Osjećam se pomalo kraljevski: u dobru autu, sa samozatajnim
vozačem koji ne misli kako mora duhovitostima zabavljati
putnike, iznad svega u ugodnu društvu, putujem kroz snježnu
večer prema Pitomači. Sjećam se nedavna putovanja istom
trasom, pa se javljam tadašnjoj suputnici. »Lijepo je, bijelo,
romantično«, pišem i mislim. U Pitomaču stižemo iz drugoga
pokušaja. Projurili smo kroz mjesto, a da ga naš vozač uopće
nije zapazio. No, Vera je sto puta bila kod Lauša, pa se
ipak okrećemo na vrijeme, vraćamo i stižemo točno kad i
gospodin Heidler, s jedne, i Mira i Edo, s druge strane.
U nekadašnjem muzeju Kinokluba Slavica pedesetak je poštovalaca
Lauševa rada i uspjeha, pomalo je sumorno, gospođa Lauš
ima oči crvene od plača, većina s nerazumijevanjem gleda
fotografije djevojaka na zidovima i njihove frizure. Sad
je ovdje prostor za nastavu budućih frizerki, a u nekadašnjoj
montaži frizerski je praktikum! Mira priča o Mirku i dugogodišnjem
prijateljstvu i suradnji, Vera odbacuje pripremljeni govor
i žestoko kritizira vidljive tragove zaborava kojem se ’Slavica’
i Lauš prepuštaju tek nekoliko mjeseci poslije njegove smrti.
Stižu obećanja o skorom otvaranju nove postave muzeja Kinokluba
Slavica i o preimenovanju Foto-videokluba Omega u Foto-videoklub
Mirko Lauš. Gledamo dokumentarac o Laušu, naslovljen Ne
živi čovjek samo o kruhu.
|
Podravski motiv iz filma 'domaćina',
K. Heidlera |
Naš je vozač odjezdio natrag, u Zagreb, da bi sutra mogao
dovesti druge sudionike 37. revije, pa nas do Đurđevca vozi
Kruno. Kroz obilje snježnih pahulja vozi lijepo, polako
i sigurno, pa se prepuštamo zanimljivim razgovorima. Onda
shvaćamo da nam nije bilo dosta pa nas petoro nastavljamo
do »duboko u noć, u zimsku bijelu noć«...Tek nas pospani
pogledi osoblja đurđevačkoga hotela Picok tjeraju u krevete.
Već je petak.
Prvi stižem na doručak, pod golemim portretom nove vlasnice
hotela, na konju. Ma, vraga prvi, Kruno je već pročitao
novine i popio jutarnju kavu, pa uskačemo u njegov auto
i jurimo prema Koprivnici, po friško otisnute kataloge 37.
revije. Na povratku Kruno snažno koči na vrhu nadvožnjaka:
zimsko sunce obasjava posebnom svjetlošću snježnu idilu,
ogoljela stabla, probija se kroz podravske megle i osjećam
silnu tugu u glasu moga vozača. Da mi je sad aparat, stenje
dok mu pokušavam skrenuti pozornost na činjenicu da smo
jedva vidljivi na vrhu toga nadvožnjaka i da će nas neki
Podravec opaliti jureći uzbrdo. Ipak stižemo sretno i u
komadu u hotel, ona sinoćnja ekipa, obogaćena mirom i iskustvom
gospodina Radivoja, baca se na užurbano pakiranje prigodnih
vrećica s materijalima za sudionike revije, a uzbuđenje
u očekivanju početka lagano raste.
Službeni izvjestitelji tvrde da je u Đurđevcu od 25. do
27. studenoga 2005. održana 37. revija hrvatskoga filmskog
i videostvaralaštva, koju su organizirali i uspješno proveli
Hrvatski filmski savez i Foto-kinoklub Drava, pod pokroviteljstvom
Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Poglavarstva grada
Đurđevca i Križevačko-koprivničke županije. Ovogodišnja
je revija između ostaloga posebna zbog činjenice da je prva
na kojoj su ravnopravno sudjelovali autori iz kategorija
mladeži i odraslih. Dosadašnja je praksa održavanja jedne
revije djece i mladeži i druge revije odraslih, odlukom
izvršnog odbora Hrvatskoga filmskog saveza od ove godine
izmijenjena, pa su mladi i odrasli spojeni na istoj reviji.
