1. Uvod
Svjedoci smo ubrzana razvoja masovnih medija. Djeca se danas
počinju koristiti medijima ranije, a pitanje je koje
značenje oni zapravo imaju u njihovim životima. Mediji
danas formiraju mišljenja ljudi u društvu i zapravo su
veoma važni. U vremenu u kojem živimo mediji nose pozitivnosti
i negativnosti.
1.1 Loše strane medija
U medijima ne postoji istina, samo djelići zbilje. Sve
smo se više počeli oslanjati na medije i postali podložni
negativnim utjecajima medija.
1.1.1 Nasilje i kriminal
Najviše se proučava i raspravlja o utjecaju medijskog nasilja.
Danas nema količinski više nasilja u medijima, ali se društveni
odnos prema nasilju promijenio, kao i njegova prezentacija.
Čarobna je formula novinarstva: Loša je vijest dobra vijest,
a psiholozi govore da čovjek rado sudjeluje u trpljenju,
nesreći i bolesti drugoga, zbog toga što se njegove brige
onda čine manjima. Zaključeno je da gledanje nasilja može
biti ozbiljan problem, jer potiče nasilnost, grubost, okrutnost
ili barem otupljuje osjetljivost prema nasilju. Mediji
potiču na kriminal.
1.1.2 Seks i pornografija
Za djecu je bitan razvoj razumijevanja vlastite seksualnosti.
Takvo znanje gradi temelje za vjerovanja i stajališta o
seksu koja dugoročno mogu utjecati na svakoga pojedinca.
Roditelji i škola imaju središnju ulogu u procesu seksualne
socijalizacije, ali sve više utjecaja imaju mediji, koji
određuju norme i očekivanja. Iako su erotski i pornografski
sadržaji zabranjeni mlađima od osamnaest godina na razini
preporuke, mediji uključuju svake godine sve više seksualnih
sadržaja, jer seks prodaje sve.
1.1.3 Otuđenost i pasivizacija
Čovjek je društveno biće, a mediji imaju funkciju instrumenta
aktivna sudjelovanja građana u djelovanju društva. Mediji
nam serviraju iluziju da smo usred života i u uspostavljenim
odnosima. Zapravo odnosa nema, jer ne postoji dvosmjerna
komunikacija.
Mediji pasiviziraju ljude. Umjesto svjesnih i odgovornih
građana, postajemo bezlični potrošači medijskih proizvoda,
a osjećaj kontrole daje nam mogućnost promjene televizijskoga
kanala daljinskim upravljačem. Mediji nudeći sadržaje na
pladnju pasiviziraju duh, umrtvljuju um i gase potrebu
za osobnim djelovanjem.
1.1.4 Politička i svjetonazorna manipulacija
Svima je sigurno jasno da mediji imaju veliku moć manipuliranja
masama. Oni su produžetak vlasti, kojoj se pruža golema
mogućnost upravljanja narodom radi komercijalnih i političkih
ciljeva.
Tako mediji manipuliraju i našim svjetonazorom. To se najbolje
vidi u medijskoj opsjednutosti modom i modernim. Živimo
u potrošačkom društvu, pa se djeca od zaigranih i kreativnih
bića mijenjaju u sebične i pasivne potrošače.
1.1.5 Jezična nekultura
Mediji su potisnuli knjigu i čitanje.
Ljudi više ne znaju čitati, pisati niti se izražavati.
Mediji postaju širitelji jezične nekulture, jer se u njima
pojavljuju mnogi ljudi koji krše pravila akcentuacije i
unose u standardni jezik nestandardne naglaske, oblike
i riječi, dijalektizme, žargonizme, vulgarizme, nepotrebne
tuđice i još mnogo toga čime se jezik nagrđuje. Osim toga
hrvatski se potiskuje sve većom uporabom engleskoga, koji
postaje nužan, svjetski jezik.
1.1.6 Opsjednutost zabavom
Mediji su među današnjim ljudima stvorili opsjednutost
zabavom. Industrija zabave nametnula nam je da je sve show-business.
Mediji nadziru ljude da bi im pružili užitak. U medijima
postoji i obrazovna struktura, ali zapravo sve je svedeno
na zabavu. Ako nije zanimljivo i zabavno, nitko to neće
čitati, gledati i kupiti.
1.2 Dobre strane medija
Stvari nisu crno-bijele pa se svi dokazi koji naglašavaju
negativnosti medija ne mogu generalizirati ni apsolutizirati.
Mediji su i nastali da obogate našu zbilju i da nam olakšaju
neke dijelove života u ubrzanom društvu u kojem živimo.
1.2.1 Informiranost
Prva je prednost medija što nam mogu približiti događaje
i brzo nas informirati. Suvremeni čovjek ima opću potrebu
za informacijama, jer mu pomažu u funkcioniranju društvenog
života. Mediji nas informiraju najčešće putem vijesti,
a svojim informacijama mogu aktivirati građanstvo. Iako
je taj utjecaj medija vrlo važan nedovoljno je iskorišten.
1.2.2 Obrazovanje
S obzirom na brojnost nepismenih i nisko obrazovanih, može
se govoriti o potrebi obrazovanja putem medija, jer je
neosporno da mediji kulturno obogaćuju. U svojim programima
mediji nude mnoštvo korisnih sadržaja. Utjecaj je medija
u obrazovanju velik, pa se stoga u školi i nastavi primjenjuju
određeni medijski sadržaji.
1.2.3 Zabava
Zabava nije uvijek loša. Ljudi se
trebaju zabavljati, ali se ne smiju zatupljivati zabavom.
Nije loše ako povremeno pogledamo film ili igramo računalne
igre samo radi zabave. Loše je kad nas mediji bombardiraju
nasiljem i krvlju, a ne sadržajima koji opuštaju ili smijehom.
Ono što je do danas dokazano jest da utjecaj masovnih
medija ovisi o stupnju i načinu na koji ih primatelji koriste.
Mediji utječu na ljude, ali primatelje ne treba tretirati
kao žrtve medijskog utjecaja, nego kao osobe koje su u
većoj ili manjoj mjeri sposobne biti aktivnim sudionicima
medijskoga procesa.
