Program eksperimentalnoga filma i videa,
osmišljen za Barutanu u Osijeku (16. listopada do 10. studenoga)
organizirala je udruga M-art kao jednomjesečni program
prikazivanja široka raspona produkcije eksperimentalnog
filma i videa hrvatskih i međunarodnih autora, obuhvativši
najnoviju produkciju, kao i povijesna djela eksperimentalnofilmske
i videoumjetnosti. Namjera je programa bila informirati
publiku o ostvarenjima inovativna promišljanja filmskog
i videomedija, u sagledavanju i usporedbi različitih autorskih
pristupa i estetika, te stoga žarište nije bilo na određenom
tematskom ili problemskom jedinstvu, već je proizašlo iz
namjere prikazivanja što raznovrsnijega opsega eksperimentiranja
u filmskom i videomediju. Svojevrstan pilot-program bio
je namijenjen najširoj lokalnoj publici te je, uz jednomjesečno
trajanje kratkih programa projekcija filmova / videa, bio
popraćen predavanjima, razgovorima publike s pozvanim autorima
te izložbom, a nastoji se razviti u cjelogodišnji program.
Ta programska inicijativa nastoji odgovoriti na nepostojanje
institucionalnog ili izvaninstitucionalnog kulturnog pogona
u gradu Osijeku, koji bi omogućavao prikazivanje djela
eksperimentalnofilmske i videoumjetnosti te revitalizirati
povijesni lokalitet kao dio zapostavljena i neiskorištena
javnoga prostora s potencijalom mogućega središta lokalne
kulturne scene, koji se s tim programom privremeno aktivirao
i postao mjestom okupljanja.
Program je počeo predstavljanjem projekta Antiekonomija
života,
u kojem su prikazani dokumentarni filmovi internacionalne
skupine filmskih autora Cinema Suitcase (Mieke Bal, Zen
Marie, Thomas Sykora, Gary Ward, Michelle Williams), koji
dolazeći iz raznih područja vizualnih umjetnosti istražuju
samonaraciju protagonista usredotočujući se na intimnosti
s karakterom, prije nego na konstrukciju priče oko njihovih
života, čime taj pristup naglašava performativnu kvalitetu
stvaranja filma kao kolektivnog procesa. Produkciju kolektiva
Cinema Suitcase vodi teoretičarka Mieke Bal te je kustos
projekta Antiekonomija života,
Marko Stamenković iz beogradskog centra O3ONE, uz moderiranje
razgovora s temom političkog djelovanja u formi dokumentarizma,
u obliku izložbe predstavio i četverokanalnu videoinstalaciju
Mieke Bal Nothing is Missing, koja prati
narative ’nevidljivih’ subjekata, majki koje na najemotivniji
način proživljavaju gubitak kćeri i sinova u migracijama.
|
Osječka Barutana |
Potom, prikazan je dokumentarac Colony,
priča o izgubljenom sustavu produkcije, o kolonizaciji
i hijerarhiji te o političkom okruženju individualnoga
rada, u kojem je život pojedinca izmiješan s globalnom
korporativnom vizijom, otvarajući pitanja o neokolonijalizmu. Mille
et un jours i Access
Denied istražuju pak utjecaje aktualnih represivnih
politika migracije na živote pojedinaca koji su im podvrgnuti.
Dok je Mille et un jours eksperimentalni
narativ koji prati četiri generacije tunizijskih imigranata
u Francuskoj, Access
Denied dovodi u pitanje načine na koje takva politička
klima uvjetuje mogućnost umjetničkog stvaralaštva i kulturne
prakse, ali i pitanje definiranja nacionalnog i kulturnog
identiteta. Antiekonomija — nestajanje sigurnosti i stabilnosti,
poljuljani izgledi života i ’iskorijenjenost’, tema su
projekta kojem je svrha razotkriti razine na kojima život
u često prisilno izmijenjenim i nametnutim okolnostima
postaje ’ne-organiziran’, a koncept antiekonomije naglašava
tijesnu povezanost različitih društvenih domena u kojima
ekonomija života utječe na javni prostor, osobne živote
i osobnu dobrobit. Dokumentarni filmovi Mieke Bal i Cinema
Suitcasea ne optužuju izrijekom, a nisu ni doslovne preslike
teorijskoga djelovanja. Zapravo su školski primjer za
mogućnost suptilna političkog djelovanja putem uporabe
dokumentarnoga žanra, kako su istaknuli sudionici projekta Antiekonomija
života Nikica Klobočar i Gordan Karabogdan.
