Zapis

Facebook HFS
56
2006
56/2006
Nove knjige
3-2-1, kreni!
Zbornik radova u povodu 70. rođendana Ante Peterlića, ur. Nikica Gilić, Filozofski fakultet — Odsjek za komparativnu književnost — FF press, Zagreb, 2006.

Zbornik radova u počast utemeljitelju hrvatske filmologije odlikuje se prilozima Peterlićevih vršnjaka, suradnika i prijatelja, kao i njegovih studenata, magistranata i doktoranata, a među temama osobito se ističe Peterlićev filmološki i filmski rad. No, mnogi tekstovi analiziraju sasvim druge probleme, uglavnom izravno nadahnuti Peterlićevim studijama i njegovim pristupom filmskoj umjetnosti, pa daju bogat i raznovrstan prikaz suvremene hrvatske filmologije.

Nakon uvodnoga teksta redatelja i kritičara Zorana Tadića, zbornik donosi opsežan rad kritičara i redatelja Petra Krelje o Peterlićevoj klasičnoj studiji pretapanja u filmovima Georgea Stevensa; Krelja obrazlaže kontekst, smisao i važnost te studije za vrijeme njezina nastanka, ali i za današnje vrijeme. Potaknut istom tom Peterlićevom studijom, filmolog Hrvoje Turković s Akademije dramske umjetnosti piše detaljnu i bogato ilustriranu analizu stilskih figura u Hitchcockovu filmu Mahnitost (Frenzy).
Komparatist, leksikograf i povjesničar filma Bruno Kragić obrazlaže glavna obilježja Peterlićevih tekstova o Johnu Fordu, mladi komparatist, filmski kritičar i leksikograf Tomislav Šakić analizira Peterlićev enciklopedistički rad, poznati povjesničar radija i televizije Nikola Vončina piše prvu dosad studiju o Peterlićevu radu u elektronskim medijima, a istaknuti filmski kritičar i montažer srednje generacije Slaven Zečević donosi čitanje Peterlićeva jedinoga cjelovečernjeg igranog filma Slučajni život.

Ante Peterlić

Filmolog Nikica Gilić obrazlaže problematiku narativnoga modernizma i žanrovskog filma, s posebnim osvrtom na Kubrickovu 2001: Odiseju u svemiru i Markerov Terminal, a muzikologinja i filmologinja Irena Paulus analizira kreativnu uporabu glazbe u spomenutom Kubrickovu klasiku modernističke znanstvene fantastike. Filmolog, snimatelj i profesor filmske fotografije Silvestar Kolbas analizira vizualnost novoholivudskoga klasika Ratnici (odnosno Ratnici podzemlja; Warriors) Waltera Hilla, a komparatistice i povjesničarke književnosti Tatjana Jukić i Željka Matijašević (obje profesorice na Filozofskom fakultetu) ispisuju zanimljive analize multimedijskih odnosa književnosti, filma i teorije na primjeru Scorsesejeve ekranizacije Edith Wharton (Doba nevinosti), odnosno analizu prikaza suvremene američke obitelji u Vrtlogu života.

Akademik Mirko Tomasović ispisuje šaljivu prigodnicu — sonet o Anti Peterliću (»zvonjel’ca pošal’ca«), a ovaj jedinstveni zbornik donosi i kratki životopis te dosad najopsežniju bibliografiju i filmografiju rada profesora Peterlića. Zbornik je bogato ilustriran, a mnoge su fotografije (Peterlića s Françoisom Truffautom, Orsonom Wellesom, Ivom Hergešićem, Brankom Ivandom, Pavlom Pavličićem, Nikolom Batušićem...) dio privatne zbirke profesora Peterlića.

Kao što se vidi iz ovog opisa, riječ je o knjizi nezaobilaznoj za sva buduća proučavanja opusa Ante Peterlića, ali i vrelu zanimljivih filmoloških studija o najrazličitijim temama iz povijesti i teorije filma.

SADRŽAJ

ZAPIS