U Samobor sam prvi put došao nekih davnih
godina, gledajući kultni Tko pjeva... i slušajući
od onih koji su tamo stvarno bili prije mene o kremšnitama
i samoborčeku i svim onim zgodnim stvarima kojih
se obično sjetimo kad se spomene gradić koji je tako blizu
Zagrebu i tako daleko od njega. Poslije sam dolazio mnogo
puta i u raznim društvima, a često bogme i sam, na izlete,
neke zgodne večere, na šetnje, na filmske predstave i razgovore,
a u posljednje sam vrijeme tu, barem u mislima, s ljudima
do kojih mi je jako stalo, a oni su u Samoboru u potrazi
za pomoći i duhovnom potporom bez koje bi im bilo nemoguće
opstati.
Dolazio sam obično autobusom, ponekad u prijateljskim
automobilima, a sad se važno vozim u vlastitom i nisam
baš posve siguran kako stići do Lavice, koja je smještena
točno u središtu grada. Da mi je tu barem Krešo Mikić,
osnivač FAGEP-a i pokretač samoborskog (i ne samo samoborskoga)
filmskog i videostvaralaštva, odmah bi mi bilo lakše. Ali,
Kreše nema i neće se pojaviti, ma koliko ga iščekivali
da, barem poput duha Hamletova oca, zaleprša (ili zalepuša,
kako bi rekla jedna predraga djevojka, u vrijeme kad joj
je r plavilo plobleme) u neko
doba iznad Kina Samobor, u kojem će se odvijati cjelokupni
program 38. revije hrvatskog filmskog i videostvaralaštva.
Šteta, i za Krešu i za mnoge među nama.
|
Prvonagrađeno Mljetovanje Tomislave
Vereš |
Na revijskoj večeri koja je tu održana prije nekoliko
godina jedna mi je razdragana filmašica izlila
čašu bermeta po svijetlim hlačama pa sam izgledao...ma
baš onako, čudno. Pa se pitam što će mi se dogoditi ovaj
put. Za početak, nisam smješten u Lavici, nego u Livadiću,
preko puta (to će se pokazati kao jako lijepo i dobro rješenje),
a pred Lavicom je smješten samo moj auto. Kažu organizatori
da tako može i treba biti. Dobro. Inače, revija počinje
suočena s nizom problema. Život i smrt, uvijek tako bliski
i često izmiješani, sreli su se i ovaj put, katalog je
više fragmentaran i u petak popodne, sat-dva prije svečanosti
otvaranja, još neotisnut, ima i drugih problema pa ne čudi
što članovi Priređivačkog odbora zabrinuto kimaju glavama,
uvjeravajući i nas i sebe da će ipak sve biti kako treba.
Netom, od 24. do 26. studenoga 2006, održana 38. revija
hrvatskoga filmskog i videostvaralaštva bit će zabilježena
u povijesti kao posljednja zajednička revija mladeži i
odraslih autora, jer će se već od iduće godine hrvatsko
filmsko i videostvaralaštvo revijski prezentirati na trima
odvojenim revijama, djece u Čakovcu, mladeži u Karlovcu
i odraslih u Zagrebu. Reviju su organizirali Hrvatski filmski
savez i Filmska autorska grupa Enthusia Planck (FAGEP),
Samobor, a održana je pod pokroviteljstvom Ministarstva
kulture Republike Hrvatske, Poglavarstva grada Samobora
i Zagrebačke županije. Medijskog su se pokroviteljstva
prihvatili Radio Samobor i Glasnik
Samobora i Svete Nedelje (neki sad ime novoproglašenoga
grada pišu kao Nedjelja, ali meni se nekak’ čini da je
to ipak Nedelja, bila i ostala), a među sponzorima svakako
valja istaknuti tiskaru C. B. Print.
Prije svečanoga početka održava se sjednica Izvršnog
odbora HFS-a pa se laćam pera kako bih vodio zapisnik.
Revija još nije ni službeno počela, a ljudi već dogovaraju
iduću, u studenom 2007, u Tuškancu. Vrijedan neki i ozbiljan
ovaj filmaški svijet. Možda su amateri, ups!, neprofesijci
(?), ali ponašaju se baš profesionalno.
I kako je na filmu i oko njega zbilja sve moguće, brzo
se od zapisničara preobličujem u tajnika ocjenjivačkog
suda, Vera mi u ruke gura hrpu diploma, Željko raznobojne
fascikle za članove žirija i za mene (najzgodnija mi je
ona baterijska svjetiljčica koja izgleda kao olovka i čini
se jako pogodnom kad nekoga valja prestrašiti u mraku i
tjerati ga da svašta prizna), i svi složno bježe od mene
kad ih pitam što je meni sada činiti. Ma, to ti je jednostavno,
odmahuju rukom. A meni se nekako mota ona stara »Snađi se, druže!«. Doduše,
drugova više nema, al’ je tehnologija donekle slična.
