Novu sezonu Kratkog utorka otvorit ćemo 28.9. u kinu Tuškanac u Zagrebu, u 21 sat, s programom filmova jednog od kultnih likova američke filmske avangarde - Roberta E. Fultona, koji nažalost i nezasluženo nije dosegnuo slavu i status svojih prijatelja i kolega kao što su Jonas Mekas i Stan Brakhage. Ovaj profesionalni pilot bio je u 70-im i 80-im godinama prošlog stoljeća jedan od najpoznatijih snimatelja i fotografa iz zraka, angažiran u radu na mnogim reklamama, video spotovima i prirodoznanstvenim dokumentarcima (dobio je čak i nagradu Emmy 1997. za film 'Denali: Alaska's Great Wilderness'), no u 'slobodno vrijeme' snimio je i režirao (...i smontirao i glazbeno ukrasio) pedesetak fascinantnih eksperimentalnih etnografskih filmova, u kojima na unikatan način 'hvata' poetske sličice ljudi, životinja, prirode i tehnologije, pritom se vodeći načelima budizma. Na Kratkom utorku gledat ćemo šest njegovih najimpresivnijih djela, od kojih izdvajamo poetsku posvetu Peruu - 'Inca Light'.
Robert E. Fulton
Robert Edison Fulton III, zvani Bob, inače direktni potomak svog imenjaka Roberta Fultona, izumitelja parnog stroja, rođen je 1939. u Greenwichu (Connecticut). U 60-ima je studirao vizualnu umjetnost na Harvardu, i uskoro počeo snimati s prijateljem antropologom i kasnijim velikanom etnografskog filma Robertom Gardnerom. S obzirom da je od desete godine života znao upravljati avionom, u 70-ima se posvetio snimanju i fotografiranju iz zraka, izumivši sistem pomoću kojeg pilotirajući Cessnom 180 može paralelno snimati s 35mm Arriflex kamerom (govorio je da za njega na taj način nema razlike između snimanja na tlu ili u zraku). Na faksu se oduševio budizmom, tako da mnogi njegovi filmovi reflektiraju pogled na život kao vječno i kružno kretanje. To je postizao kamerom koja je stalno u pokretu, kako je to netko rekao - dijelom baletnom, dijelom atletskom, kao i montažom u kojoj je sastavljao tisuće vizualno impresivnih kratkih sličica, ponekad ih i superponirajući još u kameri. Njegovi kadrovi su često nakošeni, kutovi kamere gotovo pa akrobatski, pod utjecajem tai chija, koji je često prakticirao. Uz sve spomenuto Fulton je bio i pasionirani jazz saksofonist. To znanje iskoristio je i u svojim filmovima, skladajući zvučne slike za većinu njih, a koje su zapravo vrlo inovativna kombinacija free jazza, poetskog spoken worda, ambijentalnih zvukova i trenutaka tišine. Kombinirajući sve spomenute postupke u svojim vizualnim studijama Tibeta, Afrike, Andi, ali i nekih vrlo američkih lokacija, Fulton stvara neku vrstu metafizičke poezije o životu na zemlji - čisti i veseli sinematički kaleidoskop. Nažalost, njegov život završio je tragično 2002., u avionskoj nesreći za vrijeme oluje blizu Scrantona u Pennsylvaniji.
Na programu prvo gledamo 'Svjetlost zvijezda' (Starlight) iz 1969. U njemu Fulton prati tibetanskog svećenika u sedmom mjesecu samoće, u kolibi koju je sam izgradio. Paralelno vidimo i njegovog učenika, suprugu mu, mladog dječaka, psa i mačku. Oblaci prelaze udaljenost između kontinenata...planinski potok...djevojka...sunce.
Svjetlost zvijezda
Svjetlost zvijezda
Sljedeći film 'Trčeća sjena - prvi dio' (Running Shadow Part 1) snimljen je 1971. Filmaš Ken Paul Rosenthal o njemu je rekao: 'Poslije gledanja filma obuzeo me nevjerojatan osjećaj. To je bila organska energija koja je postepeno rasla unutar mene dok sam promatrao ovo veličanstveno remek-djelo. Ako je 'Mothlight' Stana Brakhagea dobar, ovaj film je napravio sam Bog!'
Trčeća sjena - prvi dio
Nakon toga prikazujemo 'Ulični film - peti dio' (Street Film Part 5) iz 1977. U njemu se Fulton igra s time lapse fotografijom, stvarajući nadrealni staccato pokret snimajući mjesečinu na jednoj plaži u Brazilu. Palme koje plešu na vjetru, mokri pločnici i rešetke od kanalizacije, kao i pijesak, stvaraju fantastične apstraktne oblike dok trepere na platnu.
Ulični film - peti dio
Zatim nam slijedi njegov najpoznatiji film 'Svjetlost Inka' (Inca Light) iz 1972., fascinantni etnografski dokumentarac o Machu Picchuu. U njemu Fulton ne fetišizira ljude i njihov dom kao kakav turist, nego se prepušta iskustvenoj, eliptičnoj, empiričkoj perspektivi, iscrtavajući protagoniste u vremenu kao usputni poetski prolaznik.
Svjetlost Inka
Svjetlost Inka
Svjetlost Inka
Na programu je i 'Ulični film - sedamneasti dio' (Street Film Part 17) iz 1975. Igre s time-lapseom, sat marke Omega, cigareta, ljudska ruka, osobni zapisi, soprano saksofon u slici i zvuku, autoportret u zrcalu u pokretu...Ovaj film djeluje kao sažetak cijelog Fultonovog stvaralaštva u tri minute.
Ulični film - sedamneasti dio
Za kraj gledamo i gotovo jedan sat dugi 'Put prestanka' (Path of Cessation) iz 1974. Radi se o meditativnom dijalogu s tibetanskom kulturom realiziranom kroz kameru. Fulton snima (ne)događanja u jednom budističkom samostanu, prateći tibetanske svećenike, ali i new-ageovske učenike.
Put prestanka
Put prestanka
'Dok je Brakhage dao slike duhu, Fulton je dao duh slikama.' - Ken Paul Rosenthal
'Čudo Bobovog rada je u tome što u kojem god kraju svijeta da je snimao, imao si osjećaj da je u vlastitom dvorištu. Sva su se ta neobična, ali i poznata bića kretala kroz beskonačno dvorište njegovog uma. Kako jednostavno krasno...svaki film je rast: a sve u istom duhu. Hvala mu!' - Stan Brakhage
'Ono što vidiš staviti u odnos s onim što radiš s vlastitim rukama. Razlučiti bitno od nebitnoga. Teči u skladu s kretnjama svemira, a ne kontra njih. Pratiti prirodne pokrete. Ne pričati o početku, jer sve je kružno. Ali sve stvari su u korelaciji.' - Robert E. Fulton, 'Reality’s Invisible'
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, a ulaz na njega je 25 kn. Filmove puštamo s HD fileova. Posebna zahvala u realizaciji programa Florence Fulton i Federicu Rossinu.
Raspored projekcije (103 min):
Svjetlost zvijezda (Starlight), 1969., 5 min, HD
Trčeća sjena - prvi dio (Running Shadow Part 1), 1971., 11 min, HD
Ulični film - peti dio (Street Film Part 5), 1977., 13 min, HD
Svjetlost Inka (Inca Light), 1972., 17 min, HD
Ulični film - sedamneasti dio (Street Film Part 17), 1975., 3 min, HD
Put prestanka (Path of Cessation), 1974., 54 min, HD