I o čemu ćemo sad nas dvojica pričati,
pita me Ivo Škrabalo čim smo sjeli u udobne fotelje salona,
kako bi se to nekada lijepo reklo, u obiteljskoj kući smještenoj
u mirnoj zagrebačkoj ulici, nedaleko pogona tvornice Ericsson,
koja se nekada zvala Nikola Tesla. Pa, recimo, mudro ću
ja, o tomu kako ste se našli na Trešnjevci, kad znamo da
ste rođeni u Somboru? I što se sve u međuvremenu dogodilo?
Kao da se u sat i pol razgovora može razjasniti cijeli
jedan životni put, koji je započeo u vojvođanskom gradiću
u kojem je Ivo rođen 19. veljače 1934.
Obitelj Škrabalo vuče korijene s Pelješca, odakle je
Ivin otac. Njegovo su djetinjstvo i prva mladost protjecali
mirno i stabilno, sve do gimnazijske mature. Jer, tata
Škrabalo maturirao je točno 28. lipnja 1914, možda baš
u trenu kad je u Sarajevu crna
ruka Gavrila Principa zapucala na prijestolonasljednika
Franju Ferdinanda i kad je, faktično, počeo Prvi svjetski
rat. Tada je (a i poslije, što bismo se varali) postojalo
nešto što se zvalo, otprilike, dobrovoljna obavezna jednogodišnja
vojna obuka, koja je bila rutinska za sve tek diplomirane
gimnazijalce, što je još i nekako bilo prihvatljivo u
miru, ali u vrijeme kad su zaječale ratne trube i nije
bilo baš najpametnije rješenje. Tako se budući tata Škrabalo
stao snalaziti, izvlačiti i izbjegavati odlazak u rat,
pa je u naumu i uspio. I preživio. Odlučio se za studij
prava u Zagrebu, a nakon diplome stao razmišljati o nastavku
karijere.
Logično je bilo zaposliti se kao pripravnik
kod nekog zagrebačkog odvjetnika, što je i učinio, ali
nije vodio računa o odisejskom zovu rodnoga mu
poluotoka. Kad je došlo ljeto, mladi se pripravnik uputio
na pelješke plaže, ostao tamo mrvicu predugo pa je izgubio
poziciju kod svoga advokata. Vrativši se s prvim kišama
u Zagreb, stao je tražiti novi posao, a našao prijatelja
zaposlena u Ministarstvu pravosuđa. Riječ po riječ i
prijatelj je došao na spasonosnu zamisao. Bačka je do
kraja Prvog svjetskog rata bila pod Mađarima, a nova
je državna tvorevina željela svoje ljude na ključnim
mjestima. Umjesto da guliš godine i godine kao odvjetnički
vježbenik u Zagrebu, idi u Vojvodinu i odmah postani
sudac, savjetovao je kolegu Škrabala. Tako se Dalmatinac
s Pelješca našao u Somboru, postao sucem, a ubrzo i povjerenikom
Hrvatskoga radiše za cijelu Vojvodinu, pa je uz financijsku
sigurnost stekao i društveni ugled. Uskoro je naišao i
na lijepu i bogatu udavaču, Bunjevku sa sto lanaca zemlje,
salašima i još koječim, i sve se složilo kako je i trebalo
biti. Zatim su se rodili stariji brat Zdenko, a poslije
i Ivo Škrabalo. Otac je svoj mirni posao suca u provincijskom
gradiću uspio oživiti nizom
postupaka od kojih mnogi i nisu bili pod njegovim nadzorom,
iako je imao nos za
škakljive političke situacije. Tako je čak tri puta bio
umirovljen, obično uvijek kad bi se promijenila vlast,
ali se uvijek vraćao i ipak dočekao pravu mirovinu na
mjestu suca, a pokopan je, kao i Ivina majka, u gradu
u kojem je proveo najveći dio svoga života.
|
Ivo Škrabalo |
Sinovi su baš svime bili okrenuti prema Zagrebu, i samo
se po sebi podrazumijevalo kako će studirati u gradu u
kojem je i njihov otac stekao akademsku titulu. Zdenko
se odlučio za studij medicine, postao uglednim liječnikom,
osnivačem budućeg Zavoda za dijabetes, a pod konac karijere
i diplomatom Republike Hrvatske i ambasadorom u Mađarskoj.
