Zgrada je na uglu dviju mirnih ulica, a
samo stotinjak metara dalje jedna je od najživljih zagrebačkih
prometnica. Tako se može istodobno biti u središtu, a ipak
malo sa strane, skriven sivom fasadom iza koje se živi
tiho i staloženo. Ili je to samo privid? Hodnik sa četvrtastim
stubištem obojen je u svijetlosmeđe, a na toj su osnovi
gumenim valjkom izvučeni tamnije smeđi ornamenti. Kroz
prozore se vide unutrašnji, dvorišni balkoni prepuni muškatla i
zaprašenih boca Ožujskog. Golubovi su na svemu ostavili
svoj trag. Mirno je i tiho, kao da se ništa nije promijenilo
još od onih predratnih dana prije sedamdesetak godina,
kad je zgrada sagrađena i nalazila se na rubu tadašnjega
Zagreba. U obližnjoj je Heinzelovoj bilo sajmište na kojem
su okolni seljaci tržili stoku!
|
Zoran Tadić |
Neka starija gospođa mučno se uspinje uza stube i pristojno
pozdravlja neznanca koji stoji na odmorištu, čekajući da
otkuca devet. Tako sam se dogovorio sa Zoranom, a obojica
smo djevice u horoskopu pa mislim da je i njemu
važno, kao i meni, da ne dođem ni prije ni poslije. U tih
pet minuta, koliko samujem na stubištu, gledam kako sitna
zrnca prašine luduju na traku sunčane zrake. Konačno je
devet pa se penjem do odredišta. Na smeđim pobajcanim vratima
mala bijela pločica s imenom Tadija Tadić.
Otac je Tadija bio trgovac i vodio svoju trgovinu u Livnu.
Tamo se 2. rujna 1941. rodio najstariji od trojice sinova,
Zoran. U idućih godinu i pol Drugoga svjetskog rata Livno
je pet ili šest puta prelazilo iz ruke u ruku, a zaraćene
su strane imale isti običaj: čim bi stigle u grad, nahrupile
bi u Tadićevu trgovinu i uzele što im je već trebalo. Obično
nisu smatrali da bi to valjalo i platiti. Imali su još
jedan običaj: kad bi se opskrbili, pozvali bi trgovca i
izvlačili mu uši što je ’opskrbio’ i one druge, koji su
tu bili prije njih. A sve se više govorilo kako su ponegdje
otišli i dalje, i nisu samo izvlačili uši. Tako se trgovac
Tadić pokupio sa ženom i malim sinom i u proljeće 1943.
otišao u Zagreb. U Heinzelovoj je otvorio trgovinu i oni
su mu seljaci postali dobre mušterije, a i bilo je mnogo
mirnije nego u Hercegovini.
|
Poštar s kamenjara, Z. Tadić
(1971) |
Negdje 1945. došli su i u taj
stan, na čijim vratima i dalje stoji njegovo ime. Neko
je vrijeme još imao vlastitu trgovinu, a onda redom, nacionalizacija,
posao poslovođe u društvenom sektoru, još dva sina, život.
Tadići su tu živjeli u petoro, otac, majka koja je bila
domaćica, a da što bi drugo i mogla biti s četiri muškarca
za vratom, i to prvoklasna domaćica, i tri sina. Zoran
je proveo jedno razdoblje svoga života u drugim ambijentima,
po podstanarskim sobicama, na Trešnjevci i drugdje, a u
stanu je živio njegov brat s petoro djece, pa kad je za
sve njih stan ipak postao premalen, brat je otišao, a Zoran
se vratio. Čini se da je njemu i njegovoj djeci stan baš
odgovarajuće veličine. No, bez obzira na promjene, očevo
je ime ostalo uvijek na vratima. Čemu bismo ga mijenjali,
odgovara pitanjem na pitanje.
Zoran zna tko to zvoni točno u devet pa mi otvara, hm,
’ajmo reći, nešto ležernije odjeven. Kad smo se koji dan
prije dogovarali o susretu rekao mi je da se rano budi,
i ja sam, optimistično, predložio da se vidimo već u osam.
