U galeriji Gregor Podnar u Berlinu je 16. rujna otvorena samostalna izložba radova Tomislava Gotovca naslovljena Circles koja ostaje postavljena do 5. studenoga 2016. Kustos izložbe Darko Šimičić odabrao je niz umjetnikovih ostvarenja iz različitih područja zanimanja i aktivnosti, odnosno iz raznih medija, a obuhvaćen je period od šezdesetih godina prošloga stoljeća do Gotovčeve smrti.
Tomislav Gotovac bavio se eksperimentalnim filmom, ali je širem krugu publike možda ipak poznatiji kao akter performansa i radikalnih akcija. Rođen 1937. u Somboru, od četvrte godine živi u Zagrebu, gdje završava osnovnu školu u Krajiškoj te Petu mušku gimnaziju u Klaičevoj, neko vrijeme studira arhitekturu, radi kao poštanski, bankarski i bolnički službenik, a od pedesetih godina prošloga stoljeća bavi se fotografijom te eksperimentalnim filmom, prvo u Zagrebu pa osam godina u Beogradu, gdje je 1976. diplomirao filmsku režiju.
Prvi film snimio je 1962., godinu poslije nastaje Prije podne jednog fauna, a 1964. Pravac, Plavi jahač i Kružnica, koje su slijedili Osjećam se dobro, 29, Alamo, Kuda idemo ne pitajte, Glenn Miller I i još dvadesetak koji se ubrajaju u klasike domaćeg i svjetskog eksperimentalnog filma. Glumio je u nizu filmova kod Lazara Stojanovića, Zorana Tadića, Slobodana Šijana, Želimira Žilnika i drugih redatelja.
Još 1954. u Mostaru je izveo svoj prvi performans, sedamdesetih je performanse izvodio i u Beogradu, a najviše ga pamte po zagrebačkim performansima poput Čišćenja ulica (1980), Prodavanja novina (1981-1984), Zagreb, volim te! (petak, 13. studenoga 1981.) ili Paranoia Art (1986) od kojih je neke izvodio koristeći svoje golo tijelo kao umjetnički izričaj.
Od 1964. godine bavio se i kolažima, a 1967 u okviru Festivala eksperimentalnog filma GEFF izveo svoj i naš prvi happening naslovljen Naš happ.
Godine 2005. promijenio je ime u Antoino G. Lauer (prema imenu i prezimenu svoje majke, jer je u njoj imao veliku potporu za svoju ljubav prema filmu), a umro je 2010. godine u Zagrebu.
Na izložbi Circles (Krugovi) prikazana su tri filma, Kružnica, Glenn Miller I i Glenn Miller 2000, brojne fotografije, kolaži, frotaži (po prvi put dva realizirana 1994. u Splitu) i objekti, koji kao dijelovi i kao cjelina dokumentiraju multimedijalnost Gotovčeva opusa, a reflektiraju umjetnikovu spoznaju da se umjetnički mediji ne daju i ne mogu strogo razdvajati, jer kada ne snimate filmove onda snimate fotografije ili radite kolaže ili prikupljate obične stvari iz svoje okoline koje ćete kasnije ugraditi u svoje objekte ili skulpture.
Galerija Gregor Podnar u potpunosti zaslužuje respektabilnu međunarodnu poziciju na galerijskoj sceni, a ubraja se među najuglednije galerije u Berlinu. U njoj su među ostalima izlagali grupa IRWIN, Ion Grigorescu, Dan Perjovschi, Irma Blank i Vadim Fishin, a od domaćih autora Goran Petercol, Goran Trbuljak i Julije Knifer.
Samostalna izložba Circles Tomislava Gotovca ostvarena je u suradnji s Institutom Tomislav Gotovac, osnovanim radi čuvanja, stručne obrade, prezentacije i promocije autorova opusa te uz pomoć i zahvaljujući višegodišnjoj suradnji s Hrvatskim filmskim savezom, a svi programi Instituta Tomislav Gotovac u 2016. godini realiziraju se uz financijsku potporu Erste Foundation iz Beča.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com