Napomena.
Ovaj se ’mali leksikon’
sastoji od kratkoga povijesnog pregleda španjolskog filma,
natuknica o petnaest španjolskih redatelja te o jedanaest
filmova, izabranih zbog njihove umjetničke vrijednosti
ili povijesnog značenja. Većina je natuknica nastala na
temelju članaka u Filmskoj enciklopediji I-II (1986-90)
i Filmskom leksikonu (2003), čiji su autori Mirko
Šeper (Španjolska, Bardem, Bórau, Camús, García Berlanga),
Ante Peterlić (Buńuel), Diana Nenadić (Almodóvar, Pričaj
s njom, Sve o mojoj majci, Žene na rubu živčanog sloma),
Tomislav Brlek (Saura, Ana i vukovi, Duh košnice, Elisa,
živote moj, Zmija u njedrima), Nikica Gilić
(Amenabar, Iglesia) i Bruno Kragić (Aranda, Erice, Miró, Viridiana, Tristana).1
Španjolska.
Prva javna filmska projekcija održana
je u Madridu 15. V. 1896, a iste su godine započela i snimanja
kratkometražnih dokumentranih snimki. Najvažniji filmaši
ranoga razdoblja španjolske kinematografije su Fructuós
Gelabert, koji je vjerojatno prvi u Španjolskoj počeo snimati
igrane filmove, potom pionir animacije i trika Segundo
de Chomón y Ruiz te Ricardo De Bańos. Prvi je veliki međunarodni
uspjeh španjolskoga filma Prokleto selo Floriana
Reya, prvi je zvučni film Tajna Puerta del Sol režirao
1930. Francisco Elías, a 1932. najpoznatiji filmski redatelj
španjolskog podrijetla Luis Buńuel, koji je većinu opusa
ostvario u Meksiku i Francuskoj, režirao je u Španjolskoj
sugestivni dokumentarni film Zemlja bez kruha.
Za
Španjolskoga građanskog rata 1936-39. više je poznatih
stranih sineasta snimalo filmove na republikanskom teritoriju,
npr. Nizozemac Joris Ivens dokumentarni film Španjolska
zemlja (1937), a Francuz André Malraux igrani film Nada (1939),
prema vlastitom romanu. Za dugogodišnje autokratske vladavine
Francisca Franca (1939-75) snimaju se komercijalna djela,
kao i ona koja (otvoreno ili prikriveno) propagiraju frankističke
reakcionarne ideje: kostimirani povijesni filmovi, često
kolonijalno-misionarske i religiozne tematike, folkloristički
i glazbeni filmovi; osobito su bile popularne zvijezde
glazbenih filmova Sarita Montiel (svjetski uspjeh postigla
filmom Prodavačica ljubičica Luisa Césara Amadorija
iz 1958) i Carmen Sevilla te dječje zvijezde, npr. Joselito
i Pablito Calvo. Od 1950-ih nastaju i prvi kritički filmovi
(čija je kritičnost tada zbog stroge cenzure uglavnom implicitna
i alegorijska): José Antonio Nieves Conde režira socijalni
film o proletarijatu Brazde (1951), Juan Antonio
Bardem djela u duhu neorealizma duše, a Luis García Berlanga
crnohumorna djela.
Tijekom 1960-ih u Španjolskoj nastaje
niz koprodukcija (uz holivdske spektakle snimane u Španjolskoj
izdvaja se film Ponoćna zvona Orsona Wellesa, koji
je u Španjolskoj više godina snimao i osebujnu verziju Don
Quijotea), osobito se razvija produkcija tzv. špageti-vesterna
(u španjolskoj inačici nazvani paella-vesterni),
nekoliko filmova režira talijanski redatelj Marco Ferreri,
okupljaju se redatelji tzv. barcelonske škole, koju obilježava
esteticizam, karijeru započinje više istaknutih redatelja
npr. José Luis Borau, Vicente Aranda, Mario Camús te Carlos
Saura, koji u posljednjim godinama Francove vladavine režira
više eksplicitnih društvenokritičkih filmova, a u dva se
navrata (1961. i 1970) u Španjolsku vraća i Buńuel. U tom
razdoblju uspješne međunarodne karijere ostvaruju i dva
najistaknutija španjolska glumca uopće: Fernando Rey i
Francisco Rabal. Nakon Francove smrti (1975) i postupne
demokratizacije društva nastaje niz filmova koji preispituju
i dekonstruiraju frankističko razdoblje. Dominantna je
tematika španjolskog filma od tada sve do danas kritičnost
spram patrijarhalnih i konzervativnih struktura općenito,
što se od 1980-ih osobito ostvaruje zaokupljenošću motivima
seksualnih frustracija i neuroza i crnohumornim komponentama.
Uz veterane Berlangu i Bardema te Arandu, Camúsa i Sauru,
najistaknutijega španjolskog redatelja sve do sredine 1980-ih,
tijekom prvoga postfrankističkog desetljeća izdvajaju se
Victor Erice i Pilar Miró.
Od početka 1980-ih ističu se
Imanol Uribe nizom provokativnih društvenokritičkih filmova
baskijske tematike, José Luis Garcia, čiji film je Početi
iznova prvi španjolski film nagrađen Oscarom za
strani film (1982), Pedro Almodóvar, najistaknutiji i međunarodno
najuspješniji španjolski redatelj od sredine 1980-ih nadalje
(svjetsku slavu u njegovim filmovima stječe glumac Antonio
Banderas, a međunarodno poznate postaju i glumice Carmen
Maura i Victoria Abril) te Juan José Bigas Luna, Fernando
Trueba, Julio Medem, Alex de la Iglesia, Santiago Segura
(i glumac npr. u svojim filmovima Torrente, glupa ruka
zakona, 1998. i Torrente 2: Misija u Marbelli,
2001), Alejandro Amenábar.
Redatelji
Almodóvar, Pedro
(Calzada de Calatrava, 25. IX.
1949).
Potkraj 1960-ih doselio se u Madrid, gdje isprva
radi u telefonskoj centrali. Tijekom 1970-ih okušao se
kao pisac tekstova za stripove, rock-glazbenik i
glumac u avangardnim kazališnim skupinama; tada je snimio
više kratkih igranih i eksperimentalnih filmova. Njegov
prvi cjelovečernji igrani film Pepi, Luci, Bom i druge
cure iz grupe (Pepi, Luci, Bom e otras chicas de
montón, 1980), seksualna satira postfrankističke
Španjolske najavljuje Almodóvarove trajne tematske
preokupacije polusvijetom, ženskim likovima, promjenjivim
spolnim identitetima i nekonvencionalnim seksualnim
izborima, kao i prepoznatljiv vizualni stil koji se
može označiti kao ’estetizacija kiča’. Slijedi niz
satira (često s elementima melodrame i kriminalističkog
žanra) patrijarhalnog i konzervativnog mentaliteta: Labirint
strasti (Laberinto de pasiones, 1982), Mračne
navike (Entre tinieblas, 1983), Matador (1986), Veži
me! (Átame!, 1989), a iz toga razdoblja
najveći uspjeh postiže komedija Žene na rubu živčanog sloma (Mujeres
al borde de un ataque de nervios, 1988), koja Almodóvaru
donosi epitet ’ženskog’ redatelja. Dalji su mu filmovi
izrazitije melodramski: Visoke potpetice (Tacones
lejanos, 1991), Kika (1993), Cvijet moje
tajne (La flor de mi secreto, 1995), Živo
meso (Carne trémula, 1997), a nerijetko
sadržavaju i mnogobrojne intertekstualne elemente.
