U Galeriji Matice hrvatske otvorena je u utorak, 26. veljače nova samostalna izložba fotografskog umjetnika Stanka Abadžića posvećena Istanbulu. Odavno poznat i slavan po svojim fotografijama Berlina, Praga ili Pariza, Abadžić je još kao dopisnik Vjesnika iz rodnoga mu Vukovara, osamdesetih godina prošloga stoljeća, dosta putovao, posebno po Mediteranu pa iz toga razdoblja potječu i njegove prve fotografije Tunisa, Malte ili Turske, a Istanbulu se vraćao i poslije pa je tako nastala i ova izuzetno zanimljiva izložba.
Baveći se isključivo i uvijek crno-bijelom gelatin silver print fotografijom, Abadžić je postao jednim od najdojmljivijih domaćih autora, istodobno poznatih i cijenjenih u svijetu, koji se posebno bavi temom grada. Pri tomu je njegov autorski pristup osebujan pa ga ne zanimaju turistički prepoznatljive vedute nego ulazi u suštinu svakoga grada posebno, nalazeći one motive koji ga najbolje opisuju ali se baveći i vlastitom reizgradnjom, stvarajući od već postojećega grada posve novi urbani, likovni, fotografski i doživljajni identitet.
I dok je na njegovim fotografijama Praga, u kojem je kao slobodni fotograf živio od 1995. do 2002. godine i sudjelovao na brojnim samostalnim i skupnim izložbama te imao veliku retrospektivnu izložbu u Komornoj galeriji Doma Josefa Sudka, slavnog češkog fotografa i u kojem mu je uz pomoć hrvatske ambasade tiskana prva knjiga fotografije U ogledalu života, ili Pariza u kojem je studijski boravio 2010., sustavno ga fotografski portretirajući, nakon čega je u Gliptoteci u Zagrebu otvorena velika izložba Pariz-skice za portret grada, manje ljudi, a znatno više zidova, parkova, kejova, prolaza, ulica i trgova, u Istanbulu sve vrvi od njegovih žitelja i posjetitelja, od djece koja ponosno u naručju drže ljubimicu gusku ili se strmoglavo spuštaju biciklom, neizostavnim motivom Abadžićevih fotografija, niz neku kaldrmisanu gradsku ulicu, do zaljubljenih parova u čiju je intimu ušao ne narušavajući je i senzualnih susreta s lijepim prolaznicama čiju erotičnost suptilno otkriva.
Stanko Abadžić imao je u Hrvatskoj niz samostalnih izložaba u Daruvaru, Dubrovniku, Karlovcu, Novigradu, Osijeku, Rijeci, Sisku, Splitu i Zagrebu, a izlagao je i u šesnaest europskih zemalja te u Argentini, Japanu, Rusiji i SAD.
Diplomirani germanist koji je ljubav prema fotografiji otkrio i prije petnaeste godine, kada mu je otac poklonio SMENU 8 i koji se već skoro pola stoljeća intenzivno bavi fotografijom, dokazujući kako je moguće od toga posla i živjeti, vratio se 2003. godine u Hrvatsku priređujući veliku izložbu In Absentia održanu u zagrebačkom Muzeju Mimara.
Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja, fotografije su mu u galerijama i zbirkama u Hrvatskoj, SAD i diljem Europe, a stalni je suradnik brojnih izdavačkih kuća, na oblikovanju naslovnica knjiga, među kojima su i Disput, Meandar i Fraktura. Član je HDLU, Hrvatskog saveza samostalnih umjetnika i Foto-kluba Zagreb.
Među dojmovima s otvaranja izložbe svakako je i prisutnost brojnih kolega i prijatelja, fotografa koji su došli pogledati čime se to ovoga puta Stanko predstavlja. I otišli zadovoljni viđenim i nadajući se brojnim novim izložbama ubuduće.
Izložba Istanbul autora Stanka Abadžića otvorena je do 12. ožujka 2013.
Duško Popović