|
Barutana iznutra |
Nakon što je u tri dana predstavljanja filmova nizozemskoga
filmskog kolektiva Cinema Suitcase program posjetilo stotinjak
gledatelja, dvodnevna je projekcija izabranih filmova iz
programa drugog 25 fps, internacionalnoga festivala eksperimentalnog
filma i videa, ispunila također do posljednjega mjesta
gledalište u Barutani. Samo mjesec nakon rujanskoga održavanja
festivala u Zagrebu, osječka je publika u dvjema jednosatnim
projekcijama dobila uvid u različita eksperimentalnofilmska
ostvarenja, koja su pak samo malen dio festivalskoga programa
koji je ove godine zabilježio rekordan broj prijavljenih
radova. Iznimno uspješan festival publici su predstavile
Mirna Belina i Marina Kožul. Iz bogata festivalskog programa,
koji su činili natjecateljski dio, retrospektive te posebni
programi, u Barutani su prikazani natjecateljski filmovi
iz nekoliko tematskih programa, autora iz Njemačke, Velike
Britanije, Brazila, Belgije, Austrije, Francuske, Novog
Zelanda i Hrvatske, među kojima su i četiri nagrađena djela,
a u ukupnoj je selekciji u pet tematskih cjelina na festivalu
bilo prikazano četrdeset sedam filmova, od kojih je u Osijeku
prikazano petnaest. Svojevrsni hitovi festivala, poput
filma You are 10 Years Old mladoga Paula Leytona,
koji je kao član žirija nagradio Peter Tscherkassky ili I’m (not) Van Gogh Davida
Russoa, kojem je nagradu dodijelila Diana Nenadić, potom Sea Change Rosie
Pedlow i Joea Kinga, koji su zavrijedili jedno od posebnih
priznanja žirija, samo su neka od najboljih ostvarenja
koja su zaintrigirala filmofilsku publiku u Barutani.
Iduća poslastica za osječke filmofile bilo je predstavljanje
pulskog internacionalnog minifestivala-izložbe CinemaniaŠcš
s izborom filmskih i videodjela s ovog off-programa
Pulskoga festivala kustosice Branke Benčić, pokrenuta 2002,
koji je omogućio lokalnoj pulskoj sredini, kao i Festivalu,
kreativan iskorak prema promišljanju suvremene vizualne
kulture te je u pet godina sudjelovalo šezdesetak internacionalnih
i domaćih autora, a prikazano je osamdesetak radova i projekata.
»CinemaniaŠcš je
produkt društva meta-medija, koje reciklira postojeće
medijske slike, i u kojem pojedino djelo funkcionira kao
istraživački laboratorij u kojem se materijal sintetizira,
analizira i kritički ispituje, dio je cut&paste kulture,
koja je naslijedila avangardne tehnike montaže i kolaža,
te dodala tehnike sempliranja i digitalne manipulacije.
Tematizirajući na razne načine koncept vizualnih medija
i pokretnih slika, problematizira odnose prema filmu,
prema pojedinim filmovima, situacijama, prema žanrovima,
filmskom mediju, filmskom jeziku i izražajnim sredstvima
filma, tematizira prostorno-vremenske koncepte i odnose
prema društvu i popularnoj kulturi, načine gledanja i prezentacije«,
kako objašnjava koncepciju projekta Branka Benčić. Prikazana
su djela međunarodnih umjetnika, no i jednako zanimljivih
domaćih autora — Nicole Hewitt, Davora Mezaka i Mladena
Burića. Zanimljiv je bio animacijski eksperiment J.
