Na Kratkom utorku 19. veljače u 21h u kinu Tuškanac u Zagrebu imati ćete jedinstvenu priliku pogledati kultni eksperimentalni ep u pet dijelova 'Dog Star Man' najvećeg umjetnika američkog avangardnog filma Stana Brakhagea, snimljen između 1961. i 1964. Film prikazujemo, kako i priliči projekciji nekog djela ove ikone analogne tehnologije, sa 16mm filmske kopije, a uvodnu riječ će održati filmologinja Petra Belc.
Stan Brakhage
Stan Brakhage (1933.-2003.) vjerojatno je najveći američki eksperimentalni filmaš svih vremena i uz Jonasa Mekasa, Kennetha Angera i Mayu Deren, jedan od stupova američke post-ratne filmske avangarde. Ovaj samozatajni hipohondar koji je većinu života proveo sa svojom prvom suprugom i petoro djece u kolibi usred šume u Coloradu, u 50 godina djelovanja snimio je skoro 400 većinom kratkih filmova s kojima je radikalno promijenio filmsku gramatiku.
Dog Star Man
Snimao je gotovo isključivo sa 8 i 16mm kamerom, a jedan je od prvih autora koji je redovito koristio eksperimentalne tehnike kao što su ručno bojanje filma, grebanje po filmskoj vrpci, kolažiranje i upotreba višestrukih ekspozicija, s kojima je stvorio vlastiti filmski jezik. Njegovi vrlo ekspresivni i lirični filmovi obično su bez zvuka i naracije, a on ih je često nazivao 'vizualnom glazbom'. Zanimale su ga većinom univerzalne teme, kao što su život, smrt (kao u dva njegova filma koja smo već gledali na Kratkim utorcima - 'Window Water Baby Moving', u kojem snima rođenje svog djeteta i 'The Act of Seeing with One's Own Eyes', s mjestom radnje u mrtvačnici), seksualnost i mitologija, no uglavnom proživljene kroz osobno iskustvo. Jednom je izjavio da on zapravo 'samo amaterski filmaš koji snima kućne filmove'.
Dog Star Man
'Dog Star Man', sniman u razdoblju od četiri godine - od 1961. do 1964., i nazivan 'kozmološkim epom' i 'mitom o kreaciji', jedan je od ključnih filmova američke avangarde i autorov magnum opus. Sastoji se od preludija i četiri dijela, a radi se o lirskoj meditaciji o čovjeku koji se bori protiv snage prirode. Film prati penjanje muškarca (sam Brakhage) i njegovog psa na snijegom prekrivenu planinu, koje traje jedan dan u kojem se izmijene sva godišnja doba. Dok se penje čovjek svjedoči mnogim mističnim vizijama, u kojima se ponavljaju slike žene, djeteta, prirode i svemira. Te slike autor je naravno stvorio uvelike koristeći tehnike koje smo već spomenuli, na taj način čineći 'Dog Star Man' tipično brackhageovskim filmom. Onim koji istovremeno sadrži revolucionarne estetske strategije, kao i filozofsku viziju egzistencijalističkog junaka koji ispituje beskonačne mogućnosti duhovnog, psihološkog i fizičkog putovanja u unutarnji i vanjski svemir.
Dog Star Man
'Mislio sam da će to biti mali, jednostavni film o meni kao drvosječi, sakupljaču drva....ali završilo je kao istraživanje cijele povijesti čovjeka' - Stan Brakhage
'Osobno mislim da su tri najveća zadatka za film u 20. stoljeću: 1. napraviti ep, znači pričati priče o plemenima svijeta; 2. ostati u osobnoj sferi, zato što jedino u neobičnostima naših osobnih života imamo šanse dodirnuti istinu; 3. raditi posao snova, što znači rasvijetliti granice nesvjesnog' - Stan Brakhage
Dog Star Man
'(Njegove) slike postaju kao riječi: dolaze, u malim erupcijama, nestaju, i vraćaju se ponovo - kao u rečenicama - stvarajući vizualne i mentalne utiske, iskustva' - Jonas Mekas
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, filmove puštamo sa 16mm filmskih kopija i bez dijaloga su. Ulaz na projekciju je 20 kn.
Raspored programa (74 min):
Prelude: Dog Star Man, 1961., 25 min, 16mm
Dog Star Man: Part I, 1962., 30 min, 16mm
Dog Star Man: Part II, 1963., 5 min 30 s, 16mm
Dog Star Man: Part III, 1964., 7 min 30 s, 16mm
Dog Star Man: Part IV, 1964., 6 min, 16mm