosio visoku travu, ‘čovjek’ je čistio prostor od ‘civilizacijskih
ostataka’ – konzerva Coca-Cole, kartona, pivskih boca i
drugih manjih otpadnih predmeta.
Očistio je i toranj projekcijskog prostora
od smeća, zemlje, prašine i ostataka odlomljena betona.
Sam ulazak u taj prostor kao i
njegovo čišćenje učinjen je začudnim za svakoga gledatelja
koji ne poznaje prostor. Kratki rezovi kadrova natpisa i
grafita na zidu projekcijske prostorije dani su kako bi
ostvarili dodatni Verfremdungseffekt.
Ti će kadrovi biti razotkriveni neupoznatu
recipijentu tek na samoj projekciji, kada se bijeli projekcijski
toranj pojavio kao Gestalt-lik na pozadini ‘Bloomsday
noći’ prikazivanja filma.
Ono što je sam autor, dakle Galeta, želio
postići prikazivanjem filma u samozadanome prostoru i vremenu
imalo je najmanje dvije svrhe. Najprije, želio je ponovno
iskazati počast Joyceovu Uliksu i najobilježivanijem
literarnom datumu, 16. lipnja 1904, i čuvenom putešestviju
Leopolda Blooma Dublinom toga, sada i ne samo fikcijskoga
dana. (Naime, svake se godine u Dublinu okupljaju tisuće
hodočasnika toga sekularnog, književnog ukazanja.)
Druga je svrha Galetina umjetničkog pothvata
bila ostvariti projekciju snimljena materijala u samu prostoru
gdje je i sniman.
Začudnost je s tom činjenicom bila opipljiva
tijekom projekcije. Naime, prostor od prije tri dana projekcijom
je magijski, sinestezijski učinjen drukčijim, a opet je
prepoznat kao isti.
Zadovoljstvo i osebujna ugoda svih prisutnih
zbog te činjenice te ‘bloomsday večeri’ bilo je gotovo opipljivo
u ozračju i svježini noći nakon kišom isprana dana.
Sam se film, odnosno dokument Galetine
akcije i intervencije/invencije u zarasli prostor ljetnoga
kina ciklički ponavljao nekoliko puta te večeri – započeo
je još po danu, nastavio se u sumrak, da bi se posljednji
put odvrtio u kasnu noć – a zaslon je poprimao nove i sve
novije konture.
Dok se na početku uopće nije zapažala
njegova ruiniranost, tijekom projekcije ta je oštećenost,
kao i grane obližnjeg raslinja, sve izraženije i naglašenije
postajala strukturnim elementom sama filma.
K tome, zvukovi iz aktualnog prirodnog
prostora preklapali su se sa zvukovima zabilježena materijala
stvarajući već spomenut sinestezijski učinak.
Noćne ptice i zrikavci spojili su se
u magijski orkestar sa snimljenim cvrčcima i ritmički kontrapunktiranim
zvukom klepanja kose zabilježenim u filmu.
Konačna, pak, verzija Galetina umjetničkog
uratka još je jednom sve to sjedinila u – da li i konačno?
– dovršeni rad.
Ana Hušman iste je večeri snimila cijelu
projekciju na kamenom ekranu.
Naime, imao sam priliku u mraku projekcijske
dvorane u Zagorskoj vidjeti i dodatak: film realiziran videotehnologijom…
sa zabilježenim filmom u filmu… videom pored već snimljena
videa.
Materijal snimljen tijekom projekcije
nadodao se snimljenom filmu autorove akcije. Poput metode
palimpsesta!
I bez struganja, taj začudni postupak
postao je nečim sličnim toj tehnici.
Palimpsest, pak, kao izvorno slikarska
tehnika struganja starog umjetničkog materijala kako bi
se na njega nanio novi sloj boja i likova, sadržaja i značenja,
tako postaje jednim od najvažnijih obilježja Galetina autorskog
postupka.
Kada bismo govorili primjerenije duhu
epohe, reći ćemo da videotekst, odnosno Galetino filmsko
ostvarenje, prelazi iz svoje osnovne semantičke razine te
postaje hipertekstom.
Postmodernim hipertekstom.
Autorov metodološki postupak također
se nadovezuje na fraktalno poimanje svijeta oko sebe putem
umjetničkog postupka, što se nadovezuje na postmoderne teorije.
Razmrvljenost, raspršenost, razlomljenost, fragmentiranost,
fraktalnost, disipacija... sve su to znakovi postmodernog
rasapa novovjekovnog subjekta zapadne racionalističke provenijencije,
zabilježena također u umjetnosti.
Ono što je Galeta želio postići umjetničkim
radom zapravo je film u više dimenzija. U njegovu snimanju,
reprodukciji, recepciji, preklapanju i zatvaranju u navlastitu
filmsku cjelinu.
Bloomsdayu na Tuškancu tako je
svojevrstan film u filmu, osebujni ‘meta-film’.
Film na n-tu dimenziju.
Rad svojim sadržajnim završetkom zaokružuje
autorovu akciju intervencije/invencije u prirodni prostor.
‘Čovjek’ skuplja alat i polako ga nosi
prema kombiju na parkiralištu u podnožju kina. Opori zvuk
zveckanja alata i autorov dolazak na polazišnu točku dovršava
se u kadru-sekvenci spremanja alata u kombi.
