Povodi
HRVATSKA ANIMACIJA U KINI
Uz dva međunarodna festivala i foruma animiranog filma
Od 21. do 30. rujna u dvama kineskim gradovima – Changchunu na krajnjem sjeveru, a potom u Changzhouu, na jugu države – održani su međunarodni festivali animiranoga filma i karikature te forumi s temama proizvodnje i edukacije u animiranom filmu. Manifestacije su bile organizirane uz znatnu potporu pokrajina Jilin i Jiangsu, kineskoga ministarstva kulture, te profesionalnih udruženja kineskog animiranog filma. Među pozvanim inozemnim gostima – članovima žirija i predavačima – iz Hrvatske su bili Vesna Dovniković, glavna tajnica ASIFA-e, Međunarodne asocijacije animiranog filma, i Borivoj Dovniković Bordo, veteran zagrebačke škole crtanog filma. Midhat Ajanović Ajan, nekadašnji sarajevski karikaturist i animator, a danas uvaženi švedski profesor povijesti filmske animacije, također je bio predavač i član žirija u Changchunu. Na festivalima su u konkurenciji bila i dva hrvatska animirana filma – Ciganjska Davora Međurečana i Marka Meštrovića (Fade-in) i Spoj Darka Bakliže (Art Animata).
CHANGCHUN
U Changchunu, u najsjevernijoj pokrajini Jiling, organizirana je natjecateljska međunarodna izložba karikatura i ilustracija, te potom festival animiranog filma, na kojem je nagrade podijelio žiri u sastavu: Midhat Ajanović (Švedska), Borivoj Dovniković (Hrvatska), David Ehrlich (SAD), Nelson Shin (Južna Koreja) te Kinezi Meng Jun, Ma Kekxuan i prof. Zhang Songlin.
U čangčunškom Međunarodnom konferencijskom centru, na međunarodnom Forumu o animacijskoj edukaciji, Vesna Dovniković govorila je o ASIFA-i, te o značenju filmskih festivala u edukaciji, dok je Bordo Dovniković održao predavanje pod naručenim naslovom Dostignuća i iskustva u svjetskoj proizvodnji kratkog animiranog filma – Razmišljanja i sjećanja animatora.
Na svečanom otvaranju Foruma i Festivala, na trgu ispred čangčunskog monumentalnog Doma umjetnosti Dalekog istoka, manifestaciju je pozdravila Vesna Dovniković u ime ASIFA-e. Slijedio je obilazak Izložbe karikatura, a zatim posjet Školi animacije na jilinškom Koledžu likovnih umjetnosti.
Changzhou
Dvadeset i sedmoga rujna gosti i sudionici prebacili su se avionom na jug, u Changzhou. Tamo je naziv filmske manifestacije bio Kineski međunarodni festival animacije i digitalne umjetnosti, a foruma – Kineski međunarodni forum o industriji (umjetnosti) animiranog filma.
Filmski žiri radio je u sastavu: Jacques.Rémy Girerd (Francuska), Borivoj Dovnikovic (Hrvatska), Jacques Drouin (Francuska), Nelson Shin (Južna Koreja), Kathy Smith (Australija), Sheila Sofian (SAD), te Kinezi Sun Cong, Yan Dingxian, Liu Jude, Xiao Ou, Zhang Songlin i Cao Xiaohui.
Na Forumu Bordo Dovniković govorio je, kao svjedok i sudionik, o povijesti hrvatskoga/zagrebačkog animiranog filma.
Oba međunarodna foruma, u Changchunu i Changzhou, zajedno s festivalima filmova, organizirani su s vrlo ozbiljnim nastojanjima Kine da izađe u svijet i na području animiranoga filma. Stoga je u naslovima predavanja i u govorima političara i profesionalaca, i domaćih i stranih, izrazit akcent bio na industriji animacije, a tek pod b) na umjetnosti animacije. U okviru općega privrednog kretanja Kine prema globalizaciji to je i razumljivo, jer samo jaka filmska osnova može osigurati veća odvajanja za prizvodnju umjetničkog, independent, animiranog filma, potpomognuta državom. Izlaganja Amerikanca Davida Ehrlicha, Midhata Ajanovića te Borivoja Dovnikovića skrenula su veću pozornost na proizvodnju neovisnih animiranih filmova, tj. na umjetnost animacije, kao bitnu osnovu za razvoj relevantne i oplemenjene animacijske industrije.