2. Značenje medija u životu djece (istraživanje)
U doba elektronike i informatizacije svijet se uvelike
mijenja i mediji postaju životna nužnost. Novi naraštaji
rastu usporedo s medijima i njihovim sadržajima, a time
se mijenja i značenje medija u životima ljudi.
2.1 Osnovni pojmovi
Kako su neki pojmovi koji se javljaju u istraživanju opširni,
vrlo je bitno da se točno definiraju da bi tijek istraživanja
bio što jasniji.
2.1.1 Djeca
Dijete je čovjek od rođenja do puberteta (Anić, 1991, 106.
str.). Razdoblje djetinjstva može se podijeliti na: rano
djetinjstvo (do 6. godine), djetinjstvo srednje dobi (od
6. do 10. godine) i kasno djetinjstvo (od 10. do 12. godine)
(Gudjons, 1994, 97. str). Razdoblje od 1. do 4. razreda
osnovne škole poklapa se s djetinjstvom srednje dobi, pa
je ta dob obuhvaćena u ovom istraživanju.
2.1.2 Značenje
Po definiciji značenje ili značaj
velika je važnost, važna uloga u čemu (Anić, 1991, 859.).
Dakle, ako nešto ima veliko značenje, onda će i utjecaj
toga biti veći.
Djeca rastu i razvijaju se, a pritom na
njih djeluju razni utjecaji iz okoline. Jačina utjecaja
mijenja se s godinama i nizom okolnosti, a osobito sa značenjem.
Najveće značenje u djetetovu životu, od rođenja pa gotovo
cijeloga života, imaju roditelji i obitelj. To značenje
ne nestaje nego se samo smanjuje. Osim obitelji veliko
značenje imaju prijatelji. To mogu biti djeca iz susjedstva,
vrtića i škole. Prijatelji su djeci važni jer zajedno prolaze
rast i razvoj i uz njih se lakše suočavaju s teškoćama
odrastanja i učenja. Škola je vrlo važna jer tamo djeca
uče, druže se s vršnjacima, ali i komuniciraju s mnogim
drugim ljudima, koji na neki način mogu utjecati na njih.
Nakon škole značenje imaju i razne organizacije i klubovi
kojima djeca pripadaju, a to mogu biti sportski klubovi,
razne sekcije, pa i vjerske organizacije poput crkve.
Od najranijih dana djeca se susreću s medijima. Mediji
su svuda, od roditeljskoga doma, automobila, ulice, trgovine
i slično. Djeca rastu okružena medijima, a navikavanje
na medije zbiva se brzo i neopazice. Još nije poznato koliko
značenje imaju mediji u životima djece, ali ono se s godinama
ne smanjuje.
2.1.3 Mediji
Riječ medij latinskoga je podrijetla (lat. medius —
srednji, u sredini), a u hrvatsko je nazivlje dospio iz
engleske literature (eng. medium — sredina, srednji,
sredstvo, element, medij). U kolokvijalnom jeziku izraz
medij označava sredstvo prenošenja informacija ili sredstvo
komuniciranja. Stručno rečeno, mediji su složeni pojam
koji označava sustave javnog informiranja što služe za
raspršivanje vijesti i audio-vizualnih sadržaja u svrhu
informiranja, obrazovanja i zabave najširih slojeva stanovništva.
Masovni mediji (skraćeno masmediji) naziv je za medije
široke potrošnje i široka opsega u koje pripadaju: internet,
novine, radio i televizija (prema: http://hr.wikipedia.org/wiki/Masovni_mediji).
Istraživanje
2.2.1 Sadržaj istraživanja
Predmet je istraživanja značenje
masovnih medija u svakodnevnom životu djece. Mediji se
promatraju u slobodnom vremenu, pa istraživanje obuhvaća
i neke aspekte obiteljskog života i slobodnog vremena.
U istraživanju se pošlo od tri hipoteze:
1. Masovni mediji zauzimaju važno mjesto u svakodnevnom
životu djece.
2. Intenzitet primjene medija i medijskih sadržaja koje
djeca preferiraju indikatori su potencijalnog utjecaja
medija na djecu.
3. Primjena medija i njihovih sadržaja povezana je s obiteljskom
situacijom.
Primijenjene su metode istraživanja: deskriptivna i kauzalna
metoda, kojima se pokušalo utvrditi i analizirati:
1. neka obilježja obiteljske situacije djece i njihovih
interpersonalnih komunikacija,
2. neka obilježja slobodnog vremena,
3. kvantitetu primjene promatranih masovnih medija i programsko-sadržajne
preferencije djece,
4. povezanost ispitivanih problema s odabranim socijalnim
i komunikacijskim obilježjima djece.
Za prikupljanje podataka primijenjen je instrument u obliku
upitnika, s pitanjima zatvorenoga tipa. Pitanja su bila
nominalnoga i intervalnog tipa, a odgovori su bili jednostruki
i višestruki.
Upitnik je sadržavao nekoliko nizova varijabli. Varijable
za ispitivanje
— socijalnih obilježja (razred, spol, stupanj obrazovanja
oca i majke, tip obitelji, zaposlenost roditelja),
— interpersonalnih komunikacija (komunikacija s roditeljima,
učiteljima i prijateljima),
— slobodnog vremena (izvanškolske obveze, raspoloživo slobodno
vrijeme, aktivnosti u slobodnom vremenu, stil provođenja
slobodnog vremena),
— primjene masovnih medija (fotoaparat i videokamera, televizija,
filmovi, radio, tisak, računalo, internet).
Anketiranje je provedeno grupno, a u prvom razredu pojedinačno,
u odabranim osnovnim školama. Anketa je bila anonimna.
U trećem i četvrtom razredu nakon uputa dobivenih od anketara
nije bilo nejasnoća, što znači da je djeci upitnik bio
dovoljno razumljiv, te da su dobiveni odgovori pouzdani.
U prvom i drugom razredu zbog brzine čitanja i razumijevanja
pojmova učenicima se trebalo više objašnjavati, ali su
oni i to riješili bez poteškoća.
Anketiranje je provedeno u travnju 2006. godine.
Uzorak je projektiran kao kvotni i namjerni. Osnovni skup
iz kojega je deriviran uzorak od 160 ispitanika činili
su učenici osnovnih škola od 1. do 4. razreda. Uzorak su
činila djeca srednje dobi, uglavnom od 6 do 10 godina.
