Možda nije posve umjesno uspoređivati dokumentarni film A. Z. Stolice Svaki dan je Božić s nagrađivanim domaćim dokumentarcem Nije ti život pjesma Havaja (50 min., Hulahop, 2012) Dane Budisavljević, s obzirom da tema potonjeg izravno i angažirano upućuje na širi društveni kontekst i aktualnu problematiku odnosa prema osobama homoseksualne orijentacije čak i u krugu obitelji. Ipak, Svaki dan je Božić na sličan način, i hrabro i donekle nevješto s obzirom na težinu zadatka, želi ishoditi i isprovocirati ukućane s kojima autor živi, u privatnosti njihovog doma i stola, u obiteljskoj svakodnevici koja se može učiniti zadanom, nepromjenjivom, a istodobno banalnom i nerazumljivom.
Svaki dan je Božić, A. Z. Stolica
Interijer autorova obiteljskog doma u božićnom duhu sniman je isključivo iz jednog kuta zbog čega je filmski kadar neka vrsta konstante u kojoj odjednom vidimo i kuhinju i blagovaonicu sa stolom i izlazna vrata stana i okićeni bor koji se nalazi ispred slike, dobivene na poklon, koja je ovdje ''još od 2007. godine'', a prikazuje uobičajen motiv gradića na moru, prizor s razglednica i jeftinih ulja na platnu. Cijeli film zapravo je autorski izbor materijala snimanog tijekom božićnog razdoblja, u kojem se ubrzano izmjenjuju neki prozaični momenti iz obiteljske blagdanske svakodnevice, a sve kulminira u trenutku – priznanju autora da je godinama, dan za danom, kitio onu obiteljsku sliku, crtajući markerom galebove.
Gore spomenuta težina zadatka odnosi se na mogućnost otvorenog i nesputanog razgovora, pa čak i suživota, u obiteljskom domu. Snimljeni materijal kod Stolice i Budisavljević pokazuje puno više, aludira na širi vremenski kontekst u kojem su odnosi bili jednako tako nevješto i površno postavljeni, čemu je Stolica doskočio svojim malim i neprimjetnim, ali programatskim projektom kićenja slike čija vrijednost leži samo u činjenici da je riječ o nečijem poklonu. Sama ideja i čin crtanja galebova oduševljava, a postaje svojevrstan izraz onoga što su zahtjevali i ruski avangardisti baveći se čovjekovom svakodnevicom i uspostavljanjem novih odnosa u kućanstvima, tražeći izbacivanje svog malograđanskog kiča, tzv. kućnog smeća.
---
Film Svaki dan je Božić bio je dostupan za gledanje u Salonu odbijenih, izvan konkurencije.
---
Tekst je napisan u sklopu radionice filmske kritike održane u okviru 24. DHF, pod mentorskim vodstvom Višnje Vukašinović.