Tobiasa Andersona (Švedska), koji prerađuje sekvence
Hitchockova filma Sjever-sjeverozapad, potom video
bez zvuka The Shoot Camerona
Gainera (SAD), koji u neprekidnu stvaranju i uništavanju
teksta i crteža oponaša proces kojim filmska slika postaje
pokretna, ili film Stevena Eastwooda (Velika Britanija),
koji u vlastitoj naraciji inventivno istražuje odnos filma
i videa. Kao što ističe i kustosica projekta, danas je
prostor između vizualnih umjetnosti i tradicionalne kinematografije
toliko zasićen crossoverima, hibridnim
žanrovima, da je nemoguće razabirati jasne granice, a upravo
prikazani filmovi na različite načine istražuju beskrajne
mogućnosti filmskog i videomedija.
Sva su djela u programu eksperimentalnoga filma i videa
u Barutani u Osijeku premijerno prikazana, no jedna je
osječka premijera osobito razveselila publiku, posebice
ako je suditi po do kraja ispunjenu gledalištu i pljesku
kojim je publika nagradila film i autora, Antonija G. Lauera
a.k.a. Tomislava Gotovca. Prikazan je Lauerov eksperimentalni
film Dead Man Walking iz 2002, izvorno snimljen
u raznim filmskim formatima. Taj filmski ready-made sastavljen
je od isječaka autorovih, tuđih i arhivskih dokumentarnih
filmova te je jedna od mogućih autobiografija autora —
provokativni kolaž njegovih avangardnih umjetničkih akcija
iz 1960/70-ih godina i osobnih (ob)računa s političkim
ideologijama dvadesetoga stoljeća te kulturnim establišmentom
— ujedno autentičan, asocijativno izložen prikaz povijesnoga
razdoblja, ali i vrlo personalan, osobno razotkrivajući
film. U asocijativnoj montaži filma šokovi su spoja nespojivih
i kontrasnih kadrova i scena iz različitih vrsta filmova,
poput Lauerovih eksperimentalnih filmova Smrt (1962,
prvi Lauerov eksperimentalni film), Ella (1966), NO. 1 (1972)
i konceptualističkoga pornofilma Slani kikiriki (1970),
zatim kontroverznoga, političkog art-filma Plastični
Isus Lazara Stojanovića (1971), u kojem je Gotovac
igrao glavnu ulogu te iz kojeg su rabljeni i brojni arhivski
snimci, kao i iz klasičnog američkog i sovjetskog igranog
filma. Prema teoretičaru filma Hrvoju Turkoviću riječ
je o iznimno važnu djelu, u kojem se izvrsno »rekonstruira i osjeti prilično naivna
revolucionarno-provokativna atmosfera iz desetljeća modernističkog i političkog
liberalizma u bivšoj Jugoslaviji, desetljeća što je zaključeno studentskim buntom
i naknadnim njegovim odjecima«. Kako ističe i Turković,
u filmu se »razotkriva
gotovo djetinja fascinacija seksom i politikom povezana s dječji provokativnim
ekshibicionizmom, nastojanjem da se šokira. A sve je to dano metodom ’montaže
atrakcija’ sovjetskog revolucionarnog filma (Vertova) i godardovskog politički
provokativnog kolaža, ali i glazbeno reinterpretirano kao izrazito sentimentalno
životno podsjećanje.« Kao uvod u projekciju Lauer
je u kratku izlaganju o strukturi filma izložio svoju
poznatu umjetničku poetiku, umjetnički postupak kojim
već polovicu stoljeća, od svojih prvih performansa
iz 1954. i prvih filmova s početka 1960-ih godina,
povezuje film, umjetnost i vlastiti život u umjetnička
djela.
