Kratki utorak donosi hrvatsku pretpremijeru novog kratkog igranog filma Nedjelja, jednog od najvažnijih i najplodnijih hrvatskih filmaša Gorana Devića. Svjetsku premijeru film je imao na filmskom festivalu u Solunu prošle jeseni. I to nije sve! Kratki utorak ovaj put pruža i ekskluzivni uvid u još četiri zasad nedovršena dokumentarna filma istoga autora – Buffet Željezara, Kupa, U ime RH i Što da se radi?. Bit će prikazani inserti iz dosad montiranog materijala iz svakog od filmova, a Goran Dević će s urednikom Kratkog utorka Ivanom Ramljakom razgovarati o procesu rada na tim filmovima.
Goran Dević
Nedjelja, snimljena po motivu iz autobiografske proze 'Otac' Miljenka Jergovića, događa se u Sisku 4. svibnja 1980., na dan koji će velika većina stanovnika bivše države zapamtiti kao onaj kad je 'otiš'o Hase'. No, protagonist Devićeve priče, devetogodišnji sin rastavljenih roditelja, toga će dana zahvaljujući vlastitoj radoznalosti svjedočiti činu nakon kojeg iz sasvim drugog razloga za njega ništa više neće biti isto. Nedjelja je prilično netipičan film za dosadašnje svaralaštvo Gorana Devića, koji se u svojim djelima pretežno bavio anomalijama u hrvatskom društvu proizašlim iz bolnih ratova ili još bolnije tranzicije. Ovaj se put radi o vrlo intimnom prikazu odnosa oca i sina, i sinovljevog odrastanja, a film plijeni atmosferom i minimalizmom.
Nedjelja
Buffet Željezara srednjemetražni je dokumentarac koji prikazuje zadnjih šest dana rada tvorničke gostionice koja je do prošlog ljeta radila na autobusnom kolodvoru na ulazu u Željezaru Sisak. U savršeno komponiranim dugim statičnim kadrovima Dević snima svijet i polusvijet koji se skuplja u ugostiteljskom objektu, čiji vlasnici, bračni par u kasnim srednjim godinama, uskoro napuštaju Sisak i odlaze u Njemačku. Buffet Željezara je sjajna 'vježba promatranja' koja se suptilno dotiče nekih od najvažnijih problema našeg društva – propasti industrijske proizvodnje, iseljavanja, izbjegličke krize, opće depresije, pa čak i alkoholizma.
Buffet Željezara
Dokumentarni film radnog naslova Kupa je projekt kojim se Dević opsesivno i temeljito bavi već četiri godine. Film prati život na obalama rijeke koja prolazi kroz njegov rodni grad, i to kroz razna godišnja doba. Iz različitih razloga Kupu posjećuju fascinantni osobenjaci - ribiči, bivši branitelji s obiju strana i odvjetnici u želji za ledenim osvježenjem, dok njome plove pogranični policajci u potrazi za prebjezima. Kakav će biti krajnji oblik filma još nije poznato...
Kupa
U ime RH radni je naslov dokumentarca čiji je glavni lik kontroverzni Marko Francišković, hrvatski publicist i jedini domaći političar koji se otvoreno protivi Evropskoj uniji, a koji je postao poznat široj javnosti nakon što je 2013. prisilno hospitaliziran s dijagnozom paranoidne šizofrenije. Nakon devet mjeseci pušten je iz bolnice jer mu je dijagnoza odbačena. U filmu Dević prati suđenje Franciškoviću u drugom slučaju, onom kaznenog djela nedozvoljenog posjedovanja oružja, zbog kojeg je ponovo pritvaran.
Što da se radi? zamišljen je kao film u tri dijela koji se bavi sudbinom radnika Tvornice željezničkih vozila Gredelj. Prvi dio je opservacijski dokumentarac u kojem kamera prati događanja od samoubojstva šefa sindikata Gredelja do proglašenja stečaja tvornice. Drugi dio pratit će redatelja filma i proces proba snimanja scena za igrani film u kojem su protagonisti radnici tvornice, a treći bi trebao biti taj igrani film, u kojem je situacija iz prvog dijela preokrenuta. Scenarij za Što da se radi? Dević je pisao zajedno s poznatim crnogorskim spisateljem Andrejem Nikolaidisom.
Što da se radi?
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza i Petnaeste umjetnosti, i ulaz na njega je besplatan. Filmove puštamo s DCP-ja i drugih HD digitalnih formata.
Podaci o filmu
Nedjelja
Režija: Goran Dević
Scenarij: Goran Dević
Producent: Hrvoje Osvadić
Kamera: Branko Linta
Montaža: Vanja Siruček
Oblikovanje zvuka: Ivan Zelić, Dubravka Premar
Glazba: Pavao Miholjević, Neven Jurica Ferina
Kostimografija: Ida Križ Posavec
Scenografija: Ivan Veljača
Uloge: Alex Rakoš, Krešimir Mikić, Lana Barić, Nikša Butijer
Produkcija: Petnaesta umjetnost
Trajanje: 22 min