Prvom retrospektivnom izložbom naslovljenom Tomislav Gotovac: Anticipator kriza – Kuda idemo ne pitajte čije su kustosice Ksenija Orelj i Nataša Šuković, a priređena je u suradnji s Institutom Tomislava Gotovca, u petak, 22. rujna službeno je započeo s radom Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, u prostoru bivše tvornice Rikarda Benčića. Izložba će biti otvorena do 26. studenog, a postavljena je sedam godina nakon Gotovčeve smrti te je na njoj, kroz stotinjak radova, sažeto šest desetljeća umjetničkih aktivnosti našeg najvećeg perfomera, avangardnog umjetnika i heroja popularne kulture, poznatog i cijenjenog i u svijetu, i bavi se raznim medijima, umjetničkim fazama, ranim i nešto starijim radovima, otkrivajući manje poznate i potencirajući ponovo najslavnije, odnosno oslanjajući se na njihove razne odjeke, od članaka u novinama do dokumentacije sa sudskih procesa. Izložbu obogaćuju i popratni programi poput radionice za djecu Grupno uživanje voditeljice Milice Đilas, vodstva kroz izložbu s kustosicama Ksenijom Orelj, Natašom Šuković, Korom Grin te s višom muzejskom pedagoginjom Milicom Đilas, etnologinjom Suzanom Marjanić, muzeologinjom Marinom Tkalčić i s voditeljem Instituta Tomislava Gotovca Darkom Šimičićem, odnosno razgovori o Gotovčevim filmovima.
Izložbu su dodatno oplemenili umjetnički programi Art Kampa Empeduja, posebno trodnevna manifestacija Nahranite spomenike dok su živi! odnosno Dana otvorenog performansa Rijeka-DOPUST i Akcija!, koji objedinjuju izlaganja, performanse i akcije u javnom prostoru te studentska izložba D Day čije je otvorenje najavljeno za 6. listopada u Galeriji SKC-Klubu Palach, koja okuplja nove umjetničke radove utemeljene na umjetničkoj praksi Tomislava Gotovca.
Već je 9. rujna na plaži Bivio koje je proglašena plažom Antonija Lauera održana projekcija filma Dead Man Walking, a 22. rujna je održana i promocija knjige Tomislav Gotovac: Anticipator krize te filmski program u Art kinu, u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom i Art kinom, kojeg je selekcionirala Diana Nenadić, na kojem su prikazani Identity number iz 2001. i Plastični Isus Lazara Stojanovića, iz 1972. godine odnosno najavljen program 26. rujna kada će gledatelji uz uvod Marije Katalinić i Borisa Ružića moći vidjeti Strukturalne varijacije te filmove Tomislav Gotovac (1996), Prije podne jednog fauna (1963), Pravac (Stevens-Duke), Plavi jahač (Godard-art) i Kružnica (Jutkević-Count) iz 1964. kao i Kuda idemo ne pitajte iz 1966. i M iz 1970. Za 3. listopada najavljeni su Posvete iz Krajiške 29, Osjećam se dobro i S (1966), 29 (1967) pa T i Alamo (1969), a bit će prikazan i Le samourai iz 2011., scenariste i redatelja Ivana Faktora.
Za 17. listopada najavljena je projekcija Performance 1: Performer prije performansa s uvodnom riječju prof. dr. Hrvoja Turkovića te Vertikale (1964), Donekle (1965) i Grozdana (1966) Ljubiše Grlića, Kap po kap do zdrave kose (1966) Ive Lukasa, Fokus (1967) Ivana Martinca i Poslijepodne (puška) Lordana Zafranovića iz 1968., a za 31. listopada Performace 2: Zagreb, volim te odnosno Straža na Rajni (2000), Rubikon (2000-2001) Željka Radivoja, Cesar Franck – Wolf Vostell (2005), Prilagođavanje objektima na Trgu maršala Tita – Trg maršala Tita, volim te! (1997) i Od jutra do mraka (2005) Dražena Žarkovića.
Konačno, 14. studenoga bit će prikazani Glenn Miller movies te Glenn Miller 2000. (2000), a 21. studenoga, s uvodnom riječju Darka Šimičića, inserti iz filmova Osjećaj-jedan , Osjećaj-dva, Osjećaj-tri, Osjećaj-četiri, Osjećaj-pet, Osjećaj-šest i Osjećaj-sedam (2000), Osjećaj-osam, Osjećaj-devet i Glenn Miller ili kako je USA pobijedila Europu (2004) te iz filmova Sjećanje na Hoagy Carmichaela, Mjesto pod suncem, Mjesto pod suncem-dva i Mjesto pod suncem-tri (2000).
Tomislav Gotovac, koji je zadnje godine života i umjetničkog stvaralaštva proveo pod imenom Antonije G. Lauer, prema imenu i obiteljskom prezimenu njegove majke, za koju je bio izrazito vezan, rođen je 1937. u Somboru, a umro 2010. u Zagrebu.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com