|
Antonio G. Lauer i Ivan Faktor |
Idući premijerni program bila je ne samo mala retrospektiva
videoradova Ivana Ladislava Galete, s radovima u izboru
sama autora, nego je to ujedno bilo prvi put da su u Osijeku
uopće prikazani radovi istaknutoga hrvatskog konceptualnog,
filmskog i videoumjetnika čiji opus uz filmove i videodjela
obuhvaća objekte-instalacije, fotografije-instalacije,
prezentacije proširenoga filma, video i televizijska djela,
tekstove, zvučne instalacije, ambijentalne intervencije,
ekološke akcije. Poznata su Galetina predstavljanja njegova
rada u obliku predavačkih performansa u galerijama i muzejima,
što je praksa koju je započeo 1979. te je i u Barutani
Galeta na zanimljiv način prezentirao svoja videodjela,
krećući se ispred i iza projekcije, odnosno ulazeći u sam
prostor radova. Djela su mu izvedena s izrazito preciznom
perceptivnom intrigantnošću, no istodobno često indiciraju
stanovitu metafizičku upitnost, budući da autor nalazi
i traži inspiraciju u ezoterijskim izvorima, te i njegovi
predavački performansi ukazuju na skrivenu metafizičku
logiku iz koje proizlaze pojedini prezentirani radovi.
Prikazana su djela od čuvenoga TV ping-ponga (1975/8)
i amsterdamskih radova s kraja sedamdesetih u kojima njegov
istraživačko-eksperimentalni pristup pronalazi situacije
koje iznenađuju standardnu percepciju svijeta, odnosno
tematizira medijsku percepciju i doživljajne temelje medijskoga
prikazivanja svijeta, do recentnoga djela Vatra (2006),
koje se svrstava u Galetina ostvarenja izrazito ekološko-umjetničke
orijentacije, kojom se bavi od sredine devedesetih, posebice
u poznatom projektu ENDart.
Jedan od najizvrsnijih progama, koji je uistinu bilo
šteta propustiti, uslijedio je izvrsno osmišljenim izborom
radova velikog američkog autora eksperimentalnog filma
Stana Brakhagea (1933-2003). Jedinstvenu priliku vidjeti
Brakhageove radove iskoristila je tek nekolicina Osječana,
no Ivan Paić, voditelj i urednik programa Multimedijalnog
centra (MMC) u Studentskom centru u Zagrebu te izbornik
brojnih predstavljanja hrvatskog eksperimentalnog filma
i videa u svjetskim umjetničkim centrima, poput primjerice
njujorškog Milleniuma, održao je iznimno kvalitetno predavanje
o Brakhageovu radu, prikazavši svoj izbor iz autorova opusa,
kao i inserte djela hrvatskih autora (Tomislava Gotovca,
Ivana Martinca, Ivana Ladislava Galete i Ivana Faktora),
čime je stvorio širi komparativni kontekst hrvatske i svjetske
produkcije eksperimentalnog filma i videa.
