S Damirom se srećem pred zgradom Nacionalne
i sveučilišne biblioteke. Odmah otkrivamo problem: Čučić
je strastveni pušač, ja baš suprotno. Dogovaramo se o uzajamnoj
toleranciji, ja ću stati kad god treba, on neće pušiti
u automobilu. Sve je u redu. Tolerancija je, i u tome se
slažemo, najvažnija ljudska osobina. Kad je nema, ništa
ne štima. I obrnuto! U tom filozofskom raspoloženju ubacujem
u prvu i krećemo put Slavonije.
O prikazivanju kratkog igranog filma Stolac za ljuljanje u
Vukovaru dogovorili smo se još prije tri mjeseca. Zbog
niza razloga, od predblagdanskih gužvi i obilja sadržaja
do siječanjskih opuštanja i sabiranja prošlogodišnjih rezultata,
od nekih bolesti i zauzetosti do traženja termina koji
će svima odgovarati, od tehničkih do organizacijskih problema,
umjesto sredinom prosinca prošle, film ćemo prikazati početkom
ožujka ove godine.
Razgovarajući s nekim prijateljima o zamisli da se taj
film prikaže baš u Vukovaru, na početku hrvatske turneje,
čuo sam razna mišljenja. Neki su oduševljeni i misle da
se bolji početak nije ni mogao zamisliti, zbog simboličkoga
značenja Vukovara i njegove ratne priče i drugih razloga.
Drugi, opet, tvrde da bi bilo bolje uopće ga tamo ne prikazati,
uglavnom s istim argumentima! Teško je svima udovoljiti,
a ja sam rođen u Vukovaru i htio bih da se stvari tamo
pomaknu, kad je god moguće, pa s mnogo entuzijazma pristupam
organizaciji. Kažu mi da je najbolje razgovarati s tamošnjim
ogrankom Matice
hrvatske, a predsjednicu, gospođu Šteficu Šarčević,
profesoricu u vukovarskoj gimnaziji, osobno poznajem pa
se sve čini lakšim i jednostavnijim. I nakon dva-tri
mjeseca pregovora Damir i ja uskačemo u auto i krećemo
na put.
Stajemo više puta, kako je i dogovoreno. Pričamo o raznim
temama, od politike do umjetnosti (to je ponekad isto),
preskačemo sport. Tek će mi drugi dan Damir priznati da
mu ne djelujem baš sportski pa nije htio čeprkati po, možda,
bolnim ranama. I zaista, od sveg sporta, ja se uglavnom
bavim šahom. Ono: sport i šah!
|
Stolac za ljuljanje Damira Čučića |
Čučića poznajem dvadesetak godina, iz vremena kad sam
ja bio tajnik Kinokluba Zagreb, a on vodeći čovjek samoborskoga
Enthusia Plancka, ali nismo često bili u prilici zaista
razgovarati, pa nam ova tri sata vožnje padaju kao mFna
s neba. Pred Vukovarom nam se već čini da sve znamo jedan
o drugomu, i uglavnom smo obojica zadovoljni saznanjima.
Negdje na autocesti, prije skretanja prema Županji i Vinkovcima,
gledajući slavonsku ravnicu, još smeđu i sivu, prije proljetnoga
bujanja, Damir kaže kako je to čista nostalgija. Čovječe,
ako je tebi nostalgija, što je tek meni, koji sam tu rođen,
proveo prvu trećinu života, a poslije se stalno i uporno
vraćao. Moje srce pjeva
kao ševa, ili već tako nekako, ubijte me, ali ne
znam je li to kakav stih ili citat iz nekog od više tisuća
filmova koje sam vidio u životu, ali posve dobro preslikava
moje raspoloženje.
Kratko se zaustavljamo u našem prenoćištu pa jurimo dalje.
