Pismo Rade Šešić
O FILMU SOSKE
Draga moja Verice, ja se eto vratila iz Indije, bilo je super, iako vruće i naporno (gledali smo 57 filmova u 6 dana, od jutra do večeri)
Ja bih ustala u 7 ujutro, malo šetala uz obalu, okupala se u bazenu prije doručka i već u 9 bismo počeli i tako svaki dan. Jedino je bila dobra stvar što sam popodne, zapravo pred-večer, išla na ayurvedsku masažu.
Pričat ćemo kad se vidimo. Jednom si mi ono rekla da ti napišem gdje je sve Soske prikazivan, pa eto, sad nekoliko zabilješki: -Soske prikazan u MOMA u New Yorku, na specijalnoj dokumentarstičkoj večeri; -selekcioniran za Dokument Art u Kasselu, Njemačka, gdje je bio prezentiran na tri ekrana, svaki ekran 5x4 metra, u galeriji; -na festivalu u Creteilu, Filmes de Fammes; -prikazan u Nacionalnom filmskom teatru u Londonu, na South Bank, gdje se nalazi Filmski muzej i gdje se održava veliki Londonski filmski festival; -na međunarodnom festivalu Beeld voor beeld u amsterdamskom Kraljevskom tropskom muzeju; -na Sarajevo Film Festivalu; -na festivalu u Goteborgu, Švedska; -jedan od 17 selekcioniranih filmova u konkurenciji festivala It’s all true u Brazilu; -na Nizozemskom festivalu u Utrechtu; -prikazan u art-kinima i teatrima u Nizozemskoj ili kao trodijelna instalacija na tri posebna kinoplatna ili na jednom velikom ekranu kao jedinstvena instalacija. Uz te su projekcije izvedeni i performansi glumice iz Čečenije koja je recitirala Puškinovu poeziju uz gitarističku pratnju Johna Bostersa koji je komponirao muziku za film. Nakon projekcije, na izvedbama ovoga performansa u Rotterdamu, Amsterdamu, Eindhovenu, Culemborgu i Utrechtu, gledatelji su kušali kulinarske specijalitete iz zemalja odakle dolaze junaci u filmu –Šri Lanke, Čečenije i
Rada Šešić
Burundija. Svaka je projekcija praćena deba-
tom s gledateljima.
-Kratki plesni film U prebijeloj samoći,
nedavno otkupljen za australijsku televiziju SBS; -isti film selekcioniran za festival u La Rochellu, Francuska, srpanj 2003; -prije toga bio selekcioniran za Nizozemski
festival u Utrechtu; -Međunarodni festival u Rotterdamu; -bio u konkurenciju u Tampereu, Finska, ove
godine u ožujku; -na Međunarodnom festivalu u Trivandrumu,
u Indiji; -otvorio festival plesnog filma u Londonu; -bio u konkurenciji festivala u Bordeauxu,
Francuska; -u konkurenciji u Clevelendu, SAD; -Festival europskog filma u Turskoj; -predstavljao Nizozemsku u programima u
Barceloni i Madridu; -na festivalu Braća Manaki u Bitoli, Makedonija; -festival u Sofiji.
Ima sigurno još, ali ne mogu se sjetiti svega. Ako ti odgovara negdje za Ljetopis ili Zapis, bilo bi zgodno.
Ne znam od koga trebam dobiti Oktavijana, katalog itd., nitko mi se nije nikada javio od organizatora.
Draga moja Vera, puno pozdrava Dijani, tvojima također, a tebe voli Rada
U Momjanu održan Visura aperta
ME\UNARODNI FESTIVAL VIZUALNIH I AUDIOMEDIJA
Od 6. do 16. kolovoza u istarskom gradiću Momjanu održan je međunarodni festival vizualnih i audiomedija, pod naslovom Visura aperta. Na festivalu je nastupilo dvadesetak umjetnika iz Hrvatske, Slovenije i Italije, doka-zujući otvorenost granica vizualnih i audiomedija usporedno s različitostima i suživotom na kulturno-socijalnom planu. Organizatori su festivala Academia moderna i Grad Buje.