Najveći uspjeh u kritike i publike postigao je trinaestim
cjelovečernjim igranim filmom Sve o mojoj majci (Todo sobre
mi madre, 1999), svojevrsnim koncentratom vlastitih
tematskih i stilskih preokupacija, a sličan spoj ironije
i melodrame odlikuje i sljedeće filmove Pričaj s njom (Hable
con ella, 2002), Loš odgoj (La mala educación, 2004)
i Povratak (Volver, 2006). Najistaknutiji
španjolski redatelj od sredine 1980-ih nadalje, smatran
i jednim od reprezentativnih autora filmskog postmodernizma,
svojim je filmovima pridonio i međunarodnoj afirmaciji
više španjolskih glumaca (Antonio Banderas, Carmen Maura,
Victoria Abril).
Amenábar, Alejandro
(Santiago, 31. III. 1972).
|
Referat, Alejandro Amenábar, 1996. |
Rođen u Čileu, u Španjolskoj od djetinjstva. Studirao
filmsku režiju. Prvi mu je cjelovečernji film Referat (Tesis, 1996),
o studentici filma koja pronalazi tzv. snuff-film
(film o stvarnom ubojstvu). Međunarodni uspjeh postiže
sljedećim filmom Otvori oči (Abre los ojos, 1997),
trilerom u kojemu se miješaju san i zbilja tjelesno unakažena
junaka (snimljen je i američki remake Nebo boje
vanilije u režiji Camerona Crowea, 2001). Potom u
američkoj produkciji režira horor o duhovima Uljezi (The
Others, 2001), a novi veliki uspjeh (Oscar za
najbolji strani film) postiže povratničkim španjolskim
filmom Život je more (Mar adentro, 2004).
Aranda, Vicente (Vicenç)
(Barcelona,
9. XI. 1926).
Katalonac. Nakon školovanja živio u Venezueli.
Po povratku u Španjolsku početkom 1960-ih počeo se baviti
filmom. Njegovi filmovi Svijetla budućnost (Brillante porvenir, 1965)
i Fata morgana (1966) rafiniranim su esteticizmom
reprezentativni za tzv. barcelonsku školu, pravac u španjolskoj
kinematografiji kojem je bio jedan od osnivača. Nakon tematski
bizarnih i erotski obojenih trilera i filmova strave Okrutne (Las
crueles, 1969) i Krvava nevjesta (La novia
ensangrentada, 1972) te erotskih melodrama Clara
je nagrada (Clara es el precio, 1974)
i Promjena
spola (Cambio de sexo, 1977) okreće
se izrazitijoj društvenoj i političkoj tematici,
zadržavši sklonost erotskim motivima. Djevojka sa zlatnim gaćicama (La muchaca
de las bragas de oro, 1980), prema romanu J. Marsea,
pripovijeda o piscu, bivšem frankistu, koji uljepšava vlastitu
autobiografiju, Ubojstvo u centralnom komitetu (Assesinato
en el Comité Central, 1982), ironizira političku
tematiku i konvencije policijskoga filma, a Ljubavnici (Amantes, 1991),
s radnjom u Španjolskoj za Francove vladavine, precizno
režirano djelo o seksualnoj opsesiji likova, dojmljivo
rekreiraju ugođaj represivnog društva. Erotske i ljubavne
frustracije i opsesije likova tematizira i poslije, npr.
u filmovima Turska strast (La pasíon turca, 1994)
i Ljubomora (Celos, 1999), dok se u Osloboditeljicama (Libertarias,
1996), o sudbinama više ženskih likova za Španjolskog građanskoga
rata, okrenuo raskošnu povijesnom filmu. U Ivani Ludoj (Juana
la Loca, 2001), o kastiljanskoj kraljici s početka
16. stoljeća, unutar rafinirana vizualnog okvira povezuje
povijesnu tematiku sa zaokupljenošću ženskom senzualnošću,
ljubavnim opsesijama i odnosom ljubavi i dužnosti.
Bardem, Juan Antonio
(Madrid,
2. VII. 1922 — Madrid, 30. X. 2002).
Po struci agronom,
radio u filmskom odjelu Ministarstva poljoprivrede, potom
polazio Instituto de Investigaciones Cinematográficas,
pisao filmske kritike, 1953. pokrenuo filmski časopis Objetivo.
Nakon što je s L. Garciom Berlangom režirao film Sretan par (Esa
pareja feliz, 1951), prvo mu je samostalno djelo Komičari (Cómicos, 1953).
Najuspjelija su mu ostvarenja Smrt biciklista (Muerte
de un ciclista, 1955), o sveučilišnom profesoru i
njegovoj ljubavnici koji automobilom pregaze siromašna
biciklista te ga ostave da umre i Glavna ulica (Calle major, 1956),
o usidjelici u koju se navodno zaljubi lokalni zavodnik.
U tim je filmovima transponirao motive i postupke talijanskoga
neorealizma duše u španjolsku kinematografiju (aluzije
na Kroniku jedne ljubavi Michelangela Antonionija
u prvome, odnosno Dangube Federica Fellinija u drugome)
ironizirajući ispraznost buržoazije i alegorijski razotkrivajući
frankističke mitove. Zbog toga je došao u sukob s režimom
(usprkos međunarodnim priznanjima), pa mu sve do kraja
Francova režima rad ometa cenzura. Nakon demokratizacije
Španjolske najveći je uspjeh postigao filmom Most (El
puente, 1977) o putovanju sredovječnoga provincijalca
Španjolskom (ironične aluzije na Don Quijotea). Ostali
važniji filmovi: Mehanički klaviri (Los pianos
mecánicos, 1965), Sedam dana u siječnju (Siete
días de enero, 1979).
Bigas Luna, Juan José
(Barcelona,
19. III. 1946).
Isprva se bavio dekoracijom
interijera i industrijskim dizajnom. Sredinom
1970-ih počeo je režirati kratkometražne
filmove, a prvi dugometražni režirao je
1978. Zaokupljen erotskim motivima, s junacima
kojima upravljaju seksualne strasti i opsesije
(i s ironično ocrtanim likovima mačističkih
mediteranskih muškaraca), najveće je uspjehe postigao početkom
1990-ih manirističkim filmovima Šunka, šunka (Jamón,
jamón, 1992), Zlatna muda (Huevos de oro, 1993), Sisa
i mjesec (La teta y la luna, 1994). Od sljedećih
ostvarenja izdvajaju se Sobarica s Titanika (La
camarera de Titanic / La femme de chambre du Titanic, 1997),
zasnovana na pripovijedanju izmišljenih seksualnih postignuća
i kostimirani film Volavérunt (1999), o intrigama
i zločinima iz strasti na španjolskom dvoru početkom 19.
stoljeća.
