7. škola medijske kulture, Trakošćan 2005.
RIF iliti radionica igranoga filma
Kad u lipnju stigne Zapis s prijavnicom
za Školu medijske kulture, u našim je školama takva ludnica
od jednodnevnih izleta, planiranja maturalaca, godišnjih
ispita, završnih priredbi, da čovjek nema pošteno vremena
promisliti kako će mu boravak u Trakošćanu oduzeti deset
posljednjih dana dragocjena odmora uoči početka nove školske
godine, a i kolovoz se još čini beskonačno daleko. Automatski
se laća olovke i ispunjava prijavnicu, razmišljajući samo
koja bi mu radionica bila najkorisnija.
Dokumentarni film, animirani film, reportaža,
kamera i snimanje, scenarij, igrani film, montaža...? Što
odabrati kad bi ti sve moglo dobro doći u radu s djecom?
Neke radionice ne bi bilo suvišno proći i dva puta.
Kako sam prošle godine s kolegicom iz škole
(rijetki su ravnatelji koji dvije osobe nekoliko godina
uzastopno hoće slati na seminare) bila na radionici filmskoga
scenarija, smatrale smo da je najbolji ovogodišnji izbor
radionica igranog filma. Nismo
se prevarile.
Još je samo 19. kolovoza trebalo stići u Trakošćan.
Poučene prošlogodišnjim iskustvom kolegica koje su javnim
prijevozom optimistično krenule u ranim prijepodnevnim satima
iz Zagreba nastojeći stići do večere, na koju su zakasnile,
odlučile smo svakako izbjeći kružno razgledavanje Zagorja
lokalnim autobusima. Kako Filmski zapis s popisom
polaznika ove godine nije stigao, morale smo uporabiti vlastite
tajne službe sa svrhom saznavanja istih, ne bi li pronašle
neku žrtvu radi prijevoza. Naime, nema smisla svake godine
gnjaviti muža, brata i ostalu bližu i dalju rodbinu jer
je ovo peta Škola medijske kulture na kojoj smo sudjelovale.
|
Sa snimanja igranoga filma |
Vrlo raznovrsna skupina
Nakon uobičajena protokola otvaranja Škole,
naša se radionica okupila u preuređenim konjušnicama, nasuprot
dokumentarista, a u blizini kafića, na sveopće zadovoljstvo.
Tu smo često viđali i scenariste, jer poznato je kako se
najgenijalnije umjetničke ideje ostvaruju upravo u takvim
ambijentima. Prostor radionice bio je nadasve akustičan
te je svaka naša riječ zazvučala poput dozivanja Indijanaca,
što je otprilike izgledalo ovako: ua-ua-ha, va-ha, lo-ha,
jo-ho-la-ha-ho-ho…To, jasno, nije nimalo narušilo komunikaciju
u našoj jedinstvenoj skupini koju je sačinjavalo jedanaest
polaznika, voditeljica Snježana Tribuson, snimatelj Vedran
Šamanović i montažer Vjeran Pavlinić. Naprotiv, još nas
je više zbližilo, u pravom smislu riječi, jer da bismo se
razumjeli, morali smo zbiti redove i usredotočeno čitati
s usana. Naša je ekipa bila vrlo dinamična, duhovita i demokratična,
raznovrsna po godinama, ponašanju i idejama. Bilo je srednjoškolaca,
studenata i profesorica s lijepim godinama staža. Bruno
i Karlo, najmlađi članovi radionice, stigli su iz Karlovca.
Njihovim imenima zvali smo ih samo prvih nekoliko minuta
jer je Snježana Brunu nazvala Kruno, pa je Karlo automatski
postao Barlo. Zatim je Bruno, zvan Kruno, postao Tonko (zbog
mikrofona kojeg je držao na snimanju), a Karlo je postao
Bonko i tako više nitko nije znao njihova prava imena pa
ni oni sami. Drugi muški član ekipe bio je Marin, zvan Dijete.
Da njegova deviza ‘Sve za film’ nije samo pusta fraza,
pokazalo se u svakom trenutku snimanja, kad je trebalo zaustaviti
traktor u košnji, turiste na putu do dvorca, radnike na
popravljanju ceste, avion ili kišu koja je prijetila pasti.
Da sve to naš Marin nije činio, pitanje je bi li film bio
snimljen i do danas.
Ženski dio ekipe bio je brojno nadmoćan. I ne
samo brojno. Dvije zgodne plavuše, Irena i Dijana, samozatajna
Andreja, Kaća koju smo upoznali i kao fotografkinju, žena
u stalnu ostvaraju – Melita, Nataša – poznata kao majka
Jakob, moja kolegica iz škole Romana – naša filmska diva
i ja – autorica teksta (o sebi je najteže nešto reći).
Koliko kadrovaaa?!