Uz svečanost otvaranja festivala, 6. kolovoza prezentiranu su radovi Ivane Jelavić iz Dubrovnika, Tragovi, video i dijaprojekcije te Jelene Bračun, iz Zagreba, Lifeline, kratki eksperimentalni film. Idućeg je dana Marko Ercegović-Fortunatović iz Dubrovnika prikazao radove Ecco: Raspiro Appena… i Vjetar Vrtuljak, video i izložbu fotografija, a 8. kolovoza Viktor Daldon, iz Dubrovnika, prezentirao je video Barometar, izložbu fotografija Iz dnevnika te izložbu kartona i slika. Primož Novak&Nika Oblak pokazali su videoradove Le dejuner sur le herbe, Baby, Bank robbery i Explosion, a Ana Hušman&Lala Raščić, iz Zagreba&Sarajeva zajedničke i samostalne videoradove Kuća, 17 stories, Bunar, Štrikanje i Jabuka. Josip Zanki iz Privlake održao je 11. kolovoza akciju u ambijentu Sveto brdo za Momjan te projekcije ranih videoradova, a Anastazija Vidmar iz Gospića i Soraja Tarabar iz Sarajeva, obje s Accademia Albeetina di Torino postavile su instalaciju Reinkarnacija domaćinstva u napuštenoj kući uz videoprojekciju te slike s printevima i aplikacijama, dok je Simone Sandretti iz Torina postavila videoinstalaciju – cinima all aperto Il Cine-Giocare, a Alberto Trapani iz Torina instalaciju i dijaprojekcije u javnom prostoru Furg Office. Davor Mežak i Frane Rogić i Danko Friščić autori su dokumentarno-fantastičnog videa Video 3: Dvije Ptice, te drugih zajedničkih i samostalnih radova.
Kao gosti nastupili su Zlatan Dumančić, Antun Božičević, Tina Gverovič, Ben Cain te Slave Lukarov i Ivan Klepac s videom On line kisses.
Na festivalu je prikazan i prateći program. Tako je 13. kolovoza prikazana Antologija klasika eksperimentalnog filma i videa, a 14. kolovoza Eksperimentalni film i video nakon 1995, oba programa u izboru profesora Hrvoja Turkovića, dok je na momjanskom Trgu sv. Martina 15. kolovoza prikazan izbor iz emisije Videodrom, koji su sačinili Simon Narath i Vladislav Knežević.
Na svečanosti zatvaranja festivala održana je izložba slika i fotografija te dija- i videoprojekcije radova momjanske radionice Visura aperta te su podijeljene nagrade za najbolja ostvarenja. (dp)
Požeško kulturno ljeto
JEDAN OBIČAN SUSRET S NJIM
Film Vedrana Šamanovića Jedan običan susret s njim prikazan je 16. kolovoza u Požegi, u okviru performansa Slobodan pad autora Jasne Čmelar, Milice Nemeth Panečić i Tomislava Čmelara. Tim je događajem, koji je barem na kratko posjetiteljima oživio gradsko šetalište Stari grad, zatvoreno ovogodišnje Požeško kulturno ljeto.
Održan Tabor Film Festival
KRATKI FILMOVI O KONFLIKTU
Sredinom srpnja održan je u organizaciji Kluba udruženja za razvoj kulture u Velikom Taboru i Desiniću Tabor Film Festival, koji je ove go-dine bio posvećen temi konflikta, u bilo kojem kontekstu. Na festivalu su prikazani filmski i videoradovi o suočavanjima, rješavanjima konflikata, avanturama, slobodi, pokretnosti, aktivizmu itd., a najvažniji je aspekt svakog rada bio osobni odnos prema temi konflikta.