Pa, sad, čujem kako se tiho smiješi s druge strane žice,
ne baš tako rano! I onda nam se devet učinilo pravim terminom,
njemu neće biti prerano, a ja ću još stići do Čakovca,
na 44. reviju. I tamo odvesti koga već treba. Tu je i sin
Tadija s kojim se znam otprije, jer su on i sestra mu Tena
obišli s tatom sve moguće revije, festivale, smotre i ljetne
škole i vidjeli silu čudaka kakvih se već po tim
mjestima mota, pa mu ni ja nisam stran. Rukujemo se i
odmah ga pitam je li to njegovo ime na vratima, a on
se smješka. Ako nije, možda će biti!
|
Sa snimanja Trećeg ključa (1983) |
Redatelj, scenarist i filmski kritičar Zoran Tadić (sad
mi kuha kavu, pa ja imam vremena pisati o njegovu životu,
a usput malo komunicirati s ljudima putem mobitela, za
koji se obojica slažemo da nam prilično ide na živce, jer
nas mogu uvijek i svagdje pronaći i oni za koje smo sretni
što im je to pošlo za rukom, ali i oni drugi) već je za
vrijeme studija na Filozofskom fakultetu u Zagrebu (a studirao
je komparativnu književnost i filozofiju) osjetio potrebu
da se javlja kritičarskim tekstovima u Studentskom listu i Poletu,
zastupajući posebno autorski i žanrovski film, da bi se
poslije okušao i kao filmski kritičar na zagrebačkoj televiziji.
Nekim meni silno važnim i bliskim ljudima nakostriješi
se kosa na glavi ako započnem neku od svojih beskrajnih
priča napomenom »Kad sam ja bio glavni i odgovorni urednik...«.
Mislim, ljudi, to je meni bilo jako važno! Dobro, neću
vas više gnjaviti. Dakle, kad je Zoran Tadić bio zamjenikom
Marina Kuzmića, glavnog i odgovornog urednika Studentskog lista,
možda nije ni slutio kako će to biti važan podatak u njegovu
životu. Jer, Kuzmić je poslije postao urednikom na televiziji
pa se razmišljajući o ljudima s kojima je dobro surađivao,
a bili bi mu korisni i na ovom poslu, sjetio kolega i suradnika
iz studentskih dana, Zorana Tadića i Branka Ivande, i ponudio
im nastavak suradnje. Tako je Tadić stigao na televiziju,
neko vrijeme bio asistentom uglednih redatelja, poput Eduarda
Galića, a ubrzo počeo raditi i vlastite projekte. Zbog
toga je to vrijeme, kad je bio zamjenikom glavnog i odgovornog
urednika Studentskog lista, bilo važno, jer zahvaljujući
tomu nije morao kretati od nule, dokazivati se od početka,
raditi ponekad i ponižavajuće poslove koje mladi (a bogme
i neki stariji) ljudi moraju napraviti da bi stigli do
onoga što zaista žele i u čemu se mogu pokazati dobrima.
E, a kad sam ja bio... dobro, obećao sam, neću više.
Još prije toga Zoran Tadić bio je članom Kinokluba Zagreb.
|
Druge, Z. Tadić (1972) |
U
znamenitoj publikaciji Kinoklub Zagreb, filmovi snimljeni
od 1928. do 2003. toga podatka nažalost nema, ali
Tadić je bio asistent kamere u filmu Diverzija (na telefonsku
centralu) redatelja, scenarista i montažera Ive Lukasa,
iz 1961. Snimatelj je bio Vladimir Hoholač i on je osobno
ustrajavao da se ime njegova asistenta nađe zauvijek
zabilježeno u povijesti. Tu još valja naglasiti da je,
onako, čist’ prirodno, već na prvim vježbama, kad su početnici
stali izlaziti na set, svatko osjetio poriv za nečim
vezanim uz nastanak filma, jedni su se pronašli kao snimatelji,
drugi kao montažeri, treći možda kao glumci, a Zoran se,
baš onako od prve, osjetio redateljem! Tadić je u KKZ došao
tražeći, kao i mnogi mladi ljudi, dodatne sadržaje i, nakon
što je uredno završio pristupni tečaj i, eto, čak postao asistentom
snimatelja (jer se na redateljske poslove moralo
malo duže čekati), stao kritički promatrati što se u
klubu događa. S jedne su strane bili gospodin Miloš Oreščanin,
vlasnik trgovine šešira i predsjednik KKZ, koji je uživao
u prikazivanju tzv. obiteljskih filmova, a s druge mladi
lavovi predvođeni
Mihovilom Pansinijem. Bilo je predgefovsko vrijeme,
početak šezdesetih, ali Tadić se tu postavio više kao promatrač
nego kao aktivni sudionik.
