U Dječjem vrtiću Tezno, u sklopu projekta Erasmus +, djeca zajedno s odgojiteljicom Petrom Ferlič istražuju zimsko dvorište vrtića. Pronalaze smrznutu mrežu, komad snijega, gole grane grmlja. Svoja otkrića bilježe kamerom. Prikupljaju ih i na kraju godine uspoređuju specifičnosti godišnjeg doba putem fotografije po svom izboru.
Fotografija kao alat za razvijanje medijske pismenosti u vrtićima
U vrijeme kada se velik dio našeg života odvija pred različitim ekranima, roditelji se redovito suočavaju s pitanjima poput: koliko vremena dijete smije provesti ispred ekrana, koji bih mu sadržaj trebao ponuditi i koja je moja uloga u medijskoj pismenosti djeteta? Mnogi roditelji brkaju tehnološke vještine svog djeteta s medijskom pismenošću. Međutim, medijska pismenost ne znači samo vješto korištenje tehnologije, već znači i razumijevanje medija, sigurnu uporabu tehnologije i sposobnost aktivne upotrebe. U projektu Eduskills + Media željeli bismo ponuditi informacije za roditelje i korisne aktivnosti za odgajatelje koji će poslužiti kao odskočna daska za medijsku pismenost.
Budući da većina djece danas u svijet tehnologije ulazi prije polaska u školu, potrebno je izgraditi temelje medijske pismenosti u vrtiću i kod kuće. "Važno je da roditelji dobivaju kvalitetne i praktične informacije u vezi s stručnim preporukama vezanim uz upotrebu medija", kaže Jelena Alpeza iz zagrebačkog dječjeg vrtića Pčelica. "Također je važno da si postavljaju pitanja i analiziraju vlastito ponašanje: koje medije koristimo kod kuće i jesmo li postavili pravila u vezi s njihovom upotrebom? Ima li vremena bez telefona i tableta u našem domu? Kakav primjer dajem svojoj djeci? "
Roditelje često zanima koliko bi vremena djeca trebala provoditi pred ekranima. Svjetska zdravstvena organizacija ima jasne preporuke. Djeca mlađa od dvije godine ne bi trebala provoditi vrijeme ispred ekrana. Djeca starija od dvije godine trebala bi provesti najviše jedan sat dnevno pred ekranima. Za djecu stariju od pet godina možemo dodati deset minuta dnevno svake godine. Međutim, kvaliteta vremena čak je važnija od količine vremena provedenog ispred ekrana. Korištenje medija može biti zabavno, poučno, aktivno i kreativno. Za roditelje je važno pažljivo birati sadržaj i nadgledati djecu dok upoznaju medije. To je posebno važno za djecu predškolske dobi. Partneri su pripremili kratke smjernice za roditelje dostupne na njihovoj web stranici eduskills.plus/media.
“Nevjerojatno je koliko su djeca dobra u fotografiji. Ne samo da to vole raditi, puno je fotografija i jako dobrih.”, Kaže redateljica i amaterska fotografkinja Mojca Cvirn. Inicijatorica je projekta. Ostali partneri su hrvatski i estonski vrtić, slovenski partneri Inter-kulturo i Institut za fotografsku terapiju te njemački medijski studio Studio Gaus. „Fotografija je medij koji potiče aktivnu i kreativnu upotrebu. Zbog toga je idealan medij za poticanje medijske pismenosti. " dodaje ona.
Fotografija može biti sredstvo izražavanja, dokumentiranja, analize. I budući da smo danas okruženi fotografijama, važno je da ih znamo "čitati". Što nam govore? Jesu li sve fotografije prave ili su manipulirane? Što bi mogla biti svrha takve manipulacije? Ovo su neka od pitanja koja odgajatelji i djeca zajedno istražuju kroz fotografske aktivnosti u sklopu projekta. Zbirku tih aktivnosti objavit će sljedeće godine na portalu EduskillsPlusMedia za odgojitelje koji će biti dostupan na engleskom, hrvatskom, njemačkom, estonskom i slovenskom jeziku.
Pripremili smo neke aktivnosti za roditelje koje se mogu provoditi zajedno s djecom. Dijelimo ih ovdje:
1. Slagalica iz fotografija koje su snimila djeca
Neka dijete napravi nekoliko fotografija i neka ih odabere. Ispišite fotografiju i izrežite je na komade. Slagalica će biti jednostavna ako je izrežete na samo nekoliko dijelova, a složenija ako je više dijelova i nejednakih su oblika. Ako želite da vaše dijete dugo koristi slagalicu, plastificirajte fotografiju prije nego što je izrežete.
2. Igre s perspektivom
Igrajte se perspektivom. Držite ili stavite nešto malo (poput figurice dinosaura) blizu fotoaparata dok dijete stoji dalje. Uslikajte. Mali će objekt na fotografiji izgledati ogromno! Isprobajte različite ideje, na primjer, da dijete drži „ogroman“ komad voća u ruci. Zajedno ramislite i pokušajte s vlastitim idejama. Ili fotografirajte odozgo i odozdo. Fotografirajte kroz cijev. Fotografirajte odraz u lokvi, staklu ili ogledalu...
3. Memory (dvije fotografije ili fotografija i dječji crtež)
Stvorite obiteljsku igru memory. Fotografirajte zajedno - na primjer članovi obitelji, prijatelji i predmeti kod kuće ili vani.
Možete napraviti dvije različite igre:
- Za prvu igru ispišite dvije identične fotografije i potražite parove.
- Za drugu igru dijete neka nacrta par za svaku fotografiju.
4. Dopunite fotografiju
Zajedno s djetetom odaberite fotografiju za aktivnost i ispišigte je. Zalijepite ga na veći list i potaknite dijete da po sjećanju dovrši okruženje fotografije.
5. Knjiga o fotografiji
Posudite knjigu o fotografiji iz knjižnice. Može prikazivati umjetničke fotografije ili stvari koje volite Vi i Vaše dijete, poput pejzaža, ljudi iz različitih dijelova svijeta ili konja. Pogledajte fotografije zajedno i razgovarajte o njima. Možda možete zajedno odabrati obiteljske fotografije i napraviti album.
6. Dijelovi tijela
Fotografirajte dijelove tijela članova obitelji, poput krupnih planova očiju, prstiju na rukama i nogama, koljena ... Ispišite ih ili ih pogledajte na ekranu. Zajedno pogodite kome pripadaju.
7. Mali princ
Pogledajte nagrađivane fotografije Mali princ fotografa Mateja Peljhana, a možda i priloženi dokumentarni film. Serija prikazuje dvanaestogodišnjeg dječaka Luku, koji je zbog kičmene mišićne atrofije prikovan za invalidska kolica. Fotograf je ispunio njegovu želju putem fotografije da bude viđen kao dječak koji može igrati košarku, roniti i voziti skateboard.
8. Zamišljeni praznici
U vrijeme kada ne možemo ići na praznike, tamo možemo ići u mašti. Ispišite fotografiju članova obitelji i izrežite ih. Postavite ih na veći list papira i dodajte okolinu: možete ispisati egzotični krajolik ili stvoriti okolinu kolažem iz časopisa. Na list papira možete postaviti i predmete, poput kamenčića, graha, grana i slično, i na taj način stvoriti vlastiti zamišljeni krajolik.
Najvažnija poruka odgojitelja uključenih u projekt? Vjerujte sebi i svojoj djeci i potičite dijete da aktivno i znatiželjno upozna svijet. Sa i bez medija.