Zapis

Facebook HFS
37
2002
37/2002
Medijska kultura u nastavi
PRISTUP FILMU KRAVA NA MJESECU
Od svih filmova koji se snimaju u Hrvatskoj, svjetsku slavu postigli su crtani filmovi. Oni se snimaju u filmskoj kući koja nosi naziv glavnog hrvatskog grada, dakle riječ je o Zagreb filmu. Jedan od najpoznatijih redatelja animiranih filmova (u koje spadaju i crtani) bio je Dušan Vukotić. On je nagrađen za film Surogat iz 1961. godine najvećim svjetskim filmskim priznanjem. O kojoj je nagradi riječ? Znate li još koji film strane proizvodnje koji je nagrađen tom nagradom? Dvije godine ranije prije filma Surogat Vukotić snima film Krava na mjesecu. Pogledajmo sada taj film. - Tko će nam sada prepričati sadržaj filma? - Tko su glavni likovi? - Kakav je dječak, a kakva djevojčica? - Zašto se djevojčica i kako osvećuje dječaku? - Kada dječak konačno shvaća da se djevojčica s njim zafrkava (zeza)? - Kako su odjeveni glavni likovi? - Jeste li na njihovoj odjeći uočili neke posebne detalje? - Kako bi opisali mjesto radnje? - Je li mjesto radnje prikazano s puno detalja? - Kako je prikazana svemirska raketa? - Što ste zapazili od zvukova? - Što mislite, zašto u filmu nema govora? - Ako bi ovaj film usporedili s igranim filmom kojoj vrsti filma bi bio najbliži? - Je li to film prave znanstvene fantastike ili ismjehivanje tih filmova? Takvo ismjehivanje, šaljivo oponašanje nekih djela nazivamo parodijom. Ovaj film je u prvom planu likovna umjetnost koja biva oživljena filmskom tehnikom. Crtež počinje živjeti. - Koji vam je prizor likovno najzanimljiviji? Pokušajte sada vi nacrtati neki prizor iz filma koji vam se najviše dopao? Kod najvećeg majstora crtanog filma Walta Disneya među glavnim likovima vrlo su često životinje. I u ovom filmu imamo životinju, kravu. Postoji li ipak neka razlika kada ovaj film uspoređujemo s Disneyevim? Vukotić je jednom prigodom o Disneyu rekao ovo: ''…da nije bilo Walta Disneya i njegovog velikog stvaralačkog opusa, veliko je pitanje da li bi se danas moglo govoriti o crtanom filmu kao o potpuno priznatoj umjetnosti…. Bez obzira na sve, Disney ostaje najveći romantični pjesnik svijeta živih crteža.'' Pokušajmo usporediti film Krava na mjesecu i neki od Disneyevih filmova: - Koji filmovi su bogatiji u crtežu? - U kojim filmovima vidimo više prostora? - Ima li prostor u filmu Krava na mjesecu dubinu? - Kako bi opisali taj prostor? - Gdje ima više zvukova, riječi, dijaloga? - Kako se kreću likovi u filmu Krava na mjesecu ? - Iako je ova animacija jednostavnija od Disneyeve, sviđa li vam se? - Što je po vašem mišljenju bitnije za crtani film, sadržaj ili crtež? - Koja je uloga humora? - Je li vam film Krava na mjesecu bio smiješan? - Koja je pouka filma? U crtanom filmu kao i u dokumentarnom ili igranom možemo puno toga saznati o životu, o ponašanju ljudi, njihovim osobinama. - Jesmo li nešto slično saznali i iz ovog filma? Dodatak: Počeci animiranog filma u Hrvatskoj su još daleke 1922. godine kada stranac Sergije Tagatz snima dvije animirane reklame. Krajem dvadesetih godina snimljeni su mnogi animirani filmovi u Školi narodnog zdravlja, a sam vrhunac predstavlja Zagrebačka škola crtanog filma koja se javlja 1958. godine i djeluje do današnjih dana. Zagrebački animirani filmovi djeluju skromnije, nisu toliko bogati kao Disneyevi, odnosno oni koji su rađeni u tom stilu. Likovi su jednostavnije prikazani (nacrtani), kreću se grublje, skokovito, ambijent je samo naznačen, bez dubine, prikazan kao obojena ploha. Sve to doprinosi da su ovi animirani filmovi drugačiji, a što je posebno zanimljivo drugačiji ovisno o svakom autoru. Mogli bi to usporediti sa slikarima koji na našem Jadranu slikaju portrete turista. Mnogi to rade na isti način, savršen, ali svi jednak. Kada se među njima pojavi neki slikar koji slika na svoj način, samo njemu svojstven, bit će to sasvim drugačiji portret. Sve one slikare koji slikaju jednako dobro možemo poistovjetiti sa Disneyevim animatorima (koji snimaju animirane filmove koji vrlo sliče jedan drugome), dok za slikare koji se ističu svojim drugačijim crtežom možemo reći da su animatori zagrebačke animacije, svaki sa svojim načinom rada pa je stoga svaki njihov film drugačiji, ovisno tko je autor.

SADRŽAJ

ZAPIS