Uzorak djece realiziran je u tri osnovne škole na području
grada Zagreba. To su II. osnovna škola Luka — Sesvete,
Osnovna škola Augusta Šenoe i Osnovna škola Jure Kaštelana.
Škole su izabrane slučajnim odabirom, iako su dvije bliže
središtu grada (Trešnjevka i Savica), a treća na periferiji
(Sesvete). U tim školama izabrano je ukupno četiri razreda:
po jedan prvi, drugi, treći i četvrti u svakoj školi. U
dvije škole u svakom je razredu anketirano trinaest učenika,
a u jednoj je u svakom razredu anketirano po četrnaest
učenika. To je ukupno 160 anketiranih učenika.
Obrada podataka obavljena je za 160 upitnika. Provedeni
su standardni postupci kvantitativne analize.
2.2.2 Rezultati istraživanja
Prije nego što izložimo rezultate istraživanja bitno je
reći da, ako usporedimo dobivene rezultate s nekim istraživanjima
koja su već rađena u svijetu, nema znatne razlike između
djece u Hrvatskoj i djece u zemljama razvijenoga svijeta
kojemu težimo.
2.2.2.1 Socijalna obilježja
|
Grafikon 1: Veličina obitelji
ispitanika |
Obitelj je primarna društvena zajednica
koja se temelji na trajnoj vezi dviju ili više osoba vezanih
brakom ili krvnim srodstvom. Razlikuje se od svih ostalih
društvenih skupina zbog svoje reproduktivne i socijalizacijske
funkcije. Dvije su vrste obitelji: ekstenzivna (velika)
obitelj, u kojoj nekoliko generacija živi zajedno i nuklearna
(mala) obitelj sastavljena od roditelja i djece (Ilišin,
Bobinac, Radin, 2001).
Obitelji iz velikih gradova, u kojima su oba roditelja
zaposlena, s višim i visokim obrazovanjem, imaju manji
broj djece. Tako je jer se promijenila uloga žene u društvu
(obrazovanje, zaposlenost), planiranje obitelji, te sustav
društvenih vrijednosti.
U okviru istraživanja bilo je bitno utvrditi socioekonomski
položaj obitelji. Pri tom se misli na položaj koji pojedinac
ili njegova obitelj zauzimaju na društvenoj ljestvici.
To uključuje stupanj obrazovanja oca i majke, zaposlenost
roditelja, tip (veličina) obitelji i broj djece u obitelji.
U ovom istraživanju 75% učenika živi u tzv. nuklearnoj
obitelji, 12% u ekstenzivnoj obitelji (s bakom i/ili djedom),
a 12% sa samohranim roditeljima.
Ovisno o obrazovanju oca i majke te zaposlenosti roditelja
ovisi veličina obitelji, ali i broj djece u obitelji.
Kako se vidi u tablici 1, očevi visokog obrazovanja najčešće
imaju obitelji s dvoje djece, a majke visokog obrazovanja
rijetko imaju obitelj s četvero i više djece. Majke sa
završenom samo osnovnom školom češće imaju više od troje.
Obitelji u kojima je oboje roditelja zaposleno također
uglavnom imaju dvoje djece. U obiteljima u kojima je samo
otac zaposlen ima obitelji s više od četvero, dok u obiteljima
gdje je samo majka zaposlena nema više od četvero djece.
2.2.2.2 Slobodno vrijeme
Pretpostavka je da se najveća izloženost potencijalnom
utjecaju medija događa u slobodnom vremenu, kao poligonu
za posvećivanje aktivnostima po vlastitom izboru. Pod slobodnim
vremenom shvaća se ono vrijeme kada se pojedinac može posvetiti
željenom zanimanju po miloj volji, izvan profesionalnih,
obiteljskih i društvenih nužnosti i obveza, da bi se odmorio
i zabavio (Ilišin, Bobinac, Radin, 2001).
Slobodno je vrijeme važno, jer djeca uče u aktivnostima
u slobodnom vremenu, i to lako i spontano. Izbor aktivnosti
ovisi o subjektivnim (društveni status roditelja, osobno
obrazovanje, sposobnosti i navike) i objektivnim činiteljima
(okolina, postojeća ponuda i dostupnost sadržaja). U suvremenom
društvu aktivnosti kojima se djeca bave u slobodnom vremenu
posredovane su masovnim medijima. Kada je riječ o djeci,
okolina utječe na njihovo korištenje slobodnim vremenom,
a oblici njegova provođenja još nisu ustaljeni i mogu biti
podložni znatnim promjenama.
|
Grafikon 3: Slobodno vrijeme |
U istraživanju je analizirano: uključenost u izvanškolske
aktivnosti, količina vremena koju provode sami kod kuće,
količina dnevnoga slobodnog vremena i aktivnosti u tom
vremenu.
Kada govorimo o izvanškolskim aktivnostima, iz tablice
2 vidljivo je da gotovo četvrtina ispitanika nema nikakve
slobodne aktivnosti, a da se najviše djece bavi sportom.
Velik broj djece svira neki instrumen ili pjeva te uči
strane jezike. Također se vidi da aktivnost kojom će se
djeca baviti ovisi o nekim obilježjima. Konkretno, dječaci
više vole sportske aktivnosti, a djevojčice glazbeno obrazovanje
i dramsku ili literarnu umjetnost.
Izvanškolske aktivnosti koje su uvjetovane obrazovanošću
oca i majke, kao i zaposlenosti roditelja, jest bavljenje
glazbom (glazbena škola) i učenje stranog jezika. Uzrok
je vjerojatno bolji materijalni status, takvih obitelji
jer pohađanje glazbene škole nije jeftino.
Bitno je koliko slobodnoga vremena djeca imaju. Kako
se vidi iz grafikona 3, više od polovine ispitanika ima
dnevno više od četiri sata slobodnoga vremena.
Ako u tablici 3 promotrimo usporedbu bavljenja izvanškolskim
aktivnostima i raspoloživim dnevnim slobodnim vremenom,
vidi se da djeca koja nisu zaokupljena nekom izvanškolskom
aktivnošću nemaju više slobodnog vremena, što bi se moglo
očekivati.
|
Grafikon 4: Aktivnosti u slobodnom
vremenu ispitanika (%) |
Više od polovine djece rijetko ostaje samo kod kuće.
