Večeras u 19.00 se u Slavonskom Brodu, u suradnji Galerije umjetnina grada Slavonskog Broda i Galerije Ružić s Institutom Tomislav Gotovac, odvija projekt Umjetnost direktne akcije, čiji su autori Darko Šimičić i Ivan Šeremet, a zamišljen je kao objedinjenje edukativne, izvedbene i dokumentarne akcije koja će prezentirati praksu direktnog umjetničkog djelovanja kao posebnu umjetničku formu.
Odrednice su realno vrijeme i neposredna interakcija s publikom, kroz akciju, performans, hepening, predavanje, predstavu, govor, demonstraciju, ponašanje ili bilo koju drugu izražajnu mogućnost koju umjetnici u tom trenutku smatraju pogodnom. Ovakav oblik direktno aktivne umjetnosti počeo se primjenjivati prije stotinjak godina, a kao važan dio kulturnog stvaralaštva prepoznat je šezdesetih godina prošloga stoljeća. Fokus je projekta usmjeren iz povijesne perspektive na suvremenu situaciju odnosno od globalnog prema specifično i određeno lokalnom okruženju.
Likovni kritičar Darko Šimičić, član Hrvatske sekcije međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA, suosnivač, istraživač i tajnik Instituta Tomislav Gotovac, bavi se umjetničkim strategijama povijesnih avangardi poput dade, Bauhausa ili zenitizma, rubnim medijskim formama, časopisima i knjigama te fotomontažama, a posebno postavangardnom praksom šezdesetih i sedamdesetih godina prošloga stoljeća odnosno Gorgonom, Mangelosom, Grupom šestorice autora i naravno Tomislavom Gotovcem.
Upravo će subverzivne umjetničke prakse Tomislava Gotovca biti predmetom njegova izlaganja u Slavonskom Brodu, s naglaskom na multimedijalnost, utjecaj na promjene lokalnih kulturnih scena, sve do važnosti i vidljivosti i u europskim okvirima, ali i prepoznatljivost svoga rada i osobnosti, provokativnost, inventivnost i subverzivnost. Šimičić će predstaviti i neke od Gotovčevih akcija, u kontekstu povijesnih primjera međunarodne umjetničke scene.
Dr. sc. Suzana Marjanić koja radi u Institutu za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu, baveći se posebno teorijama mita i rituala, kulturnom animalistikom te antropologijom izvedbe objavila je 2005. knjigu Glasovi „Davnih dana“: transgresije svjetova u Krležinim zapisima 1914-1921/22., u izdanju Naklade MD, a 2014. godine Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas, u izdanju Bijelog vala, Instituta za etnologiju i folkloristiku i Školske knjige.
S kolegicom A. Zaradija Kiš uredila je i zbornike radova Kulturni bestijarij (2007) odnosno Književna životinja. Kulturni bestijarij 2. (2012), s M. Hameršak Folklorističku čitanku (2010), a s I. Pricom iste godine Mitski zbornik. Članica je uredništva časopisa Treća: časopis Centra za za ženske studije te dvotjednika Zarez, do njegova ukidanja u tiskanoj formi u travnju 2016.
Tema je njezina večerašnjeg izlaganja Izvedba otpora u RH ili prema aktivističkim praksama, kao osvrt na lokalne izvedbene prakse devedesetih, a s naglaskom na umjetnost performansa i akcije, posebno na slavonskobrodsku umjetničku scenu i njezina aktera Ivana Šeremeta, multimedijalnog umjetnika koji se bavi grafikom, slikama, instalacijama, konceptnim tiskovinama, performansima, dokumentarnim filmom i autorskim radovima kao kustos.
Sam će Šeremet projicirati neke svoje snimljene radova, a uživo izvesti performans Život za akvarel koji apostrofira patetiku lokalnog miljea, dakako na ironičan način.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com