Drugi put, u jednako toliko godina, u dvorani MM Studentskoga
centra, održana je Revija 60 sekundi hrvatskog filma.
Prošle godine inicirana priredba i ovaj je put opravdala
svoju smislenost.
Naime, spomenuti maleni festival u samu se začetku morao
na neki način opravdavati kao još jedna manifestacija, pored
već posve afirmirane Požege i Hrvatske revije jednominutnog
filma.
Iako požeški festival u naslovu nosi nacionalni pridjev,
već je poodavno prerastao hrvatske okvire i postao respektabilnom
međunarodnom filmskom činjenicom u okviru toga, čini se,
vrlo privlačna podžanra kratkoga filma. Dakle, minuta se
pokazuje sve poželjnijim formalno-sadržajnim izazovom, posebice
mlađih autora.
60 sekundi hrvatskog filma, mogli bismo kazati nakon druge
godine njegova održavanja, također je na putu da postane
tradicionalnim.
Jer, za razliku od požeškoga festivala, ta priredba okuplja
jednogodišnju, jednominutnu produkciju isključivo hrvatskih
autora.
Nakon što je prvoodržana, lanjska izvedba obuhvaćala dvogodišnju
produkciju od osamdesetak naslova, ovogodišnjih je 60 sekundi
hrvatskog filma uglavnom, uz tek poneku iznimku, obuhvatilo
radove nastale tijekom 2005.
Opet, za razliku od Požege, radovi se ovdje ne selektiraju,
nego svi pristigli imaju (demokratsko!) pravo sudjelovati
pred publikom i stručnim ocjenjivačkim sudom, na čelu s
Krešimirem Mikićem.
Od pristigla 63 rada, tehnički je 61 zadovoljio osnovne
tehničke uvjete za prikazivanje na Reviji, tako da možemo
reći da interes za nju ne jenjava.
Naprotiv!
 |
Kvačovjek Ivana Klepca |
Iako možda sveukupna kvaliteta radova prikazanih na priredbi
nije bila ujednačena i na nekom visokom prosjeku cjeline,
ipak nije ni razočarala.
Nije baš lako suvislo, kako formalno tako i sadržajno, uspješno
poentirati ovako kratak film!
Ipak, barem desetak od svih pristiglih filmova moglo bi
ponijeti visoku ocjenu uspjelosti, što je i najvažnije u
toj samonametnutoj formi, koja nikako nije i jednostavna.
Ako toj činjenici dodamo i ponovno posve ispunjenu dvoranu
MM-centra, smislenost 60 sekundi hrvatskoga filma više ne
treba dovoditi u pitanje.
Priređivači 60 sekundi hrvatskog filma bili su Autorski
studio — Fotografija, film, video, te Foto-kinosavez grada
Zagreba, kao i MM-centar na čelu s Ivanom Paićem.
Osim već tradicionalno najzastupljenijega matičnog producenta,
Autorskog studija, filmove su ponudili i ostali kino- i
videoklubovi. Među njima prednjače FKVK Zaprešić i najstariji
KK Zagreb, ali i drugi centri iz Hrvatske.
Kako je istaknuo dugogodišnji ’dobri duh’ tih priredbi Zoran
Tadić, bili su zastupljeni radovi iz čak deset (10) hrvatskih
gradova.
Uza sve veći broj gimnazijskih, pa i osnovnoškolskih filmskih
i video-družina, jasno i samostalnih autora, ipak je jedna
nova producentska i autorska akvizicija unijela ’svježu
krv’ u ’tkivo’ Revije.
Riječ je o skupini Otom potom, koja je sa svojih desetak
radova, doista, kvalitativno oplemenila 60 sekundi hrvatskog
filma.
I ne samo to!
U užem izboru stručnog žirija, među šest najbolje ocijenjenih
radova festivala, pet je bilo iz narečene družine.
Doista, o toj skupini i njihovim filmovima, čini mi se,
pričat će se i ubuduće, Otom potom na hrvatskoj video i
eksperimentalnoj sceni.
Dobar dio prikazanih filmova još se muči s poentiranjem
u jednominutnoj formi. S obzirom na kratkoću samozadana
filmskog oblika, to je bitan problem za suvislost dovršena
rada.
Dramaturgija mora biti iznimno precizna, racionalno iskalkulirana,
da bi poenta ili poruka rada smisleno dovršila cjelinu.
Upravo zahtjevnost te vrste počesto potiče autore na vic
ili dosjetku kao osnovnu mogućnost jednominutnoga filma.
U dobru broju slučajeva šala ili dosjetka uspijevaju.
No, to je ipak igra na prvu loptu i takvi radovi rijetko
uspijevaju ostati recepcijski trajnijima u svijesti gledatelja.
S druge strane, filmovi koji su strukturirani kao poruke
nerijetko ostavljaju dojam pretencioznosti, pa ni to nije
jamstvo uspjela uratka.
Upadljiva činjenica ovogodišnje Revije jest gotovo potpuna
odsutnost filmova s tehnologijskim eksperimentom na razini
slike.
