VIDEODROM U FESTIVALSKOM FORMATU
25 FPS - festival eksperimentalnog filma i videa
Zagreb, SC, 21-25. 9. 2005.
www.25fps.hr
Poduljoj listi hrvatskih filmskih festivala potkraj rujna dopisat će se još jedan novi, festival eksperimentalnoga filma i videa, kraće nazvan 25 FPS po udruzi za audio-vizualna istraživanja koja ga i organizira. Kao nastavak aktivnosti u drugom obliku, pokreće ga autorska jezgra u nas jedinstvene, ali ukinute, emisije Videodrom, emitirane u programu Hrvatske radiotelevizije u razdoblju 2002-2004. Emisija je ljubiteljima alternative jednom mjesečno nudila izbor iz bogate produkcije eksperimentalnog filma i umjetničkog videa, a jedinstvena je i po tome što su filmovi prikazivani u osmišljenim tematsko-problemskim ciklusima te u integralnom trajanju. Procijenivši da i za taj (marginalni) oblik produkcije postoji veliko zanimanje, ali malo kanala i mjesta za prikazivanje, te da koncepcijom neće 'smetati' drugim festivalima, pa ni srodnom splitskom, autori Videodroma, ujedno i istaknuti domaći 'eksperimentatori', Simon Bogojević Narath i Vladimir Knežević, izborili su se za festivalski proračun, rujanski termin i organizacijsku potporu Multimedijalnog centra Sveučilišta u Zagrebu. Najavljuju dobar program i 'radno' gostovanje uglednih teoretičara filma i medija. U nastavku donosimo osobnu iskaznicu festivala.
Festival 25 FPS pokreće se radi informiranja domaće javnosti o suvremenim tendencijama u rastućem međunarodnom interesu za eksperimentalni film i video. Mnogi tehničko-stilski postupci karakteristični za spomenutu filmsku formu sve se više primjenjuju kao ‘invencija’ u različitim mainstream filmskim produkcijama i medijskim izričajima (reklame, glazbeni spotovi, dizajn) te je stoga javnosti potreban usredotočen uvid u njihov izvor, dakle klasičan eksperiment, ali i prezentacija novonastalih hibridnih formi (nerijetko visokobudžetnih produkcija) koje kombiniraju žanrove i tehnike.
Festival 25 FPS ponuditi će uvid u najsuvremeniju svjetsku videofilmsku produkciju kratkoga metra, ali i uvid u najnovije teorijske tendencije i antologijske radove na području eksperimentalnog videa koje će prezentirati predavači iz različitih europskih i svjetskih filmskih i medijskih centara, instituta i akademija medijske umjetnosti. Također, internacionalni karakter festivala i suradnja s mnogim kulturnim institucijama diljem svijeta omogućit će domaćim autorima i umjetnicima komparativno praćenje eksperimentalne filmske i videoprodukcije, odnosno potaknuti pozicioniranje hrvatskih radova u internacionalnome kontekstu. Ekskluzivnost festivala, odnosno njegov pozivni karakter, ostvaren je povezanošću s relevantnim svjetskim festivalima, institucijama, producentima i distributerima eksperimentalnog filma i videa (Clermont-Ferrand Festival, Collider, sixpack, onedotzero, Electronic Arts Intermix, Montevideo, Video Data Bank, Image Forum, Animate!…).
Vrijeme i mjesto festivala odabrani su s obzirom na činjenicu da u tom razdoblju nema sličnih programa ni u Hrvatskoj, ni u Europi. Također, 25 FPS izrazito je usko profiliran, odnosno tematizira eksperimentalni film i video što čini, u jednakom ili nešto proširenom obliku, svega nekoliko festivala u svijetu. Takva orijentiranost može u budućnosti predstaviti Zagreb kao nezaobilaznu postaju internacionalne stručne filmske javnosti te istaknuti njegovu ravnopravnost s drugim svjetskim prijestolnicama u njihovim suvremenim umjetničkim programima.