Biti članom Kinokluba Zagreb imalo je i dodatnih prednosti,
jer je na jednoj autorskoj večeri Tadić upoznao slavnog
Oktavijana Miletića, osnivača KKZ, poznatoga snimatelja
i autora i, kad je stao razmišljati o svom redateljskom
debiju, koncipirajući kratkometražni kolažni Hitch...Hitch...Hitchcock (1969),
znao je da snimatelj može biti jedino Oktavijan Miletić.
U maniri gospon Fulira Zoran je Tadić, noseći kiticu
cvijeća i s rukoljubima uvaženoj Oktijevoj supruzi, stao
sve češće zalaziti u obiteljsku vilu Miletićevih u Jurjevskoj,
pa je tamo doživio i privatne projekcije Oktavijanovih
filmova na 9,5 mm projektoru. Brzo se pokazalo da je Okti
bio prilično razigran, pa je s uživanjem pristupio osmišljavanju
trikova nužnih u snimanju Hitcha. Imao je i veoma
izražen interes za triler i tako su se njih dvojica zdušno
bacila na posao. Rezultat je zaista opravdao očekivanja
i ulaganja, a najljepše je bilo što je dobrim dijelom bio
plod igre i uzajamna uvažavanja snimatelja i redatelja.
Tadić je ubrzo zbog obilja obveza malo zapustio bavljenje
neprofesijskim filmom, ali nije nikada iz njega posve otišao.
Član je i višegodišnji bivši predsjednik Autorskog studija
— FFV, Zagreb, a svoje dane u Kinoklubu Zagreb rado i često
spominje.
No, prvi je pravi filmski autorski rad Zorana Tadića
bio dokumentarni film Seoske učiteljice, rađen na
Zagrebačkoj televiziji, koji je za njegov opus važan ne
samo stoga što je bio prvi nego i zato što je tada, slučajno,
otkrio bogatstvo tema vezanih uz područje Dalmatinske zagore.
Tako se Tadić spontano okrenuo socijalno-kritički intoniranoj
dokumentaristici, snimio nekoliko zapaženih radova, od Zadnja pošta Donji
Dolac (1971), Druge (1972), za koje dobiva Zlatnu
medalju na festivalu u Beogradu 1973, kao i nagrade
u Oberhausenu i Melbourneu, Pletenice (1974)
za koje dobiva Srebrnu medalju u Beogradu, do Derneka (1975)
i tako dalje. Godinama prije upoznao je u Kinoklubu Zagreb
Vladimira Peteka i zbog nekih se razloga baš i nisu najbolje
slagali. A kako to već u životu biva, ispalo je da neće
moći sam birati ekipu za Seoske učiteljice i
da će mu snimatelj biti upravo Petek. Na kraju su posao
odradili veoma profesionalno i ostvarili suradnju na
obostrano prihvatljiv način.
Iz televizijske ere možda ponajviše pamti seriju emisija
naslovljenih Zapisi s putovanja, koju je
radio bez scenarija.
Otišao bi tjedan dana ranije na neku
lokaciju i gledao ljude, prepoznavao priče, čekao ekipu
pa bi snimali i montirali, često se i sami pitajući što
će na koncu ispasti. Ali, bilo je silno zanimljivo, nepredvidivo
i dinamično, i taj mu se posao jako sviđao.
U većini je kratkometražnih filmova Tadić bio i scenarist
ili koscenarist, u svim igranima koscenarist, kao i u igranom
filmu Ante Peterlića Slučajni život (1969). Otac
Tadija u studentskim mu je danima darovao pisaći stroj
marke Remington, na kojem su nastajali njegovi članci,
scenariji, knjige i na kojem i danas piše.
Režirao je i dvije epizode televizijske serije Nepokoreni
grad, o partizanskim akcijama tijekom Drugog svjetskog
rata u Zagrebu, a jedna se od njih bavila diverzijom zagrebačkih
ilegalaca u Glavnoj pošti, pa se tako još jedan krug zatvorio: asistent
snimatelja u filmu Ive Lukasa realiziranu u Kinoklubu
Zagreb sad je režirao istu priču, kao redatelj TV Zagreb!