Montaže unutar kadrova gotovo da uopće nema.
Sama struktura filmske slike ostajala je uglavnom nedirnutom.
To bi se moglo tumačiti svojevrsnim zamorom u fascinaciji
slikovnošću samom.
Neki radovi, ipak, upravo u filozofično-tehničkom postavu
odudaraju od većine prikazanih.
Takvi su, primjerice, filmovi Vedrana Šuvara, Ne-bo i Organ
of Sense, no oni se ne baš jasnom porukom, kao i ne posve
dojmljivom vizualnom teksturom — doimaju pretencioznima.
U tom je smislu dokumentiranje Osijeka u brzom ritmu izmjene
njegovih razglednica — a u filmu Camera obscura Vedrana
Maslovare — uspjelije.
Isti je autor, iz filmske družine Idioti, napravio i idiotski
uspjelo djelce Mačke plaču, u kojemu iza gotovo zatvorenih
vrata jedna cura pjeva posve šašavi prepjev jednog dance-hita:
u prvoj verziji, u turbofolk maniri na ekavici, dok isti
tekst zatim biva otpjevan u maniri ovdašnjih, nazovi-r’n’b-prenemaganja.
Autor je prenio poruku o srodnom primitivizmu dvaju susjednih
sredina, koji se sadržajno ne razlikuju, a jedino ih dijeli
narcizam male razlike u obliku iskaza.
Nekoliko filmova obrađuje temu kratkoće života, očito izazovnu
jednominutnoj formi. No ni jedan od njih ne uspijeva nositi
se s njezinim poentiranjem.
Nazoviformalno konceptualni eksperimenti — poput različitih
TV-testova, kao u slučaju videoskupine iz Požege, pa ni
apstraktni filmovi poput igara s fliperom u filmu Play Valentine
Orešić, ili Yards Jana Hyrata — ne uspijevaju se nositi
sa zahtjevom formalno-sadržajne zanimljivosti cjeline.
Jedan je autor, pak, čini se, zaboravio na koncept Stjepana
Vidakovića, pa je svoj film Naslov — da li baš ne znajući?
— snimio kao posve istu dosjetku iz svojevremene uspješnice
barda kratke forme.
Da spomenem ovdje i neke uspjelije konceptualne filmove.
Oni su, pak, dijelom, respektabilnih opusa iskusnijih autora,
Milana Bukovca i Tomislave Vereš. Amarcord se bavi ispitivanjem
autorove oniričke podsvijesti, dok je rad Ovim vlakom putujem
sama novo poglavlje autoričine intimne, poetske potrage
za nestalim ljudima; svojevrstan nastavak lanjskog laureata
— filma Susjed.
Konačno, ponešto i o najboljim filmovima Revije, kao i o
nagrađenima.
Ovaj dio prikaza mogao bi se odnositi gotovo isključivo
na već spomenutu autorsku skupinu — Otom potom.
Gotovo filozofsko propitivanje vremena dano je u WC-situaciji
filma Slave Lukarova Minuta sim, minuta tam. Naime, vrijeme
poprima drukčije subjektivne dimenzije olakšavanjem u zahodu
od one kada se pritisnut nuždom čeka pred njegovim vratima!
Slave Lukarov autor je i vrlo zanimljiva koncepta-ideje.
Film u nastavcima On line Kisses i Štrikeraj o ironijski
’tragičnoj’ ljubavi među kvačicama, formalno je i vizualno
inovativan, pametan i duhovit koncept-film.
Iz istoga je koncepta izvučen i pobjednički film Revije,
Kvačovjek Ivana Klepca.
Vizualno vrlo atraktivan i sadržajno višeznačnostima dojmljiv
rad o ljudima na ’štriku za veš’ — formalna je bravura izvedena
iz goreopisane teme.
Ivan Klepac autor je i, po meni, najuspjelijeg animiranog
filma na priredbi, duhovite Matovilke, kao i gotovo jednako
uspjele crnohumorne dosjetke Tekma.
Drugonagrađeni film Revije, Drop the Silence Hrvoja Brlečića
i Ivana Klepca, vizualno je jednostavna priča zaokružene
cjeline o kišnim kapima, duhovito-ironijski nadograđena
asocijativnim zvukom prometa.
Vrlo se lako moglo dogoditi da sve raspoložive nagrade budu
razdijeljene skupini Otom potom!
Ipak, ocjenivački sud odlučio je nagraditi — trećom nagradom
Revije — i uspjelu crtanu minijaturu Saše Zeca Flof, koja
plijeni jednostavnošću izvedbe i ekonomičnom uporabom strukture
jednominutnog filma.
Ima li smisla i dalje postavljati pitanje o potrebi još
jedne revije jednominutnog filma u Hrvatskoj?
Ne! Dvije godine uzastopce ispunjena dvorana MM-centra čini
izlišnim svaku sumnju u to. Interes za ovu kratku formu
vrlo je velik i 60 sekundi hrvatskog filma ima svrhu u njegovu
ispunjavanju.
O ostalom, Otom potom!