Neki od organizatora festivala i sami već godinama djeluju na eksperimentalnofilmskoj sceni, kao autori videoradova (i radova iz područja animacije te eksperimentalne elektronike), selektori i članovi žirija na mnogim domaćim i međunarodnim festivalima, teoretičari, organizatori, voditelji i inicijatori programa i projekata iz eksperimentalnog filma i videa, prezenteri hrvatskih radova na mnogim međunarodnim manifestacijama... projekcija eksperimentalnog filma na 13. i 14. danima hrvatskoga filma.
STRUKTURA FESTIVALA
1. KONKURENCIJA – projekcija radova nastalih u razdoblju od 1. siječnja 2003. (reprezentativni radovi iz 2003) do 2005. godine. Četiri bloka po 70-75 minuta (50 do 60 radova u konkurenciji). Radovi se tretiraju u nekoliko programskih koncepcija – od klasičnih eksperimenata, preko sinergije slike i zvuka do radikalnih žanrovskih, tehničkih i stilskih hibrida. Neki od poznatijih radova koji će se moći vidjeti u konkurenciji svakako su višestruko nagrađivani Daniel Askill i njegov rad We have decided not to die te radovi poznatih britanskih (braća Quay), austrijskih (Barbara Doser), japanskih (Takahiko Iimura) i njemačkih (Matthias Müller) autora te mnogih drugih radova uglednih svjetskih autora i produkcijskih kuća.
2. PREDAVANJA I PREZENTACIJE (priprema žiri)
Hrvoje Turković, vodeći hrvatski filmski teoretičar (tema: invencije u spomenutoj filmskoj formi;
Igor Španjol, kustos Moderne galerije u Ljubljani (tema: nepotvrđena; vjerojatno odnos galerija/video i novija slovenska videoumjetnost);
Nicholas Schmerkin, francuski producent, distributer i urednik magazina Reperages (tema: distribucija kratkoga hibridnoga filma i njegov status u Francuskoj i svijetu);
Svaki član žirija legitimira se publici predavanjem i prezentacijom radova (cca 90 min).
3. RETROSPEKTIVE I PREZENTACIJE - priprema H. Turković i gosti festivala
Hrvatska – Hrvoje Turković – kompilacija radova (od GEFF-a do danas);
SAD – čikaški teoretičar Fred Camper kompilacijom će predstaviti stare i nove američke autore te održati predavanje o razlikovnosti film/video;
Japan – Keiji Aiuchi, profesor (ali i autor) na japanskom sveučilištu Waseda predstavit će dva programa: retrospektivni – najvažniji japanski autori od 60-ih godina naovamo (Takashi Ito, Mako Idemitsu, Nobuhiro Aihara…) te suvremeni program (osam autora). Posebni je gost festivala Takahiko Iimura, najvažniji japanski umjetnik na području eksperimentalnog filma i videa. Suradnja s Image forumom, Video Art Centar Tokyo;
Francuska – jedan od organizatora najpoznatijeg i najstarijeg festivala kratkoga filma Clermont-Ferranda Calmin Borel predstavit će dio programa CF festivala (Lab Competition) održana u veljači 2004. – desetak filmova među kojima se nalazi i ovogodišnji oskarovac za kratki film Ryan Chrisa Landertha.
NAGRADE
Grand prix (8000 kn), Posebno priznanje (4000 kn), Nagrada publike
Festival 25 FPS organizira istoimena udruga za audio-vizualna istraživanja.
Organizatori: Vladislav Knežević, Simon B. Narath, Mirna Belina, Marina Kožul, Sanja Grbin, Mario Kalogjera i Ivan Paić.
Za internetsku stranicu www.25fps.hr zadužen je shepooarts i bit će dostupna u srpnju 2005. Vizualni identitet festivala osmislit će Željko Serdarević i Dragan Mileusnić.
Projekt je finaciran sredstvima Ministarstva kulture RH i Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba.