Temom dječjeg, posebno igranog, filma i prije su se bavili neki autori, poput Stjepka Težaka, Mirka Lauša ili Krešimira Mikića, i drugih, no većina je radova posvećena teorijskim spoznajama o nastanku i razvitku filma općenito, pa posebno dječjeg (mnogi ni danas ne shvaćaju razliku između dječjeg filma i filma za djecu) odnosno pedagoškog značaja takvog stvaralaštva. Profesorica hrvatskoga jezika i književnosti (43 godine staža, drugu godinu u mirovini) u OŠ Stanovi u Zadru Slavica Kovač, nekadašnja knjižničarka, a zatim učiteljica hrvatskoga jezika i voditeljica školskih sekcija filmaša i novinara, koautorica (s kolegicom Mirjanom Jukić, prof., jednako uspješnom profesoricom i voditeljicom školske filmske skupine pri OŠ Rudeš u Zagrebu) udžbenika Hrvatska krijesnica (2007./08.), kojem se ovih dana sprema novo izdanje, pjesnikinja i nagrađivana fotografkinja, organizatorica Revija hrvatskog filmskog stvaralaštva djece 2004. i 2012. godine, odgovorna urednica tiskanog pa digitalnog školskog lista Koraci, uređivala je i priručnike za učitelje i učenike, pisala za Školske novine i druge stručne časopise, bila inicijatorica mnoštva zanimljivih predavanja i događanja, jednog je dana, prije više od desetljeća, osjetila potrebu podijeliti svoje golemo iskustvo i znanje i napisala niz od devet članaka objavljenih u Modroj lasti pod zajedničkim naslovom Kako snimiti igrani film.
Nastavci ili poglavlja su naslovljeni Snimite svoj prvi film (kako osnovati školsku filmsku sekciju, koja je tehnička baza neophodna), Sinopsis (odabir teme, snimanje u zatvorenom prostoru (da se izbjegnu neželjeni ambijentalni zvuci), uloga prirodnog osvjetljenja), Filmska izražajna sredstva: kadar, plan, rakurs (smisao i uloga scene, detalji), Scenarij i knjiga snimanja (redni broj scene, mjesto i vrijeme radnje, dijalozi,.operativni plan snimanja), Odabir i snimanje lokacija (pogodnosti snimanja, blizina dviju ili više lokacija zbog prijevoza ekipe i tehnike, provjera dnevnog svjetla), Filmska tehnika (kamera, stativ za kameru, pribor za snimanje zvuka, videokasete (još se snimalo na VHS-u i tek počinjalo na mini DV-u), kako vrijeme leti!, i njihova usklađenost), Ustroj filmske ekipe (scenarist, redatelj, snimatelj, majstor zvuka, kostimograf, scenograf, glumci, skript, montažer), Pazi, snima se! (kontinuitet, dvoplan, svjetloća slike, dominantna boja, pokret kamere, oštrina, zoom-objektiv) i Montaža i predstavljanje filma (potrebna tehnika, priprema za montažu, montaža slike, montaža zvuka, montaže glazbe, razne važne napomene), a obuhvaćaju sve što, bar u početku, o filmskom zanatu valja znati. Još treba dodati talent, zaljubljenost, volju i upornost i puno strpljenja, dobro izmiješati i baciti se na posao!
Autorici je pri nastanku ove serije priloga u Modroj lasti pomagao filmski snimatelj i redatelj Vedran Šamanović, prigodnim ih je crtežima ilustrirala Zrinka Ostović, a sve je priređeno i ostvareno pod budnim i kreativnim okom tadašnje glavne i odgovorne urednice Željke Horvat, prof. I kakva je već sudbina novin(ar)skih priloga, bez obzira na medij, brzo bi bilo prepušteno zaboravu da se nisu dogodile dvije stvari. Slavica je umnožila nekoliko kopija i podijelila ih ljudima za koje je mislila da ih trebaju dobiti, pa ih tako učinila nešto trajnijima te, što je bilo još važnije, mnogi su početnici, bili učenici ili nastavnici, oni koji su se baš žarko željeli okušati u dječjem filmskom stvaralaštvu, a nisu znali kako se to radi, stekli esencijalna znanja, prve praktične upute kako to valja činiti. Iako su poslije više od deset godina papiri požutjeli, znanje je ostalo. Pa je iskoristivo i danas, u ovim potresnim i virusnim vremenima.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com