Vrijeme koje djeca provode sama raste s dobi, tako se iz
tablice 4 vidi da su djeca u prvom razredu rijetko sama
kod kuće.
Aktivnosti su koje učenici najčešće prakticiraju gledanje
televizije (67,5%), igranje s prijateljima (66,25%), a
ponekad pomaganje u kućanskim poslovima, razgovor s roditeljima
i igranje računalnih igara. Vidi se da su djeca izrazito
usmjerena na medije, osobito televiziju. Taj rezultat zabrinjava,
jer ne samo da djeca jako mnogo vremena provode pred televizorom,
nego sve manje vremena provode s prijateljima.
Od ostalih zaključaka možemo reći da čitanje novina i
knjiga raste s dobi i zaposlenošću roditelja. Djevojčice
više pomažu u kućanskim poslovima, više slušaju radio i
čitaju knjige. Dječaci više razgovaraju s roditeljima,
češće igraju računalne igre i gledaju televiziju. Što su
djeca starija, više obavljaju kućanske poslove. U vezi
s obrazovanjem roditelja rastu i posjeti kinu te igranje
računalnih igara.
2.2.2.3 Korištenje medijima
Cilj je istraživanja bio saznati
koliko se djeca koriste medijima i koje sadržaje preferiraju,
te koliko to ovisi o njihovim različitim karakteristikama.
Odlučili smo ispitati koliko se djeca od 1. do 4. razreda
koriste televizijom, filmom, radiom, tiskom, računalom
i internetom.
Osim što se susrećemo s masovnima medijima,
postoje dva medija koja nas prate takoreći od rođenja.
To su fotoaparat i videokamera. Sada su nam se još i više
približili, jer su ugrađeni u gotovo svaki mobitel. Iako
su se djeca vjerojatno mnogo puta susretala s fotoaparatom,
zanimalo me da li su se njime ikada koristili. Kao što
sam pretpostavljala 90% djece jest fotografiralo. No, s
videokamerom je drukčije, vjerojatno jer su djeca još mala,
roditelji im se boje dati nešto tako skupo u ruke, pa je
kamerom snimalo samo 53% ispitanika.
Televizija
Televiziju smo od sama početka promatrali
kao potencijalno najmoćniji masovni medij, posebice nakon
što su rezultati pokazali da je gledanje televizije najčešća
aktivnost djece u slobodnom vremenu. U istraživanju je
ispitano koliko prosječno djeca gledaju televiziju, s kim
i koju vrstu programa najčešće gledaju.
Grafikon 5 pokazuje da polovina ispitane djece gleda
televiziju do jedan ili dva sata, a četvrtina djece gleda
više od tri sata dnevno.
|
Grafikon 5: Prosječno dnevno gledanje
televizije (%) |
U tablici 5 vidi se koliko djeca prosječno gledaju televiziju,
ako uzimamo u obzir količinu slobodnoga vremena. Prilično
je očekivano da djeca koja raspolažu s najviše slobodnoga
vremena najviše i gledaju televiziju, ali se i vidi da
djeca koja imaju manje slobodnoga vremena gotovo polovicu
toga vremena provedu gledajući je.
Važno je i s kim djeca gledaju televiziju. U tablici
5 vidi se da djeca najviše vremena pred malim ekranom provedu
kada su s braćom ili sestrama, a najmanje s prijateljima.
Što su starija, sve više sama gledaju televiziju.
Uz pitanje koliko djeca dnevno gledaju televiziju svakako
je najvažnije pitanje koje programe gotovo redovito gledaju.
Na grafikonu 6 prikazano je da djeca najčešće gledaju igrane
filmove i serije (više djevojčice), a zatim crtane filmove
(što opada s dobi). Vidi se da skoro polovina djece voli
gledati kvizove i sport (više dječaci), dok je bilo očekivano
da najmanje gledaju informativno-političke emisije.
|
Grafikon 6: Učestalost praćenja
raznih vrsta televizijskog programa (%) |
Potrebno je upozoriti da djeca najviše gledaju programe
za odrasle (igrani filmovi i serije), a obrazovni program
koji je kreiran za njih gledaju tek povremeno. Razlog tomu
moglo bi biti što nema dobre koncepcije, niti su dovoljno
atraktivni da privuku njihovu pozornost. Kada smo upitali: »Bi li
volio/la da postoji poseban TV-kanal za djecu?«, 82,5%
njih odgovorilo je potvrdno, a kao razlog navodili su nedostatak
zanimljivih sadržaja.
Važan je podatak da utjecaj stupnja obrazovanja roditelja
gotovo u potpunosti izostaje u duljini gledanja televizije
i izboru vrsta programa. Teorijski bi se očekivalo da akademski
obrazovani roditelji interveniraju u odnos djece spram
televizijskog medija, tako da ih upućuju na programe koje
’trebaju’ gledati.
Na osnovi prosječnoga dnevnog ’konzumiranja televizije’
može se ustvrditi da je uloga tog medija važna. Sudeći
po popularnosti postojećih programa, televizija primarno
ispunjava zabavnu funkciju, a najmanje informacijsku.
Film
Kako smo vidjeli iz analize programa, najgledaniji su filmovi.
U istraživanju je posebno ispitano: koje filmske žanrove
djeca najviše vole i gledaju, koliko filmova pogledaju,
imaju li najdraži film i glumce, zašto vole gledati animirane
filmove, vole li sinkronizaciju, posuđuju li u videoteci
te koliko često idu u kino.
Grafikon 7 pokazuje kakav je filmski ukus ispitane djece.
Među djecom najgledaniji su pustolovni filmovi, komedije,
SF i akcija (gleda ih više od tri četvrtine djece), a vrsta
koju ne vole gledati ljubavni su filmovi.
|
Grafikon 7: Omiljene vrste
filmova (%) |
Zanimljivo je pogledati ima li razlike i koliko u pogledu
izbora filmova ovisno o spolu i vremenskom gledanju televizije.
