Novosti

Facebook HFS
07.10.2020.
JEDAN OBJEKT(IVAN) SVIJET – TRI FILMA IZ SIXPACKA NA KRATKOM UTORKU

Na novom Kratkom utorku, koji će se održati u utorak 13.10. u 21:15h u kinu Tuškanac u Zagrebu, ugostit ćemo (i to uživo!) Geralda Webera iz poznate austrijske distributerske kuće Sixpackfilm, koji će nam predstaviti tri novija filma iz njihovog kataloga na temu 'novog materijalizma'. Prikazat ćemo radove Siegfrieda A. Fruhaufa, Rainera Kohlbergera i Raloa Mayera, autora iz 'prve postave' reprezentacije austrijskog eksperimentalnog filma. Osim o 'novom materijalizmu' i manifestaciji istoga u sedmoj umjetnosti, Gerald Weber će pričati i o sistemima i kanalima distribucije kratkih filmova u današnjem filmskom univerzumu. Program realiziramo u suradnji s udrugom siva) (zona, uz podršku Austrijskog kulturnog foruma Zagreb. 


Gerald Weber

Sixpackfilm je distributerska kuća osnovana 1990. u Beču kao neprofitna organizacija. Misija sixpackfilma je promocija austrijskog filma i video umjetnosti u Austriji i inozemstvu. U njihovom katalogu trenutno je više od 1700 naslova, od klasika austrijske avangarde (npr. filmovi Kurta Krena, Petera Kubelke i Valie Export) do najnovijih eksperimentalnih uradaka. Sixpackfilm redovito surađuje s preko 200 filmskih festivala diljem svijeta na kojima se prikazuju njihovi filmovi, a 2004. pokreće i ediciju INDEX preko koje izdaje odabrane naslove na DVD-u.

Termin 'novi materijalizam' nastao je na prijelazu milenija, a koristi se u raznim znanstvenim disciplinama i podrazumijeva različita značenja. Ono što bi svima njima bilo zajedničko je teoretsko i praktično 'okretanje prema materijalnom', to jest naglašavanje materijalnosti svijeta  - društvenog i prirodnog, za razliku od poststrukturalističkog fokusa na tekst, sisteme mišljenja i diskurse. Pod materijalnostima ovdje se misli na ljudska tijela, ostala živa bića, prirodni i izgrađeni okoliš, kao i materijalne sile poput gravitacije i vremena. U kontekstu suvremenih umjetničkih praksi 'novi materijalizam' nije ustaljen termin, dok se u umjetnosti novih medija i filma tek počelo definirati to područje. Počevši 2011. izložbom 'Konkretno nematerijalno' te sustavno od 2015. kroz niz izložbi i programsku liniju 'Novi materijalizmi' udruga siva) (zona u suradnji s kolegama kustosima pokušava pridonijeti definiranju teme. Tema je sagledana kroz prizmu postmedijskih suvremenih pristupa umjetnosti i post-digitalne uvjetovanosti naše svakodnevice, gdje je digitalnošću prožet skoro svaki aspekt društvenosti. Projekt teži formirati dijaloge između značajnih autora konkretne i konceptualne umjetnosti (od 1960-ih nadalje) i suvremenih praktičara. Na poziv voditelja progama sive) (zone Darka Fritza da napravi program o novom materijalizmu u mediju filma, Gerald Weber je kao gost kustos objedinio tri filma pod naziv 'Jedan objekt(ivan) svijet'.


Voda i čišćenje

Program će otvoriti djelo trenutno vodećeg austrijskog majstora strukturalnog filma Siegfrieda A. Fruhaufa 'Voda i čišćenje' (Water and Clearing). U svom radu Fruhauf se bavi istraživanjem percepcije filmskog pokreta. Iako inače često kreće od individualne fotografije ili fiksnog kadra, u ovom filmu početna točka je pokret, i to vjedra za prenošenje vode. Film je prikazan na brojnim filmskim festivalima od kojih ističemo Karlovy Vary, BAFICI i Viennale. Nakon toga gledamo film nedavnog gosta festivala 25FPS Rainera Kohlbergera 'To treba biti proživljeno jednom i odsanjano dvaput' (It has to be lived once and dreamed twice), jednog od trenutno najhvaljenijih autora eksperimentalog filma u Evropi, koji je imao svoju premijeru lani na Berlinaleu. Kao i svaki njegov rad, i ovaj je svojevrsni eksperiment u percepciji. Za kraj je ostavljen film 'Izvanzemaljske ekologije (Retroflektori: astronaut, robot, izvanzemaljac)' (Extra-Terrestrial Ecologies (Retroflectors: the astronaut, the robot, the alien), Ralo Mayera iza čijeg se kriptičnog naslova krije vrlo duhoviti i zanimljiv esej u kojem autor istražuje što novog možemo naučiti o ekologiji iz znanstvene fantastike, i to uspoređujući ideje iz SF filmova s događajima u stvarnom svijetu.