Bórau, José Luis
(Zaragoza,
8. VIII. 1929).
Završio visoku filmsku školu Escuela Oficial
de Cinematografia. Prvi su mu cjelovečernji igrani filmovi
nastali u duhu tzv. špageti-vesterna (Brandy, šerif Losatumbe — Brandy,
el sheriff de Losatumba, 1964). U trilerima Ubojstvo
dvosjeklom oštricom (Crimen del doble filo, 1965)
i B. mora biti ubijen (Hay que matar a B., 1973)
uspjelo se naslanja na tradiciju američkoga film noira,
osobito ostvarenja Fritza Langa, a u drugome i na tada
aktualnu tendenciju političkog filma (protagonistom manipuliraju
njemu nepoznati nalogodavci). Najuspjeliji mu je film Lovokradice (Furtivos, 1975),
jedno od prvih otvorenih društvenokritičkih djela španjolske
kinematografije, s fabulom o odnosu dvoje asocijalnih mladih
ljudi i kritičko portretiranje patrijarhalne obitelji.
Ostali važniji filmovi: Sabina (La Sabina, 1979), Leo (2001).
Buńuel, Luis
(Calanda, 22. II. 1900 — Ciudad de
México, 29. VII. 1983).
Iz obitelji imućna aragonskog posjednika,
obrazovao se kod isusovaca, studirao u Madridu, gdje je
osnovao kinoklub i upoznao F. Garcíju Lorcu i S. Dalíja.
Impresioniran djelima F. Langa, ali i F. W. Murnaua i G.
W. Pabsta, 1925. odlazi u Pariz, gdje se druži s avangardistima,
a 1928. zajedno s Dalíjem režira provokativni nadrealistički
film Andaluzijski pas (Un chien andalou),
vrhunac težnji filmskog nadrealizma, ali i čitave francuske
avangarde. Ugled potvrđuje Zlatnim dobom (L’âge
d’or, 1930), koje je izazvalo još veći skandal. Stagnacija
nadrealizma kao i rastuća ispolitiziranost pokreta te pojava
zvučne tehnologije kao ’realističkog dodatka’ filmu, što
je isprva zbunilo vizualno usmjerene avangardiste, kao
i istodobna politička previranja u Španjolskoj, dovode
do njegova povratka u domovinu, gdje režira realistički
dokumentarni film Zemlja bez kruha (Las Hurdes
— Tierra sin pan, 1932), da bi potom, zbog građanskog
rata, prekinuo aktivnije bavljenje filmom. Kao pristaša
republikanaca, 1939. odlazi u SAD (gdje neko vrijeme radi
u filmskom odjelu Muzeja moderne umjetnosti u New Yorku),
a 1946. u Meksiko, gdje ponovno počinje režirati. Iako
prisiljen na rad u okvirima komercijalne kinematografije
usmjerene na melodrame i komedije, te modele sve uspješnije
prevladava, odvažuje se i na ambicioznije projekte adaptacija
književnih djela npr. Pustolovine Robinsona Crusoea (Las
aventuras de Robinson Crusoe, 1952), prema romanu
D. Defoa i Orkanski visovi (Cumbres borrascosos, 1953),
prema romanu E. Bronte, unosi u konvencionalne priče i
žanrovske obrasce elemente nadrealističke simbolike, kao
i nagnuća fantastici, crnom humoru i groteski te kritiku
buržoaskoga mentaliteta i klerikalizma. Izdvajaju se Uznesena (Subida
al cielo, 1951), Grubijan (El bruto, 1952), On (Él, 1952),
o do zločina ljubomornom religioznom fanatiku te Zločinački
život Archibalda de la Cruza (La vida criminal de
Archibaldo de la Cruz, 1955) najbliži afirmiranju
iracionalnog od djela te faze (protagonistu, ispunjenu
nagonom za ubijanje, okolnosti neprestano onemogućavaju
da zločin počini).
Pokazujući sposobnost asimiliranja
i autorske nadgradnje drugih stilova i tema apsorbira
i elemente neorealizma pa je za režiju filma Zaboravljeni (Los olvidados, 1950),
najznačajnijeg iz tog razdoblja, nagrađen u Cannesu 1951.
Takva međunarodna pozornost omogućuje mu povratak u Europu;
filmom To se zove zora (Cela s’appelle l’aurore, 1955)
počinje treća (pretežito francuska) faza njegova stvaralaštva.
Tada njegov zvučnofilmski model nadrealizma dobiva sve
jasnije, ali i raznolike oblike na poseban se način priključujući
modernističkim tendencijama. Oslanjajući se na naturalizam
uprizorenja, povremeno i na ironijski odmak, mjestimice
i na američki stil tzv. nevidljive režije, B. prepoznatljivo
razvija nadrealističku dimenziju globalne koncepcije djela
(fantastično, iracionalno, snoliko i podsvjesno kao opažajna
realnost) često prevladavajući najčvršće kanone klasične
naracije pa tako Anđeo uništenja (El ángel exterminador, 1962)
nadrealističko svodi na jedan element (protagonisti ne
mogu prijeći nevidljivu fizičku barijeru, izaći iz prostorije), Ljepotica
dana (Belle de jour, 1967), nagrađena Zlatnim
lavom u Veneciji potire granicu zamišljaja i stvarnosti,
s (uvjetnom) pričom o ženi iz građanske obitelji koja vodi
dvostruki život prostitutke, Diskretni šarm buržoazije (Le
charme discret de la bourgeoisie, 1972, Oscar za
najbolji film na stranom jeziku) pretežito je vizualizacija
snova, Fantom slobode (Le fantôme de la liberté, 1974)
ima slučaj kao bitnu motivacijsku komponentu razvoja radnje,
a u redateljevu posljednjem filmu Taj mračni predmet
žudnje (Cet obsur objet du désir, 1977) dvije
glumice tumače isti lik. Istodobno se u toj fazi javljaju
i filmovi u kojima je težište na kritici političkih i društvenih
prilika, kao i lažnih ili preživjelih moralnih normi, iskazanoj
često s neskrivenim subverzivnim porivom: Smrt u vrtu (La
mort en ce jardin, 1956), Groznica silazi u El Paou (La
fi#vre monte ŕ El Pao, 1959), Nazarín (1958,
posebna nagrada u Cannesu), Groznica silazi u El Pau (1959), Dnevnik
jedne sobarice (Le journal d’une femme de chambre, 1963)
te dva filma koja je snimio u Španjolskoj, Viridiana (1961, Zlatna
palma u Cannesu) i Tristana (1970). Ostali
važniji filmovi: Kći obmane (La hija del engańo, 1951), Djevojka (The
Young One, 1960), Šimun iz pustinje (Simon
del desierto, 1965), Mliječni put (La voie
lactée, 1969).
Camús, Mario
(Santander,
20. IV. 1935).
Diplomirao režiju
na visokoj filmskoj školi Escuela
Oficial de Cinematografia u Madridu.