Tako u tablici 6 vidimo da dječaci više gledaju akcijske,
krimiće, SF, horore i povijesne filmove, dok djevojčice
više gledaju ljubavne filmove i komedije. Kada se osvrnemo
na vrijeme provedeno u gledanju televizije, vidimo da djeca
koja gledaju televiziju više od tri sata najviše gledaju
akcije, krimiće, te horor-filmove.
Djeca uglavnom pogledaju jedan film dnevno i više od tri
filma tjedno. Među ispitanicima 76% djece ima najdraži
film. Četvrtina njih nije razumjela neki film, a to su
najčešće neki detektivski filmovi. Samo petina djece ne
voli gledati animirane filmove, a kao razlog navode da
su nezanimljivi. Sedamnaest posto učenika ne voli sinkronizaciju,
jer vole slušati strani jezik, dok očekivano većina (83%)
voli sinkronizaciju jer ne moraju čitati i tako bolje prate
događanja na ekranu.
Filmove u videoteci posuđuje dvije trećine ispitanika,
a to su uglavnom akcijski filmovi, horori, komedije i dječji
ili dugometražni animirani filmovi. U kino se ide uglavnom
jednom ili dvaput godišnje, što je vjerojatno uvjetovano
materijalnim statusom roditelja i time što djeca ne mogu
sama ići u kino.
Kada je riječ o najdražim glumcima i glumicama, 66% djece
nema najdražega hrvatskog glumca ili glumicu, a njih 67%
ima najdražega stranog glumca ili glumicu. Djevojčice uglavnom
navode kao najdraže glumice likove iz sapunica npr. Anita
Berisha, Jelena Veljača, Antonija Šola, a dječaci akcijske
glumce, primjerice Jackieja Chana, Arnolda Schwarzenegera,
Brada Pitta, Jeana Claudea van Dammea.
U vezi s glumcima i glumicama zanimljivo je bilo djeci
postaviti pitanje: »Želiš li ponekad biti kao junaci filma?«. U
tablici 7 vidi se da bi najviše djece željelo putovati
i doživljavati pustolovine (68%) i upoznavati čudna bića
(55%), što se moglo i zaključiti iz najomiljenijih filmova.
Djeci su idoli glumci i glumice koji su uglavnom zgodni,
pa bi njih 42,5% željelo biti takvo (opada s dobi). Pozitivno
je što se djeca toliko ne ugledaju na akcijske junake,
pa njih 44% (uglavnom djevojčice) nikada ne bi željelo
biti snažno i tući se. Odmah iza toga dolazi da nikada
ne bi željeli biti važni i popularni u društvu (42%).
Osim da oni sami budu kao junaci, većina ispitanika (82,5%)
izjavila je da ne bi željela imati obitelj kao s filma.
Dok manjem dijelu obitelji s malog ekrana izgledaju zanimljivije.
Samo trećinu djece filmovi mogu prestrašiti, i to najčešće
strašnom glazbom u filmu ili nekim iznenadnim događajem.
Radio
Radio je specifičan medij utoliko što je sveprisutan. Gotovo
da nema kućanstva koje ne posjeduje radijski prijamnik.
Jeftini su i ugrađuju ih već i u baterijske svjetiljke,
satove, a najčešće u mobitele. Radio se sluša u automobilima
i drugim prijevoznim sredstvima, u prodavaonicama i kafićima,
u uredima i drugdje. Radio se sluša kao izvor informiranja,
ali najviše radi glazbe. Praktički nema zatvorenoga prostora
u kojem radio nije prisutan kao zvučna kulisa. Ne slušamo
ga pozorno jer nas ne zaokuplja u cijelosti, pa slušajući
istodobno obavljamo druge radnje. Zbog toga sam mu posvetila
malo prostora, ograničivši se na dva indikatora. Prvi govori
o tome koliko djeca prosječno slušaju radio, a drugi koju
vrstu glazbe vole slušati.
|
Grafikon 8: Prosječno dnevno slušanje
radija (%) |
Iz grafikona 8 vidljivo je koliko djeca prosječno u danu
slušaju radio. Kako je i očekivano, dvije trećine ga ne
sluša ili rijetko sluša. Time je potvrđena činjenica da
se radio ne sluša ciljano, nego uz druge aktivnosti, pa
nismo ni svjesni da slušamo.
Iz tablice 8 vidi se da slušanje radija ovisi samo o spolu.
Djevojčice više slušaju radio od dječaka, što se i nastavlja
u kasnijem životu. Naime, postoji mala razlika u slušanju
radija ovisno o dobi, jer znamo da starije populacije više
slušaju radio.
Glazbeni afiniteti djece, prikazani u grafikonu 9, pokazuju
ukus široke publike. Prema tome, više od polovine ispitanika
odlučilo se za zabavnu (pop) glazbu, a zatim rock,
plesnu (dance) glazbu, te rap, r’n’b i hip-hop.
Čak je četvrtina ispitanika izjavila da često sluša narodnu
(turbofolk) glazbu, dok je polovina ispitanika nikada ne
sluša. Najviše ispitanika (63,75%) nikada ne sluša elektronsku
glazbu te jazz, blues i soul (60%).
U kategoriji nešto drugo navedena je uglavnom dječja glazba
poput dječjih zborova Pahuljice ili Klinci s Ribnjaka.
Glazbeni ukus djece ovisi o nekim obilježjima. U tablici
9 pokazano je da su glazbeni afiniteti ponajprije pod utjecajem
spola, a potom pod utjecajem dobi i stupnja obrazovanja
oca i majke.
|
Grafikon 9: Omiljene vrste glazbe
(%) |
Vidljivo je da narodnu glazbu (turbofolk, narodnjake)
slušaju više djeca niže obrazovanih roditelja, i to podjednako
dječaci i djevojčice svih dobi. Pop i dance mnogo
više slušaju djevojčice, kao i dječju glazbu. Dječaci više
vole rap i hip-hip, rock i
elektronsku glazbu. Popularnost dancea i etnoglazbe
ovisi o dobi ispitanika. Ali je vidljivo da djeca čija
je majka akademski obrazovana najmanje slušaju dance.
Kada govorimo o obrazovanju roditelja, valja napomenuti
da, što je očevo obrazovanje više, to je popularnost elektronske
glazbe i jazza veća, a popularnost etnoglazbe manja.
