NAGRADA “VEDRAN ŠAMANOVIĆ” 2020. VLADISLAVU KNEŽEVIĆU, AUTORU FILMA COLONELLO FUTURISTA
Utemeljena u počast filmskom snimatelju i autoru Vedranu Šamanoviću te prvi put dodijeljena na Pulskom filmskom festivalu 2010, godišnja nagrada „Vedran Šamanović“ i ove se godine dodjeluje “filmskom umjetniku koji je u bilo kojoj grani filmske umjetnosti, u kratkom ili dugom metru, inovativnim pristupom proširio granice filmskog izraza u hrvatskom filmu”. Nagradu je osnovalo pet filmskih udruga: Hrvatsko društvo filmskih djelatnika, Hrvatska udruga filmskih snimatelja, Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Hrvatsko društvo filmskih kritičara i Hrvatski filmski savez.
Odlukom tročlanog žirija (Dina Pokrajac, Ognjen Sviličić, Sanja Šamanović) jedanaesta nagrada “Šamanović” dodjeljuje se Vladislavu Kneževiću, autoru eksperimentalnog filma Collonelo futurista u produkciji Zagreb filma. Nagrada će biti uručena dobitniku u okviru zatvaranja One Take Film Festivala i proglašenja festivalskih pobjednika u zagrebačkom kinu Tuškanac, u subotu, 24. listopada 2020. s početkom u 20 sati.
OBRAZLOŽENJE
Animirano – igrano – eksperimentalni film Colonello Futurista intrigantna je posveta futurizmu, kontroverznom talijanskom avangardnom pokretu s početka 20. stoljeća, ujedno i pokušaj stvaranja konteksta za moguća nova čitanja kompleksnog futurističkog nasljeđa. Neobična avantura zrakoplovnog časnika Giuseppea Rosignolija odvija se nekoliko mjeseci prije ulaska Kraljevine Italije u Prvi svjetski rat 1915. godine, te postaje polazište za inventivno i atmosferično spajanje ratne i oniričke tematike. Interes za fascinantnu ostavštinu fortifikacijskog sustava u Puli generirao je priču o letu talijanskog špijunskog balona iznad austrougarske obrambene zone i psihološkoj promjeni časnika kojemu je povjerena tajna misija. Colonello Rosignoli nakon šokantnog doživljaja tijekom misije postaje umjetnik te u potpunosti mijenja optiku vlastitog postojanja.
Najnoviji uradak jednog od najznačajnijih hrvatskih multimedijalnih umjetnika Vladislava Kneževića nastavak je njegova istraživanja rubnog područja stvarnosti, te radikalne transformacije društvenih odnosa koju donose rane umjetničke avangarde. Knežević pravi otklon od jednodimenzionalne i ispolitizirane interpretacije za kojom bi se poveli prozaični duhovi te vodi gledatelja u onostranu audiovizualnu pustolovinu na tragu ezoterije, metafizike i okultnog. Svojom scenarističkom i režijskom bravuroznošću koncepcijski zaokružuje rad niza pojedinaca koji nadahnuto pristupaju svojim tehnikama – kompleksna animacija Marija Kalogjere i Pavla Stanojevića, precizna fotografija Igora Zirojevića i Jasenka Rasola, sofisticirana elektronička glazba Alena i Nenada Sinkauza inspirirana manifestom Lugija Russola L'arte dei rumori, te uvjerljiva glumačka izvedba Mirka Soldana. Ova oda kreativnoj destrukciji na inovativan način kolažira razne animacijske i filmske tehnike te estetizira snimljene vojne objekte i očuđuje njihovu isključivo utilitarnu funkciju. Pritom majstorski sublimira divlju spiritualnost i snažnu estetiku, ali i glorifikaciju nasilja futurističkog pokreta. Rezultat je začudni filmski hibrid koji zauzima jedinstveno mjesto u suvremenom hrvatskom filmu te predstavlja intenzivno iskustvo odvajanja od imanentnog, "ovostranog" svijeta posredstvom uronjenosti u filmsku sliku.