Paić je naslovio
svoju selekciju Brakhageovih filmova Metafora vizije
— program filmova i videa za lijevu ruku, te ju je
predstavio kao Hommage apstraktnom
ekspresionizmu i ritmovima Johna Coltranea, izloživši
u predavanju poveznice triju srodnih umjetničkih poetika
u filmu, slikarstvu i glazbi. »Što više sam bio, gotovo
prisilno, ’uvjeravan’ u raznolike dimenzije estetike
zvuka, toliko sam manje osjećao potrebu da ih stavim
u običnu, kulisno-prateću funkciju vizualnih radova koje
sam snimao. Moja orijentiranost prema nijemoj kreativnoj
filozofiji proizlazila je iz fascinacijske snimateljske
estetike i moj montažni redoslijed kao da je podržavao
ideju o nekom čudnovatom, nadasve fiziološkom položaju,
položaju između percepcijske vidljivosti i slušnosti
umjetničkih filmova koje sam snimao«,
zapisao je o svojoj poetici Brakhage. Izbor filmova prikazanih
u Barutani obuhvatio je Brakhageova djela nastala od
pedesetih do devedesetih godina, a bio je to neprocjenjiv
doživljaj crno-bijelih i filmova u boji bez zvuka — poetskih,
apstraktnih filmova odgledanih u potpunoj tišini. Gotovo
svi prikazani Brakhageovi filmovi nastali su bez uporabe
kamere, različitim intervencijama na filmskoj traci,
čiji je rezultat inspirativno, lirično iskustvo filma
zasnovano na samoj svjetlosti, ritmovima i tišini integriranoj
u film. Drugi dio Paićeva izbora filmskih i videodjela
za Barutanu, također pod naslovom Metafora vizije —
program filmova i videa za lijevu ruku, uslijedio
je prikazivanjem izbora iz recentne produkcije američkih
eksperimentatora u videomediju. Program Suvremeni američki
video prikazao
je radove petero američkih autora i autorica, pokazujući
različite tendencije unutar ’tradicijskih’ zadaća ’vječno
mladog’ eksperimentalnog medija, kao što su nove inovacije
i nova proširenja nenarativnog, likovnog i zvučnog jezika
u pokretnoj slici, te analitičko medijsko istraživanje,
kao i istovremena intencija angažmana na socijalnoj,
osobnoj i kreativnoj razini. Bila je to dobra prilika
za još jedno sagledavanje i usporedbu hrvatske recentne
produkcije eksperimentalnog videa u kontekstu produkcije
međunarodnih autora — usporedbu koja postaje sve izoštrenijom,
a uspjesi u produkciji sve ravnopravniji, kako se posvemašnjom
dostupnošću digitalne tehnologije uvjeti produkcije olakšavaju.
Izbor suvremenog američkog videa u kojem su prikazana
djela Shelly Silver, Grega Biermanna, Matta McCormicka,
Jesse Bellon i Elisabeth Subrin, pokazao je videoradove
ujednačene kakvoće produkcije i različitih problemskih
uporišta. Tako Biermannov Cinema
Study i The Waters of Casablanca digitalno
manipulira i semplira found-footage materijalom
iz povijesti kinematografije, višestruko nagrađivan portlandski
filmaš i redatelj McCormick (Going to the Ocean i Sincerely,
Joe P. Bear),
kao i Shelly Silver (What I am looking for) rade
filmove koji zamućuju granice između dokumentarnog i
eksperimentalnog, a Bellon (Infra Study) u digitalnom
mediju eksperimentira s nasljeđem avangardnog, modernističkog
eksperimentalnog filma, dok je iz djela također često
nagrađivane autorice Elisabeth Subrin prikazan glazbeni
videospot Well, Well, Well retroestetike, koji
je režirala za njujoršku feminističku skupinu eksperimentatorica
u elektronskoj glazbi zvanom Le Tigre, zaokružujući zanimljiv
i raznorodan presjek američke produkcije suvremenoga
videa.
Nakon brojnih raznorodnih, recentnih kao i povijesnih
eksperimentalnofilmskih izazova za mlade osječke filmofile,
uslijedio je još jedan program predstavljanja autora
koji čine sam vrh hrvatske eksperimentalne produkcije
u filmskom i videomediju. Bila je to projekcija filmova
Zdravka Mustaća, retrospektivni izbor njegovih radova
od sredine osamdesetih godina, kada se počinje baviti
filmom u okviru tadašnjega Kinokluba Split, do danas,
do kada je režirao više od četrdeset zapaženih kratkih
alternativnih filmova, videa, televizijskih dokumentaraca,
glazbenih spotova i kratkih igranih filmova. Iako je riječ
o autoru čiji su radovi često nagrađivani i prikazivani
na brojnim festivalima u zemlji i inozemstvu ili u okviru
retrospektiva hrvatskoga eksperimentalnog filma i videa,
te je i dobitnik tri nagrade Hrvatskog društva filmskih
kritičara Oktavijan na Danima hrvatskoga
filma (1996, 1999, 2001), Mustać je u okviru programa eksperimentalnoga
filma i videa u Barutani prvi put gostovao u Osijeku, te
je pred brojnom okupljenom publikom u Osijeku premijerno
prikazano šest naslova iz Mustaćeva filmskog opusa. Film
kao strukturalno more, budući da svi Mustaćevi radovi
istražuju strukturu filmskoga djela, bio je naziv programa
u kojem su prikazani filmovi od ranoga, manifestnog strukturalnoga
rada Zovem se film (1987) i istovremenoga Šir
Haširim (1987), preko filmova iz devedestih godina Bouquet (1996)
i Amen (1998), do recentnih, kratkih igranih filmova Nigredo (2001)
i Planktoni (2005).