Tisak
U tiskane medije ubrajaju se časopisi
i novine. S tiskanim medijima djeca se susreću od najranijih
dana, i to unutar obitelji, u obliku slikovnica i ilustriranih
časopisa za djecu, koje im posreduju roditelji. S polaskom
u školu javljaju se novi časopisi koje posreduje škola,
koji služe za zabavu, ali i kao edukacijsko sredstvo u
nastavi. U istraživanju zanimale su me tri stvari: čitaju
li se u kućanstvima ispitanika tiskani mediji (koji?),
čitaju li djeca neke dječje novine ili časopis i što čitaju
u tisku.
Rezultati analize pokazali su da polovina djece
rijetko čita dječji tisak (Zvrk, Smib, Dječji klub, Prvi
izbor, Radost), a trećina djece nikada ga
ne čita. U tablici 10 prikazano je da učestalost čitanja
dječjih novina ili časopisa opada s dobi, a češće ih
čitaju djevojčice.
U tablici 11 prikazano je da učestalost čitanja novina
(dnevne novine, tjednici) u kućanstvima ispitanika ovisi
o obrazovanju, kao i zaposlenosti roditelja. Kod 50% njih
svaki se dan čitaju novine, a kod trećine ponekad. Novine
se najviše čitaju u obiteljima gdje je oboje roditelja
zaposleno, a najmanje u obiteljima u kojima su oboje roditelja
nezaposleni. Također je veća zastupljenost tiska tamo gdje
su roditelji visokoobrazovani.
Na postavljeno pitanje: »Što najradije čitaš u novinama?« ispitana
su djeca uglavnom navodila sport, viceve, stripove, neke
priče, horoskop i zabavnik. Uglavnom dječaci vole čitati
sport i stripove, a djevojčice priče i horoskop. To upućuje
na različite psihosocijalne osobine pripadnika dvaju spolova,
ali možda i na različitost odgoja dječaka i djevojčica
u obiteljima.
Djeca nisu zanemariv dio čitalačke publike, što pokazuju
i brojni naslovi namijenjeni toj populaciji, ali im se
ne pridaje dovoljno pozornosti kao skupini specifičnih
potreba i navika.
Računala i internet
Računala i internet pripadaju u novu tehnologiju koja se
razvija iz dana u dan i sve se više uvlači u naše živote,
vreba iz svakoga kutka. U ovom istraživanju zanimalo me
imaju li ispitanici računalo kod kuće, neovisno o posjedovanju
računala znaju li se njime služiti, koliko se vremena dnevno
njime koriste i zašto, te koje vrste računalnih igara vole.
Osim o računalu zanimalo me imaju li kod kuće internet,
znaju li se služiti njime, zašto ga najčešće rabe te da
napišu ako možda znaju neku zanimljivu stranicu.
|
Grafikon 10: Dnevna primjena računala
(%) |
Rezultati su pokazali da 85% učenika ima računalo kod kuće,
a samo 6% djece ne zna se njime služiti. Razlog tome da
se 94% ispitanika zna služiti računalom jest što se računalom
može koristiti i na drugim mjestima (škola, cyber-kafići,
kod prijatelja), a ne samo kod kuće. Posjedovanje računala
raste s dobi i obrazovanjem roditelja.
Unatoč posjedovanju računala i tomu što se znaju služiti
njime, ne rabe ga sva djeca svaki dan. U grafikonu 10 pokazano
je da polovina ispitanika rabi računalo do jedan sat dnevno,
a uopće se njime ne koristi samo 14% ispitanika. To zapravo
znači da su djeca danas relativno visoko izložena računalnoj
tehnologiji.
Kako se na računalima može mnogo toga raditi, postavljeno
je pitanje: »Za što se djeca najčešće koriste računalom?«, a
podaci su prikazani u tablici 12. Jasno je vidljivo da
se najčešće koriste računalom za igranje igrica. Možda
zbog razloga što još ne moraju mnogo učiti, 43% djece nikada
se ne koristi računalom za učenje (npr. pisanje u Wordu),
a 50% nikada se ne koristi računalom za pristup i surfanje
internetom.
Dakako, korištenje računalom za određene svrhe mijenja
se s obzirom na obrazovanje roditelja ili spol. U tablici
13 prikazano je da se dječaci (67%) češće koriste računalom
za igre, dok se 55% djevojčica gotovo nikada ne koristi
računalom za internet. S obrazovanjem roditelja raste uporaba
računala za igrice i internet, dok se kod učenja ne vidi
povezanost.
|
Grafikon 11: Poučne igre (%) |
Kako ispitanici uglavnom igraju računalne igre, bilo
je potrebno saznati koje su to vrste. U tablici 14 vidimo
da se najčešće igraju akcijske igrice, a za ostale vrste
ispitanici su izjavili da ih igraju ponekad ili nikad.
Pod nešto drugo ispitanici su navodili igre poput šaha,
memorija, te utrke automobila.
Vezano uz spol, u tablici 15 možemo vidjeti da dječaci
više igraju akcijske igrice, strategije i igre na sreću,
dok djevojčice više vole arkadne igre i igre s kartama.
S obrazovanjem oca opada popularnost akcijskih igara, a
obrazovanjem majke popularnost kartaških igara. Može se
vidjeti da su igre na sreću najzastupljenije u niskoobrazovanim
obiteljima.
U grafikonu 11 prikazano je koliko učenici znaju za poučne
igre i koliko ih igraju. Uglavnom su kao poučnu igru koju
znaju navodili Učilica, ali i kvizove poput Tko
želi biti milijunaš?. Osim toga vidimo da
gotovo polovina djece ne zna neku poučnu igru, ali bi
je voljelo igrati.
Kada govorimo o računalima, bitno je spomenuti internet.
Ispitanici su izjavili da samo njih trećina (38%) nema
internet kod kuće. Unatoč tome 41% djece ne zna se služiti
internetom, što se smanjuje s uzrastom. S obrazovanjem
oca i majke raste i broj priključaka u kućama.
