U utorak 21. travnja u kinu Tuškanac u Zagrebu, u 19 i 21 sat bit će prikazana dva programa filmova iz arhiva jednog od najpoznatijih underground kina u Evropi, Werkstattkina u Münchenu. Filmove je odabrao direktor kina Bernd Brehmer, a izbor predstavlja vrlo raznovrsan spektar interesa programera kina - od tzv. filmova za neženje (erotskih uradaka s početka prošlog stoljeća nepoznatih autora), preko kultnih klasika poput zabranjivane 'Pjesme o ljubavi' Jeana Geneta, do remek djela avangardnog filma kao što je 'Čin promatranja vlastitim očima' Stana Brakhagea.
Werkstattkino
Werkstattkino ('werkstatt' na njemačkom znači 'radionica') otvoreno je 1974. u centru Münchena na mjestu bivše kuglane i ima 50 mjesta. Vodi ga pet programera - volontera, koji ne djeluju kao kolektiv, nego su potpuno autonomni u izboru filmova. Zbog toga je program Werkstattkina po riječima američkog kritičara Jacka Stevensona 'vjerojatno najšarolikiji od svih kina na svijetu'. Kino također posjeduje i golemi arhiv, kao i knjižnicu. Uglavnom se samofinancira, a često funkcionira kao 'one man kino'. Jedna osoba prodaje karte, projicira film, a zatim i počisti prostor nakon projekcije.
Bernd Brehmer
Kino je kroz godine često bilo napadano sa svih strana političkog i društvenog spektra zbog svog liberalnog pristupa programiranju. Jednom su ga okupirali radikalni ljevičari zbog projekcije dokumentarca o neonacistima, drugi put je netko iskrcao kamion izmeta u dvorištu kina kad je na programu bio pornić.
Dva programa koja ćemo gledati na Kratkom utorku, po riječima selektora Bernda Brehmera odlično predstavljaju iskustvo gledanja filmova u Werkstattkinu: rame uz rame prljavim grindhouse filmovima stoje priznata autorska djela, kao i žanrovski filmovi svih vrsta. Tu su i dokumentarci, eksperimentalni filmovi, opskurni rariteti, a među njima ćemo vidjeti i par TV reklama i edukativnih filmova.
Iz prvog programa izdvajamo zabranjivani klasik doajena zagrebačke škole animiranog filma Vlade Kristla 'Don Kihot', koji predstavlja logičnu poveznicu između Zagreba (mjesto rođenja) i Münchena (mjesto smrti autora). Film je dobitnik prve nagrade na festivalu u Oberhausenu 1962.
Don Kihot
Tu je i 'Prva noć' Georgesa Franjua, jednog od najvećih francuskih filmskih poeta koji (ponovo) nezasluženo pada u zaborav. Radi se o nadrealnoj egzistencijalističkoj vinjeti čije je snimanje 1958. financirao RATP (pariški ZET), očito ne shvaćajući o čemu se tu točno radi.
Prva noć
Bit će tu i dva filma o boksu Charlesa Dekeukelairea i Valerija Zurlinija, ali i možda 'najpitomije' djelo njemačkog kralja horor eksploatacije i autora kultnog 'Nekromantika' Jörga Buttgereita. Nježni dokumentarac 'Moj tata' jedan je od njegovih prvih filmova. Inače, Werkstattkino vodi brigu o filmskim kopijama svih Buttgereitovih uradaka, i nerijetko ih prikazuje.
U drugom programu vidjet ćemo 'gotovo nepostojeći' duhoviti četverosekundni eksperiment Petera Tscherkasskog 'Shot Countershot', kao i film 'Riječi predsjednika' ('Die Worte des Vorsitzenden') nedavno preminulog njemačkog redatelja Haruna Farockog. Film je po riječima Bernda Brehmera uvršten u program da pokaže da je nekad u Njemačkoj bilo moguće raditi radikalne filmske odmake u mnogim smjerovima - društvenom, političkom, stilskom...
Pokraj mora
'Orgijastična fantazija očajničke frustracije i pohotne želje', tako je Amos Vogel opisao jedini film francuskog pisca, dramatičara i političkog aktiviste Jeana Geneta 'Pjesma o ljubavi' ('Un chant d'amour') snimljen 1950. Cenzuriran i dugo zabranjivan, film o seksualnoj žudnji zatvorenika ne samo da je jedan od prvih otvorenih prikaza homoseksualnosti na celuloidnoj vrpci, nego je i vizualno impresivni poetski eksperiment čiji je snimatelj bio slavni Jean Cocteau. U Francuskoj je prvi put prikazan tek 1975., a pokušaj projekcije u SAD-u 1966. završio je zabranom Vrhovnog suda zbog opscenosti sadržaja.
Pjesma o ljubavi
Posljednji film programa prigodno će biti, kako kaže slavni Jonathan Rosenbaum, 'jedno od najdirektnijih suočavanja sa smrću ikad'. Radi se o 'Činu promatranja vlastitim očima' ('The Act of Seeing With One's Own Eye') gurua američkog eksperimentalnog filma Stana Brakhagea. To je treći dio Brackhageove 'pittsburške trilogije' o javnim institucijama toga grada u kojem je snimao rad patologa u lokalnoj mrtvačnici. Brackhage u filmu nijemo bilježi vrlo uznemirujuće scene raspadanja ljudskog tijela koje definitivno nisu za gledatelje slabog želuca.
Čin promatranja vlastitim očima
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza. Filmovi će biti prikazivani s 16mm i 35mm filmskih kopija, imaju engleske titlove, a ulaz je besplatan.
Raspored programa:
19:00 Program 1 (76 minuta)
'Don Kihot', Vlado Kristl, Jugoslavija, 1961., 35mm, 10 min
'Boks meč' ('Combat de boxe'), Charles Dekeukelaire, Belgija, 1927., 35mm, 8 min
'Prva noć' ('La première nuit'), Georges Franju, Francuska, 1958., 35mm, 23 min
'Boksači' ('Pugilatori'), Valerio Zurlini, Italija, 1951., 35mm, 11 min
bezimeni čudni film snimljen u cijelosti južno od granice, SAD, 1961., 35mm, 8 min
'Beat u Schwabingu' ('Beat in Schwabing') Karl Deschauer, Njemačka, 1965., 35mm, 9 min
'Moj tata' ('Mein Papi'), Jörg Buttgereit, Njemačka, 1982., 35mm, 7 min
20:30 razgovor s direktorom Werkstattkina Berndom Brehmerom
21:00 Program 2 (86 minuta)
'Shot Countershot', Peter Tscherkassky, Austrija 1987., 16mm, 1 min
'Riječi predsjednika' ('Die Worte des Vorsitzenden'), Harun Farocki, Njemačka, 1969., 16mm, 3 min
'Pokraj mora' ('By The Sea'), Pat O'Neill & Robert Abel, SAD, 1963., 16mm, 10 min
'Povratak Petea Skitnice' ('The Return of Pete the Tramp'), neznani autor, SAD, 1930., 16mm, 6 min
'Pjesma o ljubavi' ('Un chant d'amour'), Jean Genet, Francuska, 1950., 16mm, 25 min
'Čin promatranja vlastitim očima' ('The Act of Seeing With One's Own Eye'), Stan Brakhage, SAD, 1971., 16mm, 30 min
Između filmova u oba programa prikazivat će se opskurne TV reklame, erotski filmići s početka prošlog stoljeća i tzv. jukebox filmovi iz 50-ih i 60-ih