Prikazani su radovi bili eksperimentalni, dokumentarni, animirani i narativni, duljine do 30 minuta te na formatima VHS, S-VHS, mini DV, DVD, CD, BETACAM SP PAL.
Izložba u British Councilu
SUVREMENA BRITANSKA UMJETNOST
Pomoćnica ministra, gospođa Branka Šulc, u ime Ministarstva kulture, i ravnatelj British Councila, gospodin Roy Cross, otvorili su 17. srpnja u prostorijama British Councila u Ilici 21, u Zagrebu, izložbu suvremene britanske umjetnosti. U katalogu izložbe gospođa Nada Beroš napisala je: «Odgovarajući na narasta-juću potrebu kontinuiranog predstavljanja suvremene britanske umjetnosti hrvatskoj publici, British Council u Zagrebu odlučio je postaviti u svojim prostorijama u srcu grada izbor umjetničkih djela iz goleme Zbirke British Councila u Londonu učvrstivši još jednu vital-nu točku u široko razgranatoj mreži britanskog duha na planetu koji sve više poprima dimenzije dvorišta.»
Izložba obuhvaća pedesetak djela britanskih umjetnika u široku generacijskom rasponu koja pokrivaju raznovrsne medije, a «cilj joj je pokazati ne samo širinu Zbirke i povijesnu mijenu ukusa…nego i njezinu istinsku raznovrsnost.»
Izložena su, među ostalim, djela Gilberta&Georga, Michaela Craig-Martina, Mata Callishawa, Ceritha Wyn Evansa, Martina Parra, Caluma Colvina, Boyda Weba, Tonyja Bevana, Sam Taylor Wood, Gillian Wearing itd.
ART RADIONICA LAZARETI - DUBROVNIK MULTIMEDIJALNI KULTURNI CENTAR – SPLIT AUSTRIJSKI KULTURNI FORUM – ZAGREB MINISTARSTVO KULTURE RH SIXPACKFILM – BEČ MM CENTAR SC – ZAGREB
OBILJEŽAVANJE MEDIJSKOG TERITORIJA –ME\UNARODNI EKSPERIMENTALNI FILM I VIDEO
Dubrovnik, Lazareti, 19 - 21. kolovoza 2003.
Utorak, 19. kolovoza, 21.00 sat
ZVUČNO-SLIKOVNI DAR - Audiovizije 3:
(boja, zvuk, stereo, 62 min.)
Treće izdanje novih audio-vizualnih radova,
snimljenih unutar nekoliko posljednjih godina,
obilježuje velika različitost pojedinačnih pro-
dukcijskih metoda. Radovi su nastali u uskoj
suradnji vizualnih umjetnika i glazbenika koji se
na austrijskoj sceni bave elektroničkim zvukom.
U kombinaciji, ponajprije, s elektroničkim
pejzažima, ti video radovi kreiraju područje
zvuka i slike lagano-senzitivne izdržljivosti, s
jasnom željom za ponovnim slušanjem i pro-
matranjem.
Michaela Schwentner: The_ future _ of _ human
_ containment (2002), 4 min;
Nik Thoenen, Timo Novotny, zvuk Wolfgang
Schloegl: Neon (2003), 4 min;
Mchaela Gill, zvuk Martin Siewert: Trans (2002),
9 min;
Thomas Aigelsreiter, zvuk Rudi Aigelsreiter:
Key west (2002), 4 min;
Karo Goldt, zvuk Rashim: Mir mig man (2002),
5 min;
Billy Roisz, zvuk B. Stangl (akoasma / B.Hauf
/ Sachiko) muzika: M. Siewert / C. Kurzmann /
T. Nakamura / dieb13 / W. Dafeldecker / El:
Blinq (2002), 7 min;
M. Ash, zvuk Chris Janka: Cubica (2002), 4 min;
N. Ja, zvuk Radian: Frame (2002), 5 min;
Lia, zvuk Žc: G.S.I.L. XII/+ (2002), 3 min;
Plan-c, zvuk Plan-c: Plan-c (2001), 4 min;
reMI, zvuk reMI: Zijkfijergijok (2003), 3 min;
Michaela Schwentner, zvuk radian: Jet (2003)
6 min.