Posljednji je kadar freeze-frame
zatvorenih vrata.
Tako se dobio i začudni učinak grube
zrnatosti, upravo fascinantan na površini slike, najbolje
vidljiv u završnom smrznutom kadru. To se, pak, na
neki način povezuje sa slično strukturiranim završnim kadrom
autorova poznatog ostvarenja Water pulu.
Vrata kombija svojom oštećenošću uspostavljaju
mentalnu svezu i s oštećenim kamenim ekranom noćne projekcije!
Ciklus mističkih asocijacija na taj način
sretno zatvara cjelinu autorova projekta.
I dok se u spomenutom Water pulu koristio
zlatnog reza, Galeta je u Bloomsdayu na Tuškancu uporabio
Fibonaccija. Mistički broj 1, 618 postao je strogim načelom
izrezivanja sličica iz završne, tzv. ‘medijske verzije filma’.
Naime, izrezivanjem točno određenih sličica iz cjelovitosti
kadra autor je pokazao svijest o mediju i njegovoj mogućnosti
manipulacije gledateljskom recepcijom. No, tek će upućeni
i posvećeni moći zapaziti sitni autorski trik. Osnovni filmski
uradak, in ultima linea, bio je dokument autorove
akcije u prirodnom prostoru ljetnog kina Tuškanac. No, konačna
verzija umjetničkog vizualiziranja obuhvatila je i ‘medijsku
manipulaciju’ snimljenog sadržaja.
Stoga je Bloomsday na Tuškancu djelo
jedinstvene međuprožetosti sadržaja i forme. Umjetnosti
kao proizvoda interakcije autorova umijeća i prirode same.
Ivan Ladislav Galeta autor je koji multimedijalno
supostavlja umjetnost i život.
On promišlja kontekst teorije kaosa…
supostavlja prastare tradicije i suvremenu kvantnu logiku…
u stvaralaštvu se koristi postulatima simetrije i zlatnoga
reza… obraća se kabalistici kao biti svijeta… koristi se
prenesenim ezoteričnim učenjima, religijama, mitologijama
i misticizmom.
No, unatoč dojmu stanovite sebemistifikacije,
Galeta je i jednako otvoren za strastveni dijalog. On doista
znade dati životnost svojoj umjetnosti.
To je posebice vidljivo u njegovim osebujnim
i vizualno zabilježenim performansima vezanim uz projekt
Endart.
Stoga, da bi se dobio pravi uvid u autorove
aktualne, životne i umjetničke preokupacije – trebamo posjetiti
Otvoreni atelijer na njegovu imanju.
Naime, tamo se preklapaju svi Galetini
životosvjetovni porivi.
Posljednjih mjeseci autor nas putem elektronskih
pisama, tzv. e-mailarta izvješćuje o svojim performansima,
uglavnom u Otvorenom atelijeru. To je performans na primordijalnoj
razini. Performans umjetnosti/života sama.
Najčešće je riječ o prirodnoj obradi
zemlje, kao i multimedijskom bilježenju autorovih umjetničko-poljodjelskih
invencija.
«Svaki dio stvarnosti može se shvatiti
kao jedan vrt pun biljaka i kao jedan ribnjak pun riba.
Ali svaka grana biljke, svaki dio tijela životinje, svaka
kap njenih sokova, također je jedan vrt ili jedan takav
ribnjak.»
Citat osebujnoga životnog i umjetničkog
holizma kredo je stvaralaštva i življenja Ivana Ladislava
Galete.
Posebice je uvjerljiv i nadahnut otkad
autor provodi navlastiti projekt svojevrsne medijske ekologije,
koja je – život sâm.
Naime, u razgovoru s umjetnikom prigodom
gore spomenute projekcije Galeta sebe vidi – u konstelaciji
i odnosu na neuništivu stvaralačku navlastitost prirode
– tek malenim djelićem sveukupnog ‘misterija životnog svijeta’.
Životna radost u umjetnosti prirode koju
iskazuje u radovima navodi me na optimizam glede budućih
autorovih radova. Ipak, nema objektivna pogleda na Galetino
djelo… Ono je posve jedinstveno, navlastito, jedino njegovo...
Upravo u tome leži zavodljivost pri svakom iznova poduzetu
pokušaju njegova interpretiranja.
Sretan sam što sam ponovno mogao pokušati dati barem maleni
prilog toj ‘odisejadi’.
* Cijela uvodna
tirada vezana je uz zaključni razgovor autora filma i autora
teksta nakon odgledavanja, zasada, konačne verzije Bloomsdaya
na Tuškancu, u dvorani u Zagorskoj ulici, 24. kolovoza 2005.
Razgovor, ili pak rasprava – o filmu i videu, ili videu
i filmu – jasno, zahtijeva mnogo dublje i opsežnije opservacije.
Ovdje je tek poslužila kao načelni uvod autora teksta u
neka pitanja od važnosti za narav medija, o kojima se uobičajeno
ne vodi računa kada se žovijalno, ali i odveć olako diskvalificiraju
neki autori.
Film je film. Video je video. Ima li trivijalnije, ali i
opet toliko duboke tautologije?