Priljevo, Šapudl, most preko Vuke, desno Švapsko brdo,
lijevo Bećarski križ, odnosno mjesto gdje je nekad, prije
rata, stajao, pa Donjom malom do Slavije i onda lijevo
i uzbrdo, Šamcem, do gimnazije koja se vidi iz cijeloga
grada, sva žuta i osvijetljena i ravno u samostansko dvorište
u kojem je Pastoralni centar Sv. Bona i dvorana u kojoj
ćemo vrtjeti film. Bio sam blago živčan cijelim putem,
kojim sam bezbroj puta prošao od djetinjstva do mature
u toj istoj gimnazijskoj zgradi, što mi je sad iza leđa,
jer mi se činilo da malo kasnimo, no pokazalo se da smo
stigli čak prije organizatora. Ulazim u suvremenu i pomalo
raskošnu (i posve mračnu?) zgradu Pastoralnoga centra i
otvaram vrata nasuprot ulaznim. Pred očima mi je Dunav,
mračan, širok, moćan. Stigao sam kući.
Pristižu i prvi posjetitelji, neke znam odavno, oni mene
od rođenja, neke uopće ne (pre)poznajem, tu su gospođa
Nada, Žarko sa svojim smeđim kaubojskim šeširom, pa predsjednik
Udruge logoraša Danijel Rehak, zvani Mongol, stiže i moj
brat, a jedan me čovjek gleda ispitivački. Pita me za ime,
pa se odjednom obojica vraćamo četrdeset godina unatrag.
Toliko se nismo vidjeli, još od osnovne! I Željko je prošao
priču sličnu onoj iz Stolca za ljuljanje. Trebala
su nam četiri desetljeća da se opet sretnemo, i ta priča
o ratu i razaranju, da u sekundi prijeđemo više od pola
života.
Dio publike stiže ravno s mise, iz crkve Sv. Filipa i
Jakova, u čijem se dvorištu nalazimo. Tu je i više časnih
sestara i gvardijan franjevačkoga samostana. Pružam DVD
mladiću koji je zadužen za projekcije, no pokazalo se da
ga njihova nova aparatura ne čita! Srećom, imamo
i vehaesicu i betu,
pa će projekcije ipak biti. Toplim i poetskim riječima
nas i publiku pozdravlja profesorica Šarčević pa se svjetla
gase i projekcija počinje. Pri kraju nitko ne pali svjetla,
sjedimo u mraku i Damir i ja se pitamo što ćemo sad, no
onda se ipak dižemo, redatelj zahvaljuje na pljesku potpore
djelu, ja ga pokušavam približiti publici, zahvaljujem
svima što su došli, prenosim pozdrave Hrvatskoga filmskog
saveza, objašnjavam da je Vera u Zadru, ali da je mislima
s nama, i da je naša tajna
namjera potaknuti stvaranje filmskog i videokluba
u Vukovaru, jer je grad krcat temama i motivima, i jer
je božja šteta da se to ne dokumentira i na drugi način
umjetnički ne zabilježi.
Pokušavam pokrenuti i razgovor
s publikom, pa se javljaju dvije gospođe i hvale film,
kažu kako je istinit, pun života, i same su imale takve
priče u svojim obiteljima, ali osjećam i dozu nelagode
u dijelu publike. U filmu je dosta sočnih izraza i
scena,
a publika je svjesna da su u crkvenom prostoru, iako
je Pastoralni centar jedina dvorana u kojoj se u Vukovaru
može organizirati niz raznih sadržaja i već je svašta
vidjela i doživjela, pa se dio osjeća povrijeđenim. Pokušavamo
opravdati umjetničku slobodu, ja čak upozoravam da sam
s dijelom publike, sve odreda hrvatskim braniteljima,
s kojima sam razgovarao prije projekcije, govorio na
isti način i koristio se istim riječima, ali vidim da
baš i nema razumijevanja.
U pomalo tmurnoj atmosferi protječe i večera s organizatorima.
Između dva zalogaja vučedolske pljeskavice gospoda Kozmar
i Fras uvjeravaju nas kako bi bilo mnogo bolje da smo im
film poslali na prethodnu provjeru, a ja njih da to nije
praksa Hrvatskoga filmskog saveza i da filmove u svojoj
produkciji (i sve druge, uostalom) smatra umjetničkim djelima
koja zahtijevaju i zaslužuju stvaralačku slobodu. Damir
je mudro sačekao da ja, kao rođeni Vukovarac, izaberem
pohanog smuđa za večeru pa se i sam pridružio tom izboru,
i uz koju čašu iločke graševine slušao naše pripovijesti.