Srijeda, 20. kolovoza, 21.00 sat
OBILJEŽAVANJE TERITORIJA, 2001/2002,
beta-sp, zvuk, boja/cb, 78 min.
Ono što bismo mogli zaključiti, čitajući studiju
Kevina Lyncha The Images of the City, «kako
je alijenirani grad prije svega prostor u kojem je
ljudima nemoguće mentalno obilježiti vlastitu
poziciju, unutar urbane cjelovitosti, u okviru
koje bi se mogli pronaći.» Umjetnički radovi u
ovome programu, u formi filma i videa pokuša-
vaju stvoriti kartografiju i topografiju teritorija,
kako bi se iznova osvojila konstruktivna smis-
lenost i time ostvario funkcionalan prinos cjelini.
Granični pejzaži, staze u megagradovima,
stambene četvrti, poslovni kompleksi grada
koji je u prošlom ratu bio objekt ratne opsade
ovdje su iznova preispitani i redefinirani, kao
društveni i alegorijski prostori u kojima se
mogu pronaći ostaci subjektivnih i kolektivnih
priča, utopija i političkih programa i veoma su
jasno izraženi.
59 Dietmar Offenhuber: Basenbahn (2002), boja, 10 min;
Lotte Screiber: Quadro (2002), boja/cb, 10 min; Carola Derting A/USA: A room with the view in the financial district (2002), boja, 5 min;
Isa Rosenberger: Sarajevo guided tours (2002),
boja 30 min;
Wr: Limes: bioborder / park / spektakel, 23 min.
Četvrtak, 21. kolovoza, 21.00 sat
PETER TSCHERKASSKY – TRILOGIJA
Dreamwork (2001), c/b, 11 min;
L’arrive (1998), c/b, 2 min;
Outer space (1999), c/b, 10 min.
1. hrvatski festival svadbenoga filma
ODLUKE STRUČNOG ŽIRIJA FESTIVALA
Na 1. hrvatskom festivalu svadbenoga filma, održanom 4. i 5. srpnja 2003. u Koprivnici, čiji su organizatori bili Turistička zajednica grada Koprivnice, Hrvatski filmski savez, Zagreb i Foto kino klub Drava, \urđevac, a selektor gospodin Kruno Heidler, stručni je žiri u sastavu Petar Krelja, filmski i TV-redatelj, Damir Mađarić, kazališni redatelj i Dražen Pokec, filmski i TV-snimatelj, odlučio dodijeliti Grand Prix – Veliku zlatnu jabuku Koprivnice - filmu Sutješke svadbe autora Stjepana Stjepića iz Ludbrega. Prvu je nagradu – Zlatnu jabuku Koprivnice – dobio film Zgode ili nezgode autora Ervina Debeuca i Borisa Marinića iz Rijeke, a drugu – Srebrnu jabuku Koprivnice – film Slavonski svatovi autora Anđeline Bosan-čić iz Zagreba, dok je treću nagradu – Brončanu jabuku Koprivnice – dobio film Svadba Marije i Miroslava Patačko, snimatelja Siniše Milaši-novića iz \urđevca.
Diplomu Hrvatskog filmskog saveza za snimateljski rad u filmu Slavonski svatovi dobio je Boris Zegnal iz Zagreba.
Selekcija odabranih filmova s 1. hrvatskog festivala svadbenog filma prikazana je i na ovogo-dišnjem Motovunskom filmskom festivalu.
50 godina kinematografije BiH
10 NAJBOLJIH FILMOVA
U organizaciji Kinoteke Bosne i Hercegovine i Veleposlanstva BiH u Zagrebu, u dvorani kina Studentski centar održana je od 13. do 18. lipnja 2003. serija projekcija pod naslovom 50 godina BiH kinematografije –10 najboljih filmova.
