Dokumentarni film se ‘nosi’
Uz selekciju Mediteranskog festivala dokumentarnog filma, 5. dani filma, Široki brijeg, 9-11. rujna 2004.
Dokumentarni film probio je sve barijere i ušao u kina. Ravnopravno se bori s igranim ostvarenjima za što ve?i broj gledatelja i što ve?u medijsku pozornost. Dokumentarni je film postao trend. Dokumentarni se film trenutno nosi. Angažiranost, sustavno hodanje rukom pod ruku s nagomilanim problemima turobne svakodnevnice, udara u središte pozornosti i lagano postaje medijski brat igranom vladaru mra?nih dvorana. Dokumentarni je film hit na svim važnijim svjetskim filmskim smotrama. Dokumentarni film pred nosom uzima igranom svjetske nagrade i priznanja kao da je obi?nom gledatelju na vrh glave igranofilmske fikcije, koja sve teže prati zbilju oko nas. Uvijek treba nanovo ponavljati op?u tezu brojnih teoreti?ara i filmskih znalaca o vrijednosti dokumentarnoga filma gledanu, me?utim, kroz prizmu sveprisutnih igranih elemenata u njima samima, te isto tako dokumentarne elemente autenti?nosti i kreativne virtuoznosti u igranofilmskim ostvarenjima.
Sve su me ove misli kao selektora mediteranskoga festivala dokumentarnoga filma u Širokom Brijegu potaknule da se u izboru vodim postulatima medijskoga perfekcionizma, dosljednosti, inovativnosti i autorskog stajališta lako dokaziva u iscrpnoj primjeni filmskih pustolovina. Izabrao sam devet filmova u konkurenciju za nagradu, žele?i gledateljima, kao i žiriju, dati na uvid ozbiljan i dovoljno širok raspon, kako tematskih tako i formalnih dostignu?a me?unarodnih autorskih osobnosti.
Vidjet ?emo tako stanovnike maloga gr?kog živopisnoga gradi?a kako u žaru slobode i veselja pale vatre slave?i davne obi?aje predaka. Posjetit ?emo i velikog režisera Theodora Angelopoulosa, zaviriti na set njegova filma te naslutiti poetski sklad u groznici snimanja fima. Misti?ni starac u crnogorskom kamenjaru u minimalisti?kim potezima lopate i kamere kao subrata slavi usporeni život, dok je dje?ak u svojim snovima ?vrsto zagrlio stvarnost mora, otoka, vo?en strahom, ljepotom i prolaznoš?u dosegnuo nebesku liniju posljednje zrake sunca. Španjolski u?itelj na vratima svoje škole, svog doma, u dugom igranofilmskom kadru autenti?ne rekonstrukcije sjajno vodi igru povjerenja i odanosti svojim u?enicima. Spustit ?emo se duboko u slavonski bunar od gline i opeke kako bismo u meditativnom ritualu za?u?eni promatrali ?ovjeka i njegove ruke umrežene u projektu stvaranja. Plovit ?emo s ribarima u mra?noj pustoši svjetla, love?i goleme hobotnice i bore?i se protiv aliena da bismo zasluženo osvojili nirvanu mora i beskrajnog života u njemu. Plesat ?emo ulicama Vodnjana, gradi?a u Istri, o?ijukati s bogatstvima likova, spajati se s rijekom multieti?nog plamena te zavoljeti boju u o?ima filmskih junaka. Proživjet ?emo i nezacijeljene sarajevske ratne rane, prate?i hod po mukama jedne sarajevske zbilje, jednoga sarajevskog psa i ljudi kojima je kao spona prošlosti ostao i postao sve.
?eka nas monumentalni ispad snopova svjetlosti, koji ?e s platna kinodvorane donositi nove dokumentarne blagdane širokobriješkoj publici na mediteranskom festivalu dokumentarnog filma.
Tekst je preuzet iz kataloga 5. dana filma