Od službenih tema brzo stižemo do privatnih. Dvije sestrične
gospodina Frasa moje su gimnazijske kolegice, a majka i
sestra gospodina Kozmara žive u istoj ulici u Zagrebu u
kojoj sam i ja, jedan haustor dalje,
pa evociramo uspomene iz davnih dana. Eh, onaj Rilke i
njegovi krugovi
koji se šire!
Domaćini nas ostavljaju, a nas dvojica lamentiramo o
očekivanjima i ostvarenjima, uzimamo još po jednu baklavu,
koja nije tipično vukovarski kolač, ali se baš dobro uklapa
u nekadašnji image tog
multietničkog i multikulturalnoga grada, pa dovršavamo
vino i krećemo prema Vili Bonaca, gdje ćemo prenoćiti.
Damir se srećom na vrijeme sjetio da valja dočekati jutro,
pa se opskrbio pićem i literaturom koja će mu u tome pomoći.
Ja se okrećem Dervišu
i smrti, čitam je nakon mnogo proteklih godina i
baš mi večeras dobro dolazi njezina slojevita i bogata
priča.
U vrijeme dogovora s Ogrankom Matice hrvatske Vukovar
o prikazivanju Stolca
za ljuljanje, javili su se i iz vinkovačkog
Ogranka, pa smo dogovorili i projekciju u tom gradu. Tako
idućeg jutra sjedamo u auto i krećemo prema Vinkovcima.
Dan je tmuran i siv, sluti na kišu. U Vinkovcima najprije
odlazimo na središnji trg, ostavljam Damira da na miru
popije kavu, a ja krećem ka Poglavarstvu jer moram uzeti
neke papire. Usput srećem staroga prijatelja Milivoja
Šušu, sindikalca koji na trgu skuplja potpise za sindikalnu
peticiju. Znamo se petnaestak godina, još iz njegova
zagrebačkog razdoblja, i sad srdačno pričamo o raznim
temama. S brcima alkarskog
momka, još mu samo nedostaju dvije kubure i handžar,
Šuša djeluje impozantno i vedro, iako u Slavoniji, gospodarski
gledano, ne cvjetaju ruže.
Odlazimo na vinkovački radio, gdje nas čeka novinarka
i operativna tajnica Ogranka Matice hrvatske u Vinkovcima
Aneta Pšihistal, i ubrzo sjedimo u studiju i pričamo o
filmu i o našim namjerama i ciljevima. Ponavljamo želju
za pokretanjem filmskoga i videokluba u Vukovaru i u Vinkovcima,
ili barem zajedničkog, ističemo svijetle primjere Osijeka,
Belog Manastira, Gunje, spominjemo Medijsku školu u Trakošćanu
i Osnovnu školu Rudeš, nudimo pomoć Hrvatskoga filmskog
saveza. Optimističan kakav već jesam, najavljujem održavanje
buduće revije hrvatskog filmskog i videostvaralaštva u
Vukovaru i Vinkovcima, u roku od pet godina! Razgovor najavljen
u trajanju od pola sata produljio se na 45 minuta. Ha,
to bi diplomatskim, ali i novinarskim rječnikom značilo
da smo bili zanimljivi sugovornici i da su naše poruke
shvaćene ozbiljno.
