Filmske su radionice poseban način teorijske i praktične edukacije, najčešće djece i mladih iako se ponekad održavaju i s odraslim polaznicima, koje obilježavaju u pravilu kratkoća i jednokratnost trajanja. Odvijaju se ponekad u jednom danu, najčešće u dva ili tri, sudionici se skupe na različitim osnovama, a voditelji dolaze iz redova pojedinaca koji su i sami, prije nego su postali predavači, prošli neki oblik edukacije edukatora, bilo u kino klubovima ili na nekim sličnim radionicama ili u najboljem slučaju u Školi medijske kulture dr. Ante Peterlić.
Ponekad se takve radionice održe samo jednom, u nekoj školi, udruzi ili gradu, a ima i primjera da se periodično vraćaju, pa lagano postaju dio sustava trajne filmske izobrazbe.
Naravno, njihova je važnost velika. Ima puno sredina u kojima (još) ne djeluju filmski klubovi, kao najbolji rasadnik filmske, odnosno medijske kulture i pismenosti, pa su takve radionice dragocjene kao jedini oblik stjecanja osnovnih znanja o filmu. U pravilu polaznici nisu nikakav problem, relativno ih je lako okupiti i animirati, ali voditelji ponekad nemaju vremena ili volje za povratkom na isto mjesto, jer žude za kakvom novom sredinom i radionicom koja će omogućiti širenje edukacije među nove zaljubljenike u film.
No, ima i primjera filmskih radionica koje su posve posebne i zavrjeđuju i pažnju i podršku svih koji mogu biti od pomoći.
Učenici Centra za odgoj i obrazovanje Tomislav Špoljar u Varaždinu sa svojom su radionicom animiranog filma započeli u rujnu 2016. godine, a potrajala je gotovo punih osam mjeseci, sve do travnja 2017., na inicijativu i pod mentorstvom magistre rehabilitacijske edukacije Eve Brlek. Stručni su voditelji Ana Sever i Hrvoje Selec stigli iz Filmsko-kreativnog studija VANIMA, a pomagala je i Dragica Zadravec.
Uz uobičajene pripreme prije nastanka bilo kojeg animiranog filma, valjalo je savladati i različite likovne tehnike, približiti teksture i oblike materijala s kojima se radilo, odnose među predmetima, kontraste i boje, ali i sadržaje i izradu filma prilagodili sposobnostima, drugačijim mogućnostima, potrebama i interesima svakog pojedinog učenika, a konačan je rezultat bio četverominutni animirani film Ples godišnjih doba, koji je premijerno prikazan na kongresu Suvremena edukacija i rehabilitacijska praksa u kontekstu znanstveno utemeljenih pristupa, održanom koncem travnja u Zadru, u organizaciji Saveza edukacijskih rehabilitatora Hrvatske.
Tema Animirani film kao kreativna tehnika u radu s djecom s teškoćama u razvoju naišla je na oduševljenu reakciju sudionika Kongresa, a više je njih nagovijestilo kako će motivirani ovim primjerom probati ostvariti slične projekte u svojim sredinama.
Prvi je animirani film ove skupine naišao i na jednako oduševljeni prijem učenika, a bit će prikazan i na ceremoniji otvaranja osmog međunarodnog festivala animiranih filmova djece i mladih VAFI, 1. lipnja u kinu Gaj, dok će u okviru Festivala biti održan i okrugli stol na temu Rad s djecom u posebnim uvjetima koji će voditi magistra Eva Brlek.
Svi su se realizatori filmske radionice odnosno projekta složili kako je riječ o zahtjevnom, ali i izazovnom zadatku pa ne čudi da odmah najavljuju njegov nastavak ove jeseni.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com