Zapis

Facebook HFS
59
2007
59/2007
Mirko Piv­če­vić: SNI­MA­TELJ­SKI RAD U FIL­MU "TA DIV­NA SPLIT­SKA NOĆ"
Literatura

 

  • Nikola Tanhofer, Filmska fotografija, Filmoteka 16, Zagreb, 1981.
  • Nikola Tanhofer, O boji, Novi Liber, Zagreb, 2000.
  • Milan Fizi, Fotografija, Grafički zavod Hrvatske, Zagreb, 1982.
  • Enes Midžić, Govor oko kamere, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2006.
  • Rudolf Filipović, Englesko hrvatsko srpski rječnik, Zora, Zagreb, 1970.
  • * Tekst Vedrana Šamanovića "Fotografija u hrvatskom eksperimentalnom filmu i videu" diplomski je rad autora, obranjen na odsjeku za filmsko i televizijsko snimanje Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu pod mentorstvom profesora Silvestra Kolbasa. Za objavljivanje u Zapisu rukopis je tek neznatno izmijenjen u skladu s redaktorskim i lektorskim standardima Zapisa.
  • 1 Sva istraživanja na koja se kao autor pozivam u ovom radu referiraju se na dvije ankete provedene na uzorku od četrdeset ispitanika koji predstavljaju hrvatsku filmsku publiku u dobi između dvadest i šezdeset godina. Dvadeset ispitanika sustavno prati hrvatski eksperimentalni film i video, dok drugih dvadeset tematiku hrvatskog eksperimentalnog filma poznaje tek na razini informacije. Sa svakom navedenom skupinom istraživanje je provedeno odvojeno na temelju unaprijed pripremljenih upitnika.
  • * Tekst Mirka Pivčevića "Snimateljski rad u filmu Ta divna splitska noć" autorov je pismeni diplomski rad, obranjen 2006. godine na odsjeku za filmsko i televizijsko snimanje Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu, pod mentorstvom profesora Borisa Popovića.
  • 1 ISO (International Organization for Standardization) - međunarodno tijelo osnovano 1946. u Ženevi, Švicarska, sa zadaćom ujednačavanja tehničke standardizacije na svim područjima. ISO je broj koji označava osjetljivost filma. ISO-jedinice osjetljivosti identične su ASA (American Standard Association). (Prema: Enes Midžić, Govor oko kamere, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2006.)
  • 2 Pankromatski film - emulzija crno-bijelog filma koja je podjednako osjetljiva na sve boje. (Ibid)
  • 3 Temperatura boje - pojam koji se odnosi na obojenje, odnosno na spektralni sastav svjetla. Izražava se u kelvinima, velikim slovom K. Instrument za njezino mjerenje naziva se kelvinometar. (Prema: Nikola Tanhofer, O boji, Novi Liber, Zagreb, 2000.)
  • 4 Panglas - pankromatski filtar za vizualnu procjenu kontrasta svjetla i boje pri snimanju i reprodukciji na crno-bijeli (pankromatski) film. (Prema: Enes Midžić, Govor oko kamere, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2006.)
  • 5 Format - kao omjer slike (1,37:1, 1,66:1, 1,85:1, 2,35:1,..). Format se koristi i kao format filma ili filmske vrpce (8mm, 16 mm, 35mm,...) ili kao tehnički postupak kojim se postiže određeni omjer slike (standard, super 16, super 35, cinemascope,...). (Ibid.)
  • 6 Cinemascope - rodonačelnik je suvremenih širokoekranskih anamorfotskih postupaka. Uz anamorfotski dodatak ili optiku, slika se snima s vodoravnom kompresijom 2:1 i lateralno se komprimira i pohranjuje na fotogram manjeg omjera od onog koji ima izvorni predložak. Projiciranjem i dekompresijom slike s istim stupnjem, na zaslonu je prikazan prizor izvornih i stvarnih proporcija. (Ibid.)
  • 7 Anamorfotski objektivi - objektivi sa različitim omjerom preslikavanja po vodoravnoj i po okomitoj osi (2:1) koji se rabe za snimanje u postupcima širokoekranskih filmova kao što je Cinemascope. (Ibid.)
  • 8 HMI - kratica za metal-halogenu rasvjetu sa svjetlosnim lukom u živinim parama, koje su pomiješane s halogenidima i plemenitim plinovima. Temperatura boje iznosi 6000°K . Svjetiljke ne rade prema načelu žarne niti, a temperatura boje slična je zračenju crnoga tijela. Spektar svjetla multilinearan je i doima se kontinuirano. Svjetiljke se stavljaju u pogon putem visokonaponskog startnog uređaja za paljenje. (Ibid.)