Ista nastojanja za uključivanje u svjetske tokove pokazuje i Sjeverna Koreja; njihovi filmski predstavnici u Kini službeno su razgovarali u Changchunu s Vesnom Dovniković, glavnom tajnicom ASIFA-e, o primanju u članstvo te međunarodne asocijacije.
Organizacija boravka stranih gostiju u trokutu Peking – Changchun – Changzhou bila je besprijekorna, na razini Ministarstva kulture Kine i pokrajina Jilin i Jiangsu. Prvoklasni hoteli, prostori za potrebe forumâ, sinkrono kinesko-englesko prevođenje, izložbene dvorane, bogata kineska kuhinja, veličanstvena otvaranja manifestacija uz sudjelovanje visokih profesionalnih, društvenih i političkih ličnosti, prevoženje gostiju s lokacije na lokaciju predvođeno policijskim automobilom sa sirenom veoma prometnim ulicama – nisu bili u razmjeru s uvjetima u kojima su se odvijala filmska natjecanja. Ni jedan ni drugi festival nisu bili dovoljno u skladu s pravilima i četrdesetogodišnjim običajima međunarodnih festivala animacije, na što će im ASIFA skrenuti pozornost, kako bi se ubuduće izbjegli takvi nedostaci, i kineske manifestacije ušle ravnopravno u porodicu svjetskih festivala. (Pored Šangaja, Changchuna i Changzhoua, i Peking za iduću godinu priprema takvu svoju priredbu.) Relevantni međunarodni festivali animacije imaju međunarodne i selekcijske komisije i žirije za dodjelu nagrada; žiriji moraju gledati filmove na javnim projekcijama, zajedno s publikom, i donositi odluke u punom sastavu; završna večer s podjelom nagrada i programom nagrađenih filmova treba biti organizirana pred publikom; poželjno je da festivalski programi budu prikazivani u dvoranama sa što većim brojem sjedala, jer je svrha festivala, pored podjele nagrada, približavanje kvalitetnog animiranog filma i umjetnosti animacije što široj javnosti; valja također osigurati najbolje uvjete za filmove i autore u programu festivala.
Vesna i Borivoj Dovniković zamoljeni su još u pripremi boravka da, nakon završenih programa, ostanu u Kini dan dulje, da bi 1. listopada, na službenoj tribini uz visoke političke ličnosti pokrajine i grada, prisustvovali svečanosti u povodu 55. godišnjice Narodne Republike Kine. Tog dana na glavnoj aveniji Changzhoua priređena je tradicionalna parada (što nas je podsjetila na naše nekadašnje prvomajske proslave), koja je organizirana bez sudjelovanja vojske, s mnogo veselja i maštovitosti, uz očitu pomoć donatora – velikih tvrtki – i trajala je svega 45 minuta.
Po izgledu svojih gradova, ponajprije središta, po zadivljujućem broju velikih stambenih i poslovnih zgrada u izgradnji, po stanovnicima koji su potpuno zaboravili nekadašnje sivo-plave uniforme, po mnoštvu malih privatnih trgovina, po golemim zgradama velikoga broja svjetskih kompanija, po sjajnim pješačkim zonama i shopping-centrima, neprekidnim prometnim gužvama sa sve većim brojem vespi i motocikala umjesto bicikala i klasičnih rikša – Kina također ulazi u potrošačko društvo, ali i dalje predvođena Komunističkom partijom kao jedinom političkom snagom. Vodstvo zemlje izjavljuje da će mnogoljudna Kina prelaziti u kapitalizam postupno, očito da bi izbjegla negativne šokove koji se događaju u tranzicijskim državama Europe.
Borivoj Dovniković - Bordo
|