Manifestacija je započela svečanim otvaranjem, održanim u petak, 13. lipnja, nakon čega je prikazan prvi od najavljenih deset filmova, Sjećaš li se Dolly Bell, redatelja Emira Kusturice, a zatim i film Most, redatelja Hajrudina Krvavca.
U subotu je prikazan i drugi film Emira Kusturice, Otac na službenom putu, a u nedjelju filmovi Tome Janić Crni biseri i, ponovno, Sjećaš li se Dolly Bell Emira Kusturice. U ponedjeljak,
16. lipnja, publika je vidjela film Savršeni krug Ademira Kenovića, a idućega dana filmove Horoskop, redatelja Bore Draškovića, i Žena s krajolikom, redatelja Ivice Matića.
Posljednjega dana, u srijedu 18. lipnja, prikazana su tri filma, Mali vojnici redatelja Bate Čengića, Miris dunja Mirze Idrizovića i Kuduz redatelja Ademira Kenovića.
GODIŠNJA FILMSKA
PRODUKCIJA BiH
Na prvom bosanskohercegovačkom nacionalnom filmskom festivalu, održanom 22. i 23. kolovoza, u sklopu 9. sarajevskog filmskog festivala, prikazani su u dvorani Narodnog pozorišta u Sarajevu filmovi 42 ¾ Slobodana Lemana, Remake Dine Mustafića, Ljeto u zlatnoj dolini Srđana Vuletića, Sjever je poludio Aide Begić, Gori vatra Pjera Žalice i Igraj se do kraja Adisa Bakrača.
Riječ je o cjelokupnoj godišnjoj produkciji kratkih i dugometražnih filmova snimljenih tijekom protekle godine u Bosni i Hercegovini.
60
Krsto Papić u Kanadi
INFEKCIJA U MONTREALU i QUEBECU
Netom nakon dovršetka novi film Krste Papića Infekcija uvršten je u program filmskoga festivala u Montrealu, održana od 27. kolovoza do
4. rujna, a sredinom rujna prikazan je i na
Međunarodnom festivalu u Quebecu. Filmski festival u Montrealu ubraja se u A-kate-goriju i jedan je od najvećih na svijetu. U deset dana trajanja prikaže se prosječno dvjesto filmova, a broj gledatelja procjenjuje se na četiristo tisuća. Ove godine te su velike brojke još veće, jer je ukupno prikazano 439 filmova (među njima i 115 svjetskih premijera), iz 68 zemalja. Glavnu je nagradu u službenoj konkurenciji osvojio film Kordon Gorana Markovića, nagradu žirija dobio je Gas Bar Blues Louisa Belangera, a najboljim je redateljem proglašen Španjolac Antonio Mercero, za film Četvrti kat. Najbolji je scenarist Dušan Kovačević, nagrađen za scenarij filma Profesionalac. Isti je film dobio nagradu Međunarodnoga saveza filmskih kritiča-ra (FIPRESCI). Najbolja je glumica Argentinka Marina Glezer, a najbolji glumac Talijan Silvio Orlando.
Premijerno prikazan 22. srpnja na filmskom festivalu u Puli, novi Papićev film snimljen je po scenariju Mate Matišića i Krste Papića, u produkciji Ozana filma iz Zagreba, New Wave Pictures iz Bruxellesa i Hrvatske radiotelevizije. U Montrealu je bio uvršten u sekciju europskoga filma, unutar natjecateljske sekcije Competition of the Continents, a sudjelovanje na festivalu završilo je velikim uspjehom, osvajanjem na-grade Grand Prix Amerike, za prinos filmskoj umjetnosti. Nagrada će biti uručena na idućem festivalu, na kojem će biti prikazana i dva Papićeva filma, Lisice i Život sa stricem, a ako redatelj uspije do 2004. snimiti još jedan film, i on će naći mjesto na istom festivalu. Istu su nagradu ove godine primili Martin Scorsese, Erland Josephson i Denise Robert.
