Gošća novog Kratkog utorka, koji će se održati 11. veljače u kinu Tuškanac u Zagrebu, i to iznimno u 20:30 sati, poznata je luksemburško-austrijska filmašica Bady Minck. Njeni unikatni filmovi koji se kreću između animacije, eksperimentalnog i dokumentarnog, sa snažnom dozom nadrealnog (što nekad prelazi i u znanstvenu fantastiku), prikazivani su u konkurencijama svih najvećih svjetskih festivala (Cannes, Venecija, Berlin, Rotterdam, Locarno, Sundance...), a autorici je dosad organizirano više od 40 retrospektiva, na 4 kontinenta. Na Kratkom utorku prikazat ćemo njenih pet filmova, od kojih izdvajamo remek-djelo 'U početku bijaše oko' (Im Anfang war der Blick) iz 2003., od strane kritičara opisano kao 'portret Austrije kakav bi zajedno napravili Jan Švankmajer i David Lynch'. Film koji ćemo prikazati s 35mm kopije sastavljen je od preko 1800 antiknih razglednica, a prikazan je na više od 100 filmskih festivala. Svoje radove predstaviti će sama autorica, koja prvi put dolazi u Zagreb.
Bady Minck
Bady Minck (pravim imenom Madeleine Binck) rođena je 1964. u Luksemburgu, a živi između tog grada i Beča. Studirala je prvo kiparstvo, a onda eksperimentalni film, a osim režijom bavi se i drugim vidovima vizualne umjetnosti - intervencijama u prostoru, performansom, net-artom, ali i filmskom produkcijom. Njena producentska kuća Amour Fou tako stoji iza filmova mnogih poznatih autora kao što su Margarethe Von Trotta ('Hannah Arendt'), Virgil Widrich, Heinz Emigholz, Anja Salomonowitz i Jessica Hausner. Osim toga Bady i predaje na raznim umjetničkim akademijama po Evropi, a često i kurira filmske programe.
Veliki uspjeh Bady Minck je ostvarila već sa svojim prvim filmom 'Čovjek s modernim živcima' (Der Mensch mit den modernen Nerven) koji je napravila na studiju u kolaboraciji sa Stefanom Stratilom. Film je animirana imaginacija nikad realiziranih projekata jednog od pionira moderne arhitekture Adolfa Loosa iz 1923. Radi se o piramidalnom projektu gradske vijećnice u Mexico Cityu koji Minck i Stratil pretvaraju u igru apstraktnih geometrijskih formi, svjetla i sjene, po uzoru na filmove Oskara Fischingera. Film koji ćemo i prvi vidjeti na Kratkom utorku bio je prikazan 1988. godine i na festivalu u Cannesu i na onom u Berlinu, a ubrzo je i otkupljen od strane Centra Pompidou.
Čovjek s modernim živcima
Sljedeći film koji ćemo prikazati je 'Mécanomagie' iz 1996., u kojem autorica istražuje katoličko-bukoličke, kao i multikulturalne korijene Velikog vojvodstva Luksemburga, u kojem je rođena. Koristeći tehniku stop-motion animacije, koju će često ponavljati i u kasnijim radovima, Minck dočarava drevni krug sijanja, rasta i žetve, svemir koji sadrži religiju, rituale i čudesne moći prirode. Film snimljen u Ardenima na sjeveru Luksemburga istovremeno priča priču o misterioznim Jitzertenima, čovjekolikim bićima koji tumaraju po seoskim puteljcima zbunjujući lokalni puk. Film je imao svoju premijeru na festivalu u Rotterdamu, a kasnije je prikazan na još 50-tak festivala.
Mécanomagie
Nakon toga slijedi nadrealistička dlakava minijatura 'Ljepotica je zvijer' (La Belle est la Bête) iz 2005., u kojem se Minck poigrava s Kafkinim 'Preobražajem' ali i s bajkom 'Ljepotica i zvijer'. Badyn film operira između civilizacije i divljine, prirode i kulture, ljudskog i životinjskog.
Ljepotica je zvijer
Zadnji film prvog programa biti će najpoznatijin autoričin rad, maestralni 45-minutni 'U početku bijaše oko' (Im Anfang war der Blick), na kojem je radila pet godina. Od 15 tisuća razglednica austrijskih krajolika koje je skupljala po buvljacima i antiknim dućanima odabrala je njih oko 1800 preko kojih glavni lik filma - pisac, istražuje zemlju. Krajolici Erzberga i Salzburga tako postaju nešto između sna i noćne more, a riječi napisane na stražnjim stranama razglednica kapaju u prizore kao šapati. Ponekad se radi o tekstovima koji su u potpunom neskladu s idiličnim prizorima na slikama, kao što su obavijest o nesreći na skijanju ili pokoji nacistički pozdrav u potpisu. Istražujući lokacije snimljene na razglednicama, autorica je otkrila da su mnoge fotografije retuširane i da neke prikazuju i npr. planine koje zapravo na tom mjestu ne postoje. Sve to je vidljivo u ovom hipnotičkom filmu za koji su zvučne pjesme radili austrijski pjesnici Ernst Jandl, Friederike Mayröcker i Bodo Hell, koji u filmu i glumi glavnu ulogu. Glazbu je radio poznati austrijski elektronski glazbenik Bernard (B.) Fleischmann. Film je premijerno prikazan na festivalu u Cannesu 2003. gdje je dočekan s oduševljenjem. Jedan kritičar napisao je da je film istovremeno 'snovita vizija, politički film, filozofsko djelo, pa čak i kulinarska opservacija', drugi da je to film 'o pričanju priča i sjećanju, nepostojanosti jezika i slika, filozofsko razmatranje umnožavanja i stvarnosti, identiteta, prirode i civilizacije', a treći da se radi o 'interdisciplinarnoj analizi izrađenoj u melting potu između znanosti i umjetnosti'. O filmu je pet godina kasnije napravljena i knjiga, u kojoj 20 umjetnika, znanstvenika i teoretičara raspravlja o svim njegovim aspektima.
U početku bijaše oko
U početku bijaše oko
U početku bijaše oko
Nakon razgovora s autoricom u drugom programu prikazat ćemo i njen zasad posljednji film 'MappaMundi', koji je imao premijeru prije tri godine na festivalu u Sundanceu. Ponovo se radi o stop-motion animaciji, no umjesto razglednica Minck ovdje animira stotine povijesnih karata igrajući se s ikonografijama, jezicima i religijama iz posljednjih 950 godina ljudske povijesti, na taj način otkrivajući univerzalni princip vječne promjene. Kroz film nas vode kozmički kartografi koji putuju svemirom i pričaju čudnim žargonom, a kao i uvijek autorica je obratila posebnu pažnju na zvučni dio filma, za koji su se ovaj put pobrinuli beatboxeri Chakrabreaker i Ivory Parker.
MappaMundi
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, filmove puštamo s raznih formata (vidi raspored), imaju engleske titlove, a ulaz na program je 20kn.
Raspored programa:
20:30 prvi program (72 min)
Čovjek s modernim živcima (Der Mensch mit den modernen Nerven), Bady Minck, Stefan Stratil, 1988., 8 min, DCP
Mécanomagie, Bady Minck, 1996., 16 min, 35mm
Ljepotica je zvijer (La Belle est la Bête), Bady Minck, 2005., 3 min, 35mm
U početku bijaše oko (Im Anfang war der Blick), 2003., 45 min, 35mm
21:45 razgovor s Bady Minck
22:15 MappaMundi, Bady Minck, 2017., 44 min, DCP