Tako će biti idućih godina, a najbolja varijanta, održavanja
tri revije, djece, mladeži i odraslih, tek je vizija budućnosti
koja ponajviše ovisi o financijskim mogućnostima, koje,
kako je svima znano, nisu baš idealne.
Pokazalo se, doduše, da je i ova forma zajedničkog nastupa
i uzajamnoga natjecanja mladeži i odraslih obostrano prihvatljiva,
barem kao privremeno rješenje, i na svoj način inspirativna
jer mlađi autori imaju mogućnost usporedbe sa starijim kolegama,
među kojima je bilo i nekoliko stvarnih veterana hrvatskoga
filmskog i videostvaralaštva, a ti opet dodatni poriv za
dokazivanje kako još imaju što reći i pokazati i da im nije
presahnuo stvaralački izvor.
Program počinje dočekom sudionika i podjelom onih naših
vrećica, pa se svi selimo u đurđevački Dom kulture, gdje
se održava svečanost otvaranja 37. revije, a zatim i prve
tri revijske projekcije. Nakon prvih sedam filmova svi nestrpljivo
očekuju zakusku za autore i organizatore. Nisu filmovi bili
loši, nego je želudac podsjetio ekipu da nisu ništa jeli
već satima i da su neki na putu od jutros, a drugi barem
od popodne, i sve ponuđeno planulo je dok si rekao đurđevački
odrezak. Njega, uostalom, nije ni bilo na stolovima. Ali
zato su neki za ručak toga dana kušali morskog psa! U Podravini!
O tempora, o mores...Idućih šest filmova na drugoj i osam
na trećoj revijskoj projekciji ipak se lakše i smirenije
pratilo nakon zakuske. No, nekima, čini se, društvenih događanja
nikada dosta. Pa su i tu večer i druga dva dana proveli
ispred dvorane, rješavajući tekuće probleme. Nema veze,
važno da je veselo! A što se događalo poslije, nemam pojma.
Neki su pričali o tulumu do dva, neki do četiri, jedni su
tvrdili da je bilo dva puta, drugi da je bilo četiri, a
neki su opet govorili o onih pedesetak piva i ludom provodu.
Ne bih se htio miješati, svatko zna što je (i s kime) radio.
|
Đurđevački žiri i publika |
U subotu: izlet — malo iznenađenje! Čovek, da malo: podravska
je megla tako prekrila Đurđevac da je Heidler mogao mirno
vozati sudionike okolo-naokolo i tvrditi im da su bili bog
zna gdje, nitko ne bi ni znao! Ali, čovjek je pošten pa
je ipak organizirao obilazak raznih zanimljivosti, izložbi,
likovnih galerija i drugih zgodnih stvari, i čini se da
je pogodio jer su se sudionici vratili puni lijepih otisaka.
Ili utisaka, već kako tko!
Za to vrijeme druga je skupina ozbiljno išla na susret s
gradonačelnikom grada Đurđevca, Mladenom Roštanom, u Galeriji
Stari grad, u prostorima donacije Ivana Lackovića Croate.
Odgovorno shvativši svoju ulogu pojurio sam ujutro, među
prvima, u izviđanje i udario nosom u meglu, smrznuo se izmjenjujući
niz SMS-ova s ljudima koji nisu ni mogli zamisliti kako
je vani hladno, sudjelovao na susretu (čini se da u Đurđevcu
nema lijepa običaja da gradonačelnik svoje goste ponudi
čašicom, ili smo mi imali poseban status?), obišao kolegijalno,
kao i svi drugi sudionici 37. revije, izložbu fotografija
Hrvatskoga fotosaveza naslovljenu Margine, vratio se u hotel
i onda, izazvan valjda onom istom tajanstvenom silom koja
neke Podravce navede da se prije vremena suoče s odgovorom
ima li života poslije smrti, umjesto na objed krenuo u obilazak
Đurđevca, kao takva. Krenuo sam ravno, pokraj crkve, pa
nastavio do velikoga lijevog skretanja, otišao do autobusnog
kolodvora, prošao kraj groblja, našao neko dvorište (blizu
središta!) u kojem su ukrug trčala tri konja i ždrijebe,
vidio užurbanost grada oko podneva, čak dva biciklista u
daljini, tri prolaznika koju su žurno promaknuli i dvoje
djece zaigrane loptom. A megla sve okolo!
Fragmentarno gledam ostale tri projekcije, kroz odškrinuta
vrata nastup KUD-a Petra Preradovića, razgovaram s gospodinom
Debeucom za Zapis, odlazim s Krunom njegovoj kući kako bismo
zapakirali poseban dar za zaposlenike HFS-a, vraćam se s
ostalima u hotel pa dok jedni idu na domjenak, drugi se
posvećuju svojim sadržajima. Što bi rekao Shakespeare: »Ostala
je samo šutnja!«.
Nedjelja je osvanula malo manje meglena, oči su mnogima
bile mnogo više crvene, što je samo potvrdilo uspjeh noćašnjega
domjenka, svi su se naglo uozbiljili i posvetili se završetku
37. revije. Zanimanje i odaziv mladih i odraslih autora
dokazuje i popis prijavljenih klubova, među kojima su bili
Astronomsko društvo Giordano Bruno 2. srednje škole Beli
Manastir, Autorski studio — Fotografija film video, Zagreb,
Centar za kulturu Novi Zagreb, Dom mladih Rijeka, Dom učenika
srednjih škola Bjelovar, FAG Enthusia Planck, Samobor, Filmska
grupa Brale iz Splita, Šibenik, pa domaćini, Foto-kinoklub
Drava, Đurđevac, KK Đakovo, FKVK Zaprešić, Foto-videoklub
Omega, Pitomača, GFR film-video Požega, Filmska skupina
Graditeljske tehničke škole Zagreb, Kinoklub Karlovac, Kinoklub
Split, Kinoklub Zagreb, KVK Liburnija film, Rijeka, MORH
Dubravko Kovač, Zagreb, Pangolin, Zagreb, Prosvjetno kulturni
centar Mađara u RH, Osijek, Srednja strukovna škola Varaždin,
Novinarska skupina Srednje škole Vrbovec, Studio kreativnih
ideja Gunja — SKIG, Gunja, Udruga IKS, Petrinja, Videodružina
Gimnazije Karlovac, Videodružina Klasične gimnazije fra.
Marijan Lanasović Slavonski Brod, Videoklub Mursa, Osijek,
Videosekcija I. gimnazije Osijek, Videoskupina Doma učenika
srednjih škola Bjelovar, Videoskupina Učeničkog doma Varaždin,
Videogrupa gimnazije i strukovne škole Jurja Dobrile Pazin
i Zajednica tehničke kulture, Videodružina bezvizije, Slavonski
Brod. Sudjelovali su i samostalni autori Anton Grbin, Zagreb,
Ivica Hripko, Zagreb, Zdravko Jakupec, Pitomača, Jurica
Starešinčić, Mahično, Gordan Kreković, Zagreb i Zoran Zekanović,
Zürich, Švicarska. Na 37. reviji hrvatskoga filmskog i videostvaralaštva
u Đurđevcu sudjelovalo je ukupno 32 filmske i videoudruge
i šest samostalnih autora. Na reviji je bilo prijavljeno
139 filmova, a za prikazivanje je odabrano 43. Stručni ocjenjivački
sud, u sastavu Božica Jelušić, kao predsjednica, te Simon
Bogojević Narath, Petar Krelja, Ante Peterlić i Zoran Tadić,
birao je između 37 igranih, 42 dokumentarna, 38 eksperimentalnih
i deset animiranih filmova te deset videospotova, a za javno
žiriranje posljednjega dana održavanja 37. revije odabrano
je dvadeset, po mišljenju ocjenjivačkog suda, najboljih
ostvarenja.