61
Nagrada Daliboru Mataniću
FINE MRTVE DJEVOJKE
U RUSIJI
Na Desetom međunarodnom filmskom festivalu u Sočiju, u Rusiji, film Fine mrtve djevojke redatelja Dalibora Matanića osvojio je specijalnu nagradu u konkurenciji trinaest ostvarenja, «za redateljsku inovativnost i beskompromisno filmsko suočavanje s problemom».
To je drugi film ovog autora, za kojeg je napisao i scenarij u suradnji s Matom Matišićem te za koji je dobio Veliku zlatnu arenu za najbolji film na prošlogodišnjem filmskom festivalu u Puli. Film je snimljen u produkciji Alka filma i Hrvatske radiotelevizije.
Brešan u časopisu Variety
KRITIKA FILMA SVJEDOCI
Kritičarka američkog filmskog časopisa Variety Deborah Young prorekla je dobar prihvat na međunarodnom tržištu za najnoviji film Vinka Brešana Svjedoci. Brešanov film, snimljen u produkciji Interfilma i Hrvatske televizije, prema scenariju Jurice Pavičića, sačinjenu na temelju njegova romana Ovce od gipsa, intrigantno je svjedočenje traumatičnoga razdoblja u novijoj povijesti, a hvale je vrijedan i dobro obavljen tehnički dio posla, smatra gospođa Young.
«Dobrom glumom cijelog ansambla izgrađeni su snažno oslikani likovi, a slojevita je narativna struktura ostala razumljiva», kaže se u kritici objavljenoj u najnovijem broju časopisa Variety.
Svjetska premijera Brešanova filma Svjedoci najavljena je na Berlinskom filmskom festivalu, koji će se održati od 5. do 15. veljače 2004.
Međunarodni filmski festival u Kopenhagenu
DODIJELJENE NAGRADE
ZLATNI LABUD
Na 1. međunarodnom filmskom festivalu, održanom sredinom kolovoza u Kopenhagenu, prikazano je čak 150 filmova, u devet kinodvorana u glavnom gradu Danske. Organizatori procjenjuju da ih je gledalo više od petnaest tisuća ljudi, a svoj su festival proglasili himnom
europskomu filmu. Nagradu Zlatni labud (i gotovo sedam tisuća eura) za najbolji film dobio je irski redatelj Aisling Walsh za film Song for a Raggy Boy. Scenarij se temelji na romanu Patricka Galvina, a priča o okrutnom režimu u katoličkom domu za siročad u Irskoj, 1939. godine. Zlatnog labuda za najbolju režiju dobio je Bent Hammer, iz Norveške, za film Salmer fra Kjoekkenet.
Najboljim su glumcima proglašeni Norvežanin Kristoffer Joner, za ulogu u filmu Himmelfall, odnosno Dankinja Stephanie Leon, tek sedam-naestogodišnjakinja, za ulogu u filmu Bagland.
Posebnu je nagradu dobio francuski dokumentarni film S 21, stroj za ubijanje režima Crvenih kmera autora Rithya Panha.
Nagradu za scenarij dobio je David Trueba za španjolski film Soldados de Salamina, a za kameru Norvežanin Harald Paalgard za film Afgrund. Posebnu je nagradu dobila Sylvaina Chometa za francuski animirani film Les tripletes de Belleville.
Novi film Daniela Šuljića
ANIMIRANI FILM U BRAZILU
Novi film autora Daniela Šuljića Mogu si to jako dobro zamisliti, rađen u tehnici kave na staklu, koji je autor snimio u vlastitoj produkciji, uz subvenciju austrijskoga ministarstva kulture, prikazan je na festivalu animiranog filma Animamundi u Brazilu. Za film, koji traje tri minute i 45 sekundi, prikazan u službenoj konkurenciji festivala, autor je sačinio animaciju i izradio zvuk. Jedanaesti po redu festival animiranoga filma Animamundi održan je od
1. 11. do 20. srpnja u Rio de Janeiru, a od 23. do
2. 27. srpnja u Sâo Paulu.Isti je film prikazan i u službenoj konkurenciji
prvoga festivala Salzburger Kurzfilmtage,
održana od 29. srpnja do 3. kolovoza, a prijav-
ljen je i na 8. međunarodni festival novog filma
i videa, koji se održava u Splitu od 22. do 28.
rujna.