U ranim redateljskim ostvarenjima
kombinira esteticizam i stilizaciju
u duhu tzv. barcelonske škole s
natruhama naturalizma: Smrt žene (Muere una
mujer, 1964), Istočni vjetar (Con el viento
solano, 1965). Punu afirmaciju stječe 1980-ih filmovima Košnica (La
colmena, 1983), prema djelu nobelovca Camilla
Joséa Cele, o individualnom i društvenom konformizmu
za frankizma, Nevini
sveci (Los santos inocentes, 1984), o izrabljivanju
seoske sirotinje, Dom Bernarda Albe (La casa
de Bernardo Alba, 1987), sugestivnom ekranizacijom
drame Federica Garcíje Lorke. Uspjelo režira i na televiziji,
npr. povijesnu seriju nadahnutu Goyinim ciklusom grafika Užasi
rata (Los desastres de la guerra, 1983).
Erice, Victor
(San Sebastian,
30. VI. 1940).
|
Duh košnice, Victor Erice, 1973. |
Završio visoku filmsku
školu Escuela Oficial de Cinematografia,
isprva filmski kritičar, suosnivač časopisa Nuestro
Cine, za španjolsku televiziju adaptirao je seriju
priča J. L. Borgesa. U svom prvom cjelovečernjem igranom
filmu Duh košnice (El espíritu de la colmena,
1973) iskazuje poetski vizualni stil te zaokupljenost odnosom
iluzije i zbilje, kao i oslanjanje na frojdističku simboliku,
dok je ugođajem tjeskobe i šutnje diskretno aludirao na
frankistički režim. Bavljenje obiteljskim odnosim, kao
i sklonost prema blago eliptičnom pripovijedanju, suptilnim
varijacijama osvjetljenja i perspektive te polaganim zatamnjenjima
nastavlja i u daljem ostvarenju Jug (1983), oblikovanu
kroz protagonističinu retrospekciju o svojoj obitelji od
kraja 1940-ih i očeva samoubojstva deset godina poslije. Dunjin
cvijet (1992) odmak je od ženske perspektive u okvirno
dokumentarnom prikazu stvarnoga slikara Antonija Lópeza
u radu i životnoj svakodnevici, što prerasta u ogled o
naravi predstavljanja i umjetničkim težnjama suočenima
s prolaznošću fizičke zbilje.
García Berlanga, Luis
(Valencia,
12. VI. 1921).
Iz bogate posjedničke obitelji, u mladosti
desno orijentiran, nakon ratnog iskustva (kao dobrovoljac
na rusko-njemačkom bojištu u Drugom svjetskom ratu) postaje
antifrankist. Diplomirao na Instituto de Investigaciones
Cinematográficas, 1951. s J. A. Bardeomom režirao film Sretan par (Esa
pareja feliz), potom je 1952. samostalno režirao
film Dobrodošli
Mr. Marshall (Bienvenido, Mr. Marshall),
prema svome i Bardemovu scenariju, satiru neumjerenih
vizija koje je u španjolskoj provinciji budio Marshallov
plan ekonomske obnove. Satirična je duha i Calabuch (1956),
o malom katalonskom selu koje štiti američkog znanstvenika
koji ne želi raditi u vojne svrhe (sa sjajno ocrtanim likom
putujućeg toreadora koji sa svojim bikom, prijateljem,
priređuje fingirane borbe). Plácido (1961), o besciljnu
lutanju skupine likova izgubljenih za božićnih blagdana
oko Burgosa, istodobno je parodija hodočašća i metafora
besmislenosti frankističkog društva. Takvu je implicitnu
društvenu kritičnost, s komponentama crnoga humora i gorke
satire, do vrhunca doveo u najuspjelijem filmu Krvnik (El
verdugo, 1963), o mladu pogrebniku koji se užasava
svakog nasilja, a prisiljen je postati krvnikom. U kasnijim
se filmovima češće bavio odnosom spolova, pokazujući sklonost
seksualnoj simbolici (Prirodna veličina — Grandeur nature, 1973),
dok ideologiju frankističkog društva ironizira i u svom
komercijalno najuspješnijem filmu Nacionalni lov (Escopeta
nacional, 1977). Ostali važniji filmovi: Svi u zatvor (Todos
a la cárcel, 1993).
Iglesia, Álex (Alejandro) de la
(Bilbao,
4. XII. 1965).
Prvo dugometražno ostvarenje Mutantska akcija (Accíon
mutante, 1993) režirao je u produkciji P. Almodóvara.
Taj je znanstveno-fantastični film o nasilnim mutantima
stekao kultni status, a sljedećim filmom, horor komedijom Dan
zvijeri (El día de la bestia, 1995), o svećeniku
i njegovim netipičnim pomagačima koji pokušavaju spriječiti
dolazak Nečastivoga, stekao je status jednog od vodećih
španjolskih redatelja. Slijedi groteskni i nasilni film Perdita
Durango (1997), eksploatacijski pokušaj ulaska na
anglofono tržište. U domovini je potom režirao bizarnu
crnu komediju Umrijeti
od smijeha (Muertos de risa, 1999), a velik
uspjeh postigao je morbidnim trilerom Susjedi (La
comunidad, 2000) s Carmen Maura, o neobičnu lovu
na blago u naizgled prilično običnu susjedstvu. Dobro
su primljeni i 800 metaka (800 balas, 2002),
žanrovska mješavina puna aluzija na vestern, ali i na
druge žanrove, uspoređivana s horor-komedijama Wesa Cravena,
te crna komedija, parodija trilera Vasršeni zločin (Crimen ferpecto, 2004).
Medem, Julio
(San Sebastian,
21. X. 1958).
|
Krave, Julio Medem, 1991. |
Diplomirao medicinu. Već kao tinejdžer snimao
amaterske kratke filmove. Bio filmski kritičar, pomoćnik
redatelja i scenarist. U cjelovečernjem prvencu Krave (Vacas, 1991),
o dvjema baskijskim ruralnim obiteljima u razdoblju 1875-1936,
najavio je karakteristični snoliki vizualni stil. Pozornost
je privukao i sljedećim filmovima Crvena vjeverica (La
ardilla roja, 1993) i Zemlja (Tierra, 1996)
te napose romantičarskim ljubavnim filmom Ljubavnici
iz polarnog kruga (Los amantes del círculo polar, 1998),
u kojem je do vrhunca doveo sklonost cirkularnoj naraciji,
kao i dramaturgiji slučajnosti. Veliki komercijalni uspjeh
toga filma ponovio je i sljedeći, Lucija i seks (Lucía
y el sexo, 2001), s radnjom na izoliranom otoku,
djelo koje se odlikuje osebujnim erotskim lirizmom. Kontroverze
je izazvao njegov cjelovečernji dokumentarni film Baskijska
lopta (La pelota vasca, 2003), o baskijskoj
političkoj problematici.
Miró, Pilar
(Madrid, 20.
IV. 1940 — Madrid, 19. X. 1997).
Studirala pravo i novinarstvo,
diplomirala 1968. na scenarističkom odjelu visoke filmske
škole Escuela Oficial de Cinematografia, gdje je poslije
predavala scenaristiku i montažu. Već od 1960. režira na
televiziji (kao prva španjolska TV-redateljica uopće).