Na 38. reviju prijavljeno je ukupno 35 radova u kategoriji
mladeži, a pristigli su iz raznih klubova ili od samostalnih
autora iz Karlovca (dva), Bjelovara (jedan), Opatije (dva),
Zaprešića (sedam), Daruvara (jedan), Zagreba (sedam), Gunje
(dva), Požege (pet), Varaždina (jedan), Slavonskog Broda
(jedan), Osijeka (jedan), Koprivnice (jedan), Gline (jedan),
Splita (dva) i Dubrave (jedan). Tako široka rasprostranjenost
filmskih i videoklubova mladeži, bilo da djeluju samostalno
ili unutar klubova odraslih, možda najbolje pokazuje i
uspješnost uporna rada Hrvatskoga filmskog saveza i njegove
Ljetne škole medijske kulture, na kojoj se dodatno educiraju
budući ili sadašnji voditelji klubova mladeži. Sve je više
i klubova i voditelja i mladih autora (ali i sve više samostalnih
autora, što nameće potrebu analize smisla postojanja i
ponuđenih sadržaja filmskih i videoklubova), pa ni činjenica
da je na 38. reviji bilo nešto manje ostvarenja nego na
prethodnima ne umanjuje opći dojam da se radi dobro i da
će već iduća, prva samostalna, a dvanaesta u nizu revija
hrvatskoga filmskog i videostvaralaštva mladeži, početkom
rujna 2007, u Karlovcu, donijeti više i kvantitativno i
kvalitativno.
Među prijavljenim radovima u kategoriji mladeži bilo
je najviše igranih, čak dvadeset i jedan, pa osam dokumentarnih
i po dva videospota, animirana i eksperimentalna filma,
a od njih je jedanaest, ili oko jedne trećine od ukupnog
broja, odabrano za službenu konkurenciju.
Ono, »ma, to ti je jednostavno!« u praksi se jasno
pokazuje za nijansicu drukčijim. Stroga pravila UNICA-e
po kojima se radovi ocjenjuju mogu se tumačiti i ovako
i onako (dobro, ne mogu i ne smiju, oprostite gos’n Balog!)
pa dio vremena koje sa članovima Ocjenjivačkog suda provodim
u karanteni (ma koji štrajk glađu, ni kruha ni vode nismo
dobili, tako je bilo strašno) trošimo na dogovore o kriterijima.
Jedni su za strogost, drugi za opuštenost, a na meni ostaje
da se snalazim. I, uz malo lutanja i rečenoga snalaženja,
nekako smo dogurali do kraja.
|
Samoborski žiri |
Ocjenjivački sud u sastavu Damir Čučić, predsjednik,
i Ante Peterlić, Zoran Tadić, Petar Krelja i Simon Bogojević
Narath odlučio je, nakon javnoga žiriranja, da u kategoriji
mladeži specijalnim diplomama nagrade filmove Mozart u Salzburgu samostalnog
autora Gorana Ribarića iz Zagreba i Veliki um Semideponentne
skupine, FKVK Zaprešić. Treću su nagradu osvojili filmovi Život na visokoj peti autorice
Maje Sabalić, GFR film-video Požega, Život u ruševinama samostalnog
autora Domagoja Mikića iz Dubrave i Carpe diem Ivana
Kelave i Saše Dugonjić, Studio kreativnih ideja Gunja.
Drugu su nagradu osvojili filmovi Može bit’
da je dobar ovaj dečko autora Bojana Perića, Studio
kreativnih ideja Gunja i Šmrc autorica Ane Krušelj,
Monike Pinkle i Lele Pintarić, Zajednica tehničke kulture
grada Koprivnice i FKVK Mravec, Koprivnica.
Prvu je nagradu u kategoriji mladeži osvojio animirani
film In my mind autorice
Kristine Kovačić, Škola crtanog filma Dubrava, Narodno
sveučilište Dubrava, Zagreb. Najviše je nagrada među klubovima
osvojio Studio kreativnih ideja Gunja, s mentorom Josipom
Krunićem, već dulje vrijeme poznat kao središte kvalitetnog
filmskog i videostvaralaštva djece i mladeži, a sve više
i odraslih autora.
Nakon javnoga žiriranja nosim one diplome u Livadić i
elegantno se izvlačim sa domjenka i druženja u prostorijama
FAGEP-a. Oni koji su bili pametniji od mene kažu da je
bilo ludo i nezaboravno. I da je potrajalo!
|
S dodjele nagrada: Damir Čučić
i Mario Papić |
Subotnje jutro vjetrovito je i prohladno. Na glavnom
trgu prodaju buteljirana vina i slične stvari, a Petar
Krelja mi s nekoliko riječi utjehe otklanja neugodu zbog
sinoćnjeg snalaženja za
vrijeme javnog žiriranja. Ma, baš je bilo šarmantno i simpatično,
kaže Pierre, a on je oličenje smirenosti i staloženosti
pa mi je odmah nekako lakše. Tako opušten čekam popodne
i nastavak. Jedino me malo iz nirvane izbacuje zelena karta
koju nalazim zataknutu na autu, a iz koje je vidljivo da
se Komunalac d.o.o. Samobor ne slaže s procjenom nekih
članova priređivačkog odbora 38. revije da slobodno mogu
ostaviti auto tu gdje sam u petak popodne i stao, te svoje
neslaganje podupire s dvadeset puta pet kuna ili točnije,
sa sto kuna kazne za pogrešno parkiranje, »plativo do 04.
