Novosti

Facebook HFS
22.09.2021.
ZEN I EKSPERIMENTALNA ETNOGRAFIJA ROBERTA E. FULTONA NA KRATKOM UTORKU

Novu sezonu Kratkog utorka otvorit ćemo 28.9. u kinu Tuškanac u Zagrebu, u 21 sat, s programom filmova jednog od kultnih likova američke filmske avangarde - Roberta E. Fultona, koji nažalost i nezasluženo nije dosegnuo slavu i status svojih prijatelja i kolega kao što su Jonas Mekas i Stan Brakhage. Ovaj profesionalni pilot bio je u 70-im i 80-im godinama prošlog stoljeća jedan od najpoznatijih snimatelja i fotografa iz zraka, angažiran u radu na mnogim reklamama, video spotovima i prirodoznanstvenim dokumentarcima (dobio je čak i nagradu Emmy 1997. za film 'Denali: Alaska's Great Wilderness'), no u 'slobodno vrijeme' snimio je i režirao (...i smontirao i glazbeno ukrasio) pedesetak fascinantnih eksperimentalnih etnografskih filmova, u kojima na unikatan način 'hvata' poetske sličice ljudi, životinja, prirode i tehnologije, pritom se vodeći načelima budizma. Na Kratkom utorku gledat ćemo šest njegovih najimpresivnijih djela, od kojih izdvajamo poetsku posvetu Peruu - 'Inca Light'.


Robert E. Fulton

Robert Edison Fulton III, zvani Bob, inače direktni potomak svog imenjaka Roberta Fultona, izumitelja parnog stroja, rođen je 1939. u Greenwichu (Connecticut). U 60-ima je studirao vizualnu umjetnost na Harvardu, i uskoro počeo snimati s prijateljem antropologom i kasnijim velikanom etnografskog filma Robertom Gardnerom. S obzirom da je od desete godine života znao upravljati avionom, u 70-ima se posvetio snimanju i fotografiranju iz zraka, izumivši sistem pomoću kojeg pilotirajući Cessnom 180 može paralelno snimati s 35mm Arriflex kamerom (govorio je da za njega na taj način nema razlike između snimanja na tlu ili u zraku). Na faksu se oduševio budizmom, tako da mnogi njegovi filmovi reflektiraju pogled na život kao vječno i kružno kretanje. To je postizao kamerom koja je stalno u pokretu, kako je to netko rekao - dijelom baletnom, dijelom atletskom, kao i montažom u kojoj je sastavljao tisuće vizualno impresivnih kratkih sličica, ponekad ih i superponirajući još u kameri. Njegovi kadrovi su često nakošeni, kutovi kamere gotovo pa akrobatski, pod utjecajem tai chija, koji je često prakticirao. Uz sve spomenuto Fulton je bio i pasionirani jazz saksofonist. To znanje iskoristio je i u svojim filmovima, skladajući zvučne slike za većinu njih, a koje su zapravo vrlo inovativna kombinacija free jazza, poetskog spoken worda, ambijentalnih zvukova i trenutaka tišine. Kombinirajući sve spomenute postupke u svojim vizualnim studijama Tibeta, Afrike, Andi, ali i nekih vrlo američkih lokacija, Fulton stvara neku vrstu metafizičke poezije o životu na zemlji - čisti i veseli sinematički kaleidoskop. Nažalost, njegov život završio je tragično 2002., u avionskoj nesreći za vrijeme oluje blizu Scrantona u Pennsylvaniji.

Na programu prvo gledamo 'Svjetlost zvijezda' (Starlight) iz 1969. U njemu Fulton prati tibetanskog svećenika u sedmom mjesecu samoće, u kolibi koju je sam izgradio. Paralelno vidimo i njegovog učenika, suprugu mu, mladog dječaka, psa i mačku. Oblaci prelaze udaljenost između kontinenata...planinski potok...djevojka...sunce.


Svjetlost zvijezda


Svjetlost zvijezda

Sljedeći film 'Trčeća sjena - prvi dio' (Running Shadow Part 1) snimljen je 1971. Filmaš Ken Paul Rosenthal o njemu je rekao: 'Poslije gledanja filma obuzeo me nevjerojatan osjećaj. To je bila organska energija koja je postepeno rasla unutar mene dok sam promatrao ovo veličanstveno remek-djelo. Ako je 'Mothlight' Stana Brakhagea dobar, ovaj film je napravio sam Bog!'


Trčeća sjena - prvi dio

Nakon toga prikazujemo 'Ulični film - peti dio' (Street Film Part 5) iz 1977. U njemu se Fulton igra s time lapse fotografijom, stvarajući nadrealni staccato pokret snimajući mjesečinu na jednoj plaži u Brazilu. Palme koje plešu na vjetru, mokri pločnici i rešetke od kanalizacije, kao i pijesak, stvaraju fantastične apstraktne oblike dok trepere na platnu.


