DRUŠTVO HRVATSKIH FILMSKIH REDATELJA
Britanski trg 12, 10000 Zagreb, Hrvatska
tel/fax: +385 1 484 6852
e-mail: dhfr@dhfr.hr
web: www.dhfr.hr
Zagreb, 23. rujna 2003.
Poštovani,
POZIVAMO VAS NA TRIBINU
Društva hrvatskih filmskih redatelja i Hrvatske udruge producenata,
koja će se održati u prostorijama Društva na Britanskom trgu 12
u utorak, 30. rujna 2003. u 18 sati o
GAŠENJU PRIKAZIVAČKE DJELATNOSTI U RH
Na tribinu su, kao sudionici, pozvani predstavnici Ministarstva kulture RH, Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba, Vijeća za film i kinematografiju, kino-prikazivača, kino-distributera, producenata te autori filmova.
Namjera ove tribine jest postaviti javnosti i svim relevantnim institucijama pitanje:
Gdje će distributeri prikazati, a publika gledati ovogodišnje hrvatske igrane filmove?
Te jednako tako: gdje će se prikazati budući hrvatski filmovi, te europska i ostala djela koja se nalaze van kišobrana velikog konzorcija američkih distributera?
Nekoć veliki kino-prikazivački lanac «ZG. Kinematografi» sustavnom rasprodajom nekretnina sveo se na svega nekoliko djelatnih dvorana.
Koliko znamo, ne postoji nikakva zapreka da se i preostalo rasproda i prenamjeni.
Zamisao da će 4 manja ili veća prikazivačka središta, smještena u trgovinske centre, efikasno zamijeniti metropolitansku kino-mrežu, smatramo naivnom.
Postoji li neki veliki europski grad u kojem su multipleksi uspjeli ukinuti središnje gradske kinodvorane? Molimo da ga imenujete!
Donedavni program gasećih se « Kinematografa « kao i program postojećih minipleksa i novoizgrađenih multipleksa temelji se isključivo na američkom repertoaru.
Europski i hrvatski film potpuno su zapostavljeni, o čemu govore porazne
nacionalne distribucijske statistike.
Distribucija i prikazivanje smatraju se dijelom kinematografije, u svim poznatim definicijama ovog pojma.
Postoji li u nas ikakva javna strategija i mjere koje to potvrđuju?
Kino-ulaznici je ukinut PDV, temeljem mišljenja o filmu kao kulturnom proizvodu.
Hrvatska posebnost je u tome da dobrobit ove proeuropske olakšice u nas ubiru isključivo filmovi komercijalnog sustava koji počiva na stavu da je film roba kao svaka druga.
Domaći i europski filmski proizvod u nas nije izručen tržišnoj utakmici, već milosti monopola koji nadzire tržište u cjelini: uvjete i redoslijed prikazivanja, te, uskoro, gotovo sve raspoložive nacionalne ekrane.
Hrvatskom i europskom filmu, autorima i njihovoj publici nudi se utjeha u obliku neodređene dobre volje novih kino-prikazivača. Mi ne sumnjamo u njihovu dobru volju, nego u mogućnost da je provode mimo repertoarnih interesa njihovih inozemnih, ne-europskih partnera, o kojima izravno i dugoročno ovise.
Danas je posljednji trenutak da se nađe efikasno prostorno i zakonsko rješenje za prikazivanje hrvatskih i europskih filmova, te uravnoteženje našeg monokulturnog repertoara.
U protivnom, već ove sezone uskratit ćemo publici, ne samo tekući europski repertoar, već i ovogodišnje hrvatske filmove!
Predsjednik DHFR:
Neven Hitrec, v.r.