  • 9 Super 35 - širokoekranski postupak koji se snima standardnim sfernim objektivima na fotogram 24x18 mm, ali se komponira unutar njega za omjer 2,35:1. Zbog proširenja slike na prostor zvučnoga zapisa, optička se os objektiva, uz primjeren okvir u vratima kamere, pomiče na središnju crtu po širini filma. Snimljena se slika pri kopiranju na optičkoj kopirci povećava, tako da po visini zauzima standardni prostor akademijskog okvira 1,33:1 i komprimira u omjeru 2:1. Tako fotogram poprima oblik standardnog sinemaskopskog formata. Povećanje i komprimiranje slike može se obaviti na interpozitivu ili na internegativu. (Ibid.)
  • 10 Balast - elektronički uređaj za regulaciju izboja svjetla HMI-rasvjete. (Ibid.)
  • 11 Flicker free - način rada HMI-reflektora s velikom frekvencijom izboja svjetla, pri kojoj se ne javlja greška nejednolika osvjetljavanja fotograma, koja se očituje kao svijetlo-tamno 'disanje' slike. (Ibid.)
  • 12 Sektor - naprava koja određuje dužinu ekspozicije i onemogućava osvjetljenje vrpce za vrijeme njezina pomicanja. Kod refleksnih kamera omogućuje kontrolu slike bez paralakse. Najčešće je izveden poput polovice diska s osovinom koja je paralelna optičkoj osovini kamere. (Prema: Nikola Tanhofer, Filmska fotografija, Filmoteka 16, Zagreb, 1981.)
  • 13 Skeneri - reflektori s pokretnim svjetlosnim snopom koji omogućuju upravljanje svim značajkama svjetla daljinski, putem računala ili odgovarajućih upravljačkih jedinica.
  • 14 Stroboskopi - rasvjeta s kratkim 'fleš'-bljeskovima visoka inteziteta. (Prema: Enes Midžić, Govor oko kamere, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2006.)
  • 15 PAR (kratica; engl. parabolic aluminized reflector) - vrsta kvarc-halogenih svjetiljki s visokofrekventnim konkavnim paraboličnim reflektorom s aluminiziranom površinom te prizmatičkim lećama. Parabolični reflektor omogućava snop paralelnog svjetla, a tip leća određuje širinu snopa. Temperatura boje iznosi 3200°K. Poznate su pod trgovačkim imenima PAR 64 i PAR 36. (Prema: Enes Midžić, Govor oko kamere, Hrvatski filmski savez, Zagreb 2006.)
  • 16 Neger - crni krpeni zaslon na žičanom okviru kojim se nadzire snop i rasipanje svjetla reflektora ili se rabi da štiti objektiv od upadnog svjetla. (Ibid.)
  • 17 Difuzijski filtar - polupropusna materija za raspršivanje svjetla (paus-papir, bijela svila i sl.), stavlja se na određenu udaljenost od svjetlosnog izvora te čini sekundarni izvor svjetla, veće površine od izvora. (Ibid.)
  • 18 Spotlight - reflektor uska i precizna svjetlosnog snopa koji se može sustavom leća i ogledala širiti i sužavati prema potrebi. (Ibid.)
  • 19 Kran - postolje namijenjeno trodimenzionalnom kretanju kamere prostorom. Kran radi prema načelu poluge odnosno vage nejednakih krakova. Na dužem kraku smještena je platforma za kameru, a na kraćem dijelu nosač utega. Ujednačavanje ravnoteže postiže se utezima i omogućava operateru krana da malim pomakom i potiskom na kraćem dijelu upravlja kranom u velikim elevacijskim pomacima. (Ibid.)
  • 20 Video assist - koristi se kao naziv za elektronsku kontrolu slike kod filmskih kamera. Suvremene filmske kamere opremljene su s videokamerom koja je priključena na optički trakt i snima sliku prizora kroz objektiv filmske kamere. Slika se kontrolira na monitoru (ekranu) i namijenjena je redatelju i njegovu timu za nadzor kadra. (Ibid.)
  • 21 Švenk - panoramski pokret kamerom, vodoravna, okomita, dijagonalna i nepravilna panorama. (Ibid.)
    22 Far - naziv za tračnice i vozno postolje kojima se izvodi vožnja kamere. (Ibid.)
  • 23 Bazoga (hrvatski naziv za sustav bazooka) - segment aluminijskog stupnog postolja za kameru u veličinama od 20,30,40,50 cm. (Ibid.)
  • 24 Kalota - samostalno polukuglasto ležište baze panoramske glave za postav na bazoga-postolje. (Ibid.)
  • 25 Gurt(n)a - šira vrpca od prirodnih ili sintetičkih vlakana, s kopčom i steznim mehanizmom, koja u scenskoj tehnici služi za povezivanje ili učvršćivanje. (Ibid.)
  • 26 Hazeltine (hazeltine colorfilm analyser) - elektroničko-mehanički uređaj na kojem se obavlja čitanje svjetla. (Ibid.)
  • 27 Look (engl. pogled, izgled) - koristi se u filmskoj fotografiji s pridjevima kao što su fashion look (modni izgled), fresh look (svježi izgled), cold look (hladni izgled), retro look (izgled koji oponaša prošla vremena),....

 

SADRŽAJ

ZAPIS