Bila je državna podtajnica za film 1982-86. i glavna ravnateljica
španjolske javne televizije (RTE) 1986-89. U ljubavnoj
drame Zahtjev (La
petición, 1976), prema E. Zoli, o strastvenoj i dominantnoj
junakinji, i političkom trileru Zločin u Cuenci (El
crímen de Cuenca, 1979), o sadističkom mučenju osumnjičenih
od strane korumpiranih pripadnika Civilne garde, rabi obrasce
gotičkoga horora problematizirajući motive seksualnosti,
transgresije i sadizma. Posljednje djelo, otvorena kritika
frankističke represije, izazvalo je kontroverze i pokušaj
cenzure (posljednji zabranjeni španjolski film). Gary
Cooper koji jesi na nebesima (Gary Cooper que estás
en los cielos, 1981), Razgovarajmo ove noći (Hablamos
esta noche, 1982) i Ptica sreće (El pájaro
de la felicidad, 1993) intimističke su priče
usredotočene na ženske likove (uglavnom umjetnice)
i dramatične trenutke njihova saznanja vlastite
krhkosti (npr. pokušaj silovanja u trećem), pri
čemu sporadično rabi lirski prikazane eksterijere
krajolika kao komentar duševnih stanja. Sklonost adaptacijama
književnih predložaka potvrdila je hispaniziranom obradom
Goetheova Werthera (1986) te ekranizacijom romana
V. Muńoza Moline Beltenebros (1991), trilerom o
komunističkom agentu koji 1962. tajno dolazi u Madrid osvetiti
se izdajici iz građanskog rata, u kojem rabi konvencije film
noira i kadrove-sekvence da bi ostvarila ugođaj represije
i tjeskobe.
Saura, Carlos
(Huesca, 4.
I. 1932).
Isprva se bavio fotografijom i amaterskim filmom,
1957. diplomirao na Instituto de Investigaciones Cinematográficas
u Madridu, gdje je i predavao. Njegov cjelovečernji igrani
prvenac Huligani (Los
golfos, 1962) prvi je španjolski film u cijelosti
snimljen izvan studija. Čitav Saurin opus usredotočen
je na dekonstrukciju obrazaca naslijeđenih kulturnih
i diskurzivnih praksi. Lov (La
caza, 1965), njegov prvi film o španjolskoj buržoaziji
(u pozadini lovačke zabave otkriva se građansko društvo
u krizi i ugođaj frankističke represije), Vrt užitaka (El
jardín de las delicias, 1970), Rođakinja Angélica (La
prima Angélica, 1973) i Slatki sati (Dulces
horas, 1982) analiziraju odnos prošlosti i sadašnjosti
suočavanjem protagonista s uprizorenjem prošlih dogadaja,
sileći ih da kritičkim promišljanjem konstrukcija oblikovanih
uporabom naslijeđenih sustava predočavanja i tumačenja
redefiniraju vlastitu i španjolsku povijest. Problematika
identiteta kao kontinuirane izvedbe razrađuje se na raznovrsnim
figurama hispanskoga kulturnog nasljeđa, od andaluzijskog
hajduka iz 19. stoljeća opjevana u baladama u Tužaljci
za banditom (Llanto por un bandido, 1963),
meksičke intelektualke koja je kulturni identitet Meksika
nastojala povezati s europskim modernizmom (Antoineta,
1983), mistika sv. Ivana od Križa, kojega je zatočio
njegov vlastiti red u filmu Mračna noć(La noche obsura, 1989),
preko potrage Lopea de Aguirrea za mitskim zlatnim gradom
u El Doradu (1988), Goyina preispitivanja vlastite
prošlosti u filmu Goya u Bordeauxu (Goye en Burdeos, 1999)
do prepletanja prošlosti, sadašnjosti i budućnosti u nadrealističkoj
potrazi za predmetom nadnaravnih moci u djelu Buńuel
i stol kralja Solomona (Buńuel y la mesa del rey
Salomón, 2001). Središnji dio Saurina opusa tvori
osam filmova snimljenih sa Geraldine Chaplin: Peppermint
frappé (1967), posvećen L. Buńuelu, Stres je tri,
tri (Stress es tres, tres, 1968), Jazbina (La
madriguera, 1969), Ana i vukovi (Ana y los
lobos, 1973), potom nešto više intimistička
djela Zmija
u njedrima (Cría cuervos, 1976) i Elisa,
živote moj (Elisa, vida mía, 1977)
te Vezanih
očiju (Los ojos vendados, 1978)
i Mama navršava
100 godina (Mamá cumple 100 ańos, 1979),
u kojima upravo ženski likovi koje tumači
Geraldine Chaplin društveno prihvatljive
reprezentacijske i interpretativne modele dovode u krizu
oslobađajući subverzivne fantazije. Najistaknutiji španjolski
redatelj 1970-ih i prve polovice 1980-ih, za dramu o mladim
kriminalcima Žurno, žurno (Deprisa, deprisa, 1980)
nagrađen je Zlatnim medvjedom u Berlinu 1981.
Posebno mjesto u njegovu stvaralaštvu zauzimaju osebujni
plesni filmovi: Krvava svadba (Bodas de sangre, 1980),
prema F. Garcíji Lorki, Carmen (1983), prema G.
Bizetu i Ljubav vještac (El amor brujo, 1986),
prema baletu M. de Falle te Flamenco (1994), Tango (1997)
i Salomé (2002).
Trueba, Fernando
(Madrid,
18. I. 1955).
|
Belle Epoque, Fernando Trueba,
1992. |
Studirao fotografiju na Fakultetu novinarstva
i komunikacija, bio filmski kritičar dnevnog lista El Pais te
osnivač časopisa Casablanca. Nakon nekoliko kratkometražnih
komedija prvi je cjelovečernji film (također komediju) Prvijenac
(Ópera prima) režirao 1980. Veliki uspjeh postiže
komedijom zabune Budi nevjeran bez obzira s kim (Sé infiel
y no mires con quién, 1985). Najuspjelija su mu djela
romantične komedije s dojmljivom ostvarenim nostalgičnim
ugođajem pastoralne Španjolske 1930-ih Godina prosvjetljenja (El
ańo de las luces, 1986), o odrastanju i seksualnom
sazrijevanju i Belle Epoque (1992), o ljubavnim
pustolovinama mladoga dezertera; posljednji je film, uspoređivan
s nekim djelima L. Buńuela (zbog komponenti groteske) i
B. Wildera, njegov najveći međunarodni uspjeh (Oscar za
najbolji film na stranom jeziku). Slična je duha tragikomedija
o španjolskoj filmskoj ekipi u nacističkoj Njemačkoj Djevojka
iz tvojih snova (La nińa de tus ojos, 1998),
dok su San ludog majmuna (El sueńo del mono loco, 1989)
i Šangajska čarolija (El embrujo de Shanghai, 2002)
melodramski trileri s temeljnom temom miješanja zbilje
i iluzije.
Filmovi
Ana i vukovi
(Ana y los lobos, 1973), 102
min, boja, režija: Carlos Saura, scenarij: Rafael Azcona,
Carlos Saura, direktor fotografije: Luis Cuadrado, glazba:
Luis de Pablo, Federico Chueca, uloge: Geraldine Chaplin
(Ana), Fernando Fernán-Gómez (Fernando), José María Prada
(José), José Vivó (Juan), Rafaela Aparicio (majka), Charo
Soriano (Luchy), Marisa Porcel (Amparo).
