U nedjelju, 10.11.2019 s početkom u 20h u prostorijama Kino kluba Split možete pogledati film 11×14 Jamesa Benninga iz 1976., njegov rani dugometražni eksperimentalni film koji ga je etablirao kao pripadnika pokreta Novi narativ (New Narrative movement). U filmu kombinira isječke osobnih priča s formalističkim analizama slike, zvuka i narativa, posebnu pažnju obraćajući na svjetlo, kolorit, kompoziciju i pejzaž. 11×14 spada u centralna avangardna ostvarenja 70-ih godina u Americi. Jonathan Rosenbaum o filmu je napisao: „Uvijek elegantni snimci (od kojih neki traju čak i do 11 minuta), često su zagonetni, grafički, dirljivi, škakljivi, nestvarni, očaravajuće spori i/ili evokativni.“
Uvodnu riječ će održati Tanja Vrvilo, a program najavljuje trinaesto izdanje Mutacija – Festivala nevidljivog filma u produkciji umjetničke organizacije Film-protufilm i odvija se u suradnji s Filmskim muzejom u Beču. Ulaz je slobodan i svi su dobrodošli!
SERIJE ZA INVIZIBILNO KINO
11 x 14
JAMES BENNING
1976.
82 min.
boja, zvuk (bez dijaloga)
Izvode: Serafina Bathrick, Ted Brady, Barbara Frankel, Rick Goodwin, Bette Gordon, Michael S. O’Brien, Harvey Taylor
Metrički naslov prvog dugometražnog filma 11 x 14 Jamesa Benninga, američkog umjetnika politika krajolika, pjesnika i matematičara slika vremena, uokviruje fotografsku estetiku njegovih isprekidanih pokretnih slika. Naslovni format američkog foto papira u seriji cut-up sekvenci trzavim blankovima, poput prikaza dijapozitiva, zaustavlja i izmješta 65 kadrova u negativne prostore izvan okvira. Istodobno, ovaj film foto formata dekonstruira narativne i vizualne motive prethodnog kratkog papirnatog ili pisaćeg filma 8 1/2 × 11, naslovljenog prema formatu papira za pisaću mašinu. Benning je jedan od najustrajnijih mislioca i praktičara američke filmske neoavangarde, koji u svom radu usložnjava manipejski maksimalizam strukturalnog filma s početka 1970-ih sa sistemima osobne ekozofije pokretnih slika. Sam autor smatra 11 x 14 svojim prvim važnim filmom, a sa svakim novim gledanjem ispunjavamo međuprostore uokvirenja njegovom ustrajnom proširenom praksom politike estetike iz drugih vremena, njegovim riječima: Ako gledate stvari različito estetički, možda ih gledate različito i politički. U uvodnom izlaganju o radu jednog od najintrigantnijih filmskih i višemedijskih umjetnika koji gotovo pet desetljeća povezuje žarišta vizionarskog filma i suvremene umjetnosti u osobnoj forenzici krajolika uokvirit ćemo, s ključnim vizualnim zaustavljanima, neke odrednice i mutacije njegova vizionarskog filmskog rada za različite formate i dispozitive, čije je trajno izvorište u filmu strukture ili strukturalnom filmu američke i svjetske filmske avangarde. (Tanja Vrvilo)
11 x 14 je snimljen na 16-mm vrpci, a restaurirali su ga Austrijski Filmski muzej iz Beča i Arsenal – Institut za film i video umjetnost iz Berlina. Film prikazujemo u suradnji s Jamesom Benningom i Austrijskim Filmskim muzejom.
Program se odvija u partnerstvu umjetničke organizacije Film-protufilm i Kino kluba Split, u sklopu Serija za invizibilno kino – višemedijskih manifestacija za promišljanje modusa prijenosa sustava slika, znanja i memorije filmskog dispozitiva u digitalnom dobu. Pod naslovom Reinskripcije Pascalove leme istražujemo moduse izmještanja autopoetičke reinskripcije višemedijskog umjetnika Jamesa Benninga, a njegovu trokanalnu instalaciju RAĐANJE JEDNE NACIJE predstavit ćemo na FILMSKIM MUTACIJAMA: XIII. FESTIVALU NEVIDLJIVOG FILMA u Rijeci od 6. veljače 2020. u partnerstvu s Art-kinom Croatia i u sklopu programa DOBA MOĆI – RIJEKA EPK 2020.
Podrška: Ministarstvo kulture RH, Hrvatski audiovizualni centar, Ured za kulturu Grada Zagreba, Zaklada Kultura nova.