Mlađem Ivi bila je namijenjena slična karijera. Razumni
je otac familije smatrao kako bi bilo zgodno imati dva
sina liječnika, da ne govorimo o praktičnim stvarima poput
udžbenika starijeg brata koje bi mogao koristiti, no Ivo
je imao jednu falingu — nije podnosio krv! I danas
mu se smanta u
glavi kad na filmu vidi kakvo krvarenje, nema veze što
zna da je riječ o filmskom triku. A osim toga, Ivo Škrabalo
bio je navudren na umjetnost, još od
osnovne škole nastupao je u amaterskim kazališnim predstavama
i, uopće, više ga je zanimao svijet umjetnosti nego razne
egzaktne znanosti. No, otac je bio neumoljiv. Ako već hoće
ići u glumce, sačuvaj Bože, neka barem ima kakav ozbiljan zanat u
rukama. I tako je Ivo Škrabalo 1952. stigao u Zagreb i
upisao studij na Pravnom fakultetu. Tu je i diplomirao
pa je čak stekao i akademsku titulu magistra međunarodnog
prava, doduše u nešto zrelijim godinama, kad je prihvatio da su diplome (ipak,
ponekad) ona važna, presudna stvar. Magistrirao
je s tezom o pravnim aspektima osamostaljenja Bangladeša,
koji je bio među prvim državama na svijetu koje su uspjele
legalizirati secesiju. Dvadesetak godina poslije, kad se
Hrvatska borila za neovisnost i međunarodno priznanje,
mnogi su mu pravni stručnjaci i političari priznali da
je sa svojim porukama iz magisterija, a odnosile su se
dobrim dijelom, pa makar i skriveno, na tadašnji status
Hrvatske unutar Jugoslavije, malo uranio. I imao ponešto
posljedica zbog toga.
Ona umjetnička žica nije se u međuvremenu izgubila, i
dalje je obilazio studentska kazališta i amaterske grupe,
a kako je tada Kazališna akademija zahtijevala da se prije
upisa na taj studij završi ili barem apsolvira na nekom
drugom fakultetu, jer se studij na Akademiji shvaćao kao
poslijediplomski, Škrabalo je jedva dočekao da postane
apsolventom na Pravu da bi upisao studij na Kazališnoj
akademiji. Doduše, odrekao se glumačkih snova i stao studirati
kazališnu režiju. Filmske tada na Akademiji još nije ni
bilo. U međuvremenu je završio studij prava i postao pripravnikom
na kotarskom sudu. Smiješila mu se karijera suca i nastavak
očeve uzorne životne priče, ali je nekako u to doba upoznao
Georgija Para, koji u njemu odmah prepoznaje prave talente i
preporuča ga za posve druge poslove.
Tako Ivo Škrabalo 1958. postaje dramaturgom u Zagreb filmu
i ostaje tu do 1962, od 1964. do 1967. radi isti posao
u Jadran filmu, a od 1969. savjetnik je za repertoar u
Croatia filmu.
Posao dramaturga bio mu je privlačniji od
moguće karijere kotarskoga suca zbog dvije stvari. Na samu
početku posve su mu ozbiljno rekli kako se očekuje da na
poslu bude bar dva-tri sata dnevno, a čuo je i kako su
neki odbili posao jer im se i to činilo pretjeranim. Poslije
su napravili karijere u drugim područjima, ali ih i danas
prati ugled ljenjivaca. Znamo i koji
su, al’ vam baš nećemo reći. Skladnoj dalmatinsko-lalinskoj kombinaciji
mentaliteta taj je podatak o dva-tri sata pojavljivanja
na poslu bio baš zgodan. A i plaća je bila barem dva puta
veća nego na sudu. I sve je bilo brzo riješeno.
Diplomirani pravnik poslije postaje i diplomirani redatelj,
a uz poslove dramaturga okreće se i scenarističkim zadaćama.
U deset godina redatelj je i scenarist šest dokumentarnih
filmova, među kojima su najpoznatiji i po mišljenju kritičara
i znalaca najbolji Velika porodica iz 1961, njegov
prvi film, s temom o životu u višenacionalnoj sredini,
u kojoj skladno žive čak 23 nacije, sačinjen metodom filma-istine,
među prvima te vrste u Jugoslaviji, s pričom koja se odvija
u Crvenki, malom mjestu u Vojvodini, koje je i tada i danas
živjelo od šećerane, a poruka filma o suživotu tolikih
pripadnika naroda i narodnosti nije bila jačanje bratstva
i jedinstva nego jednostavno priča o toleranciji i međusobnom
uvažavanju, te Slamarke divojke iz 1971, o starom
seoskom zanatu izrade slika i predmeta od slame.