Gotovo dvosatni program, koji
je započeo Mustaćevim uvodnim izlaganjem, do kraja je projekcije
održao pozornost publike, a ujedno je to bio rekordni,
najposjećeniji program eksperimentalnoga filma i videa
u Barutani. Vrhunac večeri, nakon prikazanih ranih eksperimenata
i kasnijih istraživanja u filmskom mediju, bili su poznati
Mustaćevi eksperimenti u žanru kratkoga igranoga filma,
besprijekorne produkcije i izvrsne ekipe autora, pod vodstvom
precizno promišljena Mustaćeva scenarija i režije. Dok
u komornom Nigredu, dobitniku Oktavijana za
najbolji kratki igrani film 2001, dvije žene i jedan muškarac
žive u svojim sobama kao kavezima svoje duše, gdje osluškuju
čudne zvukove iz susjedstva i vrte se u krugu neostvarenih
dodira i međusobna uništenja u bezvremenskoj igri životinjskih
strasti, u Planktonima, nagrađenim za najbolju kameru
na 15. danima hrvatskoga filma 2005. te prikazanim na međunarodnim
festivalima u Francuskoj, Hrvatskoj, Bugarskoj i Maroku,
dvoje mladih, autističnih ljudi, prolazeći različitim životnim
situacijama, pokušava ostvariti normalan ljudski dodir,
no u nadrealnom sukobu sna i jave i uz svesrdnu pomoć sumanutih
sila, njihova vrtoglava igra uporna približavanja završava
tragedijom. Večer projekcija pak nipošto nije završila
tragedijom, nego pravim, vrhunskim užitkom i doživljajem
izvrsnih filmskih djela.
Posljednje su dvije projekcije u osječkoj publici predstavila
još dva premijerna programa, u izboru i uz predavanja nizozemskog
audio-vizualnog umjetnika Rona Sluika. Sluik je osječkoj
publici već od prije poznat, primjerice s multimedijskoga
projekta Brand / Vatra, koji su u Muzeju Slavonije
1997. zajedno realizirali Ron Sluik, Reinier Kurpershoek
i Ivan Faktor, ili projekta Hotel Eden,
koji je u Galeriji likovnih umjetnosti 1999. realizirala
ista neformalna grupa troje autora. Gotovo desetljeće poslije,
Sluik je predavač na Umjetničkom odsjeku Sveučilišta Creanga
u glavnom moldavskom gradu Kišinjevu (Chisinau), gdje živi
od 2000. godine i radi kao suvoditelj i kustos umjetničkog
centra AoRTa. I njegovo je predstavljanje videostvaralaštva
bilo određeno tim biografskim backgroundom,
odnosno, iskustvom studija na jednom od prvih u svijetu
odsjeka vidoumjetnosti, na Nizozemskoj umjetničkoj akademiji
u Enschedeu početkom osamdesetih godina, te mnogo kasnijim
upoznavanjem tranzicijske društvene i umjetničke situacije,
institucionalne kao i nezavisne scene na istoku Europe
početkom ovoga stoljeća. Nekonvencionalnim predavačkim
pristupom, Sluik je na prvoj večeri projekcija predstavio
svoj izbor filmova i videoradova mladih moldavski i rumunjskih
umjetnika pod naslovom Videos from the Moldovan Paradise,
ali nastojeći izbjeći stereotipe i uobičajena očekivanja
prema umjetnosti koja dolazi iz Istočne Europe, predstavljajući
videoumjetnost na pozadini društveno-političke situcije,
ali i popularne kulture, odnosno stvarajući što širi kontekst
razumijevanja stvaralaštva mladih Moldavaca i Rumunja,
čiji rad ne obilježuje sumorno ozračje življenja u jednoj
