U Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci u ponedjeljak popodne je predstavljena knjiga Tomislav Gotovac: Anticipator kriza koja je nastala kao rezultat suradnje većeg broja kustosa, kritičara, povjesničara umjetnosti, teoretičara i umjetnika. Članovi uredničkog tima i predstavljači knjige bili su, abecednim redom, Ksenija Orelj, Darko Šimičić, Nataša Šuković i Miško Šuvaković, a među autorima tekstova su Ana Janevski, Marija Katalinić, Suzana Marjanić, Suzana Milevska, Andrej Mirčev, Diana Nenadić, Ana Ofak, Ksenija Orelj, Goran Petercol, Boris Ružić, Darko Šimičić, Nataša Šuković Miško Šuvaković, Goran Trbuljak i Janka Vukmir te ravnatelj MMSU Slaven Tolj i direktorica Rijeka 2020 Emina Višnić.
Bila je to i prilika za razgovore o umjetničkom stvaralaštvu i o djelima Tomislava Gotovca, ali i o sjećanjima na Gotovca i njegove posebne i neponovljive svjetove, o prirodi eksperimentalnog filma i antifilma, ali i o taktičkim postmedijima unutar različitih umjetničkih disciplina te svakako i o mogućem rekonstruiranju Gotovčevih urotničkih predodžbi svijeta.
Temeljna je namjera knjige Tomislav Gotovac: Anticipator kriza i njenih autora da kritičkim, kustoskim i teorijskim načinom prezentiranja odnosno interpretiranja Gotovčeva života i rada pokažu njegovo umjetničko djelovanje kao svojevrsnu anticipaciju suvremenih umjetničkih, kulturalnih i društvenih promjena koje vode od društva stabilnosti šezdesetih godina prošloga stoljeća do suvremenog društva globalne i europske krize odnosno da umjetničko djelo Tomislava Gotovca pokažu u povijesnoj i anticipatorskoj perspektivi.
Četiri su dominantne cjeline u koje su svrstani tekstovi knjige Memorija: moć umjetnika, u kojoj se individualna sjećanja na Tomislava Gotovca suočavaju s historizacijom njegovog djela i konteksta hrvatske i internacionalne neoavangarde, Film: eksperimentalni i/ili antifilm, koji prezentiraju istraživanja izvornog, dakle filmskog rada Tomislava Gotovca u hibridnom polju fascinacija američkim filmom, eksperimentalnim filmom i antifilmom, Između: taktički postmediji, koji prate razvoj Gotovčevog umjetničkog rada u međuprostorima različitih medijskih i umjetničkih praksi, od kolaža, intervencija, performansa do aproprijacije te Rekonstruirani subjekt: zavjera slike svijeta, kojiukazuju na afektivnu prirodu Gotovčevog života i umjetničkog rada koja vodi od sasvim intimnog čina do mitologizacije vlastitog života i ljudskog bivanja u svijetu skrivenih i otkrivenih političkih, seksualnih i, svakako, umjetničkih zavjera.
Time se, kažu autori, ističe složenost i interdisciplinarnost Gotovčevog rada koji se odvijao između filma, performansa, fotografije i likovnih umjetnosti, u vremenu samoupravnog socijalizma, postsocijalizma, tranzicije i početka globalne krize.
Knjiga Tomislav Gotovac: Anticipator: kriza objavljena je u nakladi Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, sa suizdavačom Rijeka 2020 d.o.o., dizajn je djelo Ane Tomić i Marina Krstačića Furića, prevoditelji i lektori su Lidija Toman i Graham McMaster, a podršku su dali Zbirka Kontakt u vlasništvu Erste grupe i ERSTE fondacije, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Grad Rijeka i Primorsko-goranska županija.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com