Sve se više bavi filmskom publicistikom i objavljuje
u časopisima Filmska
kultura, Kolo, Hrvatski tjednik (gdje
se, doduše, više bavi politikom nego filmom, a po uzoru
na Ivu Mihovilovića Spectatora potpisuje kao Glosator), Forum...
Ali, nije se nikada bavio filmskim amaterizmom i nema nikakvih
iskustava te vrste. Pravi su amateri tehničari, kaže
s dubokim uvjerenjem, a on se nije nikada bavio takvim
stvarima. Ima sreću da je, kao muškarac s dvjema lijevim rukama,
našao ženu koja ima dvije desne pa se bavi svim
praktičnim poslovima u kući. Dok smo nas dvojica mudrovali,
gospođa Škrabalo lutala je po Zagrebu tražeći sanjke s
naslonom, jer njihov unuk baš navršava prvu godinu pa ako
bude ikakve zime i snijega, bilo bi dobro provesti ga u
sanjkama koje pružaju kakvu-takvu sigurnost da dijete neće
iz njih ispasti. Nije se vratila prije moga odlaska pa
ne znam da li je potraga uspješno završila. A i snijega
baš nema na vidiku.
|
Suradnici iz HFS-a: Petar Krelja
i Stjepko Težak |
Škrabalo je bio i scenarist u filmovima Mladena Jurane Živuće fotografije (1982,
nagrada na festivalu u Beogradu) i Škola narodnog zdravlja (1984),
u kojima se bave nepoznatim dokumentima iz prošlosti kinematografije
u Hrvatskoj.
Ive Škrabala mnogi se sjećaju kao uvoznika prvih mekih pornića,
sredinom sedamdesetih godina prošloga stoljeća, a i danas
se ponosi nekim naslovima takvih filmova koje je osobno
smislio, poput Hopa-cupa u krevetu ili Njoj
se mili u svili. Neke druge, znatno žešće, odbija
s indignacijom. Uvijek se zalagao za jasno razlikovanje
erotike od pornografije i nije nikada dopustio uvoz filmova
koji bi sadržavali scene eksplicitnoga seksa, jer ih
jednostavno smatra neprimjerenim prosječnom gledateljstvu.
Za one malo aktivnije gledatelje ionako nije nikada bio
mjerodavan. Zašto danas u hrvatskoj neprofesijskoj filmskoj
i videoprodukciji nema erotike, nakon sjajnih radova Miroslava
Mikuljana, Tomislava Peteka ili Marijana Hodaka, pitam
gospodina Škrabala, a on nemoćno sliježe ramenima. A
tko bi ga znao?
Dugogodišnji je predavač na Ljetnoj školi medijske kulture
i polaznicima govori o povijesti hrvatskog filma. Pritom
često citira i podatke iz svoje, kako je ustvrdio Ante
Peterlić, kontroverzne knjige naslovljene Između publike i države.
Povijest hrvatske kinematografije 1896-1980, objavljene
1984. Činjenica jest da je na objavljivanje čekao nekoliko
godina i da se teško našao izdavač koji bi se usudio
objaviti taj naslov. Bilo je i raznih kritika, od kojih
neke i nisu bile dobronamjerne, više politički nego stručno.
No, danas je knjiga nezaobilazno štivo svih koji žele
više naučiti o hrvatskoj filmskoj povijesti, a baš ga
je iskustvo Ljetne škole medijske kulture navelo da pristupi
izradi skraćene verzije, s podacima koji će biti preglednije
izloženi i omogućiti zainteresiranim čitateljima brži
i lakši pristup informacijama. To bi izdanje trebalo
biti objavljeno prije početka Devete ljetne škole medijske
kulture, dakle do ljeta 2007. Baš je lijepo dobiti ekskluzivnu
informaciju i prvi je objaviti. To!
O Hrvatskom filmskom savezu ima visoko mišljenje i smatra
ga središnjom filmskom ustanovom Republike Hrvatske, a
pritom je posve svjestan osobne uloge i značenja Vere Robić-Škarica.
