Kratki utorak

Facebook HFS
2015.
2015.
ČOVJEK S FILMSKOM KAMEROM, ALLOY ORCHESTRA I PAOLO CHERCHI USAI

U nedjelju 11. listopada u kinu Tuškanac u Zagrebu u 19h održat će se jedinstveni glazbeno filmski događaj - 35mm projekcija 'Čovjeka s filmskom kamerom' Dzige Vertova, najboljeg dokumentarca svih vremena po izboru najcjenjenijeg filmskog časopisa na svijetu, britanskog Sight & Sounda, uz živu glazbenu pratnju američkog benda Alloy Orchestra. Radi se o triju za koji je pokojni Roger Ebert izjavio da su 'najbolji bend na svijetu za svirku uz nijeme filmove'.


Dziga Vertov

Ali to nije sve! Isti dan u 21h imat ćemo priliku vidjeti i novi film slavnog talijanskog filmskog kritičara, filmologa i redatelja, kao i osnivača najstarijeg i najznačajnijeg festivala nijemog filma na svijetu Le Giornate del Cinema Muto, Paola Cherchija Usaija 'Picture', također uz glazbenu pratnju Alloy Orchestra. Projekciju će uveličati i sam autor koji će najaviti film i nakon njega razgovarati s publikom.


Paolo Cherchi Usai

Remek djelo ruskog konstruktivizma 'Čovjek s filmskom kamerom' jedan je od najslavnijih nijemih filmova ikad snimljenih, i osmi općenito najbolji film svih vremena po posljednjoj tradicionalnoj anketi Sight & Sounda iz 2012. Ovaj optičko-montažni filmski eksperiment iz 1929. s podnaslovom 'izvadak iz snimateljskog dnevnika' opisuje jedan dan u životu grada, od zore do sumraka, iako je sniman tri godine u njih nekoliko - Moskvi, Kijevu, Harkovu i Odessi. Radi se o kulminaciji teorije njegovog autora Dzige Vertova zvane 'kino-oko' koja polazi od teze da je kamera instrument nalik ljudskom oku, pa ju je zato najbolje koristiti za dokumentiranje događaja iz stvarnog života. Istovremeno 'Čovjek s filmskom kamerom' je i propagandni film koji slavi izgradnju novog komunističkog društva, ali i za to vrijeme tehnički iznimno napredno djelo. U njemu su po prvi put upotrebljene ili ozbiljnije razrađene mnoge filmske tehnike i postupci kao što su dvostruka ekspozicija, slow motion, skok rezovi, stop-motion animacija, podijeljeni ekran itd.


Alloy Orchestra

Alloy Orchestra su trojac iz Cambridgea u Massachusettsu koji su 1990. osnovali bubnjar i udaraljkaš Terry Donahue i Ken Winokur, da bi im se kasnije kao klavijaturist pridružio Roger Miller, poznatiji kao gitarist kultnog post-punk benda Mission of Burma. U svom radu osim perkusija i elektroničkih instrumenata koriste cijeli niz objekata pronađenih kojekuda, pa čak i na smetlištu, s kojima stvaraju jedinstvenu eklektičnu zvučnu sliku. 1999. američki magazin Entertainment Weekly uvrstio ih je na njihovu listu 100 najkreativnijih ljudi u show businessu danas, a američki NPR (National Public Radio) za njih kaže da su 'pioniri komponiranja nove glazbe za stare filmove'. U 25 godina svog postojanja nastupali su na brojnim filmskim festivalima, a dosad su izdali četiri CD-a s glazbom za kultne nijeme filmove, među kojima su i 'Metropolis', 'Fantom iz opere', 'Nosferatu' i 'General'. Soundtrack za 'Čovjeka s filmskom kamerom' nastao je na bazi uputa koje je Dziga Vertov napisao za premijeru filma 1929., a u sebi sadrži i mnoge zvučne efekte kao što su sirene i dječji plač.


Čovjek s filmskom kamerom

Paolo Cherchi Usai (1957.) talijanski je filmski kritičar, filmolog, redatelj i jedan od najvećih svjetskih autoriteta na polju očuvanja filmske baštine. Od 1994. radi i kao kurator filmskog odjela najstarijeg muzeja posvećenog fotografiji i filmu na svijetu, George Eastman House u Rochesteru, gdje predaje i na tamošnjem univerzitetu, a trenutno je i potpredsjednik Međunarodne federacije filmskih arhiva.


Čovjek s filmskom kamerom

Njegova opsežna akademska istraživanja o temama kao što su povijest nijemog filma, očuvanje filmske baštine, i audiovizualno arhiviranje u digitalnom dobu, zabilježena su u nizu publikacija i knjiga od kojih je najpoznatija 'The Death of Cinema: History, Cultural Memory, and the Digital Dark Age'. Radi se o polemičkom filozofskom eseju koji pokušava odgovoriti na pitanja poput: Treba li nam uopće očuvanje filmske baštine? Da li je digitalna tehnologija rješenje problema ili još jedna iluzija promovirana od strane industrije? Da li se smrt filma već događa pred našim očima? Predgovor knjizi dao je slavni Martin Scorsese, koji piše: 'Cherchi Usai s kliničkom preciznošću i dobrodošlim naramkom ironije crta sliku svjetske krize koja zahtjeva našu bezuvjetnu pozornost. Njegov portret kulture koja ignorira gubitak vlastite slike predstavlja poražavajuću spoznaju da postoji nešto vrlo pogrešno u načinu na koji smo naučeni da odbacimo umjetnost gledanja kao nešto prolazno i zanemarivo.'


Čovjek s filmskom kamerom

'Picture' je novi film Cherchi Usaija koji će svjetsku premijeru imati samo par dana prije zagrebačke na festivalu Le Giornate del Cinema Muto u Pordenoneu. Dva umjetnika, crtač i bubnjar, dobili su zadatak da svojim instrumentima – jedan s bubnjem ispred kamere, drugi s olovkom, kistom i bojama na 35 milimetarskoj vrpci - naprave film. Niti jedan od njih nije imao vremena za ranije probe i pripreme. Radi se o vrlo inovativnom eksperimentu u čijem su nastanku sudjelovali Alloy Orchestra, grupa tasmanijskih bubnjara, kao i poznati kaligraf Brody Neuenschwander, česti suradnik Petera Greenawaya.


Picture

Program se odvija u u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji sa Slovenskom kinotekom, Art-kinom Croatia u Rijeci i festivalom Le Giornate del Cinema Muto u Pordenoneu, uz pomoć HAVC-a.
Filmove prikazujemo s 35mm kopije ('Čovjek s filmskom kamerom ') i DCP-ja ('Picture'). Ulaz na projekciju 'Čovjeka s filmskom kamerom' je 40 kn, a na 'Picture' se neće naplaćivati.

Raspored programa:

19:00 Čovjek s filmskom kamerom, Dziga Vertov, SSSR, 1929., 68 min, 35mm
+ glazbena pratnja Alloy Orchestra

21:00 Picture, Paolo Cherchi Usai, SAD, 2015., 68 min, DCP
+ glazbena pratnja Alloy Orchestra