Na 13. školi medijske kulture Dr. Ante Peterlić, održanoj u Čakovcu 2011. godine, bilo je 142 polaznika, među kojima i 30 samostalnih, a na 14. školi 105 polaznika, među njima ponovo 30 samostalnih, koji nisu došli kao zaposlenici osnovnih i srednjih škola ili članovi klubova i udruga odnosno zaposlenici pojedinih ustanova nego o vlastitu trošku.
Na 15. ŠMK održanoj ove godine bilo je 68 polaznika, među kojima 16 samostalnih. Iako je ukupan broj polaznika doslovno prepolovljen u zadnje tri godine, vrijedi primijetiti da se postotak samostalnih polaznika sa 20% popeo na 25%, što svakako predstavlja zanimljiv trend.
U razgovorima vođenim na ovogodišnjoj Školi moglo se čuti da dijelu voditelja manji broj polaznika odgovara, jer im se tako mogu više i svestranije posvetiti, provesti više vremena sa svakim od njih i prenijeti im više znanja. Drugi se opet žale da je zanimljivije i ljepše raditi ako je polaznika više, pa je posebno u terenskim radionicama, poput dokumentarnog filma, radio ili tv-reportaže te digitalne fotografije moguće poduzeti i opsežnije aktivnosti koje se podjele na veći broj sudionika.
Temeljna je ideja pokretača Škole medijske kulture bila sustavan rad na poboljšanju nastave medijske kulture u školama, stručno usavršavanje nastavnika koji predaju filmsku kulturu u školama ili vode filmske i videodružine kao vannastavne i slobodne aktivnosti, a Škola je koncipirana kao oblik dodatnog medijskog, stručnog i metodičkog obrazovanja nastavnika medijske kulture.
Photo by Krunoslav Heidler
U tome je smislu Ministarstvo prosvjete i športa RH već prvoj Školi medijske kulture, održanoj 1999. godine u Šibeniku, izdalo preporuku upućenu svim osnovnim i srednjim školama da omoguće uključivanje u rad Škole svim zainteresiranim nastavnicima. Takve se preporuke izdaju i nadalje, sve do ovogodišnje, jubilarne, 15. škole medijske kulture.
Na prvom stupnju seminara medijske kulture ove godine nije bilo niti jednog polaznika koji bi bio nastavnik ili učenik u osnovnoj ili srednjoj školi, osim kolegice s Filozofskog fakulteta Osijek. Na drugom su stupnju bili dvoje iz Privatne umjetničke gimnazije Zagreb i jedna polaznica iz OŠ Stjepana Kefelje, Kutina, inače ovogodišnjeg domaćina 51. revije hrvatskog filmskog i videostvaralaštva djece. Ima sredina u kojima je djelatnost Škole odavno prepoznata i stalno se potvrđuje, i pojedinaca koji višegodišnjim dolaskom iskazuju povjerenje u voditelje i programe i uvjerenje da im sudjelovanje u radu ŠMK donosi niz vrijednosti i koristi.
Među 68 polaznika ove je godine bilo ukupno tridesetak koji dolaze iz raznih razina odgoja i obrazovanja, od dječjih vrtića do fakulteta, a neki od njih došli su u raznim kombinacijama, kao članovi udruga, klubova i drugih institucionalnih oblika jer im škole u kojima rade nisu mogle ili htjele dati potporu.
Photo by Krunoslav Heidler
Čini se kao da škole, kojima je ŠMK prvenstveno namijenjena, sve manje prepoznaju (ili ne žele prepoznati?) kvalitetu i vrijednosti voditelja i programa ŠMK, koji se neprestano unapređuju i poboljšavaju, a samostalni polaznici su sve češći i brojniji među sudionicima.
Tako stižemo do problema sustava koji ne djeluje, do evidentnog pada općeg standarda i nedostatka sredstava, do nekih ravnatelja koji ne razumiju važnost stalne edukacije nastavnika svojih škola, do krivih odluka o štednji tamo gdje joj nije mjesto, do rezignacije dijela nastavnika koji odustaju od dolaska na ovakve oblike stručnog usavršavanja jer nemaju financijsku i drugu potporu sredina iz kojih dolaze.
I sve većeg postotka samostalnih polaznika, koji očito prepoznaju i cijene vrijednosti Škole, njenih predavača i voditelja i znanja kojeg dobiju u stručnim programima! Pa su za to spremni odvojiti deset dana ljeta i vlastiti novac.
Borba za sustavno uvođenje nastave medijske kulture u školske programe i za njenu kvalitetnu i stručnu provedbu očito se nastavlja i dalje, a već iduće godine održat će se i 16. Škola medijske kulture Dr. Ante Peterlić.
Duško Popović