Poslije se prihvatio i složene zadaće režiranja dječje
serije Pazi
se, Floki! Iskusni autori obično kažu da je s djecom
ili sa životinjama najteže raditi, a Zoran se, hrabro,
upustio u rad i s jednima i s drugima u istom djelu i
opet opravdao i dokazao svoju strpljivost načinivši i
djeci i starijima rado gledanu seriju.
Burnih sedamdesetih s Brankom Ivandom snima dokumentarac
o studentskom štrajku 1971. Radilo se slično Zapisima
s putovanja, jer brzina događanja nije ni omogućavala
drukčiji pristup. Politika se jasno umiješala, materijal
je uglavnom zaplijenjen, autori dugo ispitivani, sumnjičeni,
stavljeni ’na led’, pa iako ne voli pretjerano isticati
taj svoj ljudski i stvaralački martirij, ne može ni pobjeći
od njega.
Na svoj prvi igrani film Ritam zločina (1981)
čekao je dosta dugo i na kraju ga snimio u niskobudžetnoj
produkciji Nenada Pate, TV Zagreb, prema scenariju Pavla
Pavličića. Film je nagrađen na festivalu u Portu. Ponekad
Tadić kaže da je, u glavi, snimio barem pet ili šest filmova
prije Ritma
zločina, no uvijek bi ga nešto spriječilo da to i
doslovno napravi. Danas, kaže, više nema smisla ni misliti
ni pričati o tome, da ih je snimio onda kad su mu se
u glavi zaista vrtjeli, opus bi mu bio posve drukčiji,
a sad više nema razloga za njihovu eventualnu realizaciju.
Druga su vremena.
Snimio je još pet trilera, Treći ključ (1983), San
o ruži (1986), Osuđeni (1987), Čovjek koji
je volio sprovode (1989) i Orao (1989),
uvijek s Pavličićem kao scenaristom, osim u posljednjem
filmu, koji je radio s Dubravkom Jelačićem-Bužimskim,
uvijek s Goranom Trbuljakom kao snimateljem, osim u Čovjeku...,
gdje je snimatelj bio Dragan Ruljančić, najčešće s
glavnim glumcem Fabijanom Šovagovićem, i epizodistima
Tomislavom Gotovcem, Tomislavom Jelićem i Srećkom Jurdanom.
Na primjedbe da uvijek radi s istima odgovara kako
je jednostavno režiser odgovoran za sve, pa i za izbor
ekipe, a on se ugodnije osjećao kad je radio s poznatim
i provjerenim ljudima i kad se nije morao opterećivati
kvalitetom njihova rada, jer je za svakoga znao što
od njega može očekivati i bio je mirniji, barem u tim
segmentima, pa se više mogao posvetiti rješavanju drugih
problema.
Snimio je i film Treća žena (1997), koji je posveta Trećem
čovjeku Carola Reeda. O tomu Tadić kaže, jednostavno,
da je bit u poruci ili razmišljanju, kako biti svoj, a
pripadati obitelji sebi sličnih. Ili, kako snimiti film
koji će jasno biti neka vrsta replike već snimljena klasika,
a izbjeći banalna ponavljanja, stvoriti izvorno djelo,
prepoznatljivo i utemeljeno na drugome, a opet samosvojno
i neponovljivo. To nas vodi do razgovora o njegovu edukativnu
radu. Od 1991. predavač je na Akademiji dramske umjetnosti
u Zagrebu, Odjelu filmske režije, a danas je i redovni
profesor. Ili, već je godinama predavač i voditelj radionica
na Ljetnoj školi medijske kulture u Trakošćanu. Kako
prenijeti znanje, iskustvo, razmišljanja na studente
ili polaznike Medijske škole, a ne ubiti im izvornost,
vlastiti pristup, pravo autorstvo? Zoran Tadić ima jednostavan
recept: on može naučiti svoje učenike tehnici i tehnologiji,
prenijeti im svoja iskustva, ali oni uvijek moraju znati
da su ljudi, autori svaki za sebe, i da njihova djela zaista
moraju biti njihova.