Nedjeljni program započinje javnim žiriranjem, pale se ona
semaforski obojena crvena i zelena svjetla, autori se prave
nezainteresiranima, a osluškuju svaku riječ ocjenjivačkoga
suda i nadaju se da će na kraju dobiti — pa, najmanje prvu
nagradu! Nastavlja se projekcijom filmova s ovogodišnje
UNICA-e, po izboru Diane Nenadić. Prikazani su Autononstop
Dominika Matwiejzyka i Wilgoc Daniela Wawrzyniaka iz Poljske,
te Ebene 4 Rainera Heinze, Njemačka, Pouta nejpevnéjš#?
Vita Karasa, Češka i Aparte de Maria Ariela Nahona, Argentina.
Zatim se dijele nagrade i priznanja. Diplomom Hrvatskoga
filmskog saveza nagrađeni su radovi Krava Dubravka Orlovića
i Mladena Kovačića, FKVK Zaprešić, Finish line Slavena Žimbreka,
Autorski studio FFV Zagreb, Mi smo vegetarijanac Ivane Fazekaš
i Nataše Njegovanović, GFR film-video Požega, Pogled s prozora
Željka Radivoja, Kinoklub Zagreb-SF i Hrvatski filmski savez,
18 dana zime Krune Heidlera, FKK Drava Đurđevac, Misija
Andreja Bukovca Mimice, Autorski studio FFV Zagreb, Zrcalo
samostalnog autora Jurice Starešinića i Stolice Marije Markezić,
Marijane Padežanin i Gabrijele Slavić, Videodružina Gimnazije
Karlovac.
|
Kod gradonačelnika |
Treću nagradu osvojili su radovi Zakaj nam vele picoki
autora Nine Miklaušića, FKK Drava Đurđevac, Vampir moga
zavičaja Mirka Jurmana i Roberta Jedrejčića, Videogrupa
Gimnazije i strukovne škole Jurja Dobrile Pazin i Machiner
land Tina Žanića, Kinoklub Zagreb, drugu Statut Carnevale
Ljube Zdjelarevića, Kinoklub Zagreb, Prognoza: vedro i sunčano
Ivana Kelave i Saše Dugonjića, Studio kreativnih ideja Gunja-SKIG,
Da, draga Jadranka Lopatića, FKVK Zaprešić, Zora Darija
Lonjaka, Kinoklub Karlovac i Evo što pričaju mornari Vjekoslava
Živkovića, Kinoklub Karlovac, a pobjednici su 37. revije
hrvatskoga filmskog i videostvaralaštva ostvarenja Štefica
Slavena Žimbreka, Autorski studio FFV Zagreb, Heart of the
Immigrant samostalnog autora Zorana Zekanovića i Nestajanje
Mladena Burića, Kinoklub Zagreb.
Podijeljena su i godišnja priznanja i nagrade Hrvatskoga
filmskog saveza. Povelju za izniman društveni doprinos razvoju
filmske publicistike na području neprofesijskog filmskog
i videostvaralaštva primio je Duško Popović, plaketu za
iznimna organizacijska postignuća u radu Videodružine Gimnazije
Karlovac Marija Ratković, za postignute rezultate u zemlji
i inozemstvu na području filmskog i videostvaralaštva djece
i mladeži FKVK Zaprešić, za izniman doprinos u provođenju
obrazovnih radioničkih programa i za organizaciju filmskih
projekcija i tribina Kinoklub Zagreb, a za doprinos prezentaciji
neprofesijskoga filmskog i videostvaralaštva Foto-kinoklub
Liburnija, Rijeka. Posebno je priznanje uručeno Školi animiranog
filma Čakovec za izniman tridesetogodišnji doprinos razvoju
filmskog i videostvaralaštva djece, a ŠAF je dobio i godišnju
plaketu UNICA-e.
Đurđevačka je meglena revija završena podjelom nagrada i
priznanja, zajedničkim objedom u Ribičkoj hiži, na putu
prema Zagrebu (zanimljivo, u Ribičkoj smo hiži jeli grah
i srneći paprikaš, oboje izvrsno, ali malo zbunjuje izostanak
ribe) i najavom održavanja iduće, 38. revije hrvatskoga
filmskog i videostvaralaštva, studenoga 2006, u Samoboru.