Grafikonom 12 prikazano je za što se ispitanici najčešće
koriste internetom. Među korisnicima najmanje je onih koji
se putem njega informiraju (9%) i dopisuju (11%), a najviše
onih koji se njime koriste za zabavu (40%).
|
Grafikon 12: Najčešći razlozi
korištenja internetom (%) |
Ovisnost korištenja internetom o spolu i obrazovanju
roditelja može se vidjeti u tablici 13, pa je ne treba
posebno objašnjavati. Treba napomenuti da s dobi raste
uporaba interneta za dopisivanje, informiranje ili nešto
drugo (’skidanje’ glazbe, fotografija i slično), što znači
da učenici nalaze različite svrhe interneta.
Također nas je zanimalo da djeca koja se koriste internetom
napišu adresu neke njima zanimljive stranice. Tako su naveli
da su im zanimljive stranice: www.google.hr, www.comics.com,
www.miniclip.com, www.vip.hr, www.sportnet.hr, www.index.hr,
www.vicevi.net, www.nogomet.com, www.besplatne-stvari.com,
www.lektira.hr, www.playomania.com, www.blitz-cinestar.hr,
www.kobajagrande.com i larinaigraonica.gizdic.com. To su
uglavnom stranice sa sportskim sadržajima i besplatnim
igricama, što dokazuje da se djeca računalom i internetom
uglavnom koriste za igre i zabavu.
2.2.2.4 Komunikacija između osoba
Komunikacija je proces kroz koji
ljudi jedni drugima prenose ideje, informacije, stajališta,
vjerovanja i slično. Zahtjevi su dobre komunikacije: potreba
da oba sudionika budu iskreno uključena u komunikaciju,
da znaju slušati jedan drugoga, da pokažu poštovanje prema
stajalištima sugovornika, da obje strane pokažu volju za
davanje i primanje i da je za svaku osobu uključenu u komunikaciju
predviđena podjednaka količina vremena. Spomenuti preduvjeti
osobito su važni kad je riječ o komunikaciji djece i odraslih.
Najčešći su razlozi zbog kojih komunikacija između djece
i odraslih ne uspijeva: kada jedna osoba nameće svoja stajališta,
a da ne uzima u obzir mišljenja druge strane, kada jedna
strana nije voljna slušati što druga želi reći i kada jedna
patronizira ili ismijava drugu (Ilišin; Bobinac, Radin,
2001).
Uvjeti dobre komunikacije često se dovoljno ne uvažavaju
u interakcijama, osobito kada su u pitanju dva različita
naraštaja. Barem su tri tipa odnošenja prema djeci u procesu
interakcije u svakodnevnom obiteljskom životu: autokratski
— izdavanje zapovijedi i traženje bezuvjetne poslušnosti;
demokratski — roditelji nude objašnjenja za postojeća pravila
i zahtjeve; permisivni — kada roditelji ne daju nikakve
ograde ni objašnjenja djetetu, o tome koji je poželjan
oblik ponašanja i koje su želje i prioriteti roditelja.
Prijateljski odnos između roditelja i djece prevencija
je neželjena ponašanja i put do lakšega rješavanja bilo
kojega problema.
Cilj je ovoga dijela istraživanja bio saznati koliko
se u komunikaciji spominju mediji. U dijelu istraživanja
o slobodnom vremenu 39% učenika izjavilo je da razgovara
s roditeljima, pa je postavljeno pitanje koliko često učenici
razgovaraju s roditeljima o medijima. Rezultati prikazani
u tablici 16 pokazuju da ispitanici najčešće s roditeljima
razgovaraju o filmovima i računalima, a najmanje o radiju
i novinama. Postoje naznake da se razgovor s roditeljima
o vrstama medija mijenja ovisno o dobi djece i obrazovanju
roditelja.
Kako mediji donose određene opasnosti, ispitanicima je
postavljeno pitanje: »Zabranjuju li ti roditelji nešto?«. To
se odnosilo na gledanje sadržaja na televiziji, određenih
vrsta filmova, sadržaja na internetu, zatim slušanje određene
vrste glazbe ili radijskih postaja te igranje nekih vrsta
igara. Analizom je pokazano da većini djece roditelji ništa
od toga ne zabranjuju. Onima kojima zabranjuju gledati
(43% ispitanika) zabrana se uglavnom odnosi na pornografske
filmove ili neku vrstu prostih sadržaja kao i strašne filmove
(horore). Samo 17% ispitanika reklo je da im roditelji
zabranjuju slušati, i to uglavnom pjesme s prostim riječima
ili narodnjake. Slično kao i u slučaju zabranjivanja slušanja,
17,5% ispitane djece reklo je da su im zabranjene neke
igre koje nisu baš za djecu.
Osim što na djecu velik utjecaj imaju roditelji, važnu
ulogu u njihovim životima ima škola. To je ustanova za
odgoj i obrazovanje. Kako su mediji postali važan dio dječjih
života, zanimljivo ih je bilo upitati: »Koliko u školi s učiteljem
ili učiteljicom razgovarate o medijima?«, kako bismo
vidjeli koliko se škola brine o dječjoj uporabi medija.
Rezultati prikazani u tablici 17 govore da se u školi
najviše razgovara o glazbi (najvjerojatnije na satu glazbene
kulture). Polovina djece rekla je da ponekad razgovaraju
o filmovima (najvjerojatnije na satu medijske kulture)
i računalima. Više od polovine ispitane djece izjavilo
je da s učiteljima ne razgovaraju o radiju, internetu,
novinama i televiziji.
O značenju prijateljstva već je nešto rečeno prilikom
objašnjavanja pojma značenje. A u dijelu o slobodnom vremenu
vidi se da dvije trećine djece najčešće slobodno vrijeme
provodi u igri s prijateljima. Smatrala sam da je bitno
u ovom istraživanju saznati koliko djeca među sobom razgovaraju
o medijima i medijskim sadržajima. Rezultati su, kao i
prije, prikazani s pomoću tablice. Podaci iz tablice 18
pokazuju da djeca najčešće međusobno razgovaraju o filmovima
(43%), ponekad o televiziji (41%) i računalima (39%), a
nikada o radiju (66%) i novinama (64%).
Na kraju bilo je zanimljivo saznati koliko djeca smatraju
da se može naučiti iz medija. Ispitanici su se uglavnom
opredijelili za tvrdnju ’malo’ kod svih vrsta medija, a
najviše ispitanika (43,75%) misli da se mnogo toga može
naučiti samo s pomoću računala i interneta.