Ulični film - peti dio

Zatim nam slijedi njegov najpoznatiji film 'Svjetlost Inka' (Inca Light) iz 1972., fascinantni etnografski dokumentarac o Machu Picchuu. U njemu Fulton ne fetišizira ljude i njihov dom kao kakav turist, nego se prepušta iskustvenoj, eliptičnoj, empiričkoj perspektivi, iscrtavajući protagoniste u vremenu kao usputni poetski prolaznik.  


Svjetlost Inka


Svjetlost Inka


Svjetlost Inka

Na programu je i 'Ulični film - sedamneasti dio' (Street Film Part 17) iz 1975. Igre s time-lapseom, sat marke Omega, cigareta, ljudska ruka, osobni zapisi, soprano saksofon u slici i zvuku, autoportret u zrcalu u pokretu...Ovaj film djeluje kao sažetak cijelog Fultonovog stvaralaštva u tri minute.


Ulični film - sedamneasti dio

Za kraj gledamo i gotovo jedan sat dugi 'Put prestanka' (Path of Cessation) iz 1974. Radi se o meditativnom dijalogu s tibetanskom kulturom realiziranom kroz kameru. Fulton snima (ne)događanja u jednom budističkom samostanu, prateći tibetanske svećenike, ali i new-ageovske učenike.


Put prestanka


Put prestanka

'Dok je Brakhage dao slike duhu, Fulton je dao duh slikama.' - Ken Paul Rosenthal

'Čudo Bobovog rada je u tome što u kojem god kraju svijeta da je snimao, imao si osjećaj da je u vlastitom dvorištu. Sva su se ta neobična, ali i poznata bića kretala kroz beskonačno dvorište njegovog uma. Kako jednostavno krasno...svaki film je rast: a sve u istom duhu. Hvala mu!' - Stan Brakhage

'Ono što vidiš staviti u odnos s onim što radiš s vlastitim rukama. Razlučiti bitno od nebitnoga. Teči u skladu s kretnjama svemira, a ne kontra njih.  Pratiti prirodne pokrete. Ne pričati o početku, jer sve je kružno. Ali sve stvari su u korelaciji.' - Robert E. Fulton, 'Reality’s Invisible'

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, a ulaz na njega je 25 kn. Filmove puštamo s HD fileova. Posebna zahvala u realizaciji programa Florence Fulton i Federicu Rossinu.

Raspored projekcije (103 min):
Svjetlost zvijezda (Starlight), 1969., 5 min, HD
Trčeća sjena - prvi dio (Running Shadow Part 1), 1971., 11 min, HD
Ulični film - peti dio (Street Film Part 5), 1977., 13 min, HD
Svjetlost Inka (Inca Light), 1972., 17 min, HD
Ulični film - sedamneasti dio (Street Film Part 17), 1975., 3 min, HD
Put prestanka (Path of Cessation), 1974., 54 min, HD

Rendez-vous au cinéma

Mjesec francuskih filmova u nezavisnim kinima

U ovogodišnjoj akciji sudjeluje, što je rekordan broj, čak trideset i pet nezavisnih kina u Hrvatskoj, a među njima su Kinoteka Zlatna vrata u Splitu, Kino Gaj u Varaždinu, Art-kino Croatia u Rijeci, Kino Valli u Puli, Kino 30. svibnja u Daruvaru... »više

Novi filmovi na platformi

croatian.film

Novi filmovi na platformi croatian.film mogu se gledati u dvije verzije, hrvatskoj i engleskoj, a prvi je među njima kratkometražni igrani Lovebox scenarista i redatelja Ivana Turkovića Krnjaka, rođenog 1988. u Zagrebu, diplomiranog dramaturga na Akademiji dramske umjetnost... »više

Neomodernistički film Wong Kar-Waija u kinu Tuškanac

Od utorka, 21.09. do nedjelje, 26.09. kino Tuškanac priređuje (kino)premijernu retrospektivu hongkonškog autora Wong Kar-Waija. Program večeras u 19h otvara najslavniji redateljev film Raspoloženi za ljubav (2000), a uoči projekcije uvodnu riječ održat će filmska kritičarka Diana Nenadić... »više

Počeli upisi u 17. Školu filma

Pulska filmska tvornica poziva sve zainteresirane da se prijave na besplatnu dvomjesečnu 17. Školu filma namijenjenu svima koji se žele izraziti putem filma. Polaznici pod vodstvom brojnih mentora i predavača realiziraju svoj film, a nakon završetka sva tri dijela Škole... »više