Pod naslovom Slatke šezdesete u ciklusu Filmskih večeri u Močvari je u četvrtak, 21. lipnja 2018., unatoč najavi grmljavinskog nevremena i odigravanju sudbonosne nogometne utakmice, održano događanje čiji su akteri bili vrijedna istraživačica jugoslavenske filmske alternative i buduća doktorica filmologije Petra Belc, koja je odabrala nekoliko rijetko viđenih ostvarenja Kinokluba Zagreb od prije pola stoljeća te prikazala filmove Vladimira Peteka Most iz 1963., Ive Lukasa Don Juan iz 1964., Ljubiše Grlića Film o raznim stvarima iz 1968. te filmski prvijenac Zorana Tadića Hitch…Hitch…Hitchok nastao 1969. u produkciji FAS-a, filmologinja Ivana Keser, diplomirana slikarica, doktorica znanosti (doktorirala 2009. disertacijom Film kao esej: Teorijski aspekti raspravljačkih struktura u filmskom mediju), predavačica filmoloških kolegija na Akademiji likovnih umjetnosti te doktorskom studiju književnosti, izvedbenih umjetnosti, filma i kulture na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, autorica knjige Film esej (2013.) i vizualna umjetnica, koja je govorila o zlatnom vremenu art filma, i počasni gost, bard jugoslavenskog i hrvatskog filma, snimatelj tona, filmski snimatelj i redatelj, fotograf, poticatelj i osnivač brojnih filmskih klubova, prvi tajnik Kino saveza Hrvatske, današnjeg Hrvatskog filmskog saveza, jedan od direktora GEFF-a, producent i osnivač i voditelj Filmskog autorskog studija Krunoslav Heidler, a organizatorica programa i moderatorica je bila Višnja Vukašinović, voditeljica radionica kritike i pisanja za film Kinokluba Zagreb, dobitnica diplome Vladimir Vuković 2013. godine za kritičarski rad, filmska autorica te kreatorica projekta Prozori o povijesti domaće dokumentaristike.
Šezdesete su opet u modi, a pola stoljeća nakon što je zaista trajala, zlatna dekada dvadesetog stoljeća je ponovo u središtu interesa, prvenstveno zbog obilježavanja legendarne '68. čiji se revolucionarni duh danas uzaludno zaziva. Filmsko događanje u Močvari povezuje pedesetogodišnjicu '68. te izložbu koja traje u Muzeju za umjetnost i obrt, a uključuje i retrospektivu hrvatskog filma tog vremena. Temeljna je teza Slatkih šezdesetih da su te godine, posebno iz današnje perspektive, bile nedostižni raj u kojem su carevali Film i Revolucija. U svjetskom filmu trendovi su u to vrijeme bili aktualni filmovi Godarda, Bergmana ili Antonionija, u američkom se filmu pojavljuje takozvani Novi Hollywood, a širom svijeta buja filmska avangarda i eksperiment. Kod nas nastaju remek djela, između ostalih, Vatroslava Mimice i Ante Babaje, a u kinoklubovima eksperimentalni klasici. Duh vremena osjeća se i u profesionalnom filmu, prije svega djelovanjem Filmskog autorskog studija kojeg je pokrenuo i vodio Krunoslav Heidler, a zahvaljujući kojem su svoje profesionalne debije snimili Lordan Zafranović (Ljudi u prolazu, Poslije podne (puška), a zatim i cjelovečernji Nedjelja), Zoran Tadić, Tomislav Radić (Živa istina), Ante Peterlić (Slučajni život) i drugi.
Heidler je od 1967. do stečaja 1973. vodio FAS, Filmski autorski studio, koji je bio jedini nezavisni filmski producent u nas i u kojem su, ili uz pomoć kojeg su, snimali Ivan Martinac, Petar Krelja, Karpo Godina (Piknik u nedjelju odnosno Sunce, sveopće sunce), Fadil Hadžić (Lov na jelene), Mate Relja, Ivo Škrabalo, Alfi Kabiljo koji je napisao prvu filmsku glazbu, za Zafranovićeve filmove Ave Marija (Moje prvo pijanstvo) odnosno Prvi valcer, a Arsen Dedić za Živu istinu.
Krunoslav Heidler je dao i još uvijek daje golemi doprinos (ta, u kolovozu će proslaviti tek 86. rođendan!) filmu u njegovoj sveukupnosti, pa je i ove večeri bio srce i duša cjelokupna događanja.
Program Filmske večeri u Močvari sufinanciraju Grad Zagreb i Hrvatski audiovizualni centar.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com