Dolazak mlade Amerikanke Ane kao guvernante triju djevojčica
unosi nestabilnost u bogatu španjolsku obitelj, kojom vlada
stara i bolesna majka. Znatiželja, hrabrost i pronicavost
lijepe strankinje postupno dovode do potpuna razobličavanja
naravi triju sinova — Joséa, slabića opsjednuta vojskom,
odorama i odličjima, samozvana mistika Fernanda te erotomana
Juana, oca djevojčica.
Labilna ravnoteža građanske normalnosti, koju najzornije
predstavlja nesretan brak ženskara Juana i njegove supruge
Luchy, koja histeričnim ispadom protiv ’strane kurve’ inicira
krvavi rasplet, počiva na strogo uređenim odnosima koje
Anin dolazak narušava, jer dovodi do sukoba potisnutih
fantazija trojicu braće maskiranih društvenim konvencijama
i ulogama koje im je dodijelila despotska majka. Neizdrživo
suočeni sa svojim podivljalim nagonima, tri sina koje majka
od milja naziva ’vukovima’ u klimaktičnom završetku siluju
i pogube Anu. Strukturiran kao mentalno putovanje protagonistice,
film rabi raznovrsne stilske moduse (u rasponu od sarkastično-formalnog
predstavljanja do završnoga prizora kojim vladaju krupni
planovi) za predočavanje raznovrsnih obličja i unutrašnjih
napetosti represivna obiteljskog ustroja, koji se može
tumačiti i kao groteskna alegorija frankističkoga režima.
Duh košnice
(El espíritu de la colmena,
1973), 97 min, boja, režija: Víctor
Erice, scenarij: Ángel Fernández Santos,
Victor Erice, direktor fotografije:
Luis Cuadrado, glazba: Luis de Pablo,
uloge: Fernando Fernán-Gómez (Fernando),
Teresa Gimpera (Teresa), Ana Torrent
(Ana), Isabel Telleria (Isabel), Juan
Francisco Margallo (bjegunac), Lali
Soldevila (Milagros/Lucia), Miguel
Picazo (liječnik).
U zabačeno kastiljsko selo 1940, u koje se tijekom građanskoga
rata doselio povučeni znanstvenik Fernando s obitelji,
putujuće kino stiže prikazati film Frankenstein.
Potaknuta učinkom pokretnih slika i tumačenjima starije
sestre Isabel, Fernandova osmogodišnja kći Ana filmska
iskustva primjenuje na zbilju koja je okružuje.
Film se
tematski usredotočuje na odnos tumačenja filmske i osjetilne
zbilje. Prema Ericeu, to je djelo čija je temeljna struktura
lirska, glazbena, i čije slike leže duboko u srcu mitskog
iskustva. Sjajno snimljeni totali okoline sela, gradskoga
trga, kao i izgled kuće osvijetljene uljanicama i svijećama,
koja heksagonalnim ukrasima žućkastih prozora izravno podsjeća
na obrazac pčelinjega saća, vizualizacijom metafore zajednice
kao roja pčela u prvi plan dovode pitanja izolacije i zajedništva.
Dok Fernando promatra pčelinje obrasce ponašanja, manipulirajući
njihovom okolinom i bilježeći rezultate svojih intervencija,
u nastojanju da spozna opće zakonitosti, a njegova žena
pokušava uspostaviti kontakt s ljubavnikom koji možda više
nije živ, tražeći utjehu u fantaziji, njihova se kći suočava
s nepoznatim primjenjujući fikcionalni model na tumačenje
osjetilne stvarnosti, nalazeći referent filmskog lika u
ranjenu bjeguncu koji se skriva u staji. U cjelini, film
fabulom i njezinim oblikovanjem upućuje na nerazrješivost
međuodnosa fikcije i zbilje.
Elisa, živote moj
|
Elisa, živote moj, Carlos Saura,
1977. |
(Elisa, vida mía,
1977), 125 min, boja, režija i scenarij:
Carlos Saura, direktor fotografije:
Teodoro Escamilla, glazba: Erik Satie,
uloge: Geraldine Chaplin (Elisa), Fernando
Rey (Luis), Norman Brisky (Antonio),
Isabel Mestres (Isabel), Joaquín Hinojosa
(Julián), Francisco Guijar (liječnik), Ana Torrent (Elisa
kao djevojčica), Arantxa i Jacobo Escamilla
(djeca).
Provodeći nakon godina otuđenosti nekoliko dana s ocem
Luisom, koji se povukao u osamljeno kastiljsko selo, Elisa
se preispitujući odnos s njim suočava s vlastitim životom.
Središnje ostvarenje zajedničkoga rada Saure i Geraldine
Chaplin usredotočeno je na ispitivanje složene povratne
sprege kodova društvenog predstavljanja i oblikovanja svijesti
pojedinca. Sam se film naslanja i referira na nasljeđe
španjolske kulture, od teatra i književnosti zlatnoga doba
(siglos de oro) do Buńuelove
filmske poetike. Naslov, preuzet iz pjesme Garcillasa de
Vege, u filmu izgovara Elisin bivši muž, figura tuđega
nadzora nad životom protagonistice koja autorefleksijom
nastoji ovladati značenjem svojih postupaka. Dijalektika
percipirane stvarnosti i naslijeđenih matrica imaginacije
predočena je ambivalentnom vizualizacijom pripovijesti,
tematski usredotočenih na nasilje i smrt, koje Luis i Elisa
pričaju jedno drugomu. Nepodudaranje vizualnog i verbalnog,
te nemogućnost i protagonista i gledatelja da razlikuju
zamišljeno od doživljenoga, ukazuju da je subverzija reprezentacijskih
kodova određena nužnim ovladavanjem njima. Postavljajući
sa svojim učenicama barokni auto-sacramental Calderóna
de la Barke, El
Gran Teatro del Mundo, junakinjin otac Luis izgovara
rečenicu »ja ću biti
Autor, a ti ćeš biti Svijet« pokazujući na Elisu.
Kao otac, pisac, učitelj i tumač uloge Calderónova
Autora, Luis je na realističkoj razini figura tradicionalnoga
poretka koji istodobno potkopava omogućujući u konačnici
Elisi da preuzme izvođačku i autorsku funkciju u vlastitom
životu.
Krvnik
(El verdugo,
1963), 119 min, crno-bijeli, režija:
Luis Garcia Berlanga, scenarij:
Rafael Azcona, Ennio Flaiano, direktor
fotografije: Tonino delli Colli,
glazba: Miguel Asins Arbo, uloge:
Nino Manfredi (José Luis), Emma
Perrella (Carmen), José Isbert
(Amedeo), José-Luiz Lopez, Angel
Alvarez.
Mladi pogrebnik José Luis zaljubljuje se u Came, kćer
krvnika Amedea. On je pred mirovinom i pristanak na njihov
brak uvjetuje Luisovim pristankom na preuzimanje njegova
posla. José Luis isprva pristaje, ali nakon što prvi put
pogubi čovjeka odluči napustiti taj posao. Stari Amadeo
uvjerava ga da je početak uvijek težak.
Proglašen u anketi španjolskih filmskih kritičara i redatelja
1976. najboljim španjolskim filmom do tada, Krvnik crnohumornim
tonom te ironičnim naglašavanjem elemenata slučajnosti,
privida pojavnosti i dominacije okolnosti nad individualnim
osjećajima (protagonist se užasava svakog nasilja, ali
naposljetku sebe uvjerava u neizbježnost smrtne kazne)
dekonstruira frankističke mitove dužnosti i patriotizma.