U Osijeku Mladen Vulić, glavni glumac iz Stolca za ljuljanje,
očekuje premijeru kazališnoga djela u kojem glumi, pa Damir
predlaže da ga odemo posjetiti. Vozim do slavonske metropole,
a kiša visi nad nama. Mladena pronalazimo u kavani Hotela
Central, pričamo o vukovarskoj projekciji, o planovima
za nastavak suradnje, pristižu kolege novinari koji s njime
imaju razgovor, donose garderobu u kojoj će ga snimiti,
a Mladen ozbiljnim glasom predlaže da ga snimaju u hotelskom
zahodu, koji je, kaže Damir, jedan od odvratnijih u kojem
je bio. Vjerujem mu na riječ. Tako se razdvajamo, nas dvojica
odlazimo na ljuti čobanac (huh, baš je dobar,
govorimo jedan drugomu, otpuhujući žestinu crvene paprike
i ostalih začina), a Mladen i novinari na svoj posao. Uto
stade padati! Jasno, nemamo kišobrane.
|
Stolac za ljuljanje |
Praveći se da je sve baš kako treba biti, izlazimo na
ulicu, pa se spuštamo do Drave. Moja bujna kosa
nije prevelika zaštita pred sve jačom kišom, ali za ljubav
umjetnosti čovjek je svašta spreman pretrpjeti. Damir mi
objašnjava gdje je snimao svoj posljednji dokumentarac
u Osijeku, o roniocu koji je iz te iste Drave vadio leševe
za vrijeme rata, a ja s razumijevanjem kimam glavom. Neka
gospođa šeta žutoga psa koji odjednom stane zatezati lajnu.
Vidio je drugoga. I taj je žut, samo za dva-tri broja manji.
I vodi ga Ivan Faktor! Na nasipu osječke zimske luke spontani
susret raduje svu trojicu. Kiša i dalje nesmiljeno lijeva,
a mi razgovaramo o starim dobrim danima,
Damir i Ivan dogovaraju Faktorovu autorsku večer na idućoj
reviji u Samoboru, pa se rastajemo i Faktor odlazi doma,
osušiti mokroga psa da ne ostavi povijesne tragove na
pokućstvu, a nas dvojica idemo na novi susret s Vulićem.
Na kraju se pokazuje da imamo baš toliko vremena da stignemo
do gostionice gdje se trebamo naći i moramo se vraćati
do auta, pa činimo ono što je logično: odlazimo do te pizzerije,
ulazimo i uvjeravamo se da Mladen još nije stigao, vraćamo
se mokri k’o Faktorov pas do auta i polazimo prema Vinkovcima.
Vinkovačka je projekcija posve drukčija, možda i zato
što su po tom pljusku došli zaista samo oni koje film zanima.
Predsjednik Matice hrvatske u Vinkovcima, Dražen Švagelj,
ratni gradonačelnik Vinkovaca i patolog u vinkovačkoj bolnici,
pozdravlja nas na početku i hvali nakon projekcije, on
se nagledao svega i svačega i tvrdi da je Čučićev film
vrijedan dokument vremena i vjerna slika problema s kojima
se suočavaju mnogi peteespeovci. Stižemo i do stručnih
pitanja iz publike, kakvom je kamerom film snimljen, kako
se radila montaža i sve tako, razgovor dugo traje i ja
se iskreno nadam i vjerujem kako je izazvan stvarnim zanimanjem,
a ne samo čekanjem da kiša oslabi. Projekciju snima i vinkovačka
televizija, organizatorima ostavljamo DVD kako bi mogli,
kad im se učini zgodnim, organizirati još koju projekciju,
a ako bude sreće i mogućnosti, i kakvu autorsku večer.
Doktoru Švagelju predstoji i večernji odlazak kod najboljeg
prijatelja kojemu je umro otac, ali ipak odlazi s nama
na oproštajnu večeru i zaneseno priča o Vinkovcima, u ratu
i poslije.
U subotu se vraćamo prema Zagrebu, kiša ostaje u Slavoniji,
a pred nama je sve više sunca. Vozim Damira na HRT, dežuran
je u montaži, rastajemo se zadovoljni našim putovanjem i
dogovarajući nova, a slavonska turneja ostaje nam kao ugodno
sjećanje i kao dobar, intrigantan, zanimljiv i poučan primjer
o različitosti ljudi i sredina, o drukčijim shvaćanjima i
o toleranciji. Bogatiji smo za novo i neponovljivo iskustvo.
Čekaju nas nova, dok i sami ne sjednemo u svoj stolac
za ljuljanje. U svemu smo se složili pa vjerujem i u
tomu: ne žuri nam se!