Što će biti u razdoblju kad Vera ode, ne želimo komentirati
ni gospodin Škrabalo ni ja. Ivo Škrabalo je međutim uvjeren
kako će sve biti dobro i kako će dugogodišnji rad naše
Vere biti okrunjen pronalaženjem pravoga nasljednika. Ili
nasljednice, dapače!
Iako se politikom počeo aktivno baviti tek potkraj osamdesetih
godina prošloga stoljeća, Ivo Škrabalo osjetio je onu drugu
stranu, kad se politika bavila njime. Zbog angažmana u Hrvatskom tjedniku početkom
sedamdesetih bilo mu je teško pronaći producenta za svoj
šesti i posljednji dokumentarac Slamarke divojke,
pa je i danas zahvalan Krunoslavu Heidleru, koji je tih
godina vodio FAS, kao prvu neovisnu producentsku kuću u
bivšoj Jugoslaviji i omogućio mu snimanje. I to u boji,
bez čega bi film bio u biti besmislen. Tih su mu se godina
rodila i djeca, 1972. kći, a 1973. sin, pa je to ubrzalo
niz rješenja, od stjecanja onih diploma do kojih se bilo
stiglo na puškomet, ali ih se prije nije shvaćalo ozbiljnima
i potrebnima, do stabilnih i stalnih izvora prihoda.
A zašto se Ivo Škrabalo nije pozabavio vlastitim igranim
filmom, pitam znatiželjno, a gospodin Ivo odgovara očekivano,
da mu se nekako nije dalo, sve to trčanje za novcima, osiguranje
nužnih uvjeta, političke podobnosti i slično. Doduše, i
danas u glavi nosi zrelu ideju za igrani film, ali sad
više nema ni snage ni volje za realizaciju. Nema veze.
|
Ivo Škrabalo kao predavač |
Razni su sistemi različito valorizirali važnost filma,
a totalitarni su ga, čini se, više cijenili od demokratskih.
Činjenica je da je tehnička osnova za razvoj hrvatskog
i jugoslavenskog filma nastala oko Hrvatskog slikopisa
iz razdoblja NDH, da je kadrovska obnova učinjena potkraj
četrdesetih i početkom pedesetih godina, u doba socijalističke
Jugoslavije, da su se poruke o važnosti filmske umjetnosti
na oblikovanje političke svijesti naroda jednako primale
iz Lenjinovih i Goebbelsovih usta i da su uloga i značenje
filma u demokraciji bitno drukčiji, no dobra se iskustva
ne bi smjela olako napuštati, kaže Ivo Škrabalo zalažući
se za jaču potporu društva filmskom stvaralaštvu. Sve dok
to izostaje, značenje Ljetne škole medijske kulture i sličnih
pothvata iznimno je veliko. A bit će i ako dođe do kakvih
promjena, jer će one biti spore i nedovoljne, smatra gospodin
Škrabalo.
Kao jedan od osnivača HSLS-a, a zatim disidenata i osnivača
Libre, prošao je i karijeru saborskog zastupnika, ali danas
se više politikom ne bavi aktivno. No, kakvih pet minuta
prije podneva vidim da mu se grče prsti i postaje uznemiren.
Dogovarajući razgovor obećao sam kako neće trajati dulje
od sat i pol, i sretan sam što će se moje obećanje ispuniti.
Ivo Škrabalo razbija moje dileme. Nije problem u trajanju,
kaže, mogli bismo jošnastaviti, ali on je navikao svakoga
dana u podne pogledati vijesti na televiziji, pa zato ti
tikovi i živčanost. Na kraju skupa gledamo televiziju i
malo komentiramo dnevna događanja, politiziramo. Ali benigno.
Iako u nas ima baš svega pa bi se o tim temama moglo i
sočnije.
»Čini mi se da sam oduvijek bio liberal, pa i u vrijeme kad baš nisam sasvim
sigurno znao što bi to bilo«,
kaže pri kraju razgovora Ivo Škrabalo, »ali
moja stranačka iskustva nekako su mi manje bliska od osobnih stajališta i pogleda
i kad razmišljam o tome mislim da bi mi najviše odgovarala definicija inokosnoga
liberala. Znate ono, inokosni seljak, koji je mimo svih u selu, nije član zadruge
pa kosi ili obrađuje zemlju kako on misli da treba. Eto, ja sebe vidim kao takva«.
Kad bolje razmislim, u te je dvije riječi bit Ivina života.