Tomu pridonose suprotstavljenost formalne elegancije filma
s apsurdističkim nagnućima priče te interpretacija N. Manfredija,
koji je uvjerljivo dočarao protagonistov rascjep između
vlastitih osjećaja i dužnosti koju prihvaća zbog pritisaka
okoline.
Pričaj s njom
(Hable con ella, 2002),
116 min, boja, režija i scenarij: Pedro
Almódovar, direktor fotografije: Javier
Aguirresarobe, glazba: Alberto Iglesias,
uloge: Javier Cámara (Benigno), Darío
Grandinetti (Marco), Leonor Watling
(Alicia), Rosario Flores (Lydia), Geraldine
Chaplin (Katerina Bilova).
Bolničar Benigno i novinar Marco upoznaju se u bolnici,
gdje bdiju nad dvjema djevojkama u komi. Benignova opsesivna
zaokupljenost balerinom Alicijom, koju je voajerski pratio
prije njezine nesreće, te Marcova potreba za bliskošću
s nastradalom matadoricom Lydiom, izazvat će neslućene
obrate.
I u ovom filmu Almodóvar ostaje vjeran prožimanju ironije
i melodrame te motivima žudnje, samoće i potrebe za komunikacijom.
Dramaturške pretpostavke s usporednim pričama koje se preklapaju
i dramaturgijom slučajnosti domišljato su protkane intertekstualnim
komentarima — rubnim koreografijama Pine Bausch te crno-bijelim
filmom u filmu, lirskom fantazijom koja psihoanalitički
sublimira ključni, kontroverzni obrat u filmu. Ugođaju
sjetne komedije pridonose i istančane fotografske kompozicije
i topli tonovi dekora. Film je gotovo u potpunosti ponovio
uspjeh prethodnog autorova ostvarenja Sve o mojoj majci (Europska
filmska nagrada za najbolji film, režiju i scenarij, Oscar za
izvorni scenarij).
Smrt biciklista
(Muerte de un ciclista, 1955),
100 min, crno-bijeli, režija: Juan
Antonio Bardem, scenarij: Juan Antonio
Bardem, Luis de Igoa, direktor fotografije:
Alfredo Fraile, glazba: Isidoro Maiztegui,
uloge: Lucia Bos# (Maria José), Alberto Closas (Juan),
Otello Toso (Miguel), Carlos Casamilla
(Rafŕ).
Sveučilišni profesor Juan i njegova ljubavnica Maria
José, inače supruga bogata industrijalca, pregaze automobilom
biciklista i ostave ga. Dok je Juan potresen i mučen grižnjom
savjesti, Maria José, koja je vozila, smatra da su dobro
postupili. Nakon razgovora sa studentima, Juan napušta
posao te traži od nje da odu na policiju sve priznati.
Dok se voze, ona, u trenutku odmora, pregazi Juana te pobjegne
automobilom. Želeći izbjeći jednog biciklista izgubi kontrolu
nad vozilom i padne u jamu.
Film se odlikuje efektnim i dorađenim kompozicijama kadrova
te vizualnim i narativnim naglaskom na paralele između
egoizma buržoazije i rasapa odnosno nemoći intelektualnih
vrednota; pritom se kao jedini simbol morala pokazuje skupna
figura studenata. Djelom je Bardem privukao međunarodnu
pozornost na inačicu španjolskoga neorealizma duše (paralele
s Kronikom jedne ljubavi Michelangela Antonionija),
kao i na španjolsku kinematografiju općenito, iako je zbog
alegorijskih aluzija na ispraznost i licemjerje frankističkih
mitologema imao problema s cenzurom (kao i u sljedećem
filmu slična duha Glavna ulica).
Sve o mojoj majci
(Todo sobre mi madre,
1999), 101 min, boja, režija i scenarij:
Pedro Almodóvar, direktor fotografije:
Alfonso Beato, glazba: Alberto Iglesias,
uloge: Cecilia Roth (Manuela), Marisa
Parades (Huma Rojo), Candela Peńa (Nina),
Penélope Cruz (Rosa), Rosa Maria Sardá
(Rosina majka), Fernando Fernán Goméz
(Rosin otac), Toni Cantó (Lola), Eloy
Azorín (Esteban).
Nakon tragične smrti sedamnaestogodišnjeg sina Estebana,
samohrana madridska bolničarka Manuela kreće u potragu
za njegovim ocem, ozloglašenim transvestitom i biseksualcem
Lolom.
U filmu je Almodóvar do estetskog suglasja doveo svoje
sklonosti prema jakim ženskim likovima, igri spolnim identitetima
te stilizaciji i melodrami. S fabularnim (i emocionalnim)
poticajem u junakinjinu gubitku, te s intertekstualnim
okvirom drugih filmskih (Sve o Evi J. L. Mankiewicza)
i kazališnih djela (Tramvaj
zvan žudnja), s pomoću kojih se simulira i zrcali
život izvan pozornice, u filmu se profilira galerija
ženskih figura suočenih sa smrću, bolešću i odbačenošću.
Iznijansirane glume, protkana vizualnim gegovima, citatima
i performansima, brižljivo dekorirana i vizualizirana
prevladavajućom paletom primarnih boja, ta almodrama (pojam
kritičara Gabriela Cabrere Infantea) redateljev je dosad,
i kritički i komercijalno, najuspješniji film, nagrađen
Europskom filmskom nagradom za najbolji film i Oscarom za
najbolji film na stranom jeziku.
Tristana
(1970), 100 min,
boja, režija: Luis Buńuel, scenarij: Luis
Buńuel, Julio Alejandro (prema romanu Benita Péreza Galdosa),
direktor fotografije: José F. Aguayo,
glazba: Frédéric Chopin, uloge: Catherine
Deneuve (Tristana), Fernando Rey (Don
Lope), Franco Nero (Horacio), Lola
Gaos (Saturna), Antonio Casas (Don
Cosme).
Toledo 1923. Ostavši bez majke, mlada Tristana postaje
štićenica uglednoga Don Lopea. Postaju ljubavnici, ali
Tristana, zbog dosade provincijskoga života, pobjegne s
mladim slikarom Horacijem. Nekoliko godina poslije vraća
se, amputirane noge.
Jedan od najekonomičnije režiranih Buńuelovih filmova,
lišen digresija, još je jedna redateljeva adaptacija predloška
njegova omiljena pisca B. Péreza Galdosa. Buńuel se precizno
i ironijski, u duhu crne komedije, usredotočuje na motive
zavođenja, silovanja, seksualnog iskorištavanja i frustracija
dekonstruirajući poimanje spolnosti proizašlo iz duha građanskoga
liberalizma 19. stoljeća te ukazujući na represivan karakter
buržoaskoga društva, ali i fetišiziranost kršćanskih mitologema.