12. 06, kontrolor B. D.«, a sve u skladu s člancima od
10 do 13 Odluke o organizaciji i načinu naplate parkiranja
na području slobodnog i kraljevskog Grada Samobora. Da
me Pierre već
nije umirio i oraspoložio tko zna kako bih reagirao, a
ovako staloženo uzimam zelenu obavijest znajući da ću platiti
i pokriti se ušima. Jesam li kriv — kriv sam!
|
Ništa bez Toma / Antonija |
U kategoriji odraslih autora prijavljeno je ukupno 47 radova
klubaša i samostalnih autora iz Zagreba (dvadeset i četiri),
Osijeka (tri), Delnica (tri), Mahičnog (četiri), Požege
(jedan), Splita (jedan), Đakova (jedan), Bjelovara (jedan,
u suradnji sa Zagrebom), Samobora (dva), Ozlja (jedan),
Slavonskog Broda (jedan), Križevaca (jedan), Pitomače (dva),
Đurđevca (jedan), Malog Lošinja (jedan) te film Antonija
G. Lauera, nekada znana kao Tomislav Gotovac, snimljen
ovog proljeća u Beogradu. I dok mladež, razigrana kakva
već jest, preferira igrani film, odrasli su autori nekako
više okrenuti drugim formama, pa je tako među prijavljenima
bilo najviše, čak devetnaest, dokumentarnih filmova, jedanaest
eksperimentalnih, šest animiranih, pet igranih te po tri
videospota i kombinirana, igrano-eksperimentalna ostvarenja.
Ocjenjivački je sud za službenu konkurenciju odabrao trećinu,
petnaest radova, a nakon javnoga žiriranja odlučio u kategoriji
odraslih specijalne diplome dodijeliti filmovima Dance autora
Mirte Mataija i Gorana Zaborca, AVFK Delnice, Stilske vježbe Milana
Bukovca, Autorski studio FFV Zagreb, Povjetarac Željka
Radivoja, Kinoklub Zagreb-SF i Vrata autora Luke
Mimice, Kinoklub Split. Treću je nagradu osvojio film Ogledalo autora
Marija Papića, FAGEP, Samobor, a drugu nagradu filmovi Remake 2006 Antonija
G. Lauera, Dom kulture Studentski grad, Beograd, Dürerov kod Luke
Hrgovića, Autorski studio FFV, Zagreb i Zagreb, Hrvatska Marija
Papića, FAGEP, Samobor.
Prvu nagradu u kategoriji odraslih na 38. reviji hrvatskog
filmskog i videostvaralaštva osvojila je Tomislava Vereš,
Autorski studio FFV, Zagreb, za dokumentarni film Mljetovanje.
Autorski studio FFV, Zagreb, imao je i najviše filmova
u konkurenciji, a pojedinačno je najviše uspjeha polučio
Mario Papić, FAGEP, Samobor.
Na svečanosti podjele nagrada i priznanja dodijeljena
je i Plaketa UNICA-e, međunarodne udruge neprofesijskog
filma, a dobila ju je Filmska autorska grupa Enthusia Planck
iz Samobora, za dugogodišnji prinos klupskoj aktivnosti
na području filmskog i videostvaralaštva.
U sklopu 38. revije održan je i okrugli stol s temom Zvuk u filmu,
na kojem je filmska montažerka i majstorica tona Dubravka
Premar zorno pokazala ulogu, značenje i mogućnosti različitih
pristupa zvuku u filmu, toj čestoj i bolnoj temi hrvatskog
neprofesijskog, ali i profesionalnoga filma. Brojnost i
zainteresiranost sudionika okruglog stola pokazala je kako
je tema izvrsno odabrana i još bolje prezentirana.
Iduća, 39. revija hrvatskog filmskog i videostvaralaštva
odraslih, održat će se potkraj studenoga 2007. godine u
Zagrebu, u organizaciji Hrvatskoga filmskog saveza i Autorskog
studija FFV, Zagreb.
I tako, u nedjelju ujutro ispraćam većinu sudionika 38. revije
pa se Zoran Tadić i ja, među posljednjima, lagano krećemo
prema Zagrebu, ne pričajući mnogo o svemu što smo doživjeli
u protekla dva-tri dana, jer se to riječima ionako ne bi
ni moglo ispričati. Za nama ostaje Samobor, poput nevine
djevojke zaogrnut magličastim koprenama, a pred nama se širi
Bandićeva šesterotračna avenija i Zagreb nas usisava u svoje
užurbano ždrijelo. U Samoboru je bilo lijepo i sjećat ćemo
ga se dok smo živi, kako bi rekli na kraju kakva romantična
zapisa. Ili Zapisa!?