Novosti

Facebook HFS
08.09.2016.
Kratki utorak
Modernističke prakse socijalističke svakodnevice na Kratkom utorku

U utorak 13. rujna u kinu Tuškanac u Zagrebu, u 21 sat, na otvaranju nove sezone Kratkog utorka, biti će prikazan program pod imenom 'Modernističke prakse socijalističke svakodnevice'. On je sastavljen od šest iznimnih nagrađivanih dokumentarnih filmova iz Mađarske i bivše Jugoslavije, koje je odabrao Sebestyén Kodolányi, bivši ravnatelj arhiva Béla Balázs Studija u Budimpešti. Zajednička karakteristika ovih filmova koje krase različiti modernistički redateljski pristupi su, što se svi bave također 'modernističkim' načinima na koje su bivše socijalističke države sistemski poticale sudjelovanje u društvenom životu.


Sebestyén Kodolányi

Ili kako to selektor programa Sebestyén Kodolányi, koji će i najaviti program, kaže:
'Umjetnička povijest 20. stoljeća istočnoevropske regije bila je u dobrom dijelu formirana modernističkim, avangardnim pristupima. Post-socijalistički narativi u zadnjih 25 godina gotovo su isključivo interpretirali progresivne, eksperimentalne umjetničke inicijative toga doba u kontekstu kulturnog otpora i subverzije. Bilo je puno opravdanog govora o lažnim prorocima, ali istovremeno ono što se ne spominje i što je ostalo gotovo zaboravljeno je, da su sami režimi koji su vladali u tim državama temeljili svoje dogme na društveno osjetljivim, kolektivističkim, humanističkim idejama izvorne ljevice, s ciljem modernizacije društva kroz edukaciju. Takve bazične vrijednosti - koje su nažalost iskrivljene i shematizirane od strane političkih aparata - uključivale su aktivnu participaciju u društvenom životu, osnaživanje etničkih manjina, emancipaciju mentalno bolesnih, antifašizam, radničko samoupravljanje i brigu za kulturu, u svim zemljama regije, uključujući Mađarsku i bivšu Jugoslaviju.
Sukladno tome, u okviru državno poticane filmske produkcije u tim zemljama nastalo je mnogo radova u kojima nije prevladavao kritički stav, već urođeno pozitivna, odgojna namjera, i čiji su režiseri pokušali kroz svoj medij pojačati učinak tog vrijednog društvenog angažmana.'

Program će otvoriti mađarski film Judit Vas - 'Metode' (Módszerek), koji se bavi bihevioralnim testovima njemačko-američkog psihologa Kurta Lewina, provođenim nad vrtićkom djecom. U njima se kroz različite načine na koje mlada učiteljica pristupa trima grupama djece koja crtaju (permisivni, autoritativni, prijateljski), proučava različitost njihovih reakcija.


Metode


Metode

Nakon njega vidjet ćemo film Bojane Marijan, poznatije kao životne suputnice, producentice i asistentice slavnog Dušana Makavejeva. Jedino profesionalno djelo koje je ona režirala, i to u jeku crnog vala - 'Vesela klasa', dokumentarac je o načinima provođenja slobodnog vremena radnica u jednoj tvornici. Iako je očit autoričin politički angažman, naglasak je stavljen na pjesmu i vino!


Pokrovitelji


Pokrovitelji

Prikazat ćemo i klasik Krste Papića 'Nek se čuje i naš glas', dokumentarac o navali piratskih radio-stanica diljem ruralnih područja sjeverne Hrvatske na prijelazu 60-ih u 70-te, koje su ilegalno osnivali seljaci željni prezentiranja svojih glumačkih, pjevačkih ili političkih talenata. Film je nagrađen na festivalu u Oberhausenu.


Nek se čuje i naš glas

Gledat ćemo i mađarski animirano-dokumentarni film 'Mislim da je život jako zabavan' (Nekem az élet teccik nagyon), Katalin Macskássy, u kojem romska djeca prikazuju život za vrijeme progresivne vladavine socijalističkog reformiste Jánosa Kádára, crtajući događaje iz svoje svakodnevnice.


Mislim da je život jako zabavan


Mislim da je život jako zabavan

Tu je i film legende slovenskog dokumentarizma Jože Pogačnika, dobitnika berlinskog Srebrnog medvjeda i Zlatne Arene za najbolju režiju u Puli, koji se većim dijelom svoje karijere bavio socijalnim temama. U 'Kad sam bio mali, bio sam zdrav i veseo' on prati život duševnih bolesnika koji crtajući boje i oblike otkrivaju načine funkcioniranja vlastite psihe, kao i svoj doživljaj svijeta. Film je nagrađen posebnom diplomom na festivalu u Beogradu 1970.  


Kad sam bio mali, bio sam zdrav i veseo

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza. Filmove puštamo s HD i filmskih formata (vidi raspored), i imaju engleske ili hrvatske titlove.

Raspored filmova:
Metode (Módszerek), Judit Vas, Mađarska, 1968., 21 min, HD
Vesela Klasa, Bojana Marijan, Jugoslavija, 1969., 13 min, 35mm
Pokrovitelji (Mecénások), László Vitézy, Mađarska, 1976., 24 min, HD
Nek se čuje i naš glas, Krsto Papić, Jugoslavija, 1971., 16 min, HD
Mislim da je život jako zabavan (Nekem az élet teccik nagyon), Katalin Macskássy, Mađarska, 1975., 9 min, HD
Kad sam bio mali, bio sam zdrav i veseo (Ko sem majhen bil, sem bil zdrav, vesel), Jože Pogačnik, Jugoslavija, 1969., 11 min, 35mm

Bogat radionički program novog izdanja Revije i Festivala

07. srpnja, 2016. - Ovogodišnji Four River Film Festival, u suradnji s filmskim programom Relativity School iz Los Angelesa, raspisao je natječaj za filmsku ideju/priču koja će jednog mladog hrvatskog filmaša na kraju odvesti u Hollywood... »više

21. filmska revija mladeži i 9. Four River Film Festival

Probir

Od 594 prijavljena filma selekcijska je komisija u sastavu Ana Đordić, profesorica hrvatskog jezika i medijske kulture u zagrebačkoj XIII. gimnaziji, s Jelenom Modrić voditeljica nastave filmske umjetnosti za srednjoškolce u Tuškancu i metodičkih vježbi za nastavu filma u srednjoj školi... »više

Svjetlosnim spektaklom otvorena 21. Filmska revija mladeži i 9. Four River Film Festival

U iduća četiri dana u Karlovcu nas očekuje pravi filmski maraton. 73 filma su u konkurenciji za Festivalske i Revijske nagrade... »više

21. filmska revija mladeži i 9. Four River Film Festival

Korijeni

Bicikl ima više očeva, a nije zabilježeno ime baš pravog, od kojeg je sve počelo. Tek se spominje prvi znani vozač, iz 1817., svega dvije godine poslije bitke kod Waterlooa, onaj njemački barun Karl von Drais (po njemu je taj bicikl nazvan draisine iliti po naški drezina)... »više