Posebice ciničan u oslikavanju muških protagonista — antiklerikalni
i liberalni Don Lope zagovornik je seksualne slobode, ali
takve koja se odnosi samo na njega, iako je u drugoj polovici
filma njegov egoizam nadograđen i ambivalentnom melankolijom,
dok je Horacijev interes za Tristanu kratkotrajan i određen
materijalističkim kompromisima, film je strukturiran oko
junakinjina razvoja od prestrašene, naivne i nevine djevojke
do hladne i perverzne osvetnice svom staratelju i zavodniku,
koja u konačnici savladava umijeće manipuliranja predodžbama
muškaraca, kao ironičnu posljedicu vlastitih strahova i
seksualne represije.
Viridiana
|
Viridiana, Luis Buñuel, 1961. |
(1961), 90 min,
crno-bijeli, režija: Luis Buńuel, scenarij: Luis
Buńuel i Julio Alejandro, direktor
fotografije: José F. Aguayo, glazba:
Wolfgang Amadeus Mozart (Requiem),
Georg Friedrich Handel (Mesija)
i Ludwig van Beethoven, uloge: Silvia Pinal (Viridiana),
Fernando Rey (Jaime), Francisco Rabal (Jorge), Margarita
Lozano (Ramona), Victoria Zinny (Lucía),
Teresa Rabal (Rita).
Mlada Viridiana treba ući u samostan, ali prethodno odlazi
u posjet stricu Don Jaimeu. Strica nećakinja podsjća na
suprugu, koja je preminula za njihove prve bračne noći.
Iako je omami kako bi je seksualno iskoristio, Jaime u
tom ne uspijeva. Ipak, laže Viridiani da jest, potom se
objesi. Ona ostaje živjeti na imanju s njegovim nezakonitim
sinom Jorgeom.
Buńuelov prvi španjolski film nakon dugotrajna izgnanstva
(više od dvadeset godina), bio je, usprkos žestoku protivljenju
španjolskih vlasti (koje su odobrile snimanje, ali su potom
pokušale zaplijeniti sve kopije te zabranile njegovo prikazivanje),
službeni španjolski kandidat na festivalu u Cannesu, gdje
je nagrađen Zlatnom
palmom. S junakinjom koja, pokušavajući u praksi
primijeniti vjerska načela, doživljuje razočaranje, ali
koja na kraju prihvaća pravila društvenoga konformizma
te stupa u svojevrstan ljubavni trokut, film dekonstruira
apstraktnost i nedjelotvornost vjerskih dogmi, kao i
ljudsku sputanost njima (Vatikan je službeno nazvao film
uvredom kršćanstvu). Uspostavljajući dijalog s djelima
španjolskih pisaca Benita Pereza Galdosa i Ramona del
Valle-Inclana, koja tematiziraju moralnu degradaciju,
licemjerje i duhovnu prazninu provincijskih viših klasa
potkraj 19. stoljeća, a likovno se uvelike referirajući,
ironijom i pronicavom preciznošću, na Goyine porterete
slaboumnih i bigotnih velikaša, uz čuvenu scenu večere
pijanih i razbludnih prosjaka i razbojnika, groteskno-parodijski
citat Leonardove Posljednje večere,
film više od dotadašnjih Buńuelovih ostvarenja iz 1950-ih,
eksponira nadrealističke komponente iz prve faze redateljeva
stvaralaštva: slobodnije asocijacije, višeznačne simbole
i snolike ugođaje.
Zmija u njedrima
(Cría cuervos,
1976), 107 min, boja, režija i scenarij:
Carlos Saura, direktor fotografije:
Teodoro Escamilla, glazba: Federico
Mompou, J. L. Perales, uloge: Geraldine
Chaplin (Ana kao odrasla/majka),
Mónica Randall (Paulina), Florinda
Chico (Rosa), Ana Torrent (Ana kao
djevojčica), Héctor Alterio (Anselmo),
Mirta Miller (Amelia), Conchita Pérez
(Irene), Josefina Díaz (baka).
Djevojčica Ana slučajno svjedoči razgovoru oca Anselma
i njegove ljubavnice Amelije, a trenutak prije njegove
smrti od srčanog udara za spolnog odnosa. Anu potom njezina
mrtva majka podsjeća da je vrijeme za spavanje. Poslije
se odrasla Ana prisjeća dječjeg animoziteta prema emocionalno
hladnu i razvratnu ocu, kojega smatra krivcem za majčinu
patnju i bolest. Nakon njegove smrti Ana i njezine dvije
sestre, Irene i Maite otišle su u kuću tete Pauline. Tamo
su djevojčice za sebe stvorile svijet koji je odražavao
sukobe i nesigurnosti njima enigmatskog svijeta odraslih.
Dojmljiv i vizualno gotovo oniričan prikaz dječje nevinosti
u suočavanju sa smrću i patnjom, film se izvornim naslovom
referira na španj. poslovicu («Cría cuervos
y te sacarán los ojos — Uzgajaj gavrane i iskopat će ti oči»),
aludirajući na iracionalnu dječju težnju za osvetom i autodestrukcijom
konkretiziranu u motivima i slikama Anine želje za očevom
smrću, njezine opčinjenosti tajanstvenom posudom koju
je njezina majka bacila, molitvom djevojčica za oživljavanje
nakon igre skrivača ili Ireninim noćnim morama. Supostavljajući
lagano donje rakurse koji odgovaraju gledanju iz perspektive
djece i fluidne kranske vožnje iz ekstremnih gornjih
rakursa te neprestano narušavajući kronološki red, Saura
vizualno i narativno naglašava proturječnost spoja dječje
naivnosti s instinktivnim osjećajem za okrutnost te ukazuje
na paradoksalnu komplementarnost destruktivnosti i konstruktivnosti
u procesu stjecanja osobnosti odgojem. U konačnici, složena
sprega tjeskobne prošlosti i neodredljive sadašnjosti,
poput supostojanja nesvjesnih želja i namjerne zloće,
proizvodi tragičnu sliku izgubljena djetinjstva, čije
pak intimističke značajke podcrtava pjesma Porque te vas kao
stalni glazbeni lajtmotiv. Film je nagrađen Velikom specijalnom
nagradom žirija u Cannesu.
Žene na rubu živčanog sloma
(Mujeres al borde de un ataque de nervios, 1988),
90 min, boja, režija i scenarij: Pedro Almodóvar, direktor
fotografije: José Luis Alcaine, glazba: Bernardo Bonezzi,
uloge: Carmen Maura (Pepa), Fernando
Guillén (Ivan), Julieta Serrano (Lucia),
Antonio Banderas (Carlos), Rossy
de Palma (Marisa), María Barranco
(Candela), Kiti Manver (Paulina).
Pokušavajući doći do bivšega ljubavnika Ivana da mu kaže
da je trudna, glumica Pepa izazvat će lavinu reakcija i
događaja, napose svojih živčanih suparnica.
Film je skrenuo
svjetsku pozornost na novi španjolski film, a Almodóvar
je zahvaljujući njemu postao međunarodno poznat redatelj.
Popularnost djelo duguje ponajprije uspjelu spoju komedije
nesporazuma i zabuna i farse, profiliranju ženskih likova
(napose junakinje kao emancipirane, ali frustrirane i osamljene
žene koja se bori i s muškarcima i s drugim ženama, ali
i s vlastitim željama i iluzijama) te manirističkom vizualnom
stilu zasnovanom na svojevrsnoj estetizaciji kiča.