od najsiromašnijih europskkih zemalja, nego upravo suprotno,
vedar stvaralački pristup izboru ponekad teških društvenih
problema kao tema. Prikazao je ne samo dva izvrsna eksperimentalna
filma mladoga Moldavca Igora Cobilianskog, koja se u žanru
kratkog igranog filma poigravaju komičnošću situacija izražavajući
suptilnu kritiku društva, te su realizirani u zavidno visokoj
kvaliteti produkcije, nego i kratke videoradove moldavskih
i rumunjskih studenata umjetničkih akademija te radove
izvrsne mlade videoumjetnice Christine David, koja eksperimentira
sa struktorom i naracijom filma, kao i nekoliko videospotova
koji ilustriraju moldavsku popularnu kulturu. Na idućoj
večeri projekcija Sluik je pak predstavio rad skupine umjetnika
Auto Awac, čiji je i sam bio član. Aaudio-vizualni eksperiment In
the Interest of Science and Technology realizirala
su 1982. tri tadašnja studenta na odsjeku videoumjetnosti
Nizozemske umjetničke akademije (Kees de Groot, Ron Sluik,
Emile Toorop), no danas je taj eksperiment tretiran kao
jedan od ključnih radova pionira treće generacije videoumjetnika
u Nizomskoj i u svijetu te se jedna od kopija rada čuva
i u amsterdamskom muzeju Stedelijk. Eksperiment u elektronskoj
glazbi Auto Awaca polazište je za videokolaž u kojem
su montirani vlastiti kao i foud-footage-snimci,
s težištem na istraživanju i mogućnostima tehnologije,
te montaže disparatnih audio-vizualnih elemenata u medijskom
istraživanju tada još mlada videomedija. Rad je prikazan
na brojnim svjetskim festivalima, no u proljeće iduće
godine ulazi i u distribuciju, u izdanju Nizozemskog
instituta medijske umjetnosti Montevideo u Amsterdamu.
Do tada, bila je ovo jedna od rijetkih prilika za upoznavanje
s ranom medijskom umjetnošću u Nizozemskoj, a ujedno,
kao i program Videos from the Moldovan Paradise,
bile su to i premijerna prikazivanja u Hrvatskoj.
Sudeći prema odzivu publike na projekciju recentnih radova
mladih Moldavaca te nizozemskih eksperimentatora Auto Awac
s početka osamdesetih, ali i prema posjećenosti čitavoga
programa eksperimentalnog filma i videa u Barutani koji ovim
projekcijama završava, nedvojbeno je da interes za ovaj tip
programa u Osijeku postoji. Budući da su sedamdesete i osamdesete
godine, u kojima je postojao kontinuitet prikazivanja eksperimentalnog
i nekomercijalnog, umjetničkog filma u Osijeku, davno prošle,
ova je inicijativa samo pokazatelj koliko osječka publika
godinama gubi, nemajući priliku upoznavati eksperimentalna
djela filmske i videoumjetnosti. Tribina kluba ljubitelja
filma te filmski programi Studentskoga centra, koje je oboje
vodio i uređivao Ivan Faktor, pripadaju u neka sretnija osječka
filmska vremena, kojih se neki s nostalgijom mogu prisjetiti,
no program eksperimentalnoga filma i videa u Barutani, koji
je u organizaciji M-arta također nastao pod Faktorovim vodstvom,
bio je jedinstvena prilika za današnju mladu filmofilmsku
publiku u stvaranju koraka bliže eksperimentima u filmskom
i videomediju. Uz optimizam, bilo bi dobro zaključiti da
će biti mogućnosti za još novih koraka u tome smjeru.