Novi Kratki utorak, koji se održava 10. prosinca u 21 sat u kinu Tuškanac u Zagrebu, biti će u znaku projekta re-selected Filmskog festivala u Oberhausenu i Instituta Arsenal iz Berlina, čija je ideja ponovno čitanje filmske povijesti kroz analognu arhivu. Na programu pod imenom 'Glasni šapati - film prije pada zida' s 35mm filmskih kopija prikazat ćemo četiri filma nastala u Istočnoj Evropi u drugoj polovici 80-ih, kada se već uvelike osjećao skori dolazak političkih promjena. Iz programa izdvajamo film slavnog Aleksandra Sokurova 'Večernja žrtva', kao i višestruko nagrađivani dokumentarac 'Mikrofon' iz 1989., koji se bavi posljedicama nesreće u Černobilu. Filmove će predstaviti njemački filmolog i kustos Tobias Hering, voditelj projekta re-selected.
Mikrofon
Hering je o programu napisao sljedeće: 'Još od 50-ih godina prošlog stoljeća Filmski festival u Oberhausenu imao je funkciju 'zapadne platforme' za prikazivanje filmova koji su nastajali u Istočnoj Evropi. U klimi 'hladnog rata' u Zapadnoj Njemačkoj politički imidž festivala uvelike se temeljio na dobrodošlici filmova iz socijalističkih zemalja. Reakcije na te filmove često su bile obilježene istovremenim uvažavanjem i sumnjom: govoreći uopćeno, državna produkcija filmova u Istočnoj Evropi bila je promatrana kao odličan okvir za učenje profesionalaca filmskom zanatu, dok je u isto vrijeme često preko cenzure zaustavljala pokušaje distribucije njihovih radova. Dok je zasigurno bilo istine u toj slici (kao što je bilo točno i da su se na zapadu načini i sredstva cenzuriranja razlikovali, ali bili jednako učinkoviti), to je stvaralo neobičnu prizmu kroz koju se promatralo istočnoevropske filmove u Oberhausenu: što napraviti s redovitim priljevom uzbudljivih, inovativnih i vrijednih filmova svih filmskih vrsta - dokumentarnih, animiranih, igranih - ako oni dolaze iz društvenog i kulturnog okruženja koje smo navikli promatrati kao usko, opresivno i neprijateljski raspoloženo prema slobodnom umjerničkom izrazu? Paradoksalno, ali izgleda da se od istočnoevropske filmske avangarde očekivalo da istovremeno dokazuje i pobija negativne pretpostavke o socijalističkim zemljama. Odnos se kroz desetljeća svakako promijenio, i prijem filmova je postao iznijansiran, ali činjenica da je Oberhausen čak 1990. predstavio program 'zabranjenih' tj. bunkeriranih filmova iz Istočne Njemačke, Rumunjske, Jugoslavije, Čehoslovačke i Poljske, pokazuje da je ideja 'skrivene' strane istočnoevropskog filma prevladala.
Mikrofon
Filmovi koje ćemo gledati snimljeni su u godinama koje su prethodile prijelomnim događajima 1989. i 1990. U njima se osjeća nervoza, nezadovoljstvo i nadanje razdoblja čije je razumijevanje danas zakrčeno s klišeima. Zajedničke značajke tih stilski vrlo različitih filmova su svojevrsna tišina, nedostatak riječi, pregovori oko toga što se može reći i kad će biti vrijeme da se to kaže. 'Glasni šapat', prigušena dikcija, nešto uzburkano ispod površine osjeća se u ovim filmovima. Da li je to stiglo do nas?' (Tobias Hering)
Mikrofon
Program otvara doklumentarac bez dijaloga 'Skretničari' istočnonjemačkog redatelja Jürgena Böttchera, koji prikazuje radnike na najvećem željezničkom terminalu u tadašnjem DDR-u, smještenom u dresdenskom kvartu Friedrichstadt. O svom filmu snimljenom 1984. redatelj je rekao sljedeće: 'Od poznanika sam čuo da mnogi bivši zatvorenici rade tamo, u lošoj obući, pijani. Mnogi su i stradali, mladi ljudi prepolovljeni na pola, ili odrezane jedne noge. To naravno nikad nije došlo do javnosti.' Film je 1985. nagrađen nagradom žirija na filmskom festivalu u Oberhausenu.
Skretničari
Drugi film na programu je 'Večernja žrtva' najvećeg živućeg ruskog redatelja Aleksandra Sokurova. Ovaj poetski masterpis prikazuje prvomajsku paradu na kojoj je vidljiv zamor 'socijalističkog materijala' u SSSR-u kasnih 80-ih. Dok bataljun umornih mladih vojnika izvodi vojničke pozdrave, gomilajući prazne šaržere kao da su štruce kruha, čuju se zvukovi nedalekog slavlja. Vojnike zamjenjuje naizgled beskonačna količina ljudi koja lijeno hoda po ulicama, dok jedna žena u tramvaju gleda u prazno. Film je prikazan u službenoj konkurenciji festivala u Berlinu 1988.
Večernja žrtva
Večernja žrtva
Zatim gledamo poljski film 'Događaj', koji prikazuje neobična zbivanja u jednom selu. Zemlja se počinje nadimati od nečega što puzi ispod površine, ceste se pretvaraju u brane, kuće se prepolavljaju, ali izgleda da samo životinje primjećuju da se nešto događa - ljudi gledaju u prazno i smiju se. Radi se o eksperimentalnoj animaciji Hieronima Neumanna koja djeluje kao da je napravljena od dokumentarnog materijala, a 1988. na festivalu u Oberhausenu nagrađena je glavnom nagradom međunarodnog žirija.
Posljednji film programa - istraživački dokumentarac 'Mikrofon' snimljen je 1989., dvije godine nakon nuklearne katastrofe u Černobilu, a u njemu progovaraju ljudi koji žive u selima na rubu zone oko grada stavljene pod karantenu. Što su dokazi radioaktivne kontaminacije vidljiviji, to zajednica sve manje vjeruje službenim lažima, a sve više raste nezadovoljstvo i bijes. Ovaj vrlo rijetko prikazivani dokument jednog od ključnih trenutaka iz doba perestrojke, na festivalu u Oberhausenu 1989. dobio je nagradu udruženja svjetskih filmskih kritičara FIPRESCI, kao i nagradu sindikata.
Mikrofon
Mikrofon
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji s Filmskim festivalom u Oberhausenu i Institutom Arsenal u Berlinu, a ulaz na njega je 20 kn. Filmove puštamo s 35mm filmskih kopija i imaju engleske titlove.
Re-selected je trogodišnji zajednički projekt Filmskog festivala u Oberhausenu i Instituta za film i video Arsenal iz Berlina, kao dijela projekta 'Arhiv izvan sebe' (Archive außer sich), koji se provodi u suradnji s Haus der Kulturen der Welt također iz Berlina, podržan je od strane BKM-a (Bundesregierung für Kultur und Medien), a unutar okvira 'Nove abecede' (Das Neue Alphabet), zasnovanog na rezoluciji Njemačkog parlamenta (Bundestag).
Raspored projekcije (72 min):
Skretničari (Rangierer), Jürgen Böttcher, DDR, 1984., 22 min, 35 mm
Večernja žrtva (Žertva večernjaja), Aleksandr Sokurov, SSSR 1984./87., 18 min, 35mm
Događaj (Zdarzenie), Hieronim Neumann, Poljska, 1987., 11 min, 35mm
Mikrofon, Georgi Shkliarevski, SSSR, 1989., 21 min, 35mm