Festival Anima Mundi u Brazilu
TRI NAGRADE PLASTICATU
Na 11. festivalu Anima Mundi, održanu potkraj srpnja u Brazilu, računalni 3D animirani film autora Simona Bogojevića Naratha Plasticat u konkurenciji 586 filmova iz 39 zemalja osvojio je dvije prve nagrade publike u kategoriji najbolji kratki film na videu – na projekcijama u Rio de Janeiru i Sèo Paulu – te drugu nagradu žirija u kategoriji specijalna nagrada za debitantski film.
Film je snimljen u produkciji studija Kenges uz Zagreba, traje deset minuta, a bila je potrebna godina i pol ozbiljna rada za njegovo dovršenje. Redatelj je istovremeno scenarist i dizajner, glavni je animator bio Saša Budimir, animator je Boris Goreta, autor zvuka i glazbe Hrvoje Štefotić, a producenti su bili Lado Škorin i Ivan Ratković.
Ištvančić u Berlinu
RASTANAK NA FESTIVALU MOVIEMIENTO
Tijekom studiranja na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti, Branko Ištvančić snimio je kratki igrani film Rastanak. To je priča (bez dijaloga) o dvoje zaljubljenih koji se rastaju na željezničkom kolodvoru, no zbog kašnjenja vlaka njihova ljubav se lagano gasi. Film Rastanak uvršten je u ovogodišnji program Međunaro-dnog filmskog festivala kratkog filma Moviemiento, u Berlinu.
Novi film Lukasa Nole
BEBU FINANCIRA SEE
CINEMA NETWORK
Novi film redatelja Lukasa Nole i scenaristice Anite Juke dijelom će financirati SEE Cinema Network, mreža za kinematografsku suradnju u jugoistočnoj Europi, unutar koje djeluje jedanaest zemalja članica, a uspostavljena je s namjerom jačanja pozicija filma s područja jugoistočne Europe u svijetu. SEE Cinema Network svake godine odabere pet scenarija, od ukupno 22 pred-ložena, dakle po dva iz svake zemlje članice.
62 Film Beba jedini je hrvatski film koji će ove godine sufinancirati SEE Cinema Network. Film inače tematizira seksualno zlostavljanje djece, a producirat će ga Artis film.
Global Village u Berlinu
GALETA O LAND-ARTU
Međunarodni festival Global Village održan je potkraj kolovoza u Berlinu, a među sudionicima je bio i Ivan Ladislav Galeta, koji je sudjelovao na konferenciji o land-artu. Multimedijalni umjetnik i profesor na Multimedijskom odsjeku ALU u Zagrebu, godinama prisutan kao promicatelj i ugledni autor eksperimentalnog filma, od 1995. sve se više bavi uvođenjem permakulturnih principa i organizacijom agrikulturalne svjesnosti u Hrvatskoj, kao član Hrvatskoga centra za permakulturu, ali podjednako i kao vlasnik zemljišta na kojem svakodnevno radi i u praksi provodi teorijske postavke permakulture.
«U nekoliko proteklih godina posvetio sam se gradnji vlastitog umjetničkog krajolika utemeljena na načelima tradicionalne poljoprivrede i iskustvima Claudea Moneta, Béle Hamvasa, Masanobua Fukuoke, Billa Mollisona, Ruth Stout…», kaže profesor Galeta, vidno odušev-ljen svojim novim aktivnostima, o kojima svje-doče i njegove, kako sam kaže, seljačke ruke.