Kad smo se dakle tako lijepo upoznali, krenuli
smo na posao. Od izbora scenarija, knjige snimanja, do sama
snimanja i montaže. Posao za stolom bio je temeljit. Podijeljeni
po skupinama pisali smo knjigu snimanja, a naša su raskadriravanja
i ideje o planovima bile ponekad posve različite. Stoga
je naša voditeljica imala početnu ideju snimiti dva filma
na isti scenarij kako bi nam pokazala čime sve kadar, plan
i položaj kamere mogu pridonijeti u konačnom dojmu filma.
Ali, učinilo nam se premalo vremena pa smo ostali na jednoj
verziji.
Kad smo, dakle, sve tako lijepo napisali i iscrtali
(crtao je uglavnom Marin), obišli smo teren i krenuli na
snimanje. Prije toga morali smo se dati u potragu za glavnim
glumcem. Žene su se rastrčale po Trakošćanu i okolici u
potrazi za idealnim muškarcem koji zna sve – voziti, šamarati
i zapamtiti dvije rečenice. Srećom, tu se našao DeNiro,
utjelovljenje naših potreba. Nakon neprospavane noći zbog
učenja uloge, savršeno miran ispred kamere odigrao je sjajno
svoju rolu prozborivši: «Ugasi je!» Šalim se, jasno!
Hrvoje je bio divan član ekipe, strpljiv i duhovit u svim
situacijama.
Snimanje je trajalo tri dana, a završilo bi
i prije da trakošćanska lokalna cesta nije postala glavna
prometnica, osobito za kamiondžije.
Kamera... ide, redatelj (svatko od nas režirao
je jednu scenu) viče: «Akcija!» na jednom od svjetskih
jezika, a tonac će: «Kamion! Šleper! Avion! Traktor!» I tako bezbroj puta.
Ono što je meni bilo novo, što bih ja npr. prije
ove radionice snimila jednom i u jednom kadru, brojno je
ponavljanje i raskadriravanje. Automobil dolazi, zaustavlja
se, glumci izlaze iz automobila – kamera stoji sprijeda.
Automobil dolazi, zaustavlja se, glumci izlaze – kamera
sa strane. Sve to isto, kamera otraga. I tako pet, šest
puta. Nisam znala da je snimanje igranoga filma tako dugotrajno
i naporno.
Naj Vera brunda, brunda...
Da se ne pomisli kako je sve bilo samo čisti
tjelesni i duševni napor, spomenut ću slobodno vrijeme,
koje smo mogli uporabiti na brojne sadržaje. Mogli smo obići
jezero s lijeve strane na desnu. Da biste obišli jezero,
treba vam sat i petnaest minuta dobra hoda. Zatim smo mogli
obići jezero s desne strane na lijevu. Taj put nešto je
kraći i traje sat i deset minuta jer se s desne strane uvijek
sunča jedna zmija (pa hodate brže) za koju Ante iz dokumentaraca
tvrdi da je riđovka, a mi se nismo mogle složiti s njim.
Zato ju je Tonči snimio i naša je voditeljica Snježana rekla
da je to bjelouška, a voditeljica uvijek najbolje zna.
Zatim smo se mogli odmarati na izletu koji se
organizira svake godine. Svi smo se složili da je ove godine
izlet bio vrlo uspješan jer je Ivanec prekrasan, seosko
domaćinstvo ima izvrsnu domaću hranu, a u šumi se nije otkrio
samo izvor vode nego i izvor koji daje raspoloženje.
Da je tomu tako, potvrdila je i pjesma, koja
je ubrzo višeglasno odjeknula u sali. Jedino je sve trajalo
prekratko pa je naša gospođa Vera ‘zaradila’ pjesmu nezadovoljnika:
«Nejdeme dime, dime....naj Vera brunda, brunda..», koju
su mnogi pjevali i na projekcijama i filmskim razgovorima
u cik zore.
Mogla se za razbibrigu pročitati i Trakošćanska
truba, ponekad britka, ponekad sjetna, ili pogledati
izvrsne fotografije vječnoga mladića Krune Heidlera.
A onda su se mogle jesti i šnicle ni od čega
ili meso biljnoga podrijetla od krave koja je pasla travu.
Isto se tako u nedjelju moglo otići na sv.
misu i upoznati opet novoga trakošćanskog svećenika kao
i prije dvije godine.
Što još reći?
Bojim se da sam prekoračila dopušteni prostor,
a toliko toga još nisam napisala. Nisam spomenula bakicu
koju nismo mogli spriječiti u pričanju o bolesnim kukovima,
operacijama, kćerima i unucima pa smo je poslali Damiru
Čučiću na čaj, ali je žena htjela malo pivo. Nisam spomenula
još brojne dogodovštine i zanimljiva lica. Brzo sam potrošila
dvije stranice kao što je brzo proletjelo i deset dana u
Trakošćanu. Znam da nisu protekli uzalud. To su nam pokazala
ostvarenja ove Medijske škole prikazana posljednjega dana.
Sjajni radovi govore o otvorenosti polaznika za nova znanja
i pustolovine i stručnosti, ali i ljudskoj jednostavnosti
voditelja s kojima se uvijek komunicira prijateljski i otvoreno.
Da nije tako, zar bi se većina nas vraćala svake godine?
Ankica Blažinović-Kljajo
|