7. škola medijske kulture, Trakošćan 2005.
Šaroliko, veselo i poučno
7. škola medijske kulture, Trakošćan 19-29. kolovoza 2005.
I ovogodišnja Škola medijske kulture u Trakošćanu, koja
se održala od 19. do 29. kolovoza, bila je vrlo živopisno
mjesto, ponajviše zbog toga što su je pohodili ljudi raznolikih
dobi, stručne spreme i interesa – od srednjoškolaca do pedesetogodišnjaka
te od redatelja, fotografa i filmskih kritičara do onih
kojih je bilo najviše, osnovnoškolskih i srednjoškolskih
profesora (zapravo, profesorica, koje su uvjerljivo dominirale
Školom). Neki od njih došli su nadograditi svoje praktično
i teoretsko filmsko znanje, a drugi učiniti u tome prve
korake. Neki od njih došli su naučiti kako raditi filmove,
drugi kako podučavati o filmu, a treći kako pisati o filmu.
Opća polaznička šarolikost vidjela se i na završnom tulumu
Škole, koji se podijelio u nekoliko skupina, a osjetila
se i na skupnom izletu na jezero pokraj Ivanca, koji je,
nakon roštilja i pješačenja, završio u autobusu žestokim
natjecanjem u pjevanju između skupina odraslih i
mladih. Sve u dobru duhu sudjelovanja, jasno.
Što se tiče programa Škole, on je šarolikošću odgovarao
raznolikosti polaznika, iako ne bi bilo naodmet još više
predavanja i radionica posvećenih drugim medijima osim filma,
s obzirom da se riječ medij nalazi u imenu Škole.
No, vidjeli smo niz zanimljivih predavanja i radionica o
filmu, ali i o drugim medijima (video, TV) te o vezama filma
s drugim umjetnostima (književnost, likovna umjetnost, glazba).
|
Trakošćan |
Teoretsko-povijesni dio, tradicionalno podijeljen na Prvi
stupanj za početnike i Drugi stupanj za napredne, ponudio
nam je predavače raznih senzibiliteta. Klasični pristup
predavanju uglavnom je bio vezan uz povijest, pa je polaznike
na taj način uputio u povijest ekspresionizma i njegova
nasljeđa Ante Peterlić, a u povijest francuskoga novog vala
Bruno Kragić. No, drukčiji način pristupu povijesti ponudio
nam je Joško Marušić, koji je, pričajući o povijesti animacije,
zadro duboko u ontologiju sama medija i globalno značenje
animacije danas. Marušić je polaznike, također, uputio u
povijest čudesna kreativnog uspjeha zagrebačke škole crtanog
filma. Potpuno drukčijim pristupom zadivio nas je Marcel
Bačić, koji je u predavanju Estetsko obrazovanje djece
i mladeži otišao mnogo dalje od teme opisane u naslovu
i spojio u jednom likovnu umjetnost, glazbu, film, filozofiju
i matematiku. Vrlo je zanimljivo bilo predavanje Astrid
Pavlović Medijska kultura u srednjoj školi, ponajprije
jer je njegova tema bila nešto još premalo istraženo i predavano
u nas. Ona je, između ostalog, polaznike podsjetila na potrebu
upoznavanja djece s novim i zanemarenim medijima – internetom,
mobitelom, stripom…
Bilo je još dragocjenih predavanja koja su se bavila manje
poznatim ili zanemarenim dijelovima filmskoga medija. Tako
je Hrvoje Turković pričao o ritmu na filmu, Diana Nenadić
o eksperimentalnom filmu i videu, a Irena Paulus o glazbi
u filmu. Velik dio predavanja bio je posvećen hrvatskom
filmu. Uz spomenuto Marušićevo predavanje, Zoran Tadić privukao
nas je ne samo zanimljivom temom, nepoznatim hrvatskim dokumentarnim
filmom, nego i osobnom fascinacijom koju osjeća prema hrvatskim
filmskim majstorima iz sjene. Osobni pristup obilježio je
i predavanje Stilska obilježja hrvatskog filma, u
kojem nam je Petar Krelja pričao o još neistraženu pitanju,
koje glasi – postoji li tipičan hrvatski film?
Uz spomenuta predavanja, koja su činila Drugi stupanj,
polaznici Prvoga stupnja, najviše osnovnoškolski profesori,
u nizu predavanja učili su kako učenike uputiti u osnove
filmske umjetnosti. Predavala se povijest i teorija filma
(Ante Peterlić i Nikica Gilić), povijest hrvatskoga filma
(Mato Kukuljica i Ivo Škrabalo), struktura filmskog djela
(Hrvoje Turković), audio-vizualni mediji (Krešimir Mikić),
metodički pristupi (Stjepko Težak), filmske analize (Mato
Kukuljica), književnost i film (Nikica Gilić) i dječji film
(Jelena Bunijevac-Matičić).
Dakako, Škole ne bilo bez projekcija filmova. Njih je
bilo mnogo, a neke od njih polaznici su analizirali svako
jutro uz stručno vodstvo Nikice Gilića, Brune Kragića, Ante
Peterlića, Ive Škrabala i Astrid Pavlović. Na jutarnjim
seansama čak su se oko nekih filmova razvile male polemike.
Polaznici su, također, nakon projekcija filmova Što je
Iva snimila 21. listopada 2003. i Ta divna splitska
noć imali čast razgovarati s redateljima tih filmova,
Tomislavom Radićem i Arsenom Ostojićem.
|
Predavači |
Radionički dio Škole medijske kulture, s obzirom na napravljene
radove, također je bio prilično uspješan, a radove je pohvalio
i Hrvoje Turković, koji ih je analizirao nakon njihove projekcije.
Radionica za dokumentarni film, pod vodstvom Damira Čučića,
stvorila je tri rada, vrstan film o zagorskom proštenju
Zagorje libre, film o kamiondžijama Oaza i
filmski portret dobrog duha Škole Krune Heidlera
Zaljubljeno oko. Radionica za igrani film voditeljice
Snježane Tribuson proizvela je duhovit filmski štos o sado-mazo
odnosima B/Mračne vode, a radionica za TV-reportažu
voditelja Dražena Ilinčića zabavila nas je reportažama o
lokalnoj zabranjenoj sorti vina (Direktno do 'direktora'),
nedostatku zatvora u Koprivnici (Koprivnica bez rešetaka)
i krapinskom čovjeku (Ljudi stari, muzej novi),
uz glumačko gostovanje ‘poznatog britanskog komičara’.
Radionica za animirani film Ede Lukmana zadivila nas je
činjenicom da se u tjedan dana može napraviti trominutni
crtić (Što je Angelina vidjela u Trakošćanu kolovoza
2005).
Specijalizirana radionica za kameru i snimanje pod vodstvom Silvestra
Kolbasa eksperimentirajući s bojom i svjetlom proizvela
je rad Boja je svjetlo je boja, a jedna od njezinih
polaznika, Ana Bilankov, stvorila je samostalan rad Pajceki
su plivali po dvorištu. Specijalizirana radionica za
montažu Slavena Zečevića napravila je tri vježbe, a rezultatima
specijalizirane radionice za filmski scenarij, koju je vodio
Goran Tribuson (scenariji Hvala što ne pušite, Klokan
i Pastrva ne) svjedočit ćemo sljedeće godine, kad
će najvjerojatnije biti napravljen igrani film na temelju
nekog od spomenutih scenarija.
Juraj Kukoč
|