Novosti

Facebook HFS
28.08.2002.
DEAD MAN WALKING, Tomislava Gotovca (trajanje 49,40 min)

 

 

Gotovčev je film suvremeno obrađena, pastišna (kompilacijska), retrospektiva njegova ranog razdoblja 1962-1972, ali upravo onih vidova tog razdoblja koji prije nisu imali izričita izraza u njegovim autorskim filmovima niti u njihovim javnim filmskim projekcijama, iako su činili važan dio Gotovčeva života i umjetničke djelatnosti.

Film je sastavljen od Gotovčevih vlastitih provokativno pornografskih snimaka, nađenih građanskih porno materijala, ulomaka scena iz filmova drugih autora u kojima je Gotovac nastupao kao protagonista, potom od nađena povijesnog materijala (snimke Tita, četničkih i ustaških skupova, snimaka Hitlera, jugoslavenskih i sovjetskih partizana i dr.), te nekih Gotovčevih autorskih eksperimentalističkih vrpci (koje nisu imale autonomno prikazivanje).

Sve je to podvrgnuto osobitoj montažnoj (asocijativnoj) obradi, a ponekad i autonomnoj vizualno-auditivnoj umjetničkoj razradi. Film je strukturiran tako da ide od žešćih, šokantno-provokativnih prizora i kombinacija ka smirenijem prebiranju po 'nađenom' povijesnome i osobnome materijalu s iznimno suptilnim, novonastalim, vizualno-zvučnim poetsko-strukturalističkim pasusima.

Riječ je o iznimno značajnom i kompleksnnom djelu. U polaznom se dijelu rekonstruira i osjeti prilično naivna ali i vrlo iskrena revolucionarno-provokativna atmosfera iz desetljeća modernističkog i političkog liberalizma u bivšoj Jugoslaviji, desetljeća što je zaključeno studentskim buntom i naknadnim njegovim odjecima. I u tom dijelu, a i u cijelome filmu razotkriva se Gotovčeva (ali i onodobna) fascinacija seksom i politikom povezana s djetinje izazivačkim ekshibicionizmom, iskušavanjem vlastite spremnosti na šokiranje javnih uzusa. U tim je filmskim materijalima jasno ocrtana akcijsko-performativna linija Gotovčeva stvaralaštva, po kojoj se pionirski uključivao i u konceptualistički pokret ‘nove likovne prakse’.

A sve je to dano uz – ponovno – metodološku rekonstrukciju svojedobno revolucionarne metode 'montaže atrakcija', one sovjetskog revolucionarnog filma (Vertova), godardovskog politički provokativnog kolaža, i jednog krila svojedobnog ‘jugoslavenskog novog filma’. A, opet, sve je to glazbeno reinterpretirano kao izrazito sentimentalno životno podsjećanje, posve u duhu Gotovčevih zvučnih obrada iz njegovih eksperimentalnih filmova.

Film je, tako, s jedne strane vrlo personalan, osobno razotkrivajući film, ali ujedno i autentična prezentacija deklarativnigh opsesija jednog povijesnog razdoblja. Metodološki gledano, riječ je o filmu ‘retrogardnog avangardizma’, ili, u varijaciji, ‘avangardnog retrogardizma’, osvježavajuće živahnog i inspirativnog prebiranja po prevratničkoj svježini vlastita mladalaštva.

U Zagrebu, srpnja 2002.

 

Hrvoje Turković

NAGRAĐENI RADOVI

NAGRAĐENI RADOVI   40. revije hrvatskog filmskog i video stvaralaštva djece i mladeži, Pag, 12. - 15. lipnja 2002.     Ocjenjivački sud u sastavu: Maja Flego, Mato Kukuljica,... »više

Free Space

Priopćenje za javnost          Hrvatski dokumentarni film Free Space Damira Čučića dobitnik je jedne od tri jednakovrijedne nagrade stručnog žirija na ... »više

NAGRADE DHF

11. DANI HRVATSKOG FILMA   od  8. do 14. travnja 2002. - Zagreb   NAGRADE DHF   velika nagrada  (Grand prix) Ivan Faktor DAS LIED IST AUS   najbolja... »više

PRIOPĆENJE ZA JAVNOST

  Broj: 75/1-2002.                           PRIOPĆENJE ZA... »više