Zaključak
Tema je istraživanja značenje medija
u životu djece. Pritom su postavljena dva cilja: da se
utvrdi koliko se djeca koriste masovnim medijima i koje
sadržaje preferiraju. Fokusiranje na te dimenzije primjene
medija proizašlo je iz pretpostavke da su mediji važni
u suvremenom društvenom životu. To govori da znatno utječu
na široku publiku, pri čemu su djeca onaj njezin dio koji
pobuđuje najveće zanimanje. Potencijalni utjecaj medija
na djecu u Hrvatskoj neistražen je problem, pa je uvid
u to koliko su i kojim medijskim sadržajima djeca izložena
tek početna razina analize.
Empirijsko istraživanje provedeno
je na uzorku od 160 učenika nižih razreda osnovne škole
(od 1. do 4. razreda). To znači da je riječ o djeci srednje
dobi, što u znatnoj mjeri određuje dobivene rezultate.
Anketno prikupljanje podataka provedeno je u trima osnovnim
školama na području grada Zagreba.
U radu iznesena je interpretacija dobivenih rezultata i
na njima zasnovanih zaključaka. Ovdje valja naglasiti da
se ispitivanje djece nije usredotočilo isključivo na medije.
Naime, kako su masovni mediji promatrani kao neizbježna
sastavnica svakodnevnoga života, ispitivanjem su nužno
zahvaćena i neka druga bitna područja dječje svakodnevice.
Za bolje razumijevanje medijskoga ponašanja i preferencija
djece bilo je potrebno dobiti neke podatke o njihovu obiteljskom
životu i okolini. Ti rezultati pokazuju da većina djece
živi u obiteljima gdje su roditelji srednje ili visokoobrazovani,
većini su oba roditelja zaposlena, a tek svaki deseti živi
samo s jednim roditeljem. Također većina djece ima jednog
ili dvoje braće / sestara.
Slobodno je vrijeme ono područje svakodnevnoga dječjeg
života u kojem su manje izložena nadzoru odraslih. U ovom
istraživanju slobodno se vrijeme analiziralo zato što se
djeca tada prepuštaju aktivnostima po vlastitom izboru
i stoga što se tu najviše primjenjuju masovni mediji. Najdojmljiviji
je nalaz da su kontakti s prijateljima manje zastupljeni
od gledanja televizije. S prijateljima se uglavnom druži
u igri, što je primjereno životnoj dobi ispitanika. Analiza
je pokazala da način provođenja slobodnoga vremena ponekad
ovisi o spolu, dobi i zaposlenosti roditelja.
Od svih medija koji su analizirani (televizija, film,
radio, tisak, računalo i internet) u ovom istraživanju
najviše se primjenjuje televizija, film, računalo, radio
te novine. Na televiziji djeca uglavnom prate filmove,
serije i crtane filmove te kvizove i nagradne igre, dok
najmanje gledaju informativno-političke emisije. Od filmova
jako su popularni pustolovni filmovi i komedije. Radiom
se djeca uglavnom ne koriste ili se njime koriste rijetko,
a od vrste glazbe najmanje je popularna elektronska glazba,
dok je najpopularnija zabavna (pop) glazba. Novine se svaki
dan čitaju u polovini kućanstava, a djeca uglavnom rijetko
čitaju dječje časopise. Dvije trećine djece posjeduje računalo,
a polovina se vrlo dobro zna služiti njime. Ipak, računalo
se primjenjuje uglavnom za igrice, što se odnosi i na internet.
Na osnovi svih dobivenih rezultata možemo zaključiti da
djeca u slobodnom vremenu uglavnom zadovoljavaju funkciju
zabave i razonode primjenom masovnih medija.
Korištenje medijima razmjerno malo ovisi o različitim
socijalnim obilježjima djece. Razlike se uočavaju u izboru
medija, u vremenu posvećenu medijima i sadržajnim preferencijama.
Rezultati pokazuju da roditelji imaju vrlo malo utjecaja
na to kako će se njihova djeca koristiti medijima, pa su
mediji ponekad ili nikad tema razgovora. Osim roditelja
ni drugi odrasli, kao učitelji, ne razgovaraju s djecom
o medijima, njihovoj uporabi ili sadržajima. To pokazuje
da se razgovor o medijima i medijskim sadržajima prepušta
prijateljima i utjecaju šire okoline.
Medijska istraživanja pokazala su da mediji mogu biti
dobri i loši. Kakvi će oni biti i kakve će učinke imati
ovisi ponajprije o njihovoj primjeni. Kada se ta uporaba
promatra s obzirom na publiku, kao dobar odnos prema medijima
pojavljuje se medijska pismenost ili medijski odgoj korisnika.
Nalazi ovoga istraživanja i postojeća komunikacija o
medijskim sadržajima ne ohrabruju. Roditelji prepuštaju
djeci da se sama snalaze u velikom medijskom svijetu i
propuštaju prigodu za nenametljivu edukaciju i usmjeravanje
djece.
Šanse da današnji naraštaji postanu medijski pismeniji
još su manje ako se takva zadaća prepusti školama, jer
nema naznaka da se obrazovni proces namjerava nadopuniti
osposobljavanjem za bolje razumijevanje medija i medijskih
sadržaja. No unatoč tome potrebno je obrazovati djecu za
korištenje medijima i tu roditelji imaju veliku odgovornost.
Medijski je odgoj zahtjevan proces koji traži kompetentnost
i ustrajnost, a malo je vjerojatno da se većina roditelja
iz pukih gledatelja može prometnuti u medijske stručnjake.
Zato bi za početak bilo dosta da zajedno s djecom prate
njima omiljene sadržaje te razmijene misli i osjećaje koje
ti sadržaji potiču. Takav pristup medijskim sadržajima
preduvjet je osmišljena i selektivna korištenja medijima
od čega bi trebali imati korist i djeca i roditelji. Podjela
zajedničkoga medijskog iskustva mogla bi ujedno povećati
svakodnevnu komunikaciju djece i roditelja, otvarajući
dodatni prostor za bolje međusobno poznavanje i razumijevanje,
koje će u kasnijoj dobi biti ozbiljno stavljeno na kušnju.
Download tablica