Iskreno, prva nam je tema bio nogomet. Odmah s vrata
pitam Zorana što je to bilo u onoj pripremnoj utakmici
sa Španjolcima, a on sliježe ramenima. A, svašta se događa.
Pa se obara na silnu razinu zlobe i jala među domaćim sportskim
novinarima. Što je to što ih muči i zašto likuju nad svakim
gafom, umjesto da se raduju i vesele dobrim vijestima?
Zoran Tadić autor je neobične knjige Sto godina filma i nogometa,
a i naš je susret priređen u jutarnjim satima jer navečer
u stanu ima ekipu strastvenih gledatelja, staro društvo
koje se međusobno razumije i voli skupa gledati tekmu na
televiziji ili na stadionu. Uostalom, prostorija u kojoj
razgovaramo (jer u njegovoj radnoj sobi vlada vječni organizirani
kaos) neslužbeno se zove soba za gledanje nogometa,
i na svoj je način malo svetište onoga što se, sasvim ozbiljno,
naziva »Nogomet — više od igre!«. Doduše, Zoki je
zaljubljenik one vrste nogometa kojim se i sam malo bavio,
tzv. kvartovskog nogometa, koji su igrali dečki
iz susjedstva, samo radi ljepote igre i slatkog zadovoljstva
pobjede, u vrijeme kad je taj sport još bio narodni,
kad se znalo govoriti da ga igraju gospoda, a gleda fukara,
dok je danas sve više obrnuto, sve je više problema, novca
i politike pa se gubi ljepota i zadovoljstvo igre. Teško
je razumjeti da u mnogim gradskim timovima pa i u mnogim
reprezentacijama više ne igraju domaćih dečki, nego
Bog te pita s kog dijela svijeta dovučeni profesionalci.
Pa ipak, Zoran Tadić i dalje je zaljubljenik i poznavalac
nogometa i moram ga pitati tko će pobijediti na Mundijalu.
»A čuj«, kaže, »ja sam navijač, što znači da nisam
objektivan i realan. Reći ću Hrvatska, iako znam da nije
ostvarivo. Pa je bolje da ne kažem ništa.« Žao mi
je, majstore, prodano!
Još samo jedna tema. Mnogi misle da je bavljenje filmom
u nas unosan, glamurozan i sjajan posao. Kakva su njegova
iskustva? Ma ne, kaže, to je u nas baš skroman i samozatajan
posao, na kojem se nećete obogatiti, na kojem nećete postati
silno slavni, na kojem nema raskoši i blistavila. Ljudi
koji to u nas rade, tvrdi Zoran Tadić, jesu »prokleto normalni
ljudi?, i njegova su uvodna predavanja na Akademiji
posvećena upravo toj temi, razbijanju krivih uvjerenja
nekih studenata da su zakoračili na holivudske pločnike,
a ne u panonsko blato, drukčije od sličnih samo po tomu
što je kadrirano, montirano i ozvučeno.
Prošle se večeri vratio iz Fužina, rodnoga mjesta Kreše Golika.
A Golik je bio prvi gledatelj Tadićevih Druga, jer
se motao po susjednom studiju u vrijeme dok je film montiran,
pa ga je Zoran pozvao da ga pogleda i pomogne riješiti onu
tako čestu autorsku dilemu — je li gotovo i najbolje što
se moglo, ili još na djelu treba raditi? Krešo je presudio
i smirio ga. Zoran Tadić iz Fužina se vratio oduševljen i
sretan. Bio je gost na nizu manifestacija, radionica i prezentacija
kojima je obilježeno deset godina od Golikove smrti, i govorio
o vrijednostima Krešina dokumentarca Od 3 do 22. Vidjeti
s koliko odanosti to malo mjesto slavi velikoga sugrađanina
i s koliko divljenja govori o njegovu radu ohrabrenje je
za svakog autora, za svakog »prokleto normalnog
čovjeka« koji se u ovoj zemlji bavi filmom. Zato posve
razumijem sreću koja izbija iz oka Zorana Tadića dok se rastajemo,
ja odlazeći u Čakovec, on vraćajući se, barem u mislima,
u Fužine. Ma ne, reći će uz razorni osmijeh, ide on u Berlin,
gledati nogomet. I uživati!