To treba biti proživljeno jednom i odsanjano dvaput

O samom programu Gerald Weber rekao je sljedeće: 'Fantomska vožnja žičarom. Vjedro je prenešeno na točku na kojoj je napunjeno, a potom ispražnjeno. Siegfried Fruhauf umontirava sličicu po sličicu imaginarija s okolnih polja i šuma. Puno oblikovanje zvuka, naglo zasljepljivanje između boja i visoko-kontrastnih crno-bijelih formi, oblikuje audiovizualnu studiju koja reformatira naše perceptivne moći. Čini se kao da sama priroda drži kontrolu nad dramaturgijom. Ono što je zajedničko različitim teoretskim promišljanjima 'Novog materijalizma' je nadilaženje svojevrsnog antropocentrizma, koji se koristi kao baklja superiornosti ljudske vrste nad prirodom i planetom. Kraj doba kojim dominira ljudska vrsta postaje vidljiv i očit kroz recentne krize, od globalnih klimatskih promjena, do robota i drugih post-humanih entiteta koje tvorimo. Osim političkih implikacija, umjetnici također prihvaćaju kritičke pozicije, pomičući se od ljudskog centrizma ka jednakosti među svim životnim oblicima. Ali što određuje “život”?
Rainer Kohlberger koncipirao je svoj rad kao post-apokaliptični SF film. Priča je to o neumoljivoj hegemoniji umjetne inteligencije, o umu i tijelu,  elektricitetu i računalu, spiritualnosti i tehnologiji, kao i prastarom narativu o ljubavi i strahu te pitanju identiteta.
Konačno, duhovit esej Rala Mayera, natopljen asocijacijama, koristi se materijalima koji izgledaju i doživljavaju se kao ostaci povijesti ekologije svemira i eksperimenata u biosferama: video iz laboratorija, TV isječci s vijestima iz znanosti, scene iz filmova koje se sedimentiraju u dječjoj potrošačkoj kulturi. Radi se zapravo o samo-popravljanju – samoizlječenju Zemlje.
Ovo su tri filma koji grabe tragovima antropocena i zahtijevaju pregled i novo čitanje slika, dok istovremeno slave izdržljivost materijalnog svijeta.'


Izvanzemaljske ekologije (Retroflektori: astronaut, robot, izvanzemaljac)

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza i udruge siva) (zona, uz podršku Austrijskog kulturnog foruma Zagreb. Filmove puštamo s DCP-ja, imaju hrvatske titlove, a ulaz je 20kn.

Raspored filmova (77 min):
Voda i čišćenje (Water and Clearing), Siegfried A. Fruhauf, Austrija, 2018., 5 min, DCP
To treba biti proživljeno jednom i odsanjano dvaput (It has to be lived once and dreamed twice), Rainer Kohlberger, Austrija/Njemačka, 2019., 29 min, DCP
Izvanzemaljske ekologije (Retroflektori: astronaut, robot, izvanzemaljac
(Extra-Terrestrial Ecologies (Retroflectors: the astronaut, the robot, the alien)),
Ralo Mayer, Austrija, 2018., 43 min, DCP

Križevci

Zatvoreno kino Kalnik

Križevci, koje su Madžari zvali Körös, a Nijemci Kreuz, su stari grad u Prigorju koji se u pisanim dokumentima prvi put spominje 1209. godine, kao manja naseobina bez posebno reguliranog upravnog položaja... »više

Produžene prijave za Medijsku pismenost

Produžene su pripreme za radionice pod nazivom “Medijska pismenost”, a Kino klub Sisak poziva sve zainteresirane koji se još nisu prijavili neka to učine što prije! Projekt je skup radionica medijske pismenosti... »više

PRVI FESTIVALSKI DAN TREĆEG IZDANJA FILMSKOG FESTIVALA FUSE

Filmski festival FUSE - Film Under Severe Experiment je unatoč izazovnoj godini ponovno stupio na karlovačku filmsku scenu i predstavio mlade autore i eksperimentalne i takozvane hibridne filme... »više

Dodijeljene nagrade na 58. Reviji filmskog stvaralaštva djece

Revija je zatvorena u nedjelju 4. listopada, svečanom dodjelom nagrada stručnog i dječjeg žirija »više