U splitskom Multimedijalnom kulturnom centru
RETROSPEKTIVA BRUCEA RIMMERA
U drugoj polovici srpnja održana je u splitskom Multimedijalnom kulturnom centru retrospektivna projekcija osam kratkih eksperimentalnih filmova uglednoga kanadskog autora Brucea Rimmera, koji je kao gost sudjelovao na projekcijama. Rimmer je istaknuti redatelj eksperimentalnog filma i videa, a sedamdesetih su godina prošloga stoljeća njegovi radovi bili uvršteni u trend strukturalnog filma, često obilježeni lirizmom i romantizmom. Rimmer je u Split stigao iz Vancouvera, u kojem živi i djeluje.
63
Deset godina od smrti
POČAST FEDERICU FELLINIJU
Federico Fellini umro je 31. listopada 1993, a Rim će ove jeseni na razne načine obilježiti tužnu obljetnicu. Pripremaju se brojne priredbe, koncerti, izložbe i, prije svega, projekcije njegovih dvadeset filmova, koliko ih je ukupno snimio.
Program priredbi nazvan je Romarcord (jasna asocijacija na slavni Amarcord) ili, u slobodnu prijevodu, Rim se sjeća, a bit će posvećen brojnim vezama slavnoga redatelja i glavnoga talijanskoga grada. Konačno, Fellini je baš u Rimu snimio neke od svojih filmova, između ostalih i klasika La Dolce Vita, iz 1960.
Program počinje potkraj rujna, kada će na Felliniju važnim dijelovima Rima biti postavljeni golemi plakati s fotografijama iz njegova života i filmova. Priprema se izložba autorovih fotografija i pisama, ponovno prikazivanje snimljenih intervjua i filmskih isječaka, koncerti glazbe iz njegovih filmova, a koncem listopada i festival Fellini Jazz, na kojem će se izvoditi glazba iz Fellinijevih filmova u jazz-obradi.
Omiljeni filmovi američkih predsjednika
NAJVEĆI FILMOFIL BIO JE JIMMY CARTER
Prvih dana kolovoza u SAD se počeo prikazivati dokumentarac Svi predsjednikovi filmovi, nastao na temelju bilješki Paula Fischera, službenoga prikazivača filmova u Bijeloj kući, u razdoblju od 1953. do 1986. godine. Tijekom više od trideset godina Fischer je nizu od sedam američkih predsjednika prikazao više od pet tisuća filmova.
Najviše je filmova pogledao predsjednik Jimmy Carter, čak 580, a među njima najviše puta je gledao Ponoćnog kauboja. Richard Nixon pogledao je dva puta u istome tjednu ratni film Patten, i to početkom sedamdesetih, u doba kada su SAD tajno započele s bombardiranjem Kambodže. Sadašnji predsjednik Bush najviše voli Spašavanje vojnika Ryana Stevena Spielberga, ali i filmove Polje snova, odnosno Austin Powers.
Najčešće prikazivani film u Bijeloj kući ipak je Točno u podne. Dwight Eisenhower ga je gledao tri puta, a Clinton čak dvadeset puta. Producent dokumentarca Svi predsjednikovi filmovi Burt Kearns kaže da je to posve razumljivo: «Taj film je zapravo metafora predsjednika. Glavni lik je glamurozna figura, čovjek koji ostvari ono što naumi. Riječ je o osamljenu čovjeku koji želi činiti dobre stvari, a to je upravo ono što želi biti svaki predsjednik.»
Još jedna obljetnica
80. rođendan
Devet bijelo obojenih slova, visokih petnaest i širokih deset metara, postavljenih na obroncima holivudskih brežuljaka, sredinom srpnja ove go-dine proslavilo je osamdeseti rođendan. Natpis HOLLYWOOD postavljen je 1923. godine, kao reklama privatne tvrtke Hollywoodland, a ubrzo je postao simbolom filmske industrije i prepoznatljivim